Bent Branderup

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Bent Branderup

Berichtdoor anna42 » 13 Jul 2012 09:21

Op 13 mei j.l. is Bent Branderup in het acomodatiecentrum Dop Heets te Kootwijkerbroek geweest. In de P & S van juni 2012 staat hierover een buitengewoon goed en leerzaam artikel.
redactie@paardenspul.nl

Afbeelding

Zijn er nog mensen naar toe geweest of is de academische rijkunst een burg te ver?

http://www.mensenpaard.nl/werk.html
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Re: Bent Branderup

Berichtdoor master » 13 Jul 2012 14:46

geen brug te ver
wel zonde van mijn tijd :lol: :lol: :lol:

Ruiter
BerichtenCOLON 407
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2011 16:02

Berichtdoor Ruiter » 13 Jul 2012 15:44

master schreefColongeen brug te ver
wel zonde van mijn tijd :lol: :lol: :lol:

whahaha

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 13 Jul 2012 17:28

Ah Branderup. Een hele bijzondere manier van rijden en een geweldige commerciele babbel.
De eerste intructeur ooit die ik heb horen zeggen dat de zweep voor het voorwaardse is en het been om langzamer te gaan.
Ondertussen bijna een half uur nodig hebben om te zien dat een paard niet uit dwarsigheid naar links uitbreekt maar omdat de amazone ongeveer 3 meter naar links hangt nadat het publiek het steeds harder ging 'fluisteren' :lol:

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 13 Jul 2012 19:28

Heb je hiermee alles over Branderup gezegd?
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
bondadoso
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 18:45
WoonplaatsCOLON Engwierum
CONTACTCOLON

Berichtdoor bondadoso » 13 Jul 2012 19:35

Tja Branderup.... man die heel goed weet hoe hij aan zijn centjes moet komen. Hordes mensen trappen erin vaak degene die rijkunstig niet zo bekwaam zijn. En zelf daarna les gaan geven want ze zijn al ridder of zoiets terwijl ze niet eens kunnen doorzitten, filmpjes maken over hoe belangrijk het is dat je recht zit terwijl hun eigen stijgbeugelriemen wel drie gaten verschillend zijn.
Branderup staat ook in zijn lessen kreupele paarden toe ...... wat... ze mogen zelfs kreupel een test bij hem doen. Gelukkig was degene op aandringen verstandig genoeg om dat niet te doen. Dan maar een half jaar wachten voor de volgende test en weer een paar honderd euro armer.

Ik heb het 1 keer gezien en hoef het nooit weer te zien !

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 13 Jul 2012 21:17

anna42 schreefColonHeb je hiermee alles over Branderup gezegd?

Hoeveel pagina's zou je volgeschreven willen hebben :lol:

Laat ik het zo stellen: de paarden ondervinden er geen directe schade van zover ik kan beoordelen in tegenstelling tot d meeste standaard maneges e.d. en daarmee heb ik geen bezwaar tegen zijn methoden. De dingen die hij echter uitkraamt zijn soms echt hilarisch. Maar hij zet de onervaren mens die per ongeluk een paard gekocht heeft en tegen standaard problemen aanloopt aan het denken.
Ook is de manier van rijden die hij onderwijst goed geschikt voor zeer stijve of bange ruiters en daarmee heeft hij een groot deel van de markt in handen.

Ben je zelf wel eens gaan kijken Anna?

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 14 Jul 2012 09:46

Ik heb hem zelf nooit aan het werk gezien. Toch is zijn verhaal helder en afgestemd op de anatomie van het paard. Of hij dit nu altijd ook zo uitvoert, kan ik niet beoordelen.

