Hoe weten of pijn draagbaar is of niet?

Medische vragen over paarden.
Gebruikers-avatar
Noekie
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2011 10:36

Hoe weten of pijn draagbaar is of niet?

Berichtdoor Noekie » 28 Aug 2012 11:57

Hoi

ik heb een vraagje ivm mijn merrie. Ze heeft een chronische ontsteking op haar gewrichten door verkeerde beenstand, ik heb haar uit de sport gehaald en op vervroegd pensioen gezet. (Ze is net 9 jaar geworden) toch stel ik me de vraag of ze pijn heeft. Ze is verder normaal, ze is goed rond en gezond zelf's een beetje te dik. Ze glanst mooi, en verder is ze de baas van de weide. Maar ik zie haar nooit rollen, nooit eens draven, nooit eens galoperen. En vorige week zag ik dat ze haar voorbenen aan het ontlasten was, wat dus wil zeggen dat het nog erger geworden is. (Met ontlasten bedoel ik been strekken en op de tip van hoef laten rusten) mensen zeggen me vaak dat haar ogen zo dof lijken, alsof ze niet straalt. Alsof er iets is...

De dierenarts zegt dat als ze echt pijn zou hebben, ze er niet meer zo zou uitzien. Aangezien ze heel gevoelig is aan pijn (ze vermagerd dan heel snel!) de dierenarts noemde het '' ze heeft leren leven met pijn ''. Als ik merk dat ze last krijg, geef ik haar pijnstillers en onstekingsremmers. Maar de winter komt er aan en ik weet niet of het dan nog wel doenbaar voor haar zal zijn... Want tijdens de winter zal ze meer en meer last krijgen. :(

Gebruikers-avatar
b_almighty
BerichtenCOLON 415
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2011 22:46

Re: Hoe weten of pijn draagbaar is of niet?

Berichtdoor b_almighty » 27 Sep 2012 20:44

Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden.

Elen
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2008 09:25

Berichtdoor Elen » 28 Sep 2012 08:04

Hoe is haar beenstand dan als ik vragen mag?

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Berichtdoor master » 28 Sep 2012 11:29

Rust Roest...is een heel oud spreekwoord

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Berichtdoor senja » 28 Sep 2012 12:19

Een paard laat eigenlijk nauwelijks pijn zien omdat dat als zwakte wordt gezien en in een koppel als gevaarlijk wordt beschouwd. Het is een goed teken dat ze zichzelf in ogenschouw neemt en zich niet overbelast. Om de eventuele pijn te verzachten zou je eens kunnen kijken op de volgende site. www.infratex.nl Ik heb uit persoonlijke ervaring en ervaring van bekenden zeer positieve reacties gezien. Van een pees scheur tot een artrose probleem het gevolg was altijd een positieve tot zeer goed herstellend resultaat en zeker pijn verminderende werking.

O ja ik heb zeker geen aandelen of ben enigerlei wijze bij betrokken alleen ik ben wel erg enthousiast over dit product. Geen chemicali├źn en geen hokus spokus. Dus baat het niet dan schaad het niet.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 28 Sep 2012 14:51

De makkelijkste manier om te testen hoe erg de pijn is, is door een weekje pijnstillers te geven in hoge dosering.
Is je paard dan aanzienlijk opgewekter, dan heb je je antwoord.

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209

Berichtdoor master » 28 Sep 2012 14:55

Niet als je weet wat pijnstillers eigenlijk zijn en doet met het lichaam!

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 28 Sep 2012 15:40

master schreefColonNiet als je weet wat pijnstillers eigenlijk zijn en doet met het lichaam!

Je kunt ook overdrijven.
Volgens mij gaat het hier om de vraag of het paard wellicht ingeslapen moet gaan worden of niet (correct me if im wrong), dan zou ik toch echt even de pijstiller test doen.
Dan heb je tenminste een antwoord of het gedrag voortvloeit uit pijn.
Of wil jij het paard gaan foto-readen om uit te vinden of hij nog gelukkig is misschien?

