6 Maart 2010 Hengstenkeuring EASP

Data van evenementen of iets dergelijks.
Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2008 16:46
WoonplaatsCOLON Sunny

Re: 6 Maart 2010 Hengstenkeuring EASP

Berichtdoor Wolfgang » 06 Mrt 2010 12:30

LaBelette schreefColon
Wolfgang schreefColonIk vraag naar de prestaties van de hengsten zelf.
Ik zie hierboven dat Genisis Z loopt en de rest het ook wel aardig in de sport doet. Geen enkele die op een hoger niveau loopt?

Wat ik niet begrijp, wolfgang, waarom zijn die sportprestaties zo belangrijk om de kwaliteiten van een paard te beoordelen? Om te beginnen is het meewerken aan -tja, wat is het eigenlijk?-, het braaf spartelen en hupsen zeg maar, nou niet echt iets wat ik zou zoeken als ik fokker was. Ik zou het dan ook geen beste reclame voor een hengst vinden als hij 'op hoog nivo loopt'.

Omdat er heel veel mensen zijn die wél met een paard willen sporten en het wél leuk vinden om een paard af te richten tot een hoog niveau. Dat jij het sporten met paarden niet zo interessant vind en zelfs dierkwellerij noemt betekent niet dat iedereen daar zo over denkt. Ik snap bijvoorbeeld niet wat er zo interessant aan is om naar een utopie te streven in het rijden. Een utopie die je zelf niet helemaal kunt verwoorden behalve met veel grote woorden die soms zelfs in de verkeerde volgorde staan.....

Voor mij zegt het wel wat als een paard presteert in de sport. Daarvoor is het een fokkerij van sportpaarden. EASP = Een Allround SPORTpaard.

sigrid1182

Berichtdoor sigrid1182 » 06 Mrt 2010 12:44

wolfgang, het easp heeft niet de intentie om een topper te fokken.... :shock:

die wil gewoon een allround sportpaard , voor de basissport....

Gebruikers-avatar
methar
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 18:36
WoonplaatsCOLON Achterhoek

Berichtdoor methar » 06 Mrt 2010 14:41

Ik weet ook uit ervaring dat dit wel waar is. De jury heeft geen afstammingslijst en mag de boekjes niet inzien. Maar omdat het het een klein kluppie is, en nogal ons-kent-ons, weet de jury vaak wel wat voor vader het paard in de ring heeft.

Het spijt me, maar je heb helaas ongelijk. Ze wisten over een hengst alles al te vertellen, zoals dat hij al gedekt had en zo.... :shock: Ik was erbij en heb het zelf gehoord. Was toen een jury die hun oordeel al klaar had.
Niemand is perfect, ook dieren niet.

Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
WoonplaatsCOLON Sunny

Berichtdoor Wolfgang » 06 Mrt 2010 16:17

sigrid1182 schreefColonwolfgang, het easp heeft niet de intentie om een topper te fokken.... :shock:

die wil gewoon een allround sportpaard , voor de basissport....

Dan voldoet een wat eenvoudiger paard inderdaad ook.

Tom
BerichtenCOLON 9933
GeregistreerdCOLON 01 Okt 2005 10:03
WoonplaatsCOLON Dubai

Berichtdoor Tom » 06 Mrt 2010 17:20

LaBelette schreefColonIk zou het dan ook geen beste reclame voor een hengst vinden als hij 'op hoog nivo loopt'.

Ik kan het niet geloven...

Meen jij dit echt? Of ben je gewoon mensen aan het uitdagen om hierop in te gaan?? :shock:

Tim
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2009 21:47

Berichtdoor Tim » 06 Mrt 2010 17:30

Wolfgang schreefColonVoor mij zegt het wel wat als een paard presteert in de sport.

Wat dan, wat zegt het over de kwaliteit van de hengst als het hoger in de sport loopt tegen over een hengst die een sportcarrière bespaard blijft? Moet je de kwaliteit van een hengst aan zijn sportprestaties herkennen of kan het ook zonder?

willem waterpomptang
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 16:13

Berichtdoor willem waterpomptang » 06 Mrt 2010 17:54

Als je een sportpaard wilt fokken is het wel zo handig dat een hengst een beetje sport doorgeeft.

Toch??

Tom
BerichtenCOLON 9933
WoonplaatsCOLON Dubai

Berichtdoor Tom » 06 Mrt 2010 18:05

willem waterpomptang schreefColonAls je een sportpaard wilt fokken is het wel zo handig dat een hengst een beetje sport doorgeeft.

Toch??

Inderdaad.

Tim schreefColon
Wolfgang schreefColonVoor mij zegt het wel wat als een paard presteert in de sport.

Wat dan, wat zegt het over de kwaliteit van de hengst als het hoger in de sport loopt tegen over een hengst die een sportcarrière bespaard blijft? Moet je de kwaliteit van een hengst aan zijn sportprestaties herkennen of kan het ook zonder?

