Symposium Ruiterfitheid II

Data van evenementen of iets dergelijks.
enige-echte-sita

Re: Symposium Ruiterfitheid II

Berichtdoor enige-echte-sita » 19 Feb 2010 15:40

Nadere info heb ik nog niet, zoals al eerder aangegeven.

Polly

Berichtdoor Polly » 19 Feb 2010 16:06

tirza schreefColonMaar ik blijf het de wereld op zijn kop, vinden.

Was het niet altijd zo, dat met zo klein mogelijke hulpen, zo'n groot mogelijk resultaat behaald zou moeten worden?

Als de ruiter zit te "zwoegen" op een paard, klopt er niet veel meer van.

@ Tirza: fitheid van de ruiter is er juist op gericht dat je een betere beheersing hebt over je eigen lichaam. Je verfijnt je motoriek en je spierspanning, waardoor je dus minder moet zwoegen.
Fitheid hoeft niet altijd alleen te slaan op uithoudingvermogen...maar ook op het in balans zijn met je eigen lichaam. Onafhankelijke hulpen kunnen geven wordt verbeterd als je fitter bent en je eigen lichaam beter beheerst.
En ook...dat je in spannende situaties je reflexen onder controle hebt. Met andere woorden...als je paard een keer schrikt en weg stuift...dat je je reflex van in de ankers gaan (wat ieder mens heeft) of verkrampen juist kunt negeren en rijtechnisch het probleem op de juiste manier kunt oplossen. Dat is ook fitheid....als je fit bent...hou je te allen tijde je eigen lijf onder controle....
Dus het heeft niet alleen te maken met een ruiter die hijgend op het paard zit....heeft heeft ook te maken met de relatie tussen je mentale fitheid en je motoriek.
In het orginele topic heb ik er een heel stuk over geschreven.
Misschien toch maar even terug naar dat topic?

Gebruikers-avatar
anne
BerichtenCOLON 2664
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2004 18:41

Berichtdoor anne » 19 Feb 2010 17:52

:lol: Ik zweer bij thai chi en hardlopen. En als het te koud is om te rennen ga ik schaatsen.
Fouten moet je altijd bij een ander zoeken, daar vind je er minstens net zoveel als bij jezelf

tirza
BerichtenCOLON 8668
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2007 11:44

Berichtdoor tirza » 19 Feb 2010 22:14

Polly schreefColon
tirza schreefColonMaar ik blijf het de wereld op zijn kop, vinden.

Was het niet altijd zo, dat met zo klein mogelijke hulpen, zo'n groot mogelijk resultaat behaald zou moeten worden?

Als de ruiter zit te "zwoegen" op een paard, klopt er niet veel meer van.

@ Tirza: fitheid van de ruiter is er juist op gericht dat je een betere beheersing hebt over je eigen lichaam. Je verfijnt je motoriek en je spierspanning, waardoor je dus minder moet zwoegen.
Fitheid hoeft niet altijd alleen te slaan op uithoudingvermogen...maar ook op het in balans zijn met je eigen lichaam. Onafhankelijke hulpen kunnen geven wordt verbeterd als je fitter bent en je eigen lichaam beter beheerst.
En ook...dat je in spannende situaties je reflexen onder controle hebt. Met andere woorden...als je paard een keer schrikt en weg stuift...dat je je reflex van in de ankers gaan (wat ieder mens heeft) of verkrampen juist kunt negeren en rijtechnisch het probleem op de juiste manier kunt oplossen. Dat is ook fitheid....als je fit bent...hou je te allen tijde je eigen lijf onder controle....
Dus het heeft niet alleen te maken met een ruiter die hijgend op het paard zit....heeft heeft ook te maken met de relatie tussen je mentale fitheid en je motoriek.
In het orginele topic heb ik er een heel stuk over geschreven.
Misschien toch maar even terug naar dat topic?

