6 Maart 2010 Hengstenkeuring EASP

Data van evenementen of iets dergelijks.
anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Re: 6 Maart 2010 Hengstenkeuring EASP

Berichtdoor anna42 » 04 Mrt 2010 18:41

irmaz schreefColon
senja schreefColonHet is en blijft een feest. Je moet jezelf nooit te serieus nemen zoals ik sommige hier ook niet serieus neem.

Rob het kan wel zijn dat in Belgie je niet mag dekken als je niet officieel erkend bent gelukkig leven we in Nederland en heeft niemand daar wat over te zeggen. Voorlopig zie ik het EASP als een leuk stamboek met goede doelstelling. Of die nu erkent is of niet dat is een papiertje waar alleen ambtenaren zich druk om moeten maken.

Weet je zeker dat je in Nederland met zgn. 'wilde' hengsten mag dekken? In het verleden zijn daar wel degelijk een wet voor opgesteld die dat verbiedt. Ik weet niet of deze wet ooit is veranderd...Jij wel?

Rob weet helemaal niet waar hij over praat en jij kennelijk ook niet.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Berichtdoor master » 04 Mrt 2010 18:44

en zo willen alle machthebbertjes de natuur onder controle houden :(

Gebruikers-avatar
methar
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 18:36
WoonplaatsCOLON Achterhoek

Berichtdoor methar » 05 Mrt 2010 11:26

er word blind gekeurd, dus geen lijst met afstamming.

Dat is niet waar. Weet ik uit ervaring.
Niemand is perfect, ook dieren niet.

Gebruikers-avatar
Viennanova
BerichtenCOLON 3463
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2004 14:56

Berichtdoor Viennanova » 05 Mrt 2010 11:35

Ik weet ook uit ervaring dat dit wel waar is. De jury heeft geen afstammingslijst en mag de boekjes niet inzien. Maar omdat het het een klein kluppie is, en nogal ons-kent-ons, weet de jury vaak wel wat voor vader het paard in de ring heeft.

Gebruikers-avatar
irmaz
BerichtenCOLON 5245
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 09:18

Berichtdoor irmaz » 05 Mrt 2010 19:36

anna42 schreefColon
irmaz schreefColon
senja schreefColonHet is en blijft een feest. Je moet jezelf nooit te serieus nemen zoals ik sommige hier ook niet serieus neem.

Rob het kan wel zijn dat in Belgie je niet mag dekken als je niet officieel erkend bent gelukkig leven we in Nederland en heeft niemand daar wat over te zeggen. Voorlopig zie ik het EASP als een leuk stamboek met goede doelstelling. Of die nu erkent is of niet dat is een papiertje waar alleen ambtenaren zich druk om moeten maken.

Weet je zeker dat je in Nederland met zgn. 'wilde' hengsten mag dekken? In het verleden zijn daar wel degelijk een wet voor opgesteld die dat verbiedt. Ik weet niet of deze wet ooit is veranderd...Jij wel?

Rob weet helemaal niet waar hij over praat en jij kennelijk ook niet.

Wat is dit voor een rare reactie :? Bang dat ik slapende honden wakker maak ofzo?
There is an art, or, rather, a knack to flying. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss. D. Adams (1952-2001)

detour
BerichtenCOLON 6781
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 19:41

Berichtdoor detour » 05 Mrt 2010 19:51

Wat een hengstenkeuring al niet los kan maken.. :shock:

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2004 23:32
WoonplaatsCOLON Michiels anus
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 05 Mrt 2010 21:40

Spaceman schreefColon
shad schreefColonZijn er nog kaarten beschikbaar? En worden de al eerder gekeurde hengsten ook geshowt en welke zijn dat dan?

Nou kaarten heb je daar niet nodig hoor, Shad..

Hoorde dat er nog geen 10 hengsten zijn die worden voorgesteld die dag :shock:

Dat is niets abnormaals voor een klein stamboek. het GrP had er 4 dit jaar en het IHW 7 het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit.
Valley Springs veulenkampioen regio Noord 2011 en Nationaal kampioen 2011

vestasiana
BerichtenCOLON 2214
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2008 14:47

Berichtdoor vestasiana » 05 Mrt 2010 21:44

Feroza W schreefColon
Spaceman schreefColon
shad schreefColonZijn er nog kaarten beschikbaar? En worden de al eerder gekeurde hengsten ook geshowt en welke zijn dat dan?

Dat is niets abnormaals voor een klein stamboek. het GrP had er 4 dit jaar en het IHW 7 het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit.

Van de kwaliteit was ik bij de groningers nou niet echt ondersteboven, en kwantiteit wat er ook niet, dan wordt het wel heel erg beperkt.

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 05 Mrt 2010 21:46

vestasiana schreefColon
Feroza W schreefColon
Spaceman schreefColon

Van de kwaliteit was ik bij de groningers nou niet echt ondersteboven, en kwantiteit wat er ook niet, dan wordt het wel heel erg beperkt.

