diarre en dikke achterbenen veulen

Medische vragen over paarden.
chayenne2
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2010 14:55

diarre en dikke achterbenen veulen

Berichtdoor chayenne2 » 31 Okt 2011 12:22

Mijn veulen van 7 maanden (Fiore) staat sinds half oktober in de opfok, hij heeft nu erge diarree, spuit er werkelijk uit, en dikke achterbenen..volgens de opfok hoef ik me geen zorgen te maken, wat ik wel doe.
ik heb hem gisteren en vandaag medicijnen voor de diarree gegeven, die ik nog had van de vorige keer dat hij het had.
kunnen de dikke achterbenen een gevolg van de diarree zijn?
hij is goed ontwormt.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Re: diarre en dikke achterbenen veulen

Berichtdoor anna42 » 31 Okt 2011 14:38

Diarree en dikken benen kunnen ook door wormen veroorzaakt worden. Goed ontwormen wil niet altijd zeggen dat het veulen ook wormvrij is. Een mestcontrole kan daar meer uitsluitsel over geven. Overigens kunnen veulens veel beter bij de moeder overwinteren.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 31 Okt 2011 14:45

van spoelwormen idd als ik het goed heb. Wormonderzoek is een goed idee, ga ik aanvragen.

Ik wilde hem ook liever thuis houden, maar daarna inscharen was lastiger, groepen zijn dan al gevormd. Is de ervaring hier anders mee?

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 31 Okt 2011 14:52

ik laat altijd mestonderzoeken doen, met 2x per jaar zowiezo een wormenspuit..

sunny
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2011 13:38

Berichtdoor sunny » 31 Okt 2011 16:31

Spijtig te horen, chayenne2...Hopelijk heb je snel een goeie oplossing voor hem. Zelf heb ik dit nog niet meegemaakt en ik kan je er spijtig genoeg geen raad in geven. Ik vraag me af of er nog andere redenen kunnen zijn dan wormen? Verandering van voeding, of misschien is de kuil te krachtig voer voor een veulen?

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 31 Okt 2011 16:35

Sunny, ja ik hoop het ook, prakiseer me rot!
hij staat al bijna 2 weken in de loopstal en krijgt zolang al hooi en kuil, krijgen vnl hooi eigenlijk aangevuld met kuil, dacht ik idd eerst ook door de kuil, heeft hij bij mij nooit gehad thuis.
het is heel vervelend hem zo te zien

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Berichtdoor master » 31 Okt 2011 17:43

vertrouw hierin je gevoel...
dan maar op zoek naar iets anders, of desnoods thuis?
maar niet zo laten verpieteren bij een staleigenaar die beweert dat dit geen kwaad kan???
(goed aangeschreven of niet)
worden ze daar ontwormt?
sommige wormen kunnen idd ernstige diaree veroorzaken.
zo heb ik mijn hengst met 1 jaar naar huis gehaald.
ik vond hem in begin july echt te mager op de opfok
waarvoor ik betaalde voor wormenkuren en hoefsmid en verzorging.,
ik kreeg hem broodmager , hoeven zeer slecht , en rode bloedmaden in de mest nadat ik zelf maar meteen ontwormde.
dit is bij hem (nu 11 jaar) altijd een zwakke plek gebleven in de darmen.
Hij blijft gevoelig op verschillend soorten hooi of kuil.

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 31 Okt 2011 19:30

ik heb hem gisteren en vandaag medicijnen voor de diarree gegeven, die ik nog had van de vorige keer dat hij het had.

Wanneer was dat? Bij jou zelf nog?
Ik vrees toch ook voor wormen.
Een veulen hoort natuurlijk helemaal geen diarree te hebben, en bij jou al voor de 2e keer?
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

chayenne
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2008 17:00

Berichtdoor chayenne » 31 Okt 2011 20:07

Muilwijk, diarree de eerste keer was hier thuis nog, dat hij nog heel jong was,
ze worden in de opfok ook ontwormt volgens een schema van de dierenarts, ook wordt er steeksproefsgewijs mestonderzoek gedaan.
Ga het van mijn veulen ook zelf doen het mestonderzoek.

Inmiddels is zijn diarree over gelukkig, heeft nog wel dikke achterbenen, er zijn meer die er last van hebben in andere groepen, ook een volwassen paard heeft het, zal misschien toch een virus zijn? is er een virus die dat veroorzaakt?

Master: De staleigenaar houdt hem echt goed in de gaten, wat die heeft hoe hij het doet, weet alles precies als ik wat zie aan hem tot nu toe, heb daar vertrouwen in.
een kennis van mij heeft haar veulen in de zelfde groep staan, controleerd ze ook 3x per week en ik kom er zelf ook elke week of vaker.
heel vervelend wat jouw hengstje is overkomen! daar moet je echt niet aan denken

Gebruikers-avatar
Suzan1
BerichtenCOLON 6475
WoonplaatsCOLON aan de IJssel

Berichtdoor Suzan1 » 09 Nov 2011 23:05

10 tegen 1 dat het de kuil is, die wordt gevoerd.
Vaak wordt dan kuil gegeven,dat geschikt is voor koeien (engels raaigras)

Veel paarden kunnen daar niet tegen.

