De genezing van een hoofdwond (met foto's)

Medische vragen over paarden.
Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

De genezing van een hoofdwond (met foto's)

Berichtdoor Sizzle » 13 Jul 2011 23:49

Afgelopen oktober kreeg mijn stipje een bultje aan de kaak. Ik was bang voor Droes en daadwerkelijk, het werd een abces dat open ging en weer dichtging. Gek genoeg had het beest geen koorts, geen hoestje en bovendien, ze was de enige.
In november kwam het weer terug en dit herhaalde zich een keer of 4.
Besloten werd tot een foto van de kaak ivm ectopische tanden en andere rare dingen, maar de kaak was perfect.
Dan maar 2 weken breed spectrum antibiotica. Echter brak het geval daar gewoon doorheen tijdens de laatste week van de antibiotica. Uiteindelijk heeft de dierenarts het hele zaakje uitgelepeld.
Er kwam enorm veel dood weefsel uit en het liet een gat achter waar je hele hand in paste. De diere narts zag eruit alsof hij uit de oorlog kwam met zijn hele gezicht onder de bloedspetters en strepen :mrgreen:

Hier zijn de foto's van de genezing. Het heeft totaal een week of 3-4 geduurd.
Ik heb het 2x per dag met stromend water uitgespoeld en verder vliegvrij gehouden.

Direct na de 'operatie'. Er zitten een aantal gaasverbanden in. De wond heeft 3 dagen gebloed.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het creatieve vliegennetje
Afbeelding

Stip was er heilig van overtuigd dat uitspoelen via de binnenkant dient te gebeuren....
Afbeelding

Het ziet er nu weer heel netjes uit inmiddels zonder wildvlees.
Stippel heeft zich voorbeeldig gedragen en is echt een toppaard. Zelfs als ik met doekjes in het gat zat te wurmen om vuiltjes te verwijderen onderging ze alles doodbraaf. Enkel het 'pak de waterstraal' spelletje was een beetje onhandig, maar stiekum ook wel erg grappig.

WisseWasje
BerichtenCOLON 289
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2011 22:01

Re: De genezing van een hoofdwond (met foto's)

Berichtdoor WisseWasje » 14 Jul 2011 07:19

Goh wat een heftig verhaal zeg :shock: Zat er iets in zijn kaak wat er uitkwam dmv dat abces ofzo? Gelukkig is het door alle goede zorgen weer helemaal genezen. Ziet er weer netjes uit :)

detour
BerichtenCOLON 6781
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 19:41

Berichtdoor detour » 14 Jul 2011 08:46

Hey wat een onwijs boeiend verslag en het helend vermogen van een jong sterk diertje is toch altijd weer prachtig om te zien. :D
Heeft het dier naar jouw idee veel pijn gehad? Hebben ze enig idee gehad van de oorzaak en kon het Stip gewoon lekker grazen en het hoofd buigen?

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2007 13:34
WoonplaatsCOLON Blankenham
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 14 Jul 2011 09:09

dat was idd een flink gat!

is er nu ook bekend hoe het kwam?

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 14 Jul 2011 12:00

mooi dat t zo fijn is geheel den hopelijk komt t niet weer terug..

en dat je paard zich zo goed liet behandelen, dat scheelt een heel eind...

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 14 Jul 2011 17:44

Ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel pijn ze had. Het moet hoe dan ook pijn gedaan hebben want er zijn hele stukken lymphe weefsel uitgeknipt en de huid was flink open gesneden.
Ze was met snijden onder sedatie + lokale verdoving. Ik had het hoofd op mijn schouder en de DA stond er met een koplampje onder.
Ze heeft op geen enkel moment haar eetlust verloren en stond gewoon vrolijk over haar hooi heen te bloeden. Ik heb haar 3 dagen binnen gelaten ( het was net een paar dagen regenachtig) uit angst voor koorts door verminderde afweer.
Toen ze weer naar buiten mocht was ze de koningin zelve tussen al "haar" ruinen aangezien ze her hoofd van de kudde is.
Ze is echter in het algemeen extreem hard voor zichzelf en laat zich ook als het pijn doet heel makkelijk overhalen tot kalmte. Zo kan ik rustig iets uit haar oor peuteren of een wondje aan het ooglid verzorgen. Ik ben dus super voorzichtig met haar want elke blessure gaat ze geheid te laat aangeven. Uit voorzorg heb ik haar ook laten Prokken.

Wat het veroorzaakt heeft is niet duidelijk.
Er schijnen naast de normale droes bacterie ook varianten te zijn die niet ziek maken of aanstekelijk zijn. Misschien heeft ze daar een infectie mee gehad en is de klier chronisch
geirriteerd geraakt. Er kwam ook nooit pus uit, enkel vocht en bloed.

Ik denk niet dat het terug komt maar dat wachten we nog even af.
Ze heeft wel een klap van gehad want het haar is nog altijd niet zo glanzend als voorheen.

Het gemak in de omgang heeft me er weer op gewezen hoe dit een karakter zaak is en geen aangeleerd iets. Nog geen 8 maanden geleden was ze nog in de opfok waar ze 4x per jaar in handen kwam. Ik heb een week of 8 dominantie discussies met haar gehad en daarna was ze schaapmak.
Laatst gewijzigd door 1 op Sizzle, in totaal 14 keer gewijzigd.

WisseWasje
BerichtenCOLON 289
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2011 22:01

Berichtdoor WisseWasje » 14 Jul 2011 17:46

Hoe ging het eten eigenlijk met zo'n gat in de kaak?