Tis maar net waar je op selecteerd. Ik heb dat nu met friezen dat ik er altijd weinig kwaliteit tussen vind zitten.

vestasiana
BerichtenCOLON 2214

Berichtdoor vestasiana » 05 Mrt 2010 21:52

Friezen, kwpn'ers, tuigerpaarden, zijn niet te vergelijken met de groninger paarden, helaas.
Ik had gehoopt dat het mee meer mee zou vallen.
Zeker in zo'n kleine bak zouden ze wel aardig goed voor de dag moeten komen.

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 05 Mrt 2010 22:00

kwaliteit heeft bar weinig met een kleine of grote bak te maken. Die Ornament bezat enorm veel kwaliteit. De hengst Onno S bezit enorm veel kwaliteit. Nog een paar Bartus, Goldstern en ja er zitten zeker mindere tussen. Maar dat vind ik met de geldersen, kwpners, friezen, tuigers, tinkers en fjorden ook.

Zeker op een kleine populatie met weinig bloedspreiding is het allemaal niet heel eenvoudig en heb je soms weleens een mindere hengst nodig voor de bloedpsreiding. Je moet oppassen dat er niet het zelfde gebeurd als bij de fries. Maar goed het ging hier over het EASP en ik dwaal weer heerlijk af.

tirza
BerichtenCOLON 8668
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2007 11:44

Berichtdoor tirza » 05 Mrt 2010 22:17

Feroza W schreefColonkwaliteit heeft bar weinig met een kleine of grote bak te maken. Die Ornament bezat enorm veel kwaliteit. De hengst Onno S bezit enorm veel kwaliteit. Nog een paar Bartus, Goldstern en ja er zitten zeker mindere tussen. Maar dat vind ik met de geldersen, kwpners, friezen, tuigers, tinkers en fjorden ook.

Zeker op een kleine populatie met weinig bloedspreiding is het allemaal niet heel eenvoudig en heb je soms weleens een mindere hengst nodig voor de bloedpsreiding. Je moet oppassen dat er niet het zelfde gebeurd als bij de fries. Maar goed het ging hier over het EASP en ik dwaal weer heerlijk af.

=D>

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Berichtdoor senja » 06 Mrt 2010 00:40

Ik zeg maar zo we gaan het zien

Het criteria is niet hoeveel hengsten je goedkeurt het gaat om de vererving van de geselecteerde hengsten. Het KWPN krijgt veel meer hengsten aangeboden en heeft ook een ander fokdoel als het Groninger paard of Frieze paard. Ik denk dat de fokdoelen van het EASp helder zijn en of er nu eentje of honderd worden gekeurd het gaat om wat er straks in de dekdienst gaat en wat die toevoegd aan het stamboek.

Ik vind hengsten zoals Boviet en Boforce en Genesis zeker geen slechte paarden Ik ben wel benieuwd wat er dit jaar uitkomt.

Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2008 16:46
WoonplaatsCOLON Sunny

Berichtdoor Wolfgang » 06 Mrt 2010 01:13

senja schreefColon
Ik vind hengsten zoals Boviet en Boforce en Genesis zeker geen slechte paarden Ik ben wel benieuwd wat er dit jaar uitkomt.

Wat presteren ze?

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 06 Mrt 2010 01:30

Ik zou zeggen bel eens naar de eigenaar zou ik zeggen of volg ze eens. Als je hier wat topics met aandacht had gelezen dan had je dat geweten.

Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
WoonplaatsCOLON Sunny

Berichtdoor Wolfgang » 06 Mrt 2010 01:32

Jij geeft aan het fijne paarden te vinden. Dan neem ik aan dat je ook weet wat ze presteren.

Want een paard wat niet presteert is geen fijn paard. Uitzonderingen daargelaten.

Gebruikers-avatar
mayrom
BerichtenCOLON 1353
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:28
WoonplaatsCOLON NH

Berichtdoor mayrom » 06 Mrt 2010 06:50

Boviet kunnen jullie vandaag zien onder zijn nieuwe ruiter.
Boforce komt vandaag niet die heeft wat last van Mok en loopt daardoor niet helemaal lekker.
Boviet heeft sinds 2 maanden een nieuwe ruiter nadat hij van de zomer helemaal in de stop zat. Nu met zijn nieuwe ruiter is het een goede klik.
Als ik thuis ben zal ik foto's plaatsen
sta open voor ieders mening en behandel elkaar met respect

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 06 Mrt 2010 08:41

Verdiep je er zelf eens in. Kan je allemaal terug vinden hier op het forum.

paar mooie fokproducten gezien waarin je duidelijk de lijnen terug zag komen.

Wolfgang je weet zelf ook donders goed dat fokken ook afhangst van de moederlijnen. Een hengst kan daar een bijdrage aan leveren ten positieve of ten negatieve.