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209

Berichtdoor master » 28 Sep 2012 16:59

Paarden kennen geen geluk of ongeluk
dat is een emotie die alleen mensen toebehoord.
Een paard leeft in het NU. En zal zich niet druk maken hoe het volgend jaar zal gaan en of ie dan nog gelukkig is :lol: :lol: :lol:
Ze ervaren pijn wel anders dan de kleinzerige mens.
geven zich meer over aan het leven dat komt.
kunnen een boel mensen nog wat van leren.

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 28 Sep 2012 17:30

Tuurlijk..paarden die pijn hebben worden in t wild eerder opgevreten dan als ze gedomesticeerd zijn, dus imo lijden ze bij mensen meer en zou je ze daarom eerder moeten laten gaan...

Een paard wat niet draaft of galopeert en zn benen ontlast...

Opruimen.....

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 28 Sep 2012 17:36

Master, in plaats van een beetje lacherig te doen kun je misschien zelf ook een optie aandragen? Juist de hardheid voor zichzelf van paarden is waar TS tegenaanloopt.
Wat zou jij dan doen om antwoord op de vraag te geven of hij veel pijn heeft Master? Of wacht je tot een paard niet meer op kan staan om zeker te zijn dat hij kapot is?
Waarom zou je het niet even testen met uitverdoven of een systemische pijnstiller? Daar krijgt hij echt niet accuut leverkanker van, maar je hebt dan wel een indicatie van de hoeveelheid pijn en beperking.
Een paard op permanente pijstilling zou ik nooit aan beginnen.
Daar houdt het op voor mij.

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209

Berichtdoor master » 28 Sep 2012 18:29

ik doe nergens lacherig over.
Kvind het juist een groot drama, hoe er op deze wijze maar zo makkelijk mee omgegaan wordt.
Ik ben zelf (ook voor mijzelf) anti pijnstillers, alleen als het ├ęcht niet meer kan.
Dat weet je zelf, maar dat zie je ook aan je dieren.
Een paard wat 'rust' krijgt, bij gediagnostiseerde pijnklachten door een of andere dierenarts, wordt er echt niet blijer van, alleen maar in een landje te staan en afgedankt te worden.
Als je met je paard juist, binnen de beperking die hij of zij heeft, lekker met hem lol maakt, lekker buiten rijden, iets doen waar hij van geniet, moet je eens weten wat je er voor een paard voor terug krijgt.
Mijn ervaring met paarden, is als je met plezier met elkaar mee omgaat, hebben ze er allemaal (geestelijk en lichamelijk) baat bij.
Dat geld zowel voor mens als dier.

als het paard chronische ontsteking heeft aan gewrichten (volgens de diagnose) door verkeerde stand, dan kan een goede hoefsmid daar zeker aan mee werken het dier lopend te houden en licht mee te blijven werken.
Rust roest....dat wil zeggen, niets doen, wordt het alleen maar erger en roesten ze vast.
Beweging is nog altijd het beste gebleken.....

Gebruikers-avatar
b_almighty
BerichtenCOLON 415
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2011 22:46

Berichtdoor b_almighty » 28 Sep 2012 21:18

Meestal krijg je te maken met afzondering in de koppel.
Maar TS jij kent je paard het beste en ook daarom kun jij alleen beoordelen of de pijn draagbaar is of niet.

En ja pijnstillers zijn niet bijzonder goed, maar liever 3 mnd zonder pijn gelukkig leven dan 6 mnd met pijn gezond leven en ongelukkig zijn.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Berichtdoor senja » 29 Sep 2012 17:01

Paarden kennen geen geluk of ongeluk
dat is een emotie die alleen mensen toebehoord.

Helemaal mee oneens. Sorry hoor maar paarden die wegkwijnen en dus de emotie ongeluk ervaren kan echt wel. een happy paard doet het beter is minder snel ziek en heeft een betere weerstand. Als je bij voorbeeld mijn paard van het gras zou halen is die echt niet gelukkig en dat uit die ook en dat is emotie.

Daarbij pijnstillers worden in deze case gebruikt om te onderzoeken of die pijn heeft of niet en of je ermee door wil gaan en daar is in mijn ogen niks verkeerds aan. Je moet altijd met elk medicijn terughoudend zijn in mijn ogen zowel voor mens als dier. toch hebben ze het af en toe nodig voor het welzijn en dan moet je ook niet schromen je plicht als zorgende na te komen.

Terug naar