Welke dressuurhengst vererft óók springcapaciteiten?

iones
BerichtenCOLON 3001
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2005 08:50
WoonplaatsCOLON Twente

Welke dressuurhengst vererft óók springcapaciteiten?

Berichtdoor iones » 23 Nov 2011 11:10

Ik zou mijn springmerrie graag willen combineren met een dressuurhengst, om de gangen te verbeteren. Maar dan moet het er eentje zijn die ook het springen behoud. Ik wil gewoon een goede allrounder fokken.

Moeder is puur springen gefokt, hectisch maar geen zenuwlijder, gevoelig en rillerig maar nooit dwars, niet schrikkerig voor donkere hoekjes en zo. Eigenlijk heeft ze een top instelling om mee te werken. Alle paarden moesten zo'n instelling hebben.
Ik ben nogal weg van Havidoff, maar zijn nakomelingen zijn niet hele beste springers (zie: http://www.stallionmatch.com/dekhengst.php?hengst=65 ).

Ik wil ook geen jazzbloed erin, niet bij mijn hete merrie en ik wil ook geen zeikerd fokken. Ik wil namelijk ook gewoon buiten kunnen rijden. Heeft iemand een idee?

En nog iets: liever geen jonge hengst. Want je weet nog niet hoe hij vererft. Keurhengsten hebben mijn voorkeur.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Re: Welke dressuurhengst vererft óók springcapaciteiten?

Berichtdoor senja » 23 Nov 2011 11:18

Tja je zou kunnen denken aan Ferro of een Duitser Kostolany. Democraat of Fidertanz. er zijn plenty mogelijkheden. je kan uit vele paarden kiezen je moet een beetje kijken wat aansluit en waar jou sterke en zwakke punten liggen van jou merrie en merrielijn. Jij kent je paard het beste en eventueel al eerdere nakomelingen. Ik kan wel een stapel hengsten opnoemen maar het moet wel passen bij jou merrie.

Gebruikers-avatar
3miel
BerichtenCOLON 746
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2008 00:12

Berichtdoor 3miel » 23 Nov 2011 11:40

Het beste jonge springpaard bij ons op stal is op dit moment een Rhodium. Geloof dat die ook als dressuurhengst te boek staat. Denk dat je in nederland met Ferro of Ramiro bloed bijvoorbeeld wel in de juiste hoek zoekt voor dat doel.

In termen van dressuurhengst of springhengst zou ik het eerder andersom zoeken, een "springhengst" met goede bewegingen daar is in mijn ogen meer kwaliteit in te vinden en zijn in de dressuurring vaak net zo op zijn plaats. Daarvan zie ik er alleen meer in Duitsland als in Nederland. Gisteren bij de NRW keuring vielen de Rock Forever zonen mij daarin bijvoorbeeld op.

sunny
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2011 13:38

Berichtdoor sunny » 23 Nov 2011 14:14

Ik zou zeggen, Rock Forever.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 23 Nov 2011 15:11

Havidoff is een prima dier. Ik ken een nationaal springpaard van havidoff en die is nu weer aan het starten. echt prima dier.

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 23 Nov 2011 17:24

Ja, zo ken ik ook een merrie van Havidoff die super springt, maar ook fabelachtig kan lopen.

Rhodium is Ferro x ramiro, die waren er meer, zoals Ferrolan en ik geloof nog een, kan effe niet op de naam komen. Maar Negro is ook een Ferro.

Democraat heb ik ook wel eens overwogen. Maar volgens mij fokt hij groot.
Ik heb hiervoor Tangelo van de Zuuthoeve bij mijn merrie gehad en die heeft ook een vergrotende factor. Resultaat: veulen dat naar de 1.80m toe gaat. Dit is wel iets om rekening mee te houden. Ik vind 1.65m of 1.68 m groot zat.

