Welke hengsten voor deze twee merries?

frans
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2010 21:26

Re: Welke hengsten voor deze twee merries?

Berichtdoor frans » 29 Aug 2010 15:20

Dank je Tirza.

Ik zou graag meer van de pedigrees van deze hengsten weten.
Staan de moeders bijvoorbeeld op paardenfokken.nl?
Weet jij dat, of weet iemand anders dat misschien?

tirza
BerichtenCOLON 8668
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2007 11:44

Berichtdoor tirza » 29 Aug 2010 15:38

frans schreefColonDank je Tirza.

Ik zou graag meer van de pedigrees van deze hengsten weten.
Staan de moeders bijvoorbeeld op paardenfokken.nl?
Weet jij dat, of weet iemand anders dat misschien?

Als ik bv donna frederica intoets, komt de goede niet tevoorschijn.
Dus ik denk dat de pedigree van de hengsten niet op paardenfokken vermeld staan.

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2004 23:32
WoonplaatsCOLON Michiels anus
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 29 Aug 2010 16:35

frans schreefColonZo, dat is duidelijke taal. :?

Weet je gelijk waar je aan toe bent. Of je moet je ogen er voor willen sluiten.
Valley Springs veulenkampioen regio Noord 2011 en Nationaal kampioen 2011

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 01 Sep 2010 09:55

In hoeverre ben je er 100% van overtuigd dat deze afstamming op Paardenfokken correct is?
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 01 Sep 2010 15:01

@ anna:

De moederlijn:

Het KWPN ging terug t/m Culanda-Rachel.
Daarna heb ik contact gezocht met het Hannover-verband voor de afstamming van Rachel en Fugger. Dit heb ik gemaild gekregen.
Wat niet klopt is het volgende: (heb ik al diverse malen doorgeven aan paardenfokken.nl maar tot nu toe wordt daar helaas niets mee gedaan...)
De vader van Fruhlingsauge is niet Frustra II maar Frustra I. Dit zijn volgens mij wel volle broers van elkaar dus de afstamming verder terug klopt dan wel weer.

De vaderlijn:

Ico Sun heb ik overgenomen zoals hij vermeld staat op paardenfokken.
Pak even mijn registratiebewijs van het KWPN erbij:
De moeder van Ico Sun, Sabrina, staat wel op dit papier maar de moeder daarvan en verder daarachter niet. Vreemd. Misschien klopt dat niet dan?

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 01 Sep 2010 15:39

Als ik naar deze merrie kijk dan heb ik het idee dat de afstamming van Sabrina op Paardenfokken niet klopt.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 01 Sep 2010 16:02

Misschien is dat wel waar, op het registratiebewijs van het KWPN staat de afstamming van deze merrie ook niet vermeld.
Zal morgen eens bellen met het AES, waar Ico Sun gekeurd was, of zij mij meer kunnen vertellen over zijn afstamming van moeders kant.

LJB
BerichtenCOLON 1078
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2007 15:51

Berichtdoor LJB » 01 Sep 2010 18:03

anna42 schreefColonAls ik naar deze merrie kijk dan heb ik het idee dat de afstamming van Sabrina op Paardenfokken niet klopt.

Deze tekst staat ook bij Sabrina op paardenfokken:

Afstamming onbekend

Afstamming wordt geverifieerd. Er zijn maar weinig merries van Sarastro, dus deze Sabrina zou de moeder van Ico Sun kunnen zijn

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 01 Sep 2010 18:47

LJB:
Er is zelfs dus al twijfel over of Sabrina de moeder van Ico Sun is?
En de moeder moet een Sarastro xx zijn, begrijp ik dat goed?
'k Ga morgen gelijk speuren...

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 02 Sep 2010 09:23

KWPN zegt dat Sabrina een Duitse merrie is waarvan de afstamming onbekend is.
NRPS zegt dat ze bij het Hannover verband de afstamming van Sabrina hebben opgevraagd en dat het klopt met wat op paardenfokken.nl staat.