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209

Berichtdoor master » 14 Jul 2012 10:03

dit zegt toch genoeg? :?
http://www.youtube.com/watch?v=90CEwvZQVYw

kijk eens hoe hij anatomisch verantwoord vriendelijk in de mond zit te snokken :(

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 14 Jul 2012 10:55

Wat ik trouwens bij hem wel echt verwerpelijk vind is dat hij beginnende ruiters adviseerd om 2 handig op een stangbit te rijden die bedoeld is voor 1 handig zorgvuldig gebruik zoals bij dat working equation.
Daarbovenop rijden zijn leerlingen ook nog met katoom (dubbele teugel 2 handig dus) zodat dit echt het meest vrolijke paard tot een brave zombie omtovert.
En dan nog die volledige overbuiging in de hals een uur lang zodat het paard ook echt niet in zijn hoofd haalt om een mening te hebben vind ik behoorlijk sneu.
Zo reed een angstige amazone op een koudbloed hengst die voor haar duidelijk een maatje te veel was op zijn advies met lange scharen en kaptoom waarbij het hoofd volledig opzij gehouden wordt om iedere vom van enthousiasme of verzet in de kiem te smoren.
Deze vrouw is een van zijn betere ruiters (uit zijn eigen mond) en door hem ook tot al die ridder dingen gemaakt en zij geeft dus ook les. Haar leerlingen rijden welliswaar vriendelijk, maar de paarden mogen nooit eens lekker voorwaards draven of galloperen. Alles moet zo langzaam mogelijk, ongeacht of het paard dit fysiek aan kan.

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209

Berichtdoor master » 14 Jul 2012 11:11

zijn leer is van voor naar achter.....(met de scherpe bitten)
je ziet dat ook aan de hoe hij dat noemt, verzamelde galop, niet meer de juiste glijdende beweging , maar een extra hupsje ertussen.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 14 Jul 2012 11:13

Dit filmpje is een perfect voorbeeld van hoe 90% van zijn leerlingen rijdt.
Nooit voorwaards, nooit een rechte lijn en 0 controle over hun eigen lichaam.

http://www.youtube.com/watch?v=IJMMG4kB ... ata_player

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209

Berichtdoor master » 14 Jul 2012 11:41

kzal die brendrup eens met zijn kop scheefgetrokken , hem slaand op zijn billen een piaffe laten uitvoeren
kijken of hij dat misschien ook prettig vind
gezien zijn eigen houding en zit, (holle rug) leent zijn zijn kont zich daar wel voor :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 14 Jul 2012 11:45

master schreefColonzijn leer is van voor naar achter.....(met de scherpe bitten)
je ziet dat ook aan de hoe hij dat noemt, verzamelde galop, niet meer de juiste glijdende beweging , maar een extra hupsje ertussen.

In het eerder genoemde artikel (P & S) zegt hij juist dat het bit van ondergeschikt belang is en dat met een kaptoom of zonder bit dezelfde resultaten behaald kunnen worden.

Ik zou overigens de mening van LaBelette wel eens willen horen.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 14 Jul 2012 12:07

Ik denk dat ook LB zich in zijn vuistje lacht over Branderup: grote woorden zonder daden.
Ik zit hier behoorlijk in een Brenderup hub en herken zijn ruiters al op een km afstand door de enorme ijzerwinkel, de inelkaar zittende ruiters met gekromde schouders en meningloze paarden die een sleepspoor achterlaten in het zand. Hij komt hier gemiddeld elke 12 weken voor een weekend cursus vlak in de buurt.
Het toppunt vond ik een combinatie op een prachtige talentvolle bruinzwarte lusitano die waarschijnlijk echt een vermogen gekost heeft. Daar hing een goudkleurig budget scharenbit met grote versiersels in waar duidelijk iets mis mee was. Het paard ketste steeds met wit in zijn ogen de hand af en vloog op de rem. Na inspectie bleek het mondstuk verkeerd om te zitten.
Ipv de ruiter af te laten stijgen of het bit eruit nam (ze had immers ook ern kaptoom erbij) liet hij haar zo verder rijden met de mededeling dat ze niet meer een namaak product moest kopen en de volgende les beter een ander bit kan meenemen. Ze kon nu wel even gewoon de les afmaken want anders ging het schema in de war en het paard was er toch al aan gewend ](*,)

Gebruikers-avatar
Viennanova
BerichtenCOLON 3463
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2004 14:56

Berichtdoor Viennanova » 14 Jul 2012 18:36

Dat filmpje wat je net post, Sizzle, kan ik met de beste wil van de wereld geen dressuur noemen, klassiek of niet. Wat gedribbel, een zuur kijkend paard en een amazone die meent dat ze in een western terecht is gekomen, inclusief lange scharen en omhoog trekkend handje.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 15 Jul 2012 12:14

Toch is worden de paarden hier niet in een onnatuurlijke houding geforceerd zoals bij de verboden rollkür.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 15 Jul 2012 13:43

anna42 schreefColonToch is worden de paarden hier niet in een onnatuurlijke houding geforceerd zoals bij de verboden rollkür.

