uitvloeiing drachtige merrie

Medische vragen over paarden.
chayenne2
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2010 14:55

uitvloeiing drachtige merrie

Berichtdoor chayenne2 » 29 Sep 2010 12:37

mijn merrie (uitgerekend 4 apr) heeft een soort uitvloeiing, de eerste keer dat ik het zag, was het opgedroogd bij de kling, (gelig) wat druppels op haar achterbenen ook, Dierenarts is geweest, heeft het gecontroleerd, drachtigheidsscan gemaakt, was gelukkig helemaal goed.
Nu heb ik het weer gezien, bij het plassen, in haar urine zie ik dan een gelige vloeistof, weet even geen betere omschrijving ervan, meekomen.
Dierenarts gebeld, wil dat ik urine opvang gaan ze nakijken op kristallen en derg.
Mijn vraag is heeft iemand dit ook gezien/gehad bij een drachtige merrie, wat zou het kunnen zijn? zou kunnen duiden op Cem (zei DA bij eerste controle, is nooit natuurlijk gedekt), blaasontsteking eventueel was een optie
ik denk dat de gelige vloeistof ook toeneemt.
graag jullie reactie?

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2005 13:46

Re: uitvloeiing drachtige merrie

Berichtdoor *Sanne » 29 Sep 2010 12:47

Het hoort niet maar het hoeft echter niks ernstigs te zijn. Het kan namelijk een onsteking in de schede (geboortekanaal) zijn doordat de kling bijvoorbeeld niet voor 100% sluit. Het kan ook troebele urine zijn die door een oneffenheid/verzakking in de schede blijft staan.
Sommige dieren zijn gezond en drachtig maar hebben een chronische ontsteking in de schede.
Odette, dachtig van Plutarchus (Perfectum x Cassini I)

Driejarige, grote Gelderse donkervos merrie te koop!
Voor meer informatie Klik

chayenne2
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2010 14:55

Berichtdoor chayenne2 » 29 Sep 2010 13:16

sanne dank je voor je reactie, hoe is dit uit te sluiten dat het bijvoorbeeld iets is zoals jij omschrijft? Ze is nl. heel recentelijk geheel gekeurd (aankoopkeuring fokmerrie). is toen ook op drachtigheid gescand. Deze dierenarts heeft haar destijds ook onder behandeling gehad, incl insemineren.
of valt zoiets dan niet op/ wordt er niet op gecontroleerd? is dit uit te sluiten aan de hand van een urine onderzoek? maak me toch zorgen.

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2005 13:46

Berichtdoor *Sanne » 29 Sep 2010 15:52

Het feit dat de merrie drachtig is geworden zegt in iedergeval dat het klimaat in de baarmoeder goed is (geweest).
Ik vind het lastig oordelen omdat ik niet weet of ze verhoging heeft, in welke mate er vuil vanaf komt, of de merrie er gezond uitziet, of de uitvloeiing onaangenaam ruikt en of ze daadwerkelijk een "verzakking" heeft waardoor er vuil en urine blijft staan.
Odette, dachtig van Plutarchus (Perfectum x Cassini I)

Driejarige, grote Gelderse donkervos merrie te koop!
Voor meer informatie Klik

chayenne
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2008 17:00

Berichtdoor chayenne » 29 Sep 2010 19:33

snap dat het zo moeilijk te beoordelen is, de dierenarts is er bij geweest toen ze de uitvloeiing had, ik het voor het eerst zag dan, ze heeft geen verhoging, ik heb haar heel regelmatig getemperatuur, houd ik nu ook nog in de gaten. Uitvloeiing ruikt niet. Ze is goed gezond glimt ook mooi, is alleen nog wat schraal. (ze was erg schraal dat ik haar kocht).
dank je voor het meedenken!
de uitvloeiing zag er, toen ik het zag met het plassen, uit als een fluim in de urine (plaste toen op steen met wat zand, dus was goed te zien).

Terug naar