Mijn merrieveulen Proudly Present CH van Poeh Poeh uit Rosalien krijgt bij het NRPS een papier met 4 volledig ingevulde generaties.

AES kreeg ik niet te pakken.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 20 Okt 2010 21:24

frans schreefColonWie wil mij helpen met het kijken naar de pedigrees van mijn merries en wil dit helpen analyseren m.b.t. een hengst-keuze. Ik zou daar erg blij mee zijn.

Het gaat om de volgende twee merries:

Rosalien:

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=222870

Afbeelding

Ik vind Rosalien haar hals te kort ten opzichte van de totale lengte van haar lichaam. Verder draaft ze met kracht maar loopt wat duikerig en vlak en stuwt voornamelijk hierbij.

Voor Rosalien heb ik gedacht aan Wittinger VDL, maar ik vind het zo moeilijk! Of Captain Fire omdat hij veel Ramiro in zijn pedigree heeft. (En ik vond Ramiro een prachtig paard!!)
Of Uptown, vind ik ook een prachtig paard!
Uit Rosalien heb ik trouwens vorig jaar een mooi gebouwd hengstveulen gekregen van de hengst Haico NRPS. Helaas niet bont maar volgens mij wel harmonieus gebouwd. Heeft daar dan een goede genenaansluiting plaatsgevonden en hoe dan? Ik bedoel met welke hengsten ver terug in het pedigree?

Foto's van de merries zijn trouwens terug te vinden op onze site:

Afbeelding

http://www.colouredhorses.nl

Als we deze pedigree aan de vaderszijde analyseren dan zien we dan dit eigenlijk een combinatie is van voornamelijk NWP, Hannoveraans, Trakehner met Volbloed en nog wat Shagya-Arabisch. Aan de vaderszijde heb ik niet kunnen herleiden waar die bonte aftekening zijn oorsprong vindt. Maar wellicht kan iemand mij hier op weg helpen. Nu had men vroeger in Trakehnen een bonte lijn maar volgens mij is de lijn van Marco Polo daar vrij van. Overigens werden in Ostpreussen op de keuringen de paarden altijd ingedeeld naar kleur en leeftijd en dat deed men niet voor niks.

De vader is Ico Sun een goed internationale springpaard die voor verschillende stamboeken is goedgekeurd.In het model neigt hij naar het klassiek evenwichtige warmbloedtype. Opvallend zijn het front en de mooie schuine schouder.De stand van het voorbeen is minder onderstandig dan dat van zijn vader en de croupe is minder hellend. Hij staat derhalve over meer bodem dan zijn vader. Het type is duidelijk meer van een bloedpaard.
Afbeelding

De grootvader Ico gold als een buitengewoon goed springpaard. Zijn hoofd is wat ordinair. Zoals we straks in deze pedigree zullen zien, duikt dat soms in deze lijn op en het model met name de achterhand verraadt de Volbloedinvloed.

Afbeelding

De vader Ico Sun heeft dus als grootvader de Trakehner Marco Polo.

Afbeelding

Zijn vader is de Engelse Volbloed Poet xx. Let op de knie van het achterbeen en de buiging van de hals die niet vanuit de nek plaatsvindt.

Afbeelding

De moederlijn van Marco Polo staat nog sterk in vooroorlogse Ostpreussische type. In tegenstelling tot de andere Duitse warmbloedfokkerijen waren de Ostpreussische paarden altijd beduidend lichter. Derhalve werden ze ook vaak in de andere warmbloedfokkerijen ingezet om de eigen populatie wat eleganter te maken. Met name in Zweden werden hoegenaamd geen rechtstreekse Volbloeds maar Trakehner en Araber ingezet om de rijeigenschappen te versterken.

Altan, vader van de moeder, vertegenwoordigt het vooroorlogse Ostpreussische type. Overigens hield men er toen ook van om de paarden bergopwaarts neer te zetten.
Afbeelding

Dampfross van 1916 vertegenwoordigt op en top het oude Ostpreussische type.

