Veulen met doorligplekken(?)

Medische vragen over paarden.
detour
BerichtenCOLON 6781
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 19:41

Veulen met doorligplekken(?)

Berichtdoor detour » 02 Aug 2011 13:24

Hai allen.

bij mij in de buurt staat een veulen die dan wel in de stront in de box staat dan wel op de betonnen bodem ligt. Het veulen is nu twee weken oud, de kogels, knieen en sprongen hebben streepjes haarloos zeg maar, en de ellebogen zijn flink kaal. Ook heeft het her en der op de flanken en buik wat kale plekjes. Lateraal aan de sprong zijn de wondjes open. Veulen jeukt flink en bijt de wondjes open. Het zijn niet mijn dieren. Hun verklaring is dat het veulen in een emmer is gevallen en zich er uit heeft gekrabbeld, en dat het staand gebaard is. Dit lijkt mij dikke larie aangezien het veulen wel erg symmetrisch kaal is op de gewrichten. :?
Mijn vraag is: Komt die kaalheid niet door het liggen op een kale bodem? Dier zit ook vaak onder de stront, schoon beddengoed ligt er niet. Wat is de behandeling en kan het over gaan, komt het haar terug? Let wel: het zijn eigenwijze mensen en het is hun eerste veulen. Toch zijn ze soms niet wars van advies.

Dank je wel. :D

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Re: Veulen met doorligplekken(?)

Berichtdoor senja » 02 Aug 2011 13:52

Tjee wat lullig jo. Een veulen hoort te liggen op een goed bed stro en zeker droog. Je moet zoveel mogelijk stront bacterie vermijden want een virus of een ontsteking hebben ze zo en dan kan je het beestje afschrijven. Ik wordt er wel heel verdrietig van als ik dat soort dingen hoor.

Met dit weer open wonden en dan vuil erin en vliegen hmmmmmmm ik zou niet meer kunnen slapen in iedergeval. Wat zijn dat voor een onbenullen hebben ze wel verstand van paarden?

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 02 Aug 2011 14:09

hoe valt een veulen in een emmer???

hebben ze geen wei ,als je dan niet wilt strooien, laat t veulen dan 24/7 naar buiten.....ligt ie iig schoon....

detour
BerichtenCOLON 6781

Berichtdoor detour » 02 Aug 2011 14:10

Hai Sen, zij vinden van wel maar ik heb zo mijn twijfels..Heb zelf een draver gehad die kale kogels had en volgens DA kwam het doordat het dier ook op kale bodem lag; er had zich eelt gevormd en er kwam never haar terug. Arm dier. :(
Ik snap het ook niet, beetje extra stro, maar als je dat zegt schijnt de merrie het hele bed op te eten. Misschien zou meer ruwvoer handig zijn in deze? :?

Moniek, het dier staat 12 uur per dag ongeveer buiten denk ik.. Ze zijn niet van het buiten houden, alle dieren gaan altijd s avonds naar binnen, zonder uitzondering.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2007 13:34
WoonplaatsCOLON Blankenham
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 04 Aug 2011 08:53

Is het een minishet dat hij in een emmer viel :-k
Veulens liggen vaak, dus staan ze ook vaak op, gebeurd dit op een betonnen ondergrond dan gaat de huid open, strontbed heb je bacterien er in en je hebt onstoken wondjes. Beetje pech ook nog mijt in zo'n vieze stal.

Wondjes wassen en ontsmetten en het veulen een droog, schoon en zacht ligbed geven (dus grasland en als ze wel naar stal gaan mooi pak schoon stalbedekking). Eet de merrie haar stro op, moet ze meer hooi en eventueel een alternatief aan bodembedekking.

detour
BerichtenCOLON 6781

Berichtdoor detour » 04 Aug 2011 09:28

Cyrina schreefColonIs het een minishet dat hij in een emmer viel :-k
Veulens liggen vaak, dus staan ze ook vaak op, gebeurd dit op een betonnen ondergrond dan gaat de huid open, strontbed heb je bacterien er in en je hebt onstoken wondjes. Beetje pech ook nog mijt in zo'n vieze stal.

Wondjes wassen en ontsmetten en het veulen een droog, schoon en zacht ligbed geven (dus grasland en als ze wel naar stal gaan mooi pak schoon stalbedekking). Eet de merrie haar stro op, moet ze meer hooi en eventueel een alternatief aan bodembedekking.

Nee, een KWPN veulen. Je kunt imo plekken voorkomen door een dik pak stro of iets anders ener te leggen maar dat doen ze dus niet, van zaagsel houden ze niet. Heb ook geadviseerd meer ruwvoer te geven maar dat vinden ze niet nodig. Ze heeft kale plekken met vaseline in gesmeerd en wondjes zijn in de zon gedroogd volgens mij.. Ik bemoei me er eigenlijk maar niet meer mee, vraag me wel af dat als een veulen chronisch op beton ligt 's nachts of het dan niet kaal blijft op die plekken...

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 04 Aug 2011 09:36

Cyrina schreefColonIs het een minishet dat hij in een emmer viel :-k

Enig idee waarom veulens veel opstaan, een stukje lopen en weer liggen?
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

detour
BerichtenCOLON 6781

Berichtdoor detour » 04 Aug 2011 10:19

Ontwikkelen van bewegingsmechanisme, trainen van pezen, spieren , sterker maken van gewrichten etc., om zo ( in de natuur) handiger en sterker te worden bij eventueel noodzakelijk vluchtgedrag?..

Maar kan iemand me vertellen of er paarden zijn die kaal blijven in zulke voorvallen?

Gebruikers-avatar
Mispeltje
BerichtenCOLON 3326
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2009 18:25
WoonplaatsCOLON De jungle van Duitsland

Berichtdoor Mispeltje » 04 Aug 2011 13:06

anna42 schreefColonEnig idee waarom veulens veel opstaan, een stukje lopen en weer liggen?

Ik zou gokken dat het bij de ontwikkeling hoort van het paard, skelet, spieren en pezen maar misschien wel helemaal fout.

@ Detour; geen idee of ze kaal blijft. Ik ken geen veulens met zulke schaafplekken van de kale bodem. (gelukkig)
http://www.ms-ontbloot.nl

Sjoerd
BerichtenCOLON 381
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2010 03:17
WoonplaatsCOLON Atlantis

Berichtdoor Sjoerd » 04 Aug 2011 14:04

Van aan de schijt zijn kunnen veulens ook kale plekken krijgen.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2007 13:34
WoonplaatsCOLON Blankenham
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 05 Aug 2011 12:12

Als het heel veelvuldig is kunnen de plekken wel kaal blijven, maar witte haren is eerder aan de orde denk ik.

Gebruikers-avatar
3miel
BerichtenCOLON 746
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2008 00:12

Berichtdoor 3miel » 05 Aug 2011 14:30

wij hebben ook 1 merrie die altijd haar bodem in het midden van de stal leeg schraapt en daar slaap dan soms precies het veulen in. Gevolg is bij haar nakomelingen altijd de haren rond het spronggewricht en de kogels wat zijn weggeschuurd, maar aangezien ze na een paar weken full time het land opgaan loopt dit nooit uit de hand.

Gebruikers-avatar
Suzan1
BerichtenCOLON 6475
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24
WoonplaatsCOLON aan de IJssel

Berichtdoor Suzan1 » 09 Nov 2011 23:12

dikke bodembedekking moet natuurlijk altijd in de stal.....

sommige veulens krijgen ook kale plekken als ze ietsie te hard aan de tepels rukken. Moeders geeft dan even een knauw aan het achterbeen (meestal sprong)....

Terug naar