Cornet Obolensky

Fokkerij in het Algemeen.
anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Cornet Obolensky

Berichtdoor anna42 » 09 Feb 2013 18:50

Van de week kreeg ik het volgende mailtje:

Geachte heer De Lange,

Ik volg al geruime tijd uw artikelen en reacties op Horses. Naar mate ik mij meer in deze materie verdiep, kom ik steeds meer tot de conclusie dat wat u al veel langer schrijft compleet onderschat wordt. Ik, en met mij velen, heb mij niet gerealiseerd dat er een zeer enge relatie bestaat tussen wat u het fenotype noemt en de genetische opbouw van een paard en dat de gebruikswaarde sterk afhankelijk is van de harmonische bouw en het karakter. Een paard dat mij bijzonder aanspreekt en mijns inziens uw visie volledig bevestigt, is de Belgische warmbloedhengst Cornet Obolensky. Deze zeer schone hengst behoort tot een van de meest succesvolle hengsten van deze tijd en nu al heeft hij meer dan 50 goedgekeurde zonen. Hij is bovendien goedgekeurd voor Westfalen, Hannover, Holstein en Selle Francais. Zijn pedigree is volgens mij een herhaling van Arabische en klassieke voorouders die fenotypisch per saldo hebben geresulteerd in een Arabisch paard in warmbloedformaat. Ik zou het bijzonder op prijs stellen indien u mij zou willen uitleggen hoe deze hengst genetisch in elkaar steekt en of ik het bij het rechte eind heb. Uw reactie zie ik graag tegemoet.

Deze meneer heeft volledig gelijk gelijk. Het model en de pedigree van Cornet Obolensky bevestigt zijn waarneming volledig.

In totaal voert Cornet Obolensky 78-keer Amurath via zijn Holsteiner genen, 1-keer via zijn Hannoveraanse genen en 2-keer via Ramzes x.

Totaal 81- keer Amurath 1881 ox in deze pedigree.

Ramzes x 4-keer

Daarnaast via Farn > Fax I: 2- keer Cekin ox. (Holstein)

Kohinoor ox : 1- keer (Holstein)

Shagya XVII12: 1- keer (Hannover)

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/34480?levels=9

Bovendien springt hij als een "Araber" onder Marco Kutscher met de benen naar de hals toe, de achterhand omhoog en met de benen gevouwen onder de massa. Zijn levensgewinsom bedroeg in 2011 € 460.110,-.

Afbeelding

Afbeelding
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Re: Cornet Obolensky

Berichtdoor master » 09 Feb 2013 20:08

wat een mooi dier
daar zou ik ook zo voor vallen!

Gebruikers-avatar
Professor
BerichtenCOLON 4088
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2009 14:32
WoonplaatsCOLON Europa
CONTACTCOLON

Berichtdoor Professor » 11 Feb 2013 12:37

Voor een paard wat achter overkoot staat?

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 11 Feb 2013 13:21

Rabanna van het Costersveld, de moeder van Cornet Obolensky

Afbeelding
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Balagur
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2011 11:00

Berichtdoor Balagur » 11 Feb 2013 18:45

Een heel mooi paard met een bijzonder mooie moeder. Dit zou m.i. ook een prima dressuurpaard kunnen zijn. Of zeg ik nu iets verkeerds?

libke
BerichtenCOLON 1900
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2004 19:35
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 12 Feb 2013 10:22

heel raar ..paar jaar terug ( voor de grote schoonmaak hier werd gehouden ) had ik ook een topic over CO geopend , er kwam niets anders dan negativiteit als reactie omdat ie af en toe eens op de achterbenen stond en staakte in parcours , omdat hij nogal een Clinton mondje had etc ..iemand anders beweerde dat in Duitsland een DA nog niet één veulen van CO was tegengekomen die hem niet de stal had uitgetrapt ..en weet ik veel wat nog allemaal ..
en nu ineens zo'n ommezwaai :shock: :shock:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2007 11:57

Berichtdoor Amaze » 12 Feb 2013 10:38

Zijn moeder kan mij niet echt bekoren ; ze is wat beknopt en heeft een behoorlijk steile schouder .

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 12 Feb 2013 11:05

libke schreefColonheel raar ..paar jaar terug ( voor de grote schoonmaak hier werd gehouden ) had ik ook een topic over CO geopend , er kwam niets anders dan negativiteit als reactie omdat ie af en toe eens op de achterbenen stond en staakte in parcours , omdat hij nogal een Clinton mondje had etc ..iemand anders beweerde dat in Duitsland een DA nog niet één veulen van CO was tegengekomen die hem niet de stal had uitgetrapt ..en weet ik veel wat nog allemaal ..
en nu ineens zo'n ommezwaai :shock: :shock:

Afbeelding
Afbeelding

Hier gaat het er om hoe dit paard genetisch in elkaar zit en of dit fenotypisch te zien is. De kwaliteiten van Cornet Obolensky doen geen afbreuk aan het feit dat zijn vader Clinton niet bepaald gemakkelijk in zijn karakter was. De enorme invloed aan Arabische genen die Cornet aan de moederszijde meebrengt, zal bij hem zonder meer positief gewerkt hebben. Hetgeen bevestigt dat men bij de combinatie met Clinton extra alert moet zijn en een herhaling van zijn genen moet voorkomen. Fokkers dienen te allen tijden de positieve maar ook de minpunten tegen elkaar af te wegen.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 12 Feb 2013 11:34

Amaze schreefColonZijn moeder kan mij niet echt bekoren ; ze is wat beknopt en heeft een behoorlijk steile schouder .

Haar schouder is niks steiler dan die van de meeste dressuurpaarden.

Ze heeft daarentegen wel een groot ellebooggewricht en een hooggelegen boeggewricht, een goed front met nek, een mooie diepe romp, een goedgewelfde bovenlijn en een lichthellende, lange croupe. En dat missen de meeste dressuurpaarden.

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 13 Feb 2013 18:39

Ik vinc co niet lang gelijnd genoeg, blijtk dat ie dat van zn moeder heeft.... :D

Gebruikers-avatar
Professor
BerichtenCOLON 4088
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2009 14:32
WoonplaatsCOLON Europa
CONTACTCOLON

Berichtdoor Professor » 14 Feb 2013 08:41

De achterbenen zijn slecht het paard is overkoot.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 16 Feb 2013 11:28

Moniek23 schreefColonIk vinc co niet lang gelijnd genoeg, blijtk dat ie dat van zn moeder heeft.... :D

Ik denk dat je daar gelijk in hebt en dat El Gaucho xx in de moederlijn op dit terrein de aansluiting met de andere Volbloedgenen in deze pedigree maakt.

Afbeelding

Terug naar