Laat die paarden nu eens lekker lopen en hoeveel KWPN hengsten komen nooit tot een grote prestatie. Dat zijn er legio als je gaat tellen. Voor een fokker is van belang dat die verbetert een hengst die in de sport prestaties heeft gehad zou meer bevestigend zijn maar dat hoeft totaal niet in de fokkerij.

Voor mij persoonlijk vind ik het niet zo belangrijk bij welk stamboek ze zijn ingeschreven. Dat vind ik allemaal terreintje afbakene ik wil een goed paard fokken en hoe wat die of waar dat op papier heeft staan zal me een worst wezen.

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 06 Mrt 2010 08:55

Wolfgang schreefColonJij geeft aan het fijne paarden te vinden. Dan neem ik aan dat je ook weet wat ze presteren.

Want een paard wat niet presteert is geen fijn paard. Uitzonderingen daargelaten.

Boviet en Boforce lopen lekker in de sport. Mayrom heeft eerder veel over deze hengsten hun sportprestaties vermeld. Dus die 2 zit wel goed.
Genesis dacht ik dat die Z loopt, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

vestasiana
BerichtenCOLON 2214

Berichtdoor vestasiana » 06 Mrt 2010 09:13

Feroza W schreefColonkwaliteit heeft bar weinig met een kleine of grote bak te maken. Die Ornament bezat enorm veel kwaliteit. De hengst Onno S bezit enorm veel kwaliteit. Nog een paar Bartus, Goldstern en ja er zitten zeker mindere tussen. Maar dat vind ik met de geldersen, kwpners, friezen, tuigers, tinkers en fjorden ook.

Sorry, maar het wowgevoel bij al die hengsten was er dus niet, ik was er ook met een heel andere gedachte naartoe gegaan, had meer het idee haflinger, fjord of trekpaard voor ogen moeten hebben, en geen zwaarder type rijpaard.

Oh ja en in een kleine bak heb je als omstander sneller het idee dat ze wel aardig bewegen, optisch bedrog dus.

Ik heb afgelopen week nog diverse kwpn hengesten van nabij gezien die het verrichtingsonderzoek gaan doen, maar dan heb je wel meteen wow, wat een paarden.

Dus het was een verkeerde verwachting waar ik mee naar de groninger hengstenkeuring ging kijken, wanneer je heel reglmatig heel goede paarden ziet raakt je beeld ook gewend aan dat soort paarden.

Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
WoonplaatsCOLON Sunny

Berichtdoor Wolfgang » 06 Mrt 2010 11:08

senja schreefColonWolfgang je weet zelf ook donders goed dat fokken ook afhangst van de moederlijnen. Een hengst kan daar een bijdrage aan leveren ten positieve of ten negatieve.

Ik vraag naar de prestaties van de hengsten zelf.

Ik zie hierboven dat Genisis Z loopt en de rest het ook wel aardig in de sport doet. Geen enkele die op een hoger niveau loopt?

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2005 13:00
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 06 Mrt 2010 12:22

Wolfgang schreefColonIk vraag naar de prestaties van de hengsten zelf.
Ik zie hierboven dat Genisis Z loopt en de rest het ook wel aardig in de sport doet. Geen enkele die op een hoger niveau loopt?

Wat ik niet begrijp, wolfgang, waarom zijn die sportprestaties zo belangrijk om de kwaliteiten van een paard te beoordelen? Om te beginnen is het meewerken aan -tja, wat is het eigenlijk?-, het braaf spartelen en hupsen zeg maar, nou niet echt iets wat ik zou zoeken als ik fokker was. Ik zou het dan ook geen beste reclame voor een hengst vinden als hij 'op hoog nivo loopt'.
met aangename groet, uw fool for five minutes

sigrid1182

Berichtdoor sigrid1182 » 06 Mrt 2010 12:23

senja schreefColon

Voor mij persoonlijk vind ik het niet zo belangrijk bij welk stamboek ze zijn ingeschreven. Dat vind ik allemaal terreintje afbakene ik wil een goed paard fokken en hoe wat die of waar dat op papier heeft staan zal me een worst wezen.

mij persoonlijk ook niet, maar wel bij een erkend stamboek waar ik iig wat mee kan....

dus bv van oldenburg naar nrps en naar kwpn.....

kan met 1 van mn paardne ook naar holsteins stamboek als ik dat wil....

eenmaal easp kan je niet meer terug...naar de erkende stamboeken..

ik vind dat kwa fokkerij dus echt ZONDE....

dat je bv je paarden van de karla stam in zou schrijven bij easp vind ik persoonlijk dat je een stuk fokkerij van je voorgangers weg gooit!

De prestaties van de easp hensgten hoeven ook niet groots te zijn,daar worden ze ook niet voor gefokt...

gaat toch gewoon om een leuk sportpaard.....geen topper!

Terug naar