Ik had net dat filmpje van Anky in Aachen bekeken :shock: en daarna dit topic :? dus op dat moment was de link voor mij, heel vlug gelegd.
Die fitheid heeft meer te maken met spierballen-training :shock: wat er op dat filmpje te zien was.
Arm dier :(

Maar ik snap wel, wat je bedoelt :wink: al vind ik Lammert Haanstra daar nu niet de geschikte persoon voor :roll:

Gebruikers-avatar
russel
BerichtenCOLON 2206
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2005 11:42

Berichtdoor russel » 19 Feb 2010 23:20

Ga idd maar eens een flinke bosrit maken zonder conditie, dat hou je niet lang vol...
GIRLPOWER!!!!!

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 19 Feb 2010 23:31

Ik heb een aantal berichten in dit topic verwijderd omdat die hier niet thuis horen. Bij herhaling zal de betrokken user eenzelfde lot ondergaan.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

enige-echte-sita

Berichtdoor enige-echte-sita » 20 Feb 2010 13:08

Nou ja, het is duidelijk dat er mensen zijn die niet snappen dat kracht iets heel anders is als conditie en souplesse. Verder ben ik het er mee eens dat iemand zonder enige conditie en met stijve spieren niet fatsoenlijk een half uur kan paardrijden zonder het paard danig te storen.

Polly

Berichtdoor Polly » 21 Feb 2010 13:33

Ik zie wel eens mensen op hun paard stappen dat ik denk....oeh....

Die mensen kunnen zich net genoeg bukken om hun knieën aan te raken....maar komen al niet meer bij hun tenen.

Dan staan ze op een krukje en beginnen al met zuchten en steunen.
Ze krijgen hun linkervoet amper in de beugel, want ondanks het krukje moeten ze dat been toch nog enigszins optillen. Dan wordt er onhandig op en neer gehupst op het krukje om zich af te kunnen zetten om op te stijgen. Dan gaan ze eindelijk de lucht in met een flinke zucht, raken ze met hun rechterbeen het paard vol op de heup of op het kruis. Of ze blijven met de knie achter de lepel van het zadel hangen.
Daarbij trilt het lichaam hevig onder deze inspanning. De handen die voor het zadel vasthouden zijn wit van het knijpen. En dan PLOF het is gelukt. Waarbij ze een luid: "hè, hè...ik zit" schijnbaar niet kunnen onderdrukken.

Ik zie dit soort dingen vaker dan me lief is.
En ik zie ook dat deze paarden zich ontwikkelen als strijkplanken....
Hoe zou dat nou komen?

sigrid1182

Berichtdoor sigrid1182 » 21 Feb 2010 13:43

zulke mensen die jij beschrijft tirza, zijn ruiters zonder gevoel... ook als ze 20 kilo lichter zijn...doen ze zulke dingen nog....

ik ben veel te zwaar, stap op met krukje....zouden alle ruiters moeten doen, ook al zijn ze maar 50-60 kilo.

ik zie ook genoeg paarden als strijkplanken onder lichtgewicht ruiter en soepele paarden onder zwaargewichten...

het is imo dan ook niet gewichtgebonden.

Mijn inziens is het kwestie van gevoel

Polly

Berichtdoor Polly » 21 Feb 2010 13:59

sigrid1182 schreefColonzulke mensen die jij beschrijft tirza, zijn ruiters zonder gevoel... ook als ze 20 kilo lichter zijn...doen ze zulke dingen nog....

ik ben veel te zwaar, stap op met krukje....zouden alle ruiters moeten doen, ook al zijn ze maar 50-60 kilo.

ik zie ook genoeg paarden als strijkplanken onder lichtgewicht ruiter en soepele paarden onder zwaargewichten...

het is imo dan ook niet gewichtgebonden.

Mijn inziens is het kwestie van gevoel

Reageer je nu op mij? Je zegt Tirza, maar uit je bericht maak ik op dat je mij bedoelt, klopt dat?

Dan wil ik even wat rechtzetten...
Ten eerste zeg ik niet dat paarden alleen strijkplanken worden door dit soort ruiters....welnee....je hebt gelijk....er zijn veel meer soorten ruiters die van hun paard een strijkplank of trapleuning maken....maar deze categorie scoort daarin wel hoog.

