Bewegings-vrijheid

tirza
BerichtenCOLON 8668
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2007 11:44

Bewegings-vrijheid

Berichtdoor tirza » 03 Apr 2009 19:48

Als een paard verzameld gaat, ontstaat er dan meer bewegings-vrijheid?

Heeft de hoofd/hals-houding nog invloed op die bewegings-vrijheid?

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Re: Bewegings-vrijheid

Berichtdoor anna42 » 04 Apr 2009 10:06

Tirza wat bedoel je in deze context met bewegingsvrijheid?
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

tirza
BerichtenCOLON 8668
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2007 11:44

Berichtdoor tirza » 04 Apr 2009 12:13

Bewegings-vrijheid van de schouder en daardoor een voorbeen wat verder naar voor kan "grijpen"
En een paard krijgen, wat daardoor heel licht "bestuurbaar" is.
En hier bedoel ik niet het spectakel mee, wat we vaak zien.

Heeft de hoofd/hals-houding nog invloed hierop?

Gebruikers-avatar
Kimmy
BerichtenCOLON 2019
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2009 08:48

Berichtdoor Kimmy » 21 Jun 2009 00:27

tirza schreefColonBewegings-vrijheid van de schouder en daardoor een voorbeen wat verder naar voor kan "grijpen"
En een paard krijgen, wat daardoor heel licht "bestuurbaar" is.
En hier bedoel ik niet het spectakel mee, wat we vaak zien.

Heeft de hoofd/hals-houding nog invloed hierop?

Ja ik denk zeker dat een paard in balans meer bewegings-vrijheid heeft.

Ook op vraag 2 is mijn antwoord ja. Voor mij zijn er 2 soorten: de ene is de hoofd/ halshouding die bepaald wordt door het paard zelf (afhankelijk van de balans van het moment) die een positieve uitwerking heeft op die bewegingsvrijheid.

De andere is die waarbij de ruiter de hoofd/ halshouding direct beinvloed. In dit geval denk ik dat dat een negatieve invloed heeft op de bewegingsvrijheid. In mijn ogen verstoor je dan direct het evenwichtsmechanisme van het paard, die dat paard dan dwingt tot compenseren. Dat kost bewegingsvrijheid volgens mij.
" Reitest du schon oder rollst du noch? "

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2005 13:00
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 21 Jun 2009 00:42

Ik denk dat bewegingsvrijheid voorwaarde is voor een functionele bewegingsafloop en een rijke bewegingskwaliteit.
Bewegingsvrijheid is voor mij geen op zichzelf staand doel.
met aangename groet, uw fool for five minutes

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 21 Jun 2009 10:31

De bewegingsvrijheid is nooit groter dan wat fysiek mogelijk is!
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 21 Jun 2009 13:05

tirza schreefColonHeeft de hoofd/hals-houding nog invloed hierop?

De invloed hiervan is gemeten en gepubliceerd.

Gebruikers-avatar
Kimmy
BerichtenCOLON 2019

Berichtdoor Kimmy » 25 Jun 2009 11:08

anna42 schreefColonDe bewegingsvrijheid is nooit groter dan wat fysiek mogelijk is!

Ha ha dat lijkt mij logisch :lol:

Gebruikers-avatar
Kimmy
BerichtenCOLON 2019

Berichtdoor Kimmy » 25 Jun 2009 11:10

Sizzle schreefColon
tirza schreefColonHeeft de hoofd/hals-houding nog invloed hierop?

De invloed hiervan is gemeten en gepubliceerd.

Deel je die conclusie?
Misschien kan je dan even concreet vertellen wat die uitslag is geweest.
Ik vind de vraag er op zich interessant genoeg voor.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 26 Jun 2009 17:22

Bij LDR ingestelde paarden was de bewegingsuitslag identiek aan vrije hoofdhals houding. Bij opgerichte paarden (wel voor de loodlijn) was de bewegingsuitslag kleiner. Eveneens gemeten is het effect van trainen van jonge 70 dagen hengsten.
Na training had het paard o.a. meer schoudervrijheid in de beweging dan na 70 dagen op de wei staan.

