Overgewicht bij paarden in NL..

Medische vragen over paarden.
detour
BerichtenCOLON 6781
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 19:41

Overgewicht bij paarden in NL..

Berichtdoor detour » 06 Jun 2011 11:59

Hai allen, ben inmddels alweer wat maandjes overzee en wat me opvalt zijn verschillen in het houden van paarden mbt Nederland. Ierland houdt de paarden op minder stro of zaagsel, paarden staan vrijwel allemaal rondom op ijzers ivm ruwe harde ongelijke bodem, paarden ogen overall magerder maar er lopen er nog zat van boven de 20 onder het zadel. Minder atrose klachten,paarden worden anders beslagen etc. Alles zal zijn voor,- en tegen hebben denk ik dan maar zo.

Een vabn de artsen die bij mijn merrie is geweest is Henk offereins, hij heeft al een aantal jaren een kliniek hier en vertelde dat de NL paarden vaak veel te zwaar waren.. Dit was een vb waarbij hij vond dat het Ierse paard conditioneel voor lag ( overall genomen).

Her en erkennen jullie dit eigenlijk? Is dit eigenlijk een issue in NL? Ben wel benieuwd, burn loose. 8)

Gebruikers-avatar
russel
BerichtenCOLON 2206
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2005 11:42

Re: Overgewicht bij paarden in NL..

Berichtdoor russel » 06 Jun 2011 12:30

Maar zijn de KWPNers dan te vergelijken met de ierse volbloeden? Overigens zijn de ierse volbloeden erg prettige paarden, maar wel anders van bouw en temperament.

ik zie hier veel te dikke tinkers en die zullen in Ierland niet echt dik zijn ivm de veelal een stuk mindere manier van voeren omdat ze daar niet altijd op sappige weides lopen maar gewoon door de stad en maar wat eten her en daar.

Te dik zijn wel veel paarden die hier hele dagen op het land staan en op sappig koeiengras staan. maar er zijn al steeds meer paardenweides die met puur paardengras zijn in gezaaid.

De binnenpaarden vind ik in Nederland niet te dik, eerder te schraal, een klein beetje hooibuikje maken de eigenaren al spastisch. Maar het is nu weide seizoen en dan zijn veel paarden gedurende een paar weken per jaar te dik, de mijnen ook, maar dat mag van mij voor die paar weken....

Dikke koudbloeden op weitjes waar niets mee wordt gedaan, tref je hier veel aan ook zo als de shetlanders die hier eigenlijk totaal verkeerd wonen omdat ze hier rijk voer krijgen...maar de sportpaarden of de recreatieallround paarden vind ik hier in Nederland niet te dik....
GIRLPOWER!!!!!

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 06 Jun 2011 19:53

Ik vind in nederland de paarden over het algemeen te dik. Ook sportpaarden!
Keuringspaarden zijn daarentegen wel in superconditie en zo zouden ze ook in de sport moeten zijn. Wat hebben ze aan die extra kilo's?
Mooi voorbeeld vind ik Salinero...zo'n dik middenstuk...
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2005 13:46

Berichtdoor *Sanne » 06 Jun 2011 20:08

Hij is gewoon wat zwaar in de voorhand :lol:

Afbeelding
Odette, dachtig van Plutarchus (Perfectum x Cassini I)

Driejarige, grote Gelderse donkervos merrie te koop!
Voor meer informatie Klik

Gebruikers-avatar
BCS
BerichtenCOLON 4700
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2008 14:30

Berichtdoor BCS » 07 Jun 2011 17:43

Ze zijn ook veel te dik in Nederland. Is algemeen bekend!!
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.

Oja, en, The reward of a thing well done is to have done it.

Gebruikers-avatar
papagroom
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2011 08:32
WoonplaatsCOLON www.poetsplaats.nu

Berichtdoor papagroom » 08 Jun 2011 08:40

niet alleen de paarden, maar in veel gevallen,zijn ook de ruiters hier te dik......hoe is dat in Ierland Detour.....ennuh hoe ist met Esprit??
Oh zo blij met de kracht van de zee.
Zie www.equiprotecta.nl

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2005 13:46

Berichtdoor *Sanne » 08 Jun 2011 09:40

Dat klopt :shock:
Odette, dachtig van Plutarchus (Perfectum x Cassini I)

Driejarige, grote Gelderse donkervos merrie te koop!
Voor meer informatie Klik

Gebruikers-avatar
russel
BerichtenCOLON 2206

Berichtdoor russel » 08 Jun 2011 15:10

Dat plaatje is cool :lol:

De vrouwen over het algemeen zijn in Nederland te dik.
GIRLPOWER!!!!!

detour
BerichtenCOLON 6781

Berichtdoor detour » 09 Jun 2011 09:58

Dat plaatje is idd gaaf! :D

Russel, er staat hier eigenlijk van alles aan paarden, ook tinker achtigen en jachtpaarden, maar ze zien er conditioneel toch wat beter uit hier, al vond ik sommige in de winter wat mager.
Ze lopen hier meer in heuvels en er wordt relatief veel gesprongen, misschien is dat werk andres.
Papagroom alles goed hoor, Esprit had alleen koliek toen ik tussendoor ivm ziekte naar NL moest dus toen ik terugkwam kon de arts er meteen bij, ik probeer haar veel te werken. Het gras is me wat te rijk waar ze op staat, verder is ze vol leven, gister ritje gemaakt met haster, zonder zadel, gewoon ff lekker rommelen :) Ook ben ik aan het schilderen voor een galerie leker off topic.

