Het vallen door de wending bij springpaarden

Gebruikers-avatar
Kimmy
BerichtenCOLON 2019
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2009 08:48

Re: Het vallen door de wending bij springpaarden

Berichtdoor Kimmy » 25 Jun 2009 10:36

Het naar binnen vallen in een wending kost in mijn beleving veel kracht omdat het paard moet compenseren om niet te vallen. Vlak na de wending moet het paard zich weer corrigeren om zich voor te kunnen bereiden op een sprong. Ook dat kost in mijn ogen veel kracht. Die kracht is dus verloren...

Ik ga er vanuit dat wanneer je in balans een wending maakt, die overigens minstens net zo snel kan zijn, maar waarbij je bij het wenden dus niet het krachtverlies hebt als wat je hebt nij het naar binnenvallen. Die kracht houdt je dus in mijn beleving als het ware "over" En juist die kracht kan je extra gebruiken waardoor een ruiter tijd kan winnen en de kans op fouten kleiner wordt in mijn ogen.
" Reitest du schon oder rollst du noch? "

Gebruikers-avatar
Kimmy
BerichtenCOLON 2019

Berichtdoor Kimmy » 25 Jun 2009 10:38

LaBelette schreefColon
Kimmy schreefColon
anna42 schreefColonQua rijkunst is de springsport er zeker niet op vooruit gegaan!

Dat is ook mijn conclusie

Was het ooit veel beter? Ik heb geen idee.

Ha ha ik verwacht dat het met name sinds de fanatieke intreding van de in mijn ogen dierenkwellende martelwerktuigen en de gelijkgestemde nieuwerwetse manier van trainen het zeker minder is geworden :lol:

libke
BerichtenCOLON 1900
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2004 19:35
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 25 Jun 2009 12:08

Wolfgang schreefColon
anna42 schreefColonQua rijkunst is de springsport er zeker niet op vooruit gegaan!

Ik ben niet heel erg thuis in de springsport maar volgens mij is het winnen van een Grote Prijs wat anders dan een rijstijlcompetitie.

dat dacht ik ook al
bovendien zie ik hier weinig verkeerde dingen aan :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
russel
BerichtenCOLON 2206
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2005 11:42

Berichtdoor russel » 25 Jun 2009 12:54

Nou... die bruine heeft een bit en hackamore, toch wel fors, ben ik niet zo dol op in de springsport..
GIRLPOWER!!!!!

Gebruikers-avatar
Kimmy
BerichtenCOLON 2019

Berichtdoor Kimmy » 25 Jun 2009 15:00

@libke Kan ik concluderen dat jij vindt dat deze paarden in balans zijn?

sofimar
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 12:51

Berichtdoor sofimar » 25 Jun 2009 15:45

Op dat niveau is resultaat belangrijker dan stijl en leuke wendingen rijden en de ruiters die er op zitten beseffen dat ook wel (kijk maar eens naar de kalkoenen onder de ijzers...)

HJvdK
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 02:43

Berichtdoor HJvdK » 25 Jun 2009 21:40

Wat een onzin wordt hier uitgekraamd!
De kwaliteit in de springsport is toch niet meer te vergelijken met, zeg maar, een jaar of 20 geleden. De paarden zijn beter geworden wat wel blijkt dat tegenwoordig extra moeilijkheid toegevoegd wordt door bv het vragen van een hoger tempo en moeilijke afstanden. Dat vraagt ook echt wel om goede rijkunst! De moderne paarden voeren veel meer bloed en kun je zeker niet ongestraft slecht berijden, dat wreekt zich.
Er worden hier beoordelingen gemaakt op plaatjes van momentopnamen (in waarschijlijk barrages).
Voor de mensen die in dit topic de rijkunst als minder beoordelen wil ik opmerken dat in een dressuurproef het plaatje belangrijk is, in het springen komen door het gevraagde toch wat extremere beelden tevoorschijn.

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2005 13:00
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 25 Jun 2009 22:08

Wanneer balans het onderwerp is, dan gaat het volgens mij juist niet over 'het plaatje'.