Dit zijn puur meetresultaten. Of het goed of slecht is laten de autheurs aan de lezer over, dus fantaseer je gang zou ik zeggen :D

maddy
BerichtenCOLON 573
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2005 20:36

Berichtdoor maddy » 26 Jun 2009 17:38

of ze meten hoever het voorbeen dadelijk gaat rijken en vergeten de rest van het lijf,dat kan ook,maar is niet te meten :D

Schoudervrijheid of een steekdraf is voor sommige ook niet te te onderscheiden. :D

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 26 Jun 2009 17:43

Sizzle schreefColonBij LDR ingestelde paarden was de bewegingsuitslag identiek aan vrije hoofdhals houding. Bij opgerichte paarden (wel voor de loodlijn) was de bewegingsuitslag kleiner. Eveneens gemeten is het effect van trainen van jonge 70 dagen hengsten.
Na training had het paard o.a. meer schoudervrijheid in de beweging dan na 70 dagen op de wei staan.

Dit zijn puur meetresultaten. Of het goed of slecht is laten de auteurs aan de lezer over, dus fantaseer je gang zou ik zeggen :D

Leidde de gemeten bewegingsuitslag ook tot verruiming van de passen. De werkelijke meters grond die het paard bij elke pas maakt.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 26 Jun 2009 17:56

ja, voor het eerste,
voor de tweede weet ik niet meer 100% zeker, maar dacht het wel. De schouder maakte in iedergeval een grotere hoek.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 26 Jun 2009 19:12

Kimmy schreefColonMisschien kan je dan even concreet vertellen wat die uitslag is geweest.
Ik vind de vraag er op zich interessant genoeg voor.

Misschien kun je hier beginnen met lezen trouwens:
http://igitur-archive.library.uu.nl/dis ... /index.htm

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 28 Jun 2009 12:21

anna42 schreefColonLeidde de gemeten bewegingsuitslag ook tot verruiming van de passen. De werkelijke meters grond die het paard bij elke pas maakt.

Voor je opgezocht..
Nee, grotere rotatie uitslag van de schouder maar minder paslengte in het geval van de 70 dagen paarden. Zitten natuurlijk stapels haken en ogen aan zulk onderzoek he, maar het is hoe dan ook boeiend.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 28 Jun 2009 17:18

Een dergelijke bewegingvorm kost dan meer energie en slijtage en levert geen functionele bijdrage in een economisch bewegingsproces.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 29 Jun 2009 18:19

anna42 schreefColonEen dergelijke bewegingvorm kost dan meer energie en slijtage en levert geen functionele bijdrage in een economisch bewegingsproces.

Dat is een hypothese, nu het bewijs nog :lol:

Een paard krijgt zeer waarschijnlijk al meer schouder vrijheid, puur door de belasting van het ruitergewicht omdat de schouders meer moeten gaan dempen om slijtage juist tegen te gaan (volgens een lezing van paardenfysiotherapeut S. Stammer).

Gebruikers-avatar
Kimmy
BerichtenCOLON 2019

Berichtdoor Kimmy » 29 Jun 2009 18:43

Sizzle schreefColonBij LDR ingestelde paarden was de bewegingsuitslag identiek aan vrije hoofdhals houding. Bij opgerichte paarden (wel voor de loodlijn) was de bewegingsuitslag kleiner. Eveneens gemeten is het effect van trainen van jonge 70 dagen hengsten.

Dit zijn puur meetresultaten. Of het goed of slecht is laten de autheurs aan de lezer over, dus fantaseer je gang zou ik zeggen :D

Fantaseren is niet zo mijn ding. Ik kijk liever naar de paarden zelf.
Ik zou wel eens willen weten wat ze precies gemeten hebben en hoe ze dat gedaan hebben. En welke dierenartsen waren daarbij betrokken.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 29 Jun 2009 22:29

Kimmy schreefColonFantaseren is niet zo mijn ding. Ik kijk liever naar de paarden zelf.
Ik zou wel eens willen weten wat ze precies gemeten hebben en hoe ze dat gedaan hebben. En welke dierenartsen waren daarbij betrokken.

Zie boven voor het halshouding onderzoek.
Sizzle schreefColonhttp://igitur-archive.library.uu.nl/dissertations/2007-0918-200827/index.htm

Het rijden vs weidegang artikel kan ik niet inzien maar is gedaan olv Prof. W. Back.
De resultaten staan ook beschreven in het boek Equine Locomotion (W.Back, H. Clayton).

Terug naar