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 23 Nov 2011 17:51

volgens mij fokt democraat nou niet echt heel erg groot.....

ik zou ook voor een springhengst met goede beweging gaan...

of hengst die onder de noemer dressuurhengst valt, maar iegenlijk toch wel heel erg springgefokte genen in zn pedigree heeft...

zoals bv rhodium,

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 23 Nov 2011 17:55

Metall, nu weet ik het weer. Dat is ook een Ferro x ramiro. Kan iemand dan aangeven waarom dan Rhodium en niet Metall?

Moniek23
BerichtenCOLON 987

Berichtdoor Moniek23 » 24 Nov 2011 20:16

hoe heet die ferro zoon uit een caypso III moecder ook alweer, ook kwn ggk....

Gebruikers-avatar
Viennanova
BerichtenCOLON 3463
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2004 14:56

Berichtdoor Viennanova » 24 Nov 2011 20:31

Osmium.

Numero uno nafok?

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 24 Nov 2011 22:07

Viennanova schreefColonOsmium.

Numero uno nafok?

Osmium heb ik voor mijn andere merrie ooit gehad maar toen bleef ze gust.
Maar karakter is voornaam voor mij. Het veulen erft het karakter van de moeder (en dan zit ik goed) of van de vader. Dus dat moet ook goed zitten.
Die ferro's fokken niet heel gemakkelijk, ik geloof dat Rhodium niet heel goed bekend staat om fijn karakter, is het wel?

Van Numero Uno hoor ik verschillende berichten. Hij schijnt goede beweging te fokken, maar verschillend in karakter?

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 25 Nov 2011 00:47

Ik heb twee Osmiums te koop staan. Geen moeilijke paarden. Ze kunnen beide springen.

We kregen en dressuur Osmium met Z2 en had nog nooit in zijn leven gesprongen. Na hem een keertje over een kline hindernisje te hebben laten springen waren we verkocht. Met een ruiter erop ging die recht op de hindernis af week nog niet een millimeter en sprong geweldig. De wek erop hebben we die topper een parcours BB in laten springen en hij had een springfoutje door verkeerd aanrijden. Toch geweldig als je zo een goed paard hebt. Ik denk erover om hem aan te bieden als Eventer. Helemaal geweldig paard.

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 25 Nov 2011 17:46

senja schreefColonIk heb twee Osmiums te koop staan. Geen moeilijke paarden. Ze kunnen beide springen.

We kregen en dressuur Osmium met Z2 en had nog nooit in zijn leven gesprongen. Na hem een keertje over een kline hindernisje te hebben laten springen waren we verkocht. Met een ruiter erop ging die recht op de hindernis af week nog niet een millimeter en sprong geweldig. De wek erop hebben we die topper een parcours BB in laten springen en hij had een springfoutje door verkeerd aanrijden. Toch geweldig als je zo een goed paard hebt. Ik denk erover om hem aan te bieden als Eventer. Helemaal geweldig paard.

Uit wat voor moeders kwamen die?

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 25 Nov 2011 23:34

Denk es andersom, welke springhengst geeft beweging?
Numero Uno!
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 26 Nov 2011 04:42

Numero Uno heeft wel een karaktertje en is echt niet voor alle merries geschikt. Om een goede keuze te maken moet je kijken naar de moederlijn en wat de achtergrond is van jou merrie. Kijk ook naar de tweedelijn hengsten die erin zit en hoe sluiten die aan op jou merrie. Zoek de overeenkomsten en aansluitingen maar kijk ook naar de negatieve punten en hoe die aansluiten op de lijn van jou merrie.

Ik vind het puzzelen altijd leuk werk het pijnigt soms echt je hersens. Ik heb zelf ook zo een experiment lopen en in mei kan ik hopelijk zeggen wat ik ervan vind en hoe ik het zie. Mijn merrie groeit goed, begint al een buikje te krijgen. Daarbij wordt ze lekker losjes getraind met veel buitenrijden en in de bak een 20 a 30 minuten training. Paard heeft echt een super conditie en hoop dat dat zo blijft.