Ahh .. d'r is best wel wat vooruitgang geboekt in de springsport de afgelopen 100 jaar.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

http://www.sporthorsesnewzealand.com/caprilli.html
met aangename groet, uw fool for five minutes

sofimar
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 12:51

Berichtdoor sofimar » 26 Jun 2009 07:50

Helemaal eens met HJvdK (uitgezonderd eerste zin want die brengt niets bij)

libke
BerichtenCOLON 1900
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 26 Jun 2009 08:54

bedankt La belette , jij plaatst de plaatjes waar ik naar op zoek ben :lol: :lol:

libke
BerichtenCOLON 1900
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 26 Jun 2009 08:56

Kimmy schreefColon@libke Kan ik concluderen dat jij vindt dat deze paarden in balans zijn?

anders vielen ze om 8)

libke
BerichtenCOLON 1900
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 26 Jun 2009 13:27

je hoeft soms maar heel even te "zoeken "
van zoiets wordt ik blij ( bij de hogere sport)
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=176&t=1123559
en van die paar springfoto's in de basis ..wordt ik niet altijd blij ( de springfoto's) en die kom je wekelijks tegen
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=176&t=1131648

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 26 Jun 2009 16:57

Kimmy schreefColon Wat zou dan het doel kunnen zijn van het wenden volgens het beloop van de wending vraag ik me af? (dus je paard laten kijken in de richting war je naar toe gaat?)

Door te kijken in de richting waar je heen gaat heb je geen/minder uitzwaai. Je kunt dan een kleine hoek/wending maken of dus bijv om de vaten heen draaien, een paaltje in de wei of afwenden bij een letter.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 26 Jun 2009 17:28

LaBelette schreefColonWanneer balans het onderwerp is, dan gaat het volgens mij juist niet over 'het plaatje'.

Ahh .. d'r is best wel wat vooruitgang geboekt in de springsport de afgelopen 100 jaar.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Hangt er van af wat je als referentiekader kiest. Xenophon schrijft bij het springen overigens al over de verlichte zit.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
Kimmy
BerichtenCOLON 2019

Berichtdoor Kimmy » 29 Jun 2009 18:38

libke schreefColon
Kimmy schreefColon@libke Kan ik concluderen dat jij vindt dat deze paarden in balans zijn?

anders vielen ze om 8)

Dat ben ik niet met je eens. In mijn beleving kan je in je lichaam zo compenseren dat je juist niet valt. Volgens mij is dat oa het geval bij scheve paarden. Die vallen imers ook niet om en zijn niet recht dus in mijn onmogelijk in balans.

Gebruikers-avatar
Kimmy
BerichtenCOLON 2019

Berichtdoor Kimmy » 29 Jun 2009 18:41

Sizzle schreefColon
Kimmy schreefColon Wat zou dan het doel kunnen zijn van het wenden volgens het beloop van de wending vraag ik me af? (dus je paard laten kijken in de richting war je naar toe gaat?)

Door te kijken in de richting waar je heen gaat heb je geen/minder uitzwaai. Je kunt dan een kleine hoek/wending maken of dus bijv om de vaten heen draaien, een paaltje in de wei of afwenden bij een letter.

Betekent minder uitzwaai in jouw ogen dan niet 'extra krachtverliés'?
Ik denk dat een paard die in balans is, korter kan wenden met minder krachtverlies. Mijn conclusie is dat ik denk dat je daar mee tijd kan winnen.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 29 Jun 2009 19:52

Dat zijn ook de voorwaarden die natuur stelt bij een optimale voortbeweging.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 29 Jun 2009 22:36

Kimmy schreefColonBetekent minder uitzwaai in jouw ogen dan niet 'extra krachtverliés'?
Ik denk dat een paard die in balans is, korter kan wenden met minder krachtverlies. Mijn conclusie is dat ik denk dat je daar mee tijd kan winnen.

Geen idee, kan zomaar.

Maar waarom rent een paard dat schrikt dan vaak over de schouder weg ipv zijn hoofd te draaien in de richting dat hij heen wil?