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 14 Jul 2011 17:49

WisseWasje schreefColonHoe ging het eten eigenlijk met zo'n gat in de kaak?

No ploblemo.
Vraag me niet hoe het kan.

leonora2
BerichtenCOLON 2159
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 08:24
WoonplaatsCOLON nijmegen
CONTACTCOLON

Berichtdoor leonora2 » 14 Jul 2011 17:59

jeetje, wat een wond
gelukkig dat de DA besloot om de boel
drastisch schoon te maken van binnen

in de natuur betekent eten overleven
dus denk dat ze dat altijd blijven doen
Remmen is angst! Vaart is alles!
Soms is mijn glas halfleeg, maar meestal halfvol, en er zit in ieder geval altijd wat in!
Fan van het KWPN!

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 14 Jul 2011 18:05

Nou mijn overleden schimmel had echt niet meer gegeten hoor. Die vond zichzelf al zielig als ze een klein mokje had.
Die heeft normale droes gehad en was met geen stok haar hok uit te krijgen en vrat 2 hapjes per dag.
Dat was echt een drama queen en vond eten al snel niet meer de moeite.

Het is dus erg paard afhankelijk.

leonora2
BerichtenCOLON 2159
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 08:24
WoonplaatsCOLON nijmegen
CONTACTCOLON

Berichtdoor leonora2 » 14 Jul 2011 18:07

grappig, net als bij mensen dus
Remmen is angst! Vaart is alles!
Soms is mijn glas halfleeg, maar meestal halfvol, en er zit in ieder geval altijd wat in!
Fan van het KWPN!

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 14 Jul 2011 18:09

leonora2 schreefColongrappig, net als bij mensen dus

:j

Ik eet ook nooit als ik ziek ben trouwens. Als ik honger krijg weet ik dat het over is en stouw ik alles als een dijkgraver naar binnen.

detour
BerichtenCOLON 6781

Berichtdoor detour » 15 Jul 2011 09:59

Interessant verhaal, Sizzle, ook omdat niet alles idd is aangeleerd maar gerelateerd aan het gedrag van het dier zelf. :D
Mijne is vrijwel altijd stoicijns, maar dat was ze als pas geborene al en ik heb haar erg veel in de hand gehad; ik krijg wel eens te horen:'' Wat heb jij een makke zeg, en dat terwijl ze nog zo jong is''.. Ik denk dat het bij mijn paard ook haar innerlijk is.

Die hardheid van de jouwe, hoort dat ook niet bij een leidertype? Die zelfbewustheid en de drag om de kudde ahw te regulieren?

En heeft ze veel antibiotica gehad gedurende de afgelopen 8, 9 maanden? Soms kan de darmflora dan van slag zijn en dan gaat de glans er idd af maar daar zou je wat tegen kunnen doen.. :D

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 15 Jul 2011 10:16

Het was 2 weken breed spectrum die ook nog eens voor een groeidepressie zorgt.
Ze heeft na de antibiotica wel probiotica en gist gehad, maar het duurt gewoon even voor alles weer normaal is denk ik. Daarnaast bleek ze ook selenium en zink tekort te hebben, waarschijnlijk door de aanhoudende ontstekingen. Daar heeft ze supplementen voor gekregen. Ze is momenteel aan het verharen en haar stippen zijn weer enorm aan de wandel gegaan.

Ik denk dat stoerheid idd een kenmerk is van de plek in de groep. Ze is een haantje de voorste en die kan natuurlijk niet zeuren over hoofdpijn.

detour
BerichtenCOLON 6781

Berichtdoor detour » 15 Jul 2011 10:19

Hmmm, misschien dat het gewoon nog even tijd kost en dat de verharing een nieuwe gezonde glanzende vacht oplevert..Dat betekent dat ze van de winter nog eens verhaart en het een soort toverballetje wordt. :lol:

Ja ik denk dat een alphamerrie zeker een bepaalde hardheid en zelfbewustheid nodig heeft maar het fijne met dominante dieren vind ik, is dat je - als de hierarchie met het dier bevestigd is- je je geen makkelijker en duidelijker dier in het gedrag zou kunnen wensen. ;) Ik hoop dat ze weer helemaal de oude wordt, Sizzle, wist niet dat seleniumgebrek ahw ontstekingsgenezing kon remmen...

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 15 Jul 2011 11:00

Gejat:

De rol van zink en selenium bij chronische inflammatoire aandoeningen is zeer belangrijk omdat ze cofactoren zijn in de metabole processen waarbij de gewrichtsweefsels en de immuunsysteemfunctie betrokken zijn. Selenium- en zinktekorten werden in verband gebracht met een verergering van de inflammatie (ontsteking) in actieve Reumatoïde Artritis Men heeft ontdekt dat suppletie met deze stoffen de gevoeligheid en de stijfheid van de gewrichten vermindert. Selenium komt onvoldoende voor in de huidige voeding en zink wordt extra verbruikt bij ontstekingen. Vooral vegetariërs dienen extra attent te zijn op zink.

detour
BerichtenCOLON 6781

Berichtdoor detour » 15 Jul 2011 11:40

Interessant stukje. :D Mijn eerste merrie voerde ik E en Selenium bij, zij was gevoelig voor maandagziekte, van zink wist ik dit ook niet, thanks. :D

giles123
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2011 04:35

Berichtdoor giles123 » 09 Sep 2011 09:46

Echt onder de indruk! Alles is heel, heel duidelijk, open is een beschrijving van het probleem. Het bevat de informatie. :lol: :lol:

Terug naar