Anna, wat is jouw mening? Wat doet overwicht mbt het evenwichtsmodel?

Gebruikers-avatar
russel
BerichtenCOLON 2206

Berichtdoor russel » 10 Jun 2011 12:47

Hebben ze Engels Raaigras daar? Ik denk dat het door het koeiengras/hooi komt wat wij hebben.

Ik voer nu half om gerstenstro, overjarig hooi en voordroog en ze zien er al beter uit. Het plofferige is er af. Ik ben helemaal niet zo dol op het koeiengrasaanbod hier in Nederland.
GIRLPOWER!!!!!

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 10 Jun 2011 18:52

detour schreefColonDat plaatje is idd gaaf! :D

Russel, er staat hier eigenlijk van alles aan paarden, ook tinker achtigen en jachtpaarden, maar ze zien er conditioneel toch wat beter uit hier, al vond ik sommige in de winter wat mager.
Ze lopen hier meer in heuvels en er wordt relatief veel gesprongen, misschien is dat werk andres.
Papagroom alles goed hoor, Esprit had alleen koliek toen ik tussendoor ivm ziekte naar NL moest dus toen ik terugkwam kon de arts er meteen bij, ik probeer haar veel te werken. Het gras is me wat te rijk waar ze op staat, verder is ze vol leven, gister ritje gemaakt met haster, zonder zadel, gewoon ff lekker rommelen :) Ook ben ik aan het schilderen voor een galerie leker off topic.

Anna, wat is jouw mening? Wat doet overwicht mbt het evenwichtsmodel?

Zoals bij elk model doet overgewicht altijd schade aan de botten, pezen, banden, spieren en organen.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
MariekeA
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2010 13:01

Berichtdoor MariekeA » 12 Jun 2011 16:33

Volgens mij is het algemeen bekend dat veel paarden in Nederland te dik zijn.

Bij elke bijeenkomst van voedingddeskundige die je volgt, wordt dat de mensen weer verteld.
Inderdaad ook met het oog op de gewrichten die het allemaal maar moeten dragen.

Als ik bij ons in de omgeving rond kijk, zie ik er weinig die een goed gewicht hebben.
Zelfs op wedstrijd zie ik paarden die stijf en propperig overkomen omdat ze veel te vet zijn.

Het is echter wel moeilijk om ze op gewicht te houden.
Als je ze op stal houdt en je wilt toch maag/darmstelsel gezond houden, worden ze te vet van het ruwvoer en te weinig beweging.
(Daarbij de vraag of je dat uberhaupt zou willen; ik niet)
Zet ze op de wei en er staat weer vaak te veel gras = te veel ruwvoer en te weinig beweging.
Wordt de weide dan eindelijk wat kaler, worden ze omgeweid... (Want lopen wei kapot etc etc.)

Ik denk ook zeker dat kwaliteit en soort ruwvoer een grote rol speelt. Zo hoef ik Jorina maar een paar keer kuil te geven en ik zie die buik groeien en ze staat bol van het gas (letterlijk). Niet eens dat natte, groene koeien spul, voordroog voldoet ook. Voer ik haar weer hooi en werk ik haar een paar dagen flink, dan scheet en poept ze zich weer helemaal leeg en is het weer vele malen beter...

En zolang je geen eigen terrein hebt (zoals ik), ben je wat dat betreft toch afhankelijk van je stalbaas en de stallen in de buurt.
Kuil is dan makkelijker te verkrijgen, makkelijker op te slaan en makkelijker op de kruiwagen te stapelen..

Al met al denk ik dus laat de kwaliteit/soort van ruwvoer wel eens wat te wensen over en hoeven onze paarden te weinig te doen om hun ruwvoer te verzamelen.
Het Gelders Paard op facebook: https://www.facebook.com/GeldersePaarden

Jessica7
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2011 13:02

Berichtdoor Jessica7 » 19 Okt 2011 21:35

anna42 schreefColonAnna, wat is jouw mening? Wat doet overwicht mbt het evenwichtsmodel?

Zoals bij elk model doet overgewicht altijd schade aan de botten, pezen, banden, spieren en organen.

Schade aan botten door overgewicht, kan dat zich uiten als een cyste?

detour
BerichtenCOLON 6781

Berichtdoor detour » 20 Okt 2011 10:01

Heb nog nooit gehoord dat overwicht indirect leidt tot cysten...

mbt Overwicht: Wat heeft een paard nu echt nodig als basis behalve ruwvoer? In de zomer worden er tig paarden aleen op gras gelaten maar het gras verliest haar voedingswaarden op een gegeven moment, wanneer voer je bij waneer bou je af, etc etc...

Terug naar