Het kan zonder. Er zijn zat hengsten die wegens een blessure niet 'meer' kunnen sporten of uit de sport zijn gehaald.

Maar als je met een kneus fokt, krijg je ook een kneus. Dat is bij mensen niet anders...

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2005 13:00
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 06 Mrt 2010 18:11

Tom schreefColonIk kan het niet geloven...

Of ben je gewoon mensen aan het uitdagen om hierop in te gaan?? :shock:

Alles wat ik op dit forum beweer meen ik, ongeveer. :mrgreen:

Als 'de sport' zou zijn zoals het in de spelregels beschreven staat, dan waren alle 'presterende' ruiters en het merendeel van de 'presterende' paarden werkloos. Wat 'presteert', presteert dus eigenlijk helemaal niet. Dus is de sport geen reclame. Niet voor de ruiters en niet voor de paarden. Stel je een functioneel gereden paard voor dat volgens anna42's model evenwichtig gebouwd is en die hele 'sport' verbleekt daar toch bij? Daar blijft niets van over.
met aangename groet, uw fool for five minutes

willem waterpomptang
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 16:13

Berichtdoor willem waterpomptang » 06 Mrt 2010 18:18

pas maar op dadelijk spijkeren ze Anna nog aan een kruis.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Berichtdoor senja » 06 Mrt 2010 19:36

eenmaal easp kan je niet meer terug...naar de erkende stamboeken..

ik vind dat kwa fokkerij dus echt ZONDE....

dat je bv je paarden van de karla stam in zou schrijven bij easp vind ik persoonlijk dat je een stuk fokkerij van je voorgangers weg gooit!

Waarom zou ik mijn paard bij het EASP inschrijven ik heb een KWPN papier en dat blijft zo. Ik heb geen intentie weg te gaan of mijn merrie ergens anders in te schijven. Waar ik het over had was een hengst te gebruiken die bijhet EASP staat ingeschreven. Een veulen wat daar uit zou komen zou bij eht EASP geregistreerd kunnen worden. Zo wil ik in de toekomst ook een keer een Groninger hengst gebruiken aangezien er in mijn merrei veel Groninger bloed zit en Karandasj erkend is bij het stamboek. Dit zou ik doen uit pure nostalgische overwegingen en om het Groninger bloed vast te leggen bij de Groningers.

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2004 23:32
WoonplaatsCOLON Michiels anus
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 06 Mrt 2010 21:05

een lijntje
Valley Springs veulenkampioen regio Noord 2011 en Nationaal kampioen 2011

Tom
BerichtenCOLON 9933
WoonplaatsCOLON Dubai

Berichtdoor Tom » 06 Mrt 2010 21:09

Feroza W schreefColoneen lijntje

Wat is jou mening over de hengsten die jij gezien hebt? Jij hebt normaal gesproken een eerlijke en kritische blik, ben benieuwd naar je mening.

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 06 Mrt 2010 21:15

Tom schreefColon

Wat is jou mening over de hengsten die jij gezien hebt? Jij hebt normaal gesproken een eerlijke en kritische blik, ben benieuwd naar je mening.

:lol: Het viel mij wel een beetje tegen.
De vos vind ik een best goed dier. Hij is vrij klein. Kan wel fijn bewegen.
De donkerbruine kan wel lekker lopen, wat fijn beenwerk heeft die.
De schimmels, de kingstons son is nog heel erg jeugdig, maar vind ik beter van type als de andere schimmel. Deze kingstons son sprong ook beter. De andere schimmel was erg bang.
De lichte bruine had mij teveel bemerkingen aan het fundament en nog wat kleine dingetjes.

Zelf was ik heel erg weg van die donker bruine als veulen en als jaarling. Toen leek hij ook meer bot te hebben.

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 06 Mrt 2010 21:16

shad schreefColon

Dat zou je niet zeggen als je ziet hoe er gesprongen wordt. De kwaliteit valt me tegen en dat zeker voor zogenaamd gekeurde hengsten.

Ik gok dat er niet tot weinig geoefend is van te voren bij een aantal. En dat komt het springen absoluut niet te goede.

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 06 Mrt 2010 21:24

Btw op de foto's staan geen hengsten die al goedgekeurd waren. Dit waren de jonge hengsten.

Tom
BerichtenCOLON 9933
WoonplaatsCOLON Dubai

Berichtdoor Tom » 06 Mrt 2010 21:35

Feroza W schreefColon
Tom schreefColon

:lol: Het viel mij wel een beetje tegen.
De vos vind ik een best goed dier. Hij is vrij klein. Kan wel fijn bewegen.
De donkerbruine kan wel lekker lopen, wat fijn beenwerk heeft die.
De schimmels, de kingstons son is nog heel erg jeugdig, maar vind ik beter van type als de andere schimmel. Deze kingstons son sprong ook beter. De andere schimmel was erg bang.
De lichte bruine had mij teveel bemerkingen aan het fundament en nog wat kleine dingetjes.

