Gas kolieken een halfuur na medicatie?

Medische vragen over paarden.
Gebruikers-avatar
Noekie
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2011 10:36

Gas kolieken een halfuur na medicatie?

Berichtdoor Noekie » 01 Aug 2013 12:57

Gisteren is de dierenarts op bezoek geweest bij mijn merrie, die sinds twee weken geleden rare kale plek kreeg in haar nek.
Na onderzoek, bleek dat ze zomereczeem heeft. Ik ben gisteren meteen een zomereczeem deken gaan halen, en de dierenarts bracht tegen 8 uur de medicatie.
Cavalesse zowel de zalf, als oraal. Dat je moet vermengen met 80ml water, zo gezegd zo gedaan.

Voordien was ik nog lekker gaan rijden, paardje was super hevig en sprong boven de staanders uit. (Graag springen doet ze wel!)
Tijdens haar eten, dacht ik ik ga snel haar medicatie geven kan ze nadien verder eten en dan is de smaak weg als ze weer de weide op gaat.
Toen ik het ingespoten heb, wilde ze niet meer eten. Een halfuur nadien, toen ik ze naar de wei wou doen viel mij al op dat ze niet lekker in haar vel zat.

Haar ogen waren dof, ze stond klets nat in het zweet terwijl ik haar na het rijden heb afgespoeld. Maar ik dacht, misschien is het van het deken? En gaat het wel weer voorbij als ze buiten staat. Eenmaal toen ze op de weide aankwam, en haar meteen neerlegde wist ik hoe laat het was. Kolieken..

De dierenarts was gelukkig snel ter plaatsen, en stelde vast dat ze gas kolieken had.
Ik twijfel nu enorm, of het door die medicatie komt, of gewoon door iets anders? Niets is er veranderd, alleen de medicatie is er bij gekomen
Maar andere zeggen ook dat het door het warme weer kan komen, en dat veel paarden hierdoor gas kolieken maken.

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Re: Gas kolieken een halfuur na medicatie?

Berichtdoor master » 01 Aug 2013 20:30

ga de maar vanuit dat het de medicatie is/was.
stoppen met die troep

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Re: Gas kolieken een halfuur na medicatie?

Berichtdoor master » 01 Aug 2013 20:35


Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Re: Gas kolieken een halfuur na medicatie?

Berichtdoor Sizzle » 01 Aug 2013 20:55

He wat vervelend, hopelijk gaat het weer beter nu.
Het is denk ik moeilijk te zeggen wat de oorzaak was. Dat middeltje dat je gekregen hebt is niet echt een medicijn maar een vitamine preparaat. Misschien dat er gist in zit?
Dan zou dat het kunnen verklaren.

Gebruikers-avatar
Noekie
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2011 10:36

Re: Gas kolieken een halfuur na medicatie?

Berichtdoor Noekie » 03 Aug 2013 09:07

De kolieken is gelukkig voorbij, maar nu staat ze sinds eergisteren mank.

Ze kwam op drie benen van de weide terug, heb meteen haar been afgekoeld en nadien gevoeld of het ergens warm was, en dat is het niet. Ook niet dik of dergelijke.. Meteen weer de dierenarts gebeld, die dacht aan een blein en dan hebben we het hoefijzer er af gehaald, ze reageerde een heel klein beetje maar niet extreem. Gisteren kwam dan de hoefsmid, om verder te snijden en gisteren reageerde ze helemaal niet..


Terug naar

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: 1 en 0 gasten