Gebruikers-avatar
Kimmy
BerichtenCOLON 2019

Berichtdoor Kimmy » 04 Jul 2009 14:45

Mieke schreefColon
Kimmy schreefColon
Sizzle schreefColon
LaBelette schreefColonDie vatenpaarden gaan pas echt supersnel en kort door de wending. Zij komen soms bijna plat in de bocht te liggen. Toch heeft meneer Beerbaum op zijn royale volte in een rustig handgalopje meer buitenstelling. Hoe verklaar je dat?

Misschien meneer beerbaum vragen dan.

Zonder gekheid, springpaarden trekken nou eenmaal op de hindernis aan. Als je ze dan daarop gaat corrigeren en hun aandacht gaat verleggen op jouw dressuurkunstje omdat dat nou eenmaal eleganter is, neem je het paard zijn eigen concentratie op de sprong weg en past het niet meer. Misschien kan jij een springparcours rijden met een paard dat wel dressuurmatig loopt, daarnaast toch nog snel en rittig is. Zo ja, laat maar zien, kunnen we tenminste wat van een echte prof leren ipv half gare ruiters als Beerbaum............

Vind jij het logisch dat een paard een andere kant op kijkt tijdens een wending als de kant waar je naar toe gaat? Ik vind dat niet logisch. Hoe zit het dan met het "wenden volgens het beloop van een wending"? En waarom zou dat bij paarden in de springsport anders zijn?

Paarden kunnen met 1 oog erg goed kijken en doen dat ook vaak bewust als ze iets engs zien.

Dat geloof ik direct. Maar is het logisch?

Gebruikers-avatar
Kimmy
BerichtenCOLON 2019

Berichtdoor Kimmy » 04 Jul 2009 14:48

Sizzle schreefColon
Kimmy schreefColonBetekent minder uitzwaai in jouw ogen dan niet 'extra krachtverliés'?

Geen idee, kan zomaar.

Maar waarom rent een paard dat schrikt dan vaak over de schouder weg ipv zijn hoofd te draaien in de richting dat hij heen wil?

Een paard dat schrikt vertoont een paniek reactie. Ik denk overigens dat de vergelijking die jij maakt niet helemaal op gaat omdat een paard in de natuur geen last op zijn rug heeft. Bovendien hebben we het in mijn ogen hier ook nog eens over sport.

Unexpected_
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2009 17:06

Berichtdoor Unexpected_ » 04 Jul 2009 17:10

anna42 schreefColon
LaBelette schreefColonWanneer balans het onderwerp is, dan gaat het volgens mij juist niet over 'het plaatje'.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Hangt er van af wat je als referentiekader kiest. Xenophon schrijft bij het springen overigens al over de verlichte zit.

Deze foto's zijn net zo rampzalig als Anky. Je kan deze foto's toch niet goedkeuren?

De foto's die Libke laat zien, zijn stuk voor stuk top paarden!

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 05 Jul 2009 18:55

Kimmy schreefColon
Sizzle schreefColon

Geen idee, kan zomaar.

Een paard dat schrikt vertoont een paniek reactie. Ik denk overigens dat de vergelijking die jij maakt niet helemaal op gaat omdat een paard in de natuur geen last op zijn rug heeft. Bovendien hebben we het in mijn ogen hier ook nog eens over sport.

Hoe denk jij dan dat het zit? Waarom houden houden volgens jouw idee paarden soms hun hoofd naar buiten op een volte?

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 05 Jul 2009 22:23

Dat is het effect van de werking middelpunt vliedende kracht. Dat doet jouw hoofd precies hetzelfde als je rechtop in de stoel naast de bestuurder zit.

Gebruikers-avatar
Kimmy
BerichtenCOLON 2019

Berichtdoor Kimmy » 06 Jul 2009 10:23

Sizzle schreefColon
Kimmy schreefColon
Sizzle schreefColon

Geen idee, kan zomaar.

Hoe denk jij dan dat het zit? Waarom houden houden volgens jouw idee paarden soms hun hoofd naar buiten op een volte?

Welke situatie bedoel je? Onbelast of belast?

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 06 Jul 2009 10:43

beide

Terug naar