Nee, dat kun je hem inderdaad niet verwijten.
Zweten is bij hem ook een verboden woord, dus overwerkt raken de paarden ook niet.

Er zijn veel angstige en onzekere ruiters die zich heel goed thuis voelen in zijn methode en dat is dan ook prima. Een belangrijk onderdeel daar is het ernaast lopen (aan de hand werken). Dat betekend dat als een ruiter bang wordt deze zonder schroom of gezichtsverlies afstapt en het paard gewoon weer 15 minuten aan de hand schouderbinnenwaards (lees kont buitenwaards) laat lopen tot het dier weer de kalmheid zelve is. Dat voorkomt absoluut het nerveuze getrek dat het anders op zou leveren. Dressuur moet je het echter niet willen noemen, eerder slaaptherapie.

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 15 Jul 2012 14:14

Sizzle schreefColon
anna42 schreefColonToch is worden de paarden hier niet in een onnatuurlijke houding geforceerd zoals bij de verboden rollkür.

Nee, dat kun je hem inderdaad niet verwijten.
Zweten is bij hem ook een verboden woord, dus overwerkt raken de paarden ook niet.

Er zijn veel angstige en onzekere ruiters die zich heel goed thuis voelen in zijn methode en dat is dan ook prima. Een belangrijk onderdeel daar is het ernaast lopen (aan de hand werken). Dat betekend dat als een ruiter bang wordt deze zonder schroom of gezichtsverlies afstapt en het paard gewoon weer 15 minuten aan de hand schouderbinnenwaards (lees kont buitenwaards) laat lopen tot het dier weer de kalmheid zelve is. Dat voorkomt absoluut het nerveuze getrek dat het anders op zou leveren. Dressuur moet je het echter niet willen noemen, eerder slaaptherapie.

nou vind dit anders ook maar onnatuurlijk en geforceerd........

zal mij niets verbazen als zulke bokken kissing spines oplopen...

danea
BerichtenCOLON 778
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2009 12:39

Berichtdoor danea » 15 Jul 2012 15:01

Tja, zo ben ik ook eens geschrokken bij David de Wispeleare. Daar lopen ook kreupele paarden in de les.
Nee Anna ook de Klassiek op geleide maken zich in mijn ogen schuldig aan zakkevullerij te kosten van het paarden welzijn.
Danea M2 geklasseerd
Kashmire ZZ-L
Baboer Goedgekeurd!

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 15 Jul 2012 15:04

Dat is wel heel generaliserend.

Gebruikers-avatar
Viennanova
BerichtenCOLON 3463
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2004 14:56

Berichtdoor Viennanova » 15 Jul 2012 16:00

Net zoals jouw opmerkingen over "polderdresuur".

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 15 Jul 2012 16:09

Leg dat eens uit.

danea
BerichtenCOLON 778
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2009 12:39

Berichtdoor danea » 15 Jul 2012 16:26

anna42 schreefColonDat is wel heel generaliserend.

Daar had inderdaad: "ook wel eens schuldig" moeten staan.
Danea M2 geklasseerd
Kashmire ZZ-L
Baboer Goedgekeurd!

Gebruikers-avatar
b_almighty
BerichtenCOLON 415
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2011 22:46

Berichtdoor b_almighty » 16 Jul 2012 20:43

Zeg wat zit die dul op dat filmpje toch de hele tijd met die zweep te petsen op dat paard zijn achterhand?
Ik vind dat gekrabbel niet echt een wow aanblik geven.
Lijkt er niet op.

Terug naar