Ten tweede: ik heb het nergens over overgewicht! Die associatie heb jij er denk ik bij.... Integendeel...van het type dat ik hier omschrijf zijn de meesten juist slank en hebben ze lange benen.... Stijfheid van lijf en leden hoeft niks met gewicht te maken te hebben.

Ik ben daar zelf overigens het levend bewijs van: ik heb zelf ook een beetje overgewicht...maar leg zo staand mijn handen plat op de grond, kan mijn been in mijn nek leggen en kan nog steeds een spagaat op mijn oude dag. Ik heb dan ook geen enkele moeite bij opstijgen, zelfs niet bij paarden hoger dan 1.70m zonder krukje (ben zelf 1.58).
Mijn lenigheid en souplesse heb ik te danken aan mijn trainingen vroeger in mijn jeugd toen ik nog professioneel de zwemsport in wilde gaan. Ik ben met het zwemmen gestopt, maar ben wel aan mijn lijf en conditie blijven werken. Helaas vind ik eten en snoep ook wat te lekker en heb ik periodes dat ik eigenlijk wat te dik ben daardoor. Maar dat doet niks af aan mijn lenigheid en uithoudingsvermogen (loop 3x per week 10 km hard met mijn honden)
Overigens is mijn lenigheid en souplesse ook erfelijk bepaald. Mijn oma deed op haar 88e nog een spagaat op haar verjaardag, als geintje omdat we zeiden dat ze nu wel een dagje ouder werd. En mijn eigen moeder is nu 77 en kan ook nog steeds bij haar tenen en doet ook nog de spagaat zonder moeite. Dus wat dat betreft heb ik ook wel geluk dat ik het zo meegekregen heb.

Dat opstappen met een krukje verstandiger is, ben ik ook met je eens. Is beter voor het paard en beter voor je zadel en beter voor jezelf en heeft ook niks met gewicht te maken. Maar ik vind wel dat je als ruiter in geval het niet anders kan, wel zonder krukje op zou moeten kunnen stappen! (stel je pleurt er af in het bos, of je moet even afstappen om een hek open en dicht te doen bij bepaalde natuurgebieden)

Nogmaals....de personen die ik ken (ik zie hier dus concrete mensen voor me die ik regelmatig in een bepaalde context tegenkom) zijn normaal van postuur....meestal langer dan ik, slank....maar toch zo stijf als een plank.
Ik reed wel eens een paard van 1 van hen (1.65) ik stapte daar moeiteloos op en dan zei ze altijd: Och kijk nou.....jij bent veel kleiner en stapt er zo op....ik zou er toch eigenlijk eens iets aan moeten doen....

Gebruikers-avatar
russel
BerichtenCOLON 2206
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2005 11:42

Berichtdoor russel » 21 Feb 2010 14:29

Ik doe ook met krukje opstappen, heeft niets met lenigheid te maken, maar alles voor respect paard.

Zadel wordt toch even opzij getrokken, is slecht voor de boom, die trekt scheef en er is kracht op de wervels, al is het maar kort, maar niet goed voor het paard. Even hangt heel je gewicht in aan een kant door in de stijgbeugel naarst je paard te hangen.....
GIRLPOWER!!!!!

tirza
BerichtenCOLON 8668

Berichtdoor tirza » 21 Feb 2010 14:38

russel schreefColonIk doe ook met krukje opstappen, heeft niets met lenigheid te maken, maar alles voor respect paard.

Zadel wordt toch even opzij getrokken, is slecht voor de boom, die trekt scheef en er is kracht op de wervels, al is het maar kort, maar niet goed voor het paard. Even hangt heel je gewicht in aan een kant door in de stijgbeugel naarst je paard te hangen.....

Hier in de buurt is een fysio, die propageert opstappen aan allebei de kanten :lol:
Dus zowel links als rechts opstappen.
Dan merk je pas, hoeveel fitheid, souplesse, motoriek iemand heeft :shock:

De voorbeelden die hierboven door Polly aangehaald worden, vind ik totaal niets te maken te hebben met mijn aversie tegen zo'n ruiter-fitheids-symposium :?
Waar Polly op doelt, is gewone, normale fitheid die ieder mens nodig heeft om "gezond" te blijven.
Zo'n stijfheid is ook uitermate slecht voor de gehele conditie.

