drachtige merrie-vaccins-koudeG

Medische vragen over paarden.
arneve
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2010 22:40

drachtige merrie-vaccins-koudeG

Berichtdoor arneve » 04 Feb 2012 01:23

Goede avond.Graag jullie advies.Ook ik ben een believer van het arabische bloed in de sportpaarden fokkerij.Naast mijn drie warmbloedmerries(coriolan-farmer-wanderbuschII),(mytens-ramiro-le mexico)en(tuschinsky-zeoliet)heb ik een prachtige vierjarige egaal donkerbruine sportarabiermerrie(rassalman-ibn-faanah-pedant )van 1m55.Alhoewel het in mijn bedoeling ligt goede eventingpaarden te fokken heb ik voor de eerste keer geen grote hengst willen nemen en is ze vol van een 100% Crabbetarabier.(crystal satisfaction)In de overeenkomst met de hengstenhouder werd er een waarborg levend veulen voorzien mits een vaccin rhino in de derde,zevende en negende maand vd drachtige merrie.Zeer tegen mijn zin heb ik deze clausules nageleefd.Gisteren heeft ze haar laatste vaccin gekregen en kreeg ik de opmerking van de dierenarts dat ze niet meer mocht vermageren.Ze staat op de wei met een afgesloten schutstal en krijgt hooi zoveel ze wil,maar eet het met lange tanden, en tweemaal per dag een maat cavalor drachtige merriemengeling en een maat gerst en spelt.,dat ze heel lekker vindt.Vandaag heb ik de veearts terug laten komen.Mijn merrie stond te bibberen,bewoog bijna niet,apatische indruk,haren rechtop, maar genoot wel vd aandacht en de strelingen.De veearts heeft equipalazone 2maal per dag,gedurende vijf dagen,voorgeschreven.Ik heb het rantsoen verhoogd met een maat en op 3maal per dag;haar een deken opgelegd en voortaan blijft ze s nachts in haar dik gestrooide schutstalbox.Ik maak me zorgen en ben ongerust.Wat kan ik nog doen?Wat zijn jullie ervaringen?

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Re: drachtige merrie-vaccins-koudeG

Berichtdoor anna42 » 04 Feb 2012 10:22

Eet ze wel de verhoogde toevoer krachtvoer gemakkelijk op? Anders zouden haken op de kiezen of wormen ook een rol kunnen spelen.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

arneve
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2010 22:40

Berichtdoor arneve » 04 Feb 2012 13:35

Dank je wel,Anna42,Ik zal zo vlug mogelijk haar tanden laten controleren.In elk geval ik ben al een beetje geruster,ze eet zeer goed haar verhoogde hoeveelheid krachtvoer,heeft geen koorts meer,gisteren had ze 38.2,en haar huid is terug normaal.Ik denk dat het kwaadste nu wel voorbij is,en het risico voor haar en het veulen geweken is.

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 04 Feb 2012 14:26

wat voor ruwvoer krijgt ze?

natuurhooi of mooie gewonnen 1e snee oid..

dat maakt ook nogal verschil....

met deze kou, gaan de meeste dieren meer eten om warm te blijven.....

Terug naar