Afbeelding

Markeur, in deze pedigree, is van 1901 en mist het ras en adel die in die tijd zo kenmerkend was voor de toenmalige Ostpreussische Pferde.
Afbeelding

De moederlijn van Ico is nog zuiver NWP waarbij Sinaeda vanwege zijn Holsteiner moeder Morgenster zowel genetisch als fenotypisch tot het lichtere type van die tijd gerekend mag worden. Vandaar dat hij vaak in de pedigree staat van de reeks prima springpaarden van het WPN uit die tijd. En die sprongen dezelfde hoogtes als die van nu.

Sinaeda
Afbeelding

De zeer elegante en zeer harmonische Morgenster (Holsteiner) moeder van Sinaeda. Haar pedigree wordt vertegenwoordigd door een reeks van goed verervende springpaarden. Opvallend is de goed rompvorm.
Afbeelding

Amurath 1896 ShA, die een paar keer in deze pedigree staat, zal daar ongetwijfeld aan bijgedragen hebben.
Afbeelding

Van Lucie, de moeder van Sonja, schijnt alleen de Gronings/Oldenburgerlijn van Fidalgo bekend te zijn.

In de Hannoveraanse moederlijn an Ico Sun heeft de moeder Sabrina een Volbloedvader. Haar grootvader aan moederszijde is de hengst Weiler, die in alles wat zwaarmoedig aan doet.
Afbeelding

Het mooie evenwichtige klassieke model zit sterk in de D=lijn verankerd en daarvan is Detektiv een zeer aansprekende vertegenwoordiger.
Afbeelding

Naast het goede model laat Alkhoven I daarentegen weer een ordinair hoofd zien. De croupe had wat langer en minder geheld mogen zijn.
Afbeelding

Dat is de reden dat men in de vroegere warmbloedfokkerijen ook regelmatig de Trakehners werden ingezet. Bij Alkhoven zien we derhalve de Trakehner Optimus in de pedigree. Hij heeft in het model weer veel van de bovenstaande Dampfross.
Afbeelding

In de moederlijn van Mysterie, de moeder van Rosalien, zien we opnieuw via Legaat de hengst Marco Polo.

Legaat en die komt weer uit een Sinaeda moeder. Deze herhaalde lijnencombinatie verklaart ook het vrij klassieke type van Rosalien.
Afbeelding

De moeder Tina van Samber doet daar nog een schepje bovenop. Deze kapitale merrie heeft m.b.t het evenwichtsmodel buitengewoon veel pluspunten.
Afbeelding

In deze moederlijn sluit Ramzes x qua model en genen weer prima aan met de lijn Frusta II die weer Amurath ShA 1898 voert

Ramzes x zonder hem zou de hele Duitse rijpaardenfokkerij er heel anders hebben uitgezien.
Afbeelding

Frusta II heeft vooral inde moederlijnen van de huidige Hannoveraanse hengsten een dominerende invloed.
Afbeelding

Amurath ShA 1898
Afbeelding

De Gronings/Oldenburgerlijn van Samber toont in het model veel overeenkomsten met die van de Hannoveraanse lijnen.

De Oldenburger Gronau is een goed representant van de Oldenburger modellen en toont daarbij meer massa.
Afbeelding

De vader van Samber de EV hengst Pericles xx was qua model en karakter lang niet de minste. Helaas vererfde hij ook de HK ontsteking.
Afbeelding

De bovenstaande modellen en type bieden m.i. een goed overzicht van hoe het model van Rosalien is samengesteld. Wat mij niet helemaal duidelijk is of je perse weer bont wilt fokken omdat je toch een aantal hengsten noemt die dat duidelijk niet zijn.

Gebruikers-avatar
NatasjavE
BerichtenCOLON 568
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2008 21:00

Berichtdoor NatasjavE » 21 Okt 2010 05:29

Dees schreefColonVan Zethar zie je regelmatig een leuke voorbijschuiven op marktplaats.
maar goed, die kan je te modern fokken, Frans :D

En laat Zethar nou net op wacht zijn gezet vanwege het gemiddeld onvoldoende lopen van de nakomelingen.
.