Polly

Berichtdoor Polly » 21 Feb 2010 15:11

tirza schreefColon
De voorbeelden die hierboven door Polly aangehaald worden, vind ik totaal niets te maken te hebben met mijn aversie tegen zo'n ruiter-fitheids-symposium :?
Waar Polly op doelt, is gewone, normale fitheid die ieder mens nodig heeft om "gezond" te blijven.
Zo'n stijfheid is ook uitermate slecht voor de gehele conditie.

Maar punt is Tirza, dat uit onderzoeken onder paardensporters gebleken is dat ze er weinig aandacht voor hebben. Het ook niet belangrijk vinden.
Ook niet de relatie leggen tussen hun eigen veiligheid i.v.m. risico op ongelukken door hun stijfheid.
Voor allerlei andere sporten vinden mensen het niet meer dan logisch dat je daarvoor oefeningen voor jezelf moet doen, om je te bekwamen in die sport.
In de paardensport zijn veel van dit soort mensen wel hard bezig met de fysieke conditie en de voedingsconditie van hun paard. Verzinnen allerlei oefeningen (longeren, manieren van losrijden....verzin het maar) en zijn druk in de weer met allerlei voedingssupplementen en allerlei soorten brokken en muesli's voor de algehele lichaamsconditie van hun paard.
Maar hun eigen lichaam in de zin van voedingsconditie en uithoudingsvermogen en souplesse etc. daar zijn ze niet mee bezig.
Ik ben zelf betrokken geweest bij dit onderzoek (dat deels nog loopt), o.a. bij het samenstellen van de vragenlijsten. En dat is dus echt wat er uit komt.
Het blijkt dat mensen denken dat paardrijden alleen voldoende voor ze is om je lijf in goede conditie te houden. En met paardrijden gebeurt er ook veel (mits je het goed doet), je gebruikt allerlei spieren en bij een intensieve bosrit heb je uithoudingsvermogen nodig. Maar door het alleen daarbij te laten is het wel eenzijdig. En daar laat je een stuk liggen.

Dan nog een stukje eigen ervaring (dus niet vanuit dat onderzoek): als ik die mensen die ik eerder beschreef meeneem het bos in (wat wel eens gebeurt, omdat ik ze dan op sleeptouw neem), dan kan ik de volgende anekdotes beschrijven:

Na 100 meter draven: Oehoe.....wil je even weer gaan stappen....man...ik kan niet meer....hijg, puf, hijg, puf.....
Wacht eventjes hoor....even halthouden...ik steek even een sigaretje op....

(welke andere echte sportmensen zie je dan nou doen????? maar bij paardrijden is dit klaarblijkelijk niet raar)

We draven aan. Paard maakt een klein raar hupsje...niks spectaculairs....reactie van die ruiter: Oeh....ho, ho....niet doen....oeh....help....
En laat zich van het paard afvallen om vervolgens te gieren van het lachen om hun eigen gestuntel....

Of: paard maakt raar hupsje...dus situatie indentiek als hiervoor: ruiter valt er zo lomp en onbenullig af met het stijve lichaam dat er direct van alles gebroken is...
Wat niet was gebeurd als de ruiter soepel was geweest (was hij niet gevallen waarschijnlijk en als hij was gevallen, was hij lenig doorgerold en niet als een plank ter aarde gestort)

Dit zijn dingen die ik dus echt meegemaakt heb met mensen uit mijn omgeving.

Tijdens de les van de rijvereniging: Nee....ik ga niet galopperen vanavond hoor....alles doet me nu al zeer....en bovendien...ik krijg nu al bijna geen lucht meer....

Of: Mens (tegen de instructrice)....moet ik echt zonder beugels rijden....dat kan ik niet hoor....het moet wel leuk blijven...