Moniek23
BerichtenCOLON 987

Berichtdoor Moniek23 » 26 Nov 2011 10:00

karakter is een moeilijk te beoordelen mijn inziens...

als een hengst alles heeft wat ik zoek, dan laat ik em zeker om karakter niet staan!!

Numero Uno , Indoctro , Corland, Cardento, Up to date..

mi allemaal hengsten die kwa beweging verbeteren...

sunny
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2011 13:38

Berichtdoor sunny » 26 Nov 2011 10:38

Ik heb Quintender eens aan het werk gezien bij de ijzeren man, en ik moet zeggen ik vond dit een zeer goed bewegende hengst met veel souplesse en mooie springmanieren. Ik was er zeer door gecharmeerd! Hij liet zich ook heel fijn rijden door zijn amazone.

http://www.deijzerenman.com/hengsten/27

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 26 Nov 2011 14:39

Moniek23 schreefColon

als een hengst alles heeft wat ik zoek, dan laat ik em zeker om karakter niet staan!!

Daarom blijft het voortwoekeren en vallen er al zoveel als een goed gebruikspaard af.

Geloof er niks van. Dit zal alleen maar opgaan als ze met merries gecombineerd worden die genetisch en fenotypisch deze kenmerken meebrengen.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 27 Nov 2011 13:35

Het gaat dus om mijn merrie, en ik zou graag willen verwijzen naar het topic maar dit forum zoekt niets meer voor mij en ik kan ook niet meer op mijn eigen berichten zoeken. Dus dat gaat niet. Je hebt ooit een verslag gegeven van mijn merrie, afgaande op foto en afstamming. Ze is Gran corrado x Silvio x concorde.

Gebruikers-avatar
3miel
BerichtenCOLON 746
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2008 00:12

Berichtdoor 3miel » 27 Nov 2011 14:37

Ze is Gran corrado x Silvio x concorde.

Niet dat de combi succes garandeert maar wij hebben een Lordanos x Gran Corrado die super beweegt. Misschien dat het je nog op ideen brengt ;)

Moniek23
BerichtenCOLON 987

Berichtdoor Moniek23 » 27 Nov 2011 17:40

anna42 schreefColon
Moniek23 schreefColon

Daarom blijft het voortwoekeren en vallen er al zoveel als een goed gebruikspaard af.

Geloof er niks van. Dit zal alleen maar opgaan als ze met merries gecombineerd worden die genetisch en fenotypisch deze kenmerken meebrengen.

hoeft ook niet, zolang ik t maar geloof..... :lol:

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 27 Nov 2011 20:46

3miel schreefColon
Ze is Gran corrado x Silvio x concorde.

Niet dat de combi succes garandeert maar wij hebben een Lordanos x Gran Corrado die super beweegt. Misschien dat het je nog op ideen brengt ;)

Landos x Ahorn z (van alme!!) x Calypso I.
Laat ik hem nu NET hier hebben staan in het hengstenboekje van Gerd Sosath, omdat die hengsten heeft laten zien tijdens EUREGIO Denekamp waar ik de afgelopen keer geweest ben. In dat boekje staat overigens ook Quarterback. Dekgeld 1500 euro. Dus die hengst vererft goede beweging?

Sandreo blijft ook nog steeds door mijn hoofd spoken overigens.

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 27 Nov 2011 22:35

Sandreo kan achter helemaal niks. Zou ik nooit doen!
Fokt alleen maar mooie modelletjes, verder heb je er weinig aan.
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

lami
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2004 13:31

Berichtdoor lami » 28 Nov 2011 14:57

Lordanos is idd veelzijdig. Goed springen, goed bewegen, nafok oha ook.

Gebruikers-avatar
Viennanova
BerichtenCOLON 3463
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2004 14:56

Berichtdoor Viennanova » 29 Nov 2011 19:33

En trouwens, van Osmium ken ik ook een paar draken.

Voor losse beweging zou ik ook richting de holsteiners gaan.

Terug naar