Zelf was ik heel erg weg van die donker bruine als veulen en als jaarling. Toen leek hij ook meer bot te hebben.

Bedankt :D
Ik deel je mening overigens..

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 06 Mrt 2010 21:36

Was jij er ook Tom? Moet je wel ff hoi zeggen he.

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2005 13:00
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 06 Mrt 2010 21:37

Oke. Ik ga er dan van uit dat jij het ermee eens bent wat er nu als 'prestatie' in de sport gewaardeerd wordt.

Sisther de Jeu is evenals de A-kader paarden Moorlands Totilas en IPS Painted Black onder Anky van Grunsven een nakomeling van de onlangs overleden hengst Gribaldi.

Gribaldi heeft zelf 'gepresteerd' en heeft 3 nakomelingen op 'top' nivo voortgebracht. Ik neem aan dat hij dan best een fijn paard is en "een beetje sport" doorgeeft in jullie optiek. Stel dat ik Gribaldi gekocht had nadat hij goedgekeurd was als dekhengst. Gewoon omdat ik zijn kleur zo mooi vindt matchen bij de zwarte letters op de witte landgoedhekken. Gribaldi zou niks in de sport gepresteerd hebben, dat beloof ik je, al heb ik 'm wel een paar keer uitgeleend aan mijn buurmeisje die dolgraag wedstrijden rijdt maar geen pony mag van haar ouders. Wat nu? Zou deze Gribaldi in die situatie, in jullie optiek, ineens geen fijn paard zijn en/of niet "een beetje sport" doorgeven?
met aangename groet, uw fool for five minutes

Tom
BerichtenCOLON 9933
WoonplaatsCOLON Dubai

Berichtdoor Tom » 06 Mrt 2010 21:40

Feroza W schreefColonWas jij er ook Tom? Moet je wel ff hoi zeggen he.

Nee, hoor. Ik was er niet. Maar we hebben elkaar als eens gezien he ;)
Maar wat ik van de foto's zie en wat ik daarvan kan zien, en daarbij jou mening hoor.. Ben ik het wel met je eens.

Tom
BerichtenCOLON 9933
WoonplaatsCOLON Dubai

Berichtdoor Tom » 06 Mrt 2010 21:43

LaBelette schreefColon

Oke. Ik ga er dan van uit dat jij het ermee eens bent wat er nu als 'prestatie' in de sport gewaardeerd wordt.

Sisther de Jeu is evenals de A-kader paarden Moorlands Totilas en IPS Painted Black onder Anky van Grunsven een nakomeling van de onlangs overleden hengst Gribaldi.

Gribaldi heeft zelf 'gepresteerd' en heeft 3 nakomelingen op 'top' nivo voortgebracht. Ik neem aan dat hij dan best een fijn paard is en "een beetje sport" doorgeeft in jullie optiek. Stel dat ik Gribaldi gekocht had nadat hij goedgekeurd was als dekhengst. Gewoon omdat ik zijn kleur zo mooi vindt matchen bij de zwarte letters op de witte landgoedhekken. Gribaldi zou niks in de sport gepresteerd hebben, dat beloof ik je, al heb ik 'm wel een paar keer uitgeleend aan mijn buurmeisje die dolgraag wedstrijden rijdt maar geen pony mag van haar ouders. Wat nu? Zou deze Gribaldi in die situatie, in jullie optiek, ineens geen fijn paard zijn en/of niet "een beetje sport" doorgeven?

En ja hoor... We zijn weer bij het sprookje ' My lttle pony'...
Afbeelding
Denk je de hekken er zelf even bij?

Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
WoonplaatsCOLON Sunny

Berichtdoor Wolfgang » 06 Mrt 2010 21:55

Ik ga er vanuit dat goedgekeurde hengsten alle kansen krijgen die er bestaan. Zulke paarden zijn vaak van jongs af aan in professionele handen die op vergelijkbare wijze werken.

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 06 Mrt 2010 23:08

Nou Wolfgang, dat ben ik niet met je eens.
Edward Gal is de redding van Gribaldi geweest. Gribaldi werkte liever niet als wel maar bij Edward ging het goed, tot Las Vegas dan...
Hengsten die weinig dekken , voorbeeld Webster, wordt ook niet veel geld aan besteedt om te sporten. Sunliner van van uytert, is er ook zo 1 die door de achterdeur is vertrokken.
Ze moeten eerst dekkingen krijgen oftewel populair zijn bij de fokker, anders is het niet rendabel.
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
WoonplaatsCOLON Sunny

Berichtdoor Wolfgang » 06 Mrt 2010 23:48

Maar heeft het geen reden dat er niet met dat soort paarden verder gewerkt wordt? Niet fijn te bewerken, niet goed genoeg?

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 06 Mrt 2010 23:51

Ik weet niet of dat helemaal zo werkt...
Ik neem aan dat ggk hengsten sowieso goede paarden zijn. Maar ook voor hen geldt : Bij wie komen ze terecht?!
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

Terug naar