Gebruikers-avatar
NatasjavE
BerichtenCOLON 568
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2008 21:00

Berichtdoor NatasjavE » 21 Okt 2010 05:33

frans schreefColon@ Sigrid:
Bedankt voor de voorbeelden, duidelijk.
De bovenste link klopt alleen niet helemaal, en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar dit pedigree.

@ Albert:
Wil je eens uitleggen, hoe komt het dat je aan Saron denkt?
Ik heb trouwens al eens gekeken naar Saron omdat ik het qua type toen ook al wel een mooie hengst vond.
Nu heb ik ook even op paardenfokken gekeken en zie ik dat het een Creool - Akteur is.
Ik vind Akteur ook zo'n mooie hengst en Aktion ook...

Op dit moment staat er een hele goede zoon van Ginus uit de moederlijn van Zarono (en dus ook Saron, Tepic la Sila) in Ermelo.

Als die er door komt zou dat wellicht een optie kunnen zijn.

Saron is niet KWPN gekeurd Casaron straks misschien wel...

Geen idee of dat belangrijk voor je is.

Saron doet het wel heel goed in de sport overigens.
.

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 29 Okt 2010 19:02

@ anna: bedankt voor de analyse!
Een vraag hierover:
Bij Marco Polo schrijf je, let op de achterknie. Wat moet ik daar zien? En dat de buiging van de hals vanuit de nek plaatsvindt. Hoe moet ik dit zien? Is dit iets negatiefs of positiefs?

En ik wil graag een bont veulen fokken, maar niet ten koste van alles.
Met de merrie Rosalien heb ik ook kans op een effen veulen, met de merrie Cleopatra zowiezo niet; zij is fokzuiver bont en geeft dus altijd een bont veulen ongeacht de kleur van de hengst.

Ik ga nog een goeie standfoto van beide merries maken en dan zet ik ze ook nog in een topic om ze op exterieur te laten beoordelen. Vind het zo interessant!

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 29 Okt 2010 21:54

Bij Marco Polo schrijf je, let op de achterknie. Wat moet ik daar zien? En dat de buiging van de hals vanuit de nek plaatsvindt. Hoe moet ik dit zien? Is dit iets negatiefs of positiefs?

Dat heeft betrekking op Poet xx. Kijk hoe de knie (ra) naar buiten gezet wordt en welke invloed dat heeft op de plaats van landing dit been. Dit achterhand daalt waardoor het achterbeen onder de massa blijft maar stuwt en dat heeft tot gevolg dat de achterbeen buiten de massa gezet word. De buiging van de hals is niet vanuit de nek maar vanuit het midden van de hals. Het woordje niet was hier vergeten en is nu gecorrigeerd. Merkwaardig dat de kenners dit niet gesignaleerd hebben. :o

Zijn vader is de Engelse Volbloed Poet xx. Let op de knie van het achterbeen en de buiging van de hals die niet vanuit de nek plaatsvindt.

Afbeelding

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 30 Okt 2010 09:09

Oke, duidelijk. Dat van die knie rechtsachter is inderdaad goed te zien.
Dat stuwend draven van Rosalien zou dus heel goed bij deze Poet xx vandaan kunnen komen als ik het goed begrijp.

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 30 Okt 2010 10:16

En op welke hengsten in het pedigree van Rosalien zou ik terug kunnen fokken wil ik goede eigenschappen behouden c.q. vastleggen?

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 30 Okt 2010 11:17

frans schreefColonOke, duidelijk. Dat van die knie rechtsachter is inderdaad goed te zien.
Dat stuwend draven van Rosalien zou dus heel goed bij deze Poet xx vandaan kunnen komen als ik het goed begrijp.

Het stuwen is het gevolg van de stand van het achterbeen en de grote hoek die het spronggewricht maakt. Dit zijn kenmerken van het raceskelet en die vinden hun oorsprong meestal bij de Engelse Volbloeds in de pedigree.