Even ter vergelijking: ik zie ook wel eens nordic walkers langskomen.
In de categorie: flink doorstappen, beetje zweet op de bovenlip, focus op de prestatie, één, twee, één, twee....de stokken prikken energiek mee

Of de categorie: slenter, slenter, de stokken slepen doelloos achter de personen aan, en maar kletsen en beppen....even een sigaretje opsteken....bla, bla, bla...even stilstaan...even de spieren oprekken voor het idee....en we beppen weer verder, al slingerend met de stokken....

deze tweede categorie valt voor mij samen met wat ik net omschreef bij de anekdotes omtrent paardrijden.
Dat is voor mij geen sport!
Dat is een gezelligheidsclubje dat doet alsof ze sporten....
Hoeft niks mis mee te zijn...want kan gezellig zijn. En als je plezier hebt is het goed.
Alleen....noem het geen sport...
En realiseer je dat in geval van paardrijden, je een paard met je eigen lompigheid kunt benadelen....EN.....dat paardrijden een groot risico heeft....als je niet investeert in je souplesse en uithoudingsvermogen. Iets dat bij Nordic Walking niet aan de orde is....

En wat dat risico betreft...op de ski-piste in Frankrijk of Oostenrijk is dat ook de categorie met het grootste risico op gipsvlucht. Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren met skieën....maar als je onvoorbereid bent en eigenlijk a-sportief....is het risico veel groter. Net als bij paardrijden.

Frappante is wel dat mensen die met andere sporten zeggen serieus te zijn....ook echt serieus aan zichzelf werken.
Bij paardrijden zegt een groter percentage serieus te zijn in de sport....en eisen ook veel van hun paard....maar een veel kleiner percentage werkt ook echt serieus aan zichzelf...
En daar blinkt de paardensport echt in uit in vergelijking met andere sporten.

tirza
BerichtenCOLON 8668

Berichtdoor tirza » 21 Feb 2010 15:32

Polly, ik snap echt wel, waar je op doelt :D

Maar het soort mensen, die jij beschrijft, vind ik niet op een paard thuis-horen :?

Dat soort mensen moet maar liever een andere sport uitkiezen. In plaats van hun paard inderdaad benadelen.
Die zien paardrijden niet als hobby(sport), maar meer als status-symbool.

Dat soort mensen zal waarschijnlijk, als ik jouw stukje lees, ook geen affectie met paardrijden hebben. En zal in iedere hobby(sport) zo doen.

Maar mijn aversie, nogmaals tegen ruiter-fitheids-symposia is meer een aversie tegen de "kracht en uithoudingsvermogen" wat er blijkbaar nodig is, in de top van het paardrijden. En daar gaan mijn haren recht overeind van staan.
Als ik filmpjes en foto's zie, van achteroverhangende "sporters", die met veel kracht hun paard tegenhouden en met veel kracht hun paard vooruit proberen te schoppen, dat gaat mij gewoon te ver.
Dat er zelfs kleding-lijnen moeten komen, om de spierballen practischer te verpakken, vind ik uitermate slecht.
En slecht in die zin, dat het meer met kracht-training te maken heeft, als met gezond bezig zijn.

Polly

Berichtdoor Polly » 21 Feb 2010 16:23

tirza schreefColonPolly, ik snap echt wel, waar je op doelt :D

Maar het soort mensen, die jij beschrijft, vind ik niet op een paard thuis-horen :?

Dat soort mensen moet maar liever een andere sport uitkiezen. In plaats van hun paard inderdaad benadelen.
Die zien paardrijden niet als hobby(sport), maar meer als status-symbool.

Dat soort mensen zal waarschijnlijk, als ik jouw stukje lees, ook geen affectie met paardrijden hebben. En zal in iedere hobby(sport) zo doen.

Maar mijn aversie, nogmaals tegen ruiter-fitheids-symposia is meer een aversie tegen de "kracht en uithoudingsvermogen" wat er blijkbaar nodig is, in de top van het paardrijden. En daar gaan mijn haren recht overeind van staan.
Als ik filmpjes en foto's zie, van achteroverhangende "sporters", die met veel kracht hun paard tegenhouden en met veel kracht hun paard vooruit proberen te schoppen, dat gaat mij gewoon te ver.
Dat er zelfs kleding-lijnen moeten komen, om de spierballen practischer te verpakken, vind ik uitermate slecht.
En slecht in die zin, dat het meer met kracht-training te maken heeft, als met gezond bezig zijn.