Het allerfijnst is toch kuil gewonnen van gras geschikt voor paarden (Horsemaster of Pavo)

of gewoon: hooi in droge vorm.

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 10 Nov 2011 10:46

Suzan, zou goed kunnen dat het de kuil is, ze krijgen idd kuil maar ook veel hooi (roodzwenk Hooi) heel stengelig hooi is dat. Alleen zijn achterbenen zijn nog steeds wat dik, wel een stuk minder, alleen de kogels nog iets.

detour
BerichtenCOLON 6781
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 19:41

Berichtdoor detour » 15 Nov 2011 17:13

Ken je drainage compositum?

libke
BerichtenCOLON 1900
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2004 19:35
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 15 Nov 2011 20:15

als zijn diarree al over is , is dat al een hele geruststelling ..de dikke benen zullen wel verdwijnen
waarschijnlijk heeft het beestje toch een bacterie opgelopen in de darmen ( iets met cocus ..)

libke
BerichtenCOLON 1900
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 15 Nov 2011 20:18

een veulen moet je niet te veel gaan aanzitten met medicatie en voedingssupplementen als het niet nodig is ..die zijn zo teer aan maagzweren van al die rommel en stress

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Berichtdoor master » 15 Nov 2011 20:39

libke schreefColoneen veulen moet je niet te veel gaan aanzitten met medicatie en voedingssupplementen als het niet nodig is ..die zijn zo teer aan maagzweren van al die rommel en stress

drainage comp is geen voedingssupplement en geen medicatie

detour
BerichtenCOLON 6781

Berichtdoor detour » 15 Nov 2011 21:54

Precies, Master. Juist de middelen van de Groene Os worden vaak ingezet bij jonge dieren omdat het geen agressieve troep is...

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 15 Nov 2011 23:39

Met een bijzonder goede werking en natuurlijke versterking.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

detour
BerichtenCOLON 6781

Berichtdoor detour » 16 Nov 2011 10:15

We hebben een zand etend veulen bij ons in het kleine opfokje gehad, het had maagzweren en is o.a. mbv De Groene Os goed hersteld, en zelfs een veulen met een rotstart van een man die regulier humaan arts is heb ik toch wat kunnen betekenen door hem een tip te geven mbt een bepaald middel daarvan, in combi met probiotica. Dier doet het weer prima. :D

Zit me nu af te vragen wanneer men over een voedingssupplement praat en wanneer niet....

libke
BerichtenCOLON 1900
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 16 Nov 2011 10:16

master schreefColon
libke schreefColoneen veulen moet je niet te veel gaan aanzitten met medicatie en voedingssupplementen als het niet nodig is ..die zijn zo teer aan maagzweren van al die rommel en stress

drainage comp is geen voedingssupplement en geen medicatie

wat is het dan wel ???

libke
BerichtenCOLON 1900
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 16 Nov 2011 10:36

ja..dus ...wat is het dan wel ?? :lol:

detour
BerichtenCOLON 6781

Berichtdoor detour » 16 Nov 2011 10:42

dat staat er toch? :D
Als je echt benieuwd bent, ff googlen. :D

libke
BerichtenCOLON 1900
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 16 Nov 2011 10:52

ik heb naar de beschrijving van heel dat spul gekeken ..ben ik niet happig mee om dat aan een veulen te geven
zowieso is diaree bij een (jong) veulen iets om de alarmbel te laten rinkelen zeker als het er zo uitspuit en je ze ziet " ziek "zijn ..

detour
BerichtenCOLON 6781

Berichtdoor detour » 16 Nov 2011 10:53

Ik doelde meer op de dikke onderbenen ;)
Heftige diarree is idd iets waarbij de DA zo snel mogelijk ingeschakeld moet worden.

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 16 Nov 2011 11:04

Ik ben bekend met Drainage Compositum, is goed werkend ook, maar niet bij dikke onderbenen en diarree voor zover ik weet, ze kunnen met diarree al veel vocht kwijtraken, dan ga je dat nog eens versterken, ik gebruikte het bij mijn pony die een paar jaar geleden hoefbevangen was, of af en toe voor mijn paard als hij gevoelig op zn nieren is bijvoorbeeld.

zijn diarree was met een dag over gelukkig, ik heb zelf hele erge diarree gehad in Kenia (lang geleden) wat ze daar adviseren, is niet eten, anders zetten de bacterien zich erop vast en kokosmelk (van een jonge kokosnoot) drinken, dat hielp echt super.

Denk dat de dikke benen toch een combinatie was van de kuil (nooit gehad) en van 24 uur per dag loslopen naar loopstal met paddock..heeft wel een tijd geduurd trouwens.

Drainage Compositum is een medicatie, volgens mij, geen voedingssuplement. Van Groene Os is niet een heel sterk werkende, maar voor een veulen lijkt mij niet goed zonder advies DA

Terug naar