Overigens kwam met name bij de zware Groningers/Oldenburger ook nog al eens een wat recht achterbeen voor. Het verschil met het steile achterbeen van de Volbloeds is de lengte. Bij de Volbloeds staat het lange achterbeen achter de massa en bij de Groningers staat het steile achterbeen meer onder de massa. Het eerste levert meer stuw- en het laatste weer meer draagvermogen op.

Rheinfurst
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2004 23:32
WoonplaatsCOLON Michiels anus
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 30 Okt 2010 23:15

anna42 schreefColon

Dat heeft betrekking op Poet xx. Kijk hoe de knie (ra) naar buiten gezet wordt en welke invloed dat heeft op de plaats van landing dit been. Dit achterhand daalt waardoor het achterbeen onder de massa blijft maar stuwt en dat heeft tot gevolg dat de achterbeen buiten de massa gezet word. De buiging van de hals is niet vanuit de nek maar vanuit het midden van de hals. Het woordje niet was hier vergeten en is nu gecorrigeerd. Merkwaardig dat de kenners dit niet gesignaleerd hebben. :o

Afbeelding

ik schrok al, dacht dat je positief was over die achterknie die naar buiten draait.
Valley Springs veulenkampioen regio Noord 2011 en Nationaal kampioen 2011

Folkert
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 28 Okt 2010 16:06

Berichtdoor Folkert » 02 Nov 2010 16:56

Ik ga nog een goeie standfoto van beide merries maken en dan zet ik ze ook nog in een topic om ze op exterieur te laten beoordelen. Vind het zo interessant!

Ik ben zeer benieuwd naar de andere merries en een eventuele analyse.

En ik wil graag een bont veulen fokken, maar niet ten koste van alles.

Welke bonte hengsten heb je dan in gedachten? Heb je daar foto's van?

Phoenix
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2008 12:50

Berichtdoor Phoenix » 03 Nov 2010 09:38

Als je echt een heel andere kant op durft: Cool Willow Spring. Is een Willem van Nassau uit een Optimist X Samber moeder. website: www.coolwillowspring.nl

Staat ingeschreven in het Barockpinto Studbook.

Elen
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2008 09:25

Berichtdoor Elen » 03 Nov 2010 09:46

anna42 schreefColon
frans schreefColonOke, duidelijk. Dat van die knie rechtsachter is inderdaad goed te zien.

Het stuwen is het gevolg van de stand van het achterbeen en de grote hoek die het spronggewricht maakt. Dit zijn kenmerken van het raceskelet en die vinden hun oorsprong meestal bij de Engelse Volbloeds in de pedigree.

Overigens kwam met name bij de zware Groningers/Oldenburger ook nog al eens een wat recht achterbeen voor. Het verschil met het steile achterbeen van de Volbloeds is de lengte. Bij de Volbloeds staat het lange achterbeen achter de massa en bij de Groningers staat het steile achterbeen meer onder de massa. Het eerste levert meer stuw- en het laatste weer meer draagvermogen op.

Rheinfurst
Afbeelding

Hoezo heeft deze een steil achterbeen. Kan je dat eens uitleggen?

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 03 Nov 2010 15:40

@Elen: volgens mij is de hoek van het spronggewricht erg groot en daarmee het achterbeen flink steil.

Folkert
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 28 Okt 2010 16:06

Berichtdoor Folkert » 03 Nov 2010 15:50

Ik denk dat ook.

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 04 Nov 2010 20:24

@ Folkert: De andere merrie is Cleopatra en ook ik ben erg benieuwd naar de analyse van haar pedigree.

Beide merries zijn nu drachtig van Colorance voor 2011, http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=520473

Afbeelding

Bonte hengsten waarmee ik misschien nog zou willen dekken zijn:

Davinci van Erpekom, http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=108476, maar ik ben in combinatie met Rosalien niet zo blij met nog een keer Legaat.

Afbeelding

Haico, http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=91635
Heb ik in combinatie met Rosalien een mooi veulen mee gefokt alleen helaas niet bont...

Afbeelding

Da's mooi, http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=476206, helaas geen foto van.

Terug naar