Vanuit mijn betrokkenheid bij dit onderwerp Tirza kan ik je zeggen dat dat soort symposia helemaal niks te maken hebben, met het beeld dat jij er van hebt.
Het is helemaal niet voor de topsport bedoeld.
Het is juist een trend die wordt ingezet om de ruiters die ik beschrijf bewust te maken van wat er nog meer bij paardrijden komt kijken, dan alleen op het dier zitten.
Dit hele onderwerp komt voort uit iets dat al een tijdje geleden in gang is gezet: namelijk ook een stuk veiligheid bij paardrijden. En fitheid van de ruiter komt ten goede aan de veiligheid.
En ook voor een stuk bewustwording van een sportieve houding ten opzichte van het paard. In dezelfde lijn als niet roken in de voetbalkantine bijv. van een paar jaar geleden.
Het is onderdeel van een veel groter geheel en richt zich juist niet op de topsporters.
Dacht jij dat topsporters zo'n symposium gaan bezoeken?
Juist niet....daar is het ook niet voor bedoeld.
En fitheid wordt in deze zin ook niet aan krachttraining verbonden.
In de paardenhouderij opleidingen is het op dit moment ook een actueel item. Waarom? Omdat we er daar ook achter kwamen dat de paardehouderijleerlingen heel vaak stijve harken waren die nog geen 10 meter konden hollen zonder half dood neer te vallen. Slechte zaak....dus daar wordt aan gewerkt....
De top die jij omschrijft houdt zich er wel op hun eigen manier mee bezig....maar dat valt ver buiten de cirkel van invloed van symposia en workshops die je steeds vaker zult gaan zien de komende tijd....
Dat heeft namelijk niks te maken met de top in de NL paardensport.
Het heeft juist alles te maken met ruiters in de basis.

Nog even een opmerking:
De meeste van de mensen die ik beschrijf zijn uitermate goed betrokken bij hun paard. Sterker nog...ik denk dat die hun paard meer in de watten leggen dan dat ik zou doen (hun paard is hun kindje) en het is heus niet alleen status voor ze. Ze zijn oprecht gek met hun paard....
Maar sportief zijn ze niet...
Misschien zijn ze daarom wel gaan paardrijden op de manier waarop ze dat doen....want dat kost nauwelijks inspanning....
Maar ik zou niet willen zeggen dat ze niet om hun paard geven.
Ze hebben er echter ook geen feeling voor en eigenlijk ook weinig verstand van....want anders zouden ze ook niet doen wat ze doen.
Ze doen nog wel meer rare dingen met paarden die ik heb gezien....maar daar zal ik me maar niet over uitlaten.....

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Berichtdoor master » 21 Feb 2010 17:44

Niet zo gek
als ruiters leren rijden op een paard met een stijve rug als plank, dat ze na 2 rondjes bekaf zijn en een tempo moeten rijden die hen en het paard niet past.

Ik heb wat je omschrijft in mijn lessen nog nooit meegemaakt.
nu doe ik meestal alles vanuit rust en ontspanning en bouw zo op..
op het moment dat de (beginnende ) ruiter haar eigen rug vastzet, reageren mijn paarden hier al op. Meestal doen we weer een rondje stap om op rust in het lijf te komen.

Dit gebeurd bij allerlei mensen, ook die zeer fanatiek turnen
(die zijn zich alleen bewuster van hun eigen lijf)
maar verder is het vergelijkbaar met iemand die minder sport gedaan heeft.
daar gaat het meer om het bewustworden van eigen spieren en ontspanning.
(veelal te maken met een te hoge ademhaling door spanning)

Polly

Berichtdoor Polly » 21 Feb 2010 17:56

master schreefColon
Ik heb wat je omschrijft in mijn lessen nog nooit meegemaakt.
nu doe ik meestal alles vanuit rust en ontspanning en bouw zo op..
op het moment dat de (beginnende ) ruiter haar eigen rug vastzet, reageren mijn paarden hier al op. Meestal doen we weer een rondje stap om op rust in het lijf te komen.

Ik heb tot een aantal jaren geleden in een plaats gewoond waar veel mensen op volwassen leeftijd ineens met paardrijden begonnen. Omdat in die plaats de mogelijkheid voor handen was door het soort manege dat daar is.
En doordat er daar de mogelijkheid was een stukje grond van de gemeente te huren op een complex met allemaal weides en stallen. Ik had daar ook een stukje grond. Dit was zeer betaalbaar en allerlei mensen gingen daar dan dieren houden. Velen ook paarden. En met name de ruiters die van die manege kwamen of die op het complex een weide hadden daar onder had je een groep van dit soort mensen.
En die kwamen uiteindelijk ook bij de rijvereniging terecht.
Maar ook de pensionstallen in die plaats waar ik woonde stond vol met dergelijke mensen, die ook naar de rijvereniging kwamen.
Ik heb in die tijd veel les gegeven op pensionstallen en zag daar ook van alles.
Dat ik gestopt ben met lesgeven....daar was deze gang van zaken één van de oorzaken van. Bij sommige mensen voelde ik me niet serieus genomen doordat ze er niet serieus aan werkten. Maar mij wel goud geld gaven voor de les (ik was niet goedkoop). Dat ging er bij mij niet in.
In de omgeving waar ik nu woon zijn veel meer mensen van jongs af met dieren (paarden) opgegroeid en is men sowieso sportiever aangelegd.
Toch kom ik ze hier af en toe ook nog wel tegen. Maar niet in de hoge concentratie als in mijn vorige woonplaats.

sigrid1182

Berichtdoor sigrid1182 » 21 Feb 2010 18:02

@polly ik bdoelde jou en schreef tirza..foutje... :lol:

we zijn t eens.....ik heb even nagelezen, ik meende dat ik overgewicht las, maar was niet zo....iets te snel gelezen....

enige-echte-sita

Berichtdoor enige-echte-sita » 21 Feb 2010 19:38

Polly, je hebt helemaal gelijk. Dit soort symposia zijn geen promotiedagen om mensen aan het verstand te peuteren dat ze aan krachttraining zouden moeten doen. Bovendien krijgt iemand die louter aan krachttraining doet, geen betere conditie en ook geen soepel lijf.
Ik herken het ook, de categorie mensen die zo stijf als een plank zijn en dáár moeten ze wat aan doen.
Verder ben ik het er roerend mee eens, dat je die als ruiter niet serieus kan nemen...

Zelf ben ik wel bezig om goed in vorm te blijven en dit in belang voor de paarden. Dit houdt in elke dag 25 kilometer fietsen, verder heb ik een beroep wat nogal fysiek is. 6000 stappen alleen tijdens het werk is geen uitzondering, verder moet er behoorlijk getild worden met ahum, lijkkisten en alleen al om verantwoord te kunnen tillen is een fit lichaam onontbeerlijk.
Daarnaast schaats ik gemiddeld twee keer in de week in de periodes dat er geen natuurijs is en in de zomermaanden wordt er naast het paardrijden nog heel wat gefietst op het racefietsje en wordt er drie keer in de week fanatiek geskeelerd. Bij die laatste twee dingen komt niet veel kracht om de hoek kijken, maar draait het om uithoudingsvermogen en souplesse waardoor je een veel betere spierbeheersing houdt.
Vooral nu ik wat ouder word merk ik zelf de voordelen. Ik kan nog gemakkelijk op een paard stappen, al pak ik bij grote exemplaren, pakweg vanaf 1.65 toch liever een krukje, dit in belang van het paard.
Met inrijden van groene paarden zijn de grote voordelen dat je makkelijker meegaat met onverwachte bewegingen, en er gewoon lang zo snel niet naast ligt of als een mud aardappels in het zadel neer butst.
Ik ken ook mensen die besluiten te gaan paardrijden óm hun toch al belabberde conditie op te vijzelen en daar zeg ik nee tegen. Doe dat maar op een andere manier en die specifieke rijconditie bouw je later maar op.

Terug naar