Anja Beran

tirza
BerichtenCOLON 8668
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2007 11:44

Anja Beran

Berichtdoor tirza » 23 Mrt 2009 22:54

Is er nog iemand van hier, naar de clinic van Anja Beran geweest?

En hoe waren eventueel de ervaringen?

Gebruikers-avatar
germie
BerichtenCOLON 1438
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2004 18:57
CONTACTCOLON

Re: Anja Beran

Berichtdoor germie » 17 Mei 2009 11:27

Ik niet, maar ben ook wel benieuwd. Heb wel een keer een stuk over haar gelezen.
Paardrijden kan iedereen leren, maar de rijkunst beheersen is slechts voor weinigen weggelegd.
Nieuw dieptepunt bereikt :D haha en het was leuk.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2007 13:34
WoonplaatsCOLON Blankenham
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 17 Mei 2009 12:01

Ik ben niet geweest, kon helaas niet, maar heb wel de organisatoren gesproken en ze hebben mij e.e.a. uitgelegd laten voelen op mijn paard.

Waar veel aan gewerkt is, is het ubertreten, waardoor het paard soepel en sterk wordt van achter, iets wat Anja veel gebruikt.

Ik moet zeggen, als je het uitvoert, voel je echt goed de afzet die het paard geeft.

tirza
BerichtenCOLON 8668

Berichtdoor tirza » 17 Mei 2009 12:46

Cyrina schreefColonIk ben niet geweest, kon helaas niet, maar heb wel de organisatoren gesproken en ze hebben mij e.e.a. uitgelegd laten voelen op mijn paard.

Waar veel aan gewerkt is, is het ubertreten, waardoor het paard soepel en sterk wordt van achter, iets wat Anja veel gebruikt.

Ik moet zeggen, als je het uitvoert, voel je echt goed de afzet die het paard geeft.

In het ubertreten, blijft het paard dan "recht" (zoals bij wijken en appuyeren) of met iets meer "buiging en stelling" (zoals bij voltes en wendingen)???

Of kun je het vergelijken met een (grote) wending om de voorhand?

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 17 Mei 2009 14:13

Het is met stelling (en met meer/ minder stelling, kun je de maten van het ubetreten vermeerderen/ verminderen) Tot idd zelfs een keertwending om de voorhand (maar dan geen officiele, omdat dan het paard kijkt waar zijn kont heen draait en hier kijkt hij naar binnen) maar meestal houd ze het voorwaartse er in en houd het wat groter.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 17 Mei 2009 14:43

Ubetreten: http://www.youtube.com/watch?v=h53N0megNyQ&eurl=http%3A%2F%2F209%2E85%2E229%2E132%2Fsearch%3Fq%3Dcache%3AOQ7uLeboSE4J%3Awww%2Erechtrichten%2Enl%2F%253Fpage%253Danjaberanokt%2Banja%2Bberan%2Buber&feature=player_embedded

Vergeet niet na de oefening halt te houden, het liefst zo ver mogelijk met de neus naar de grond.

De oefening kan ook in draf.

Nog 2 citaten van deelnemers;

Anja gaf specifiek aan dat bij het ubertreten het paard zijn achterbeen moet opnemen en over het andere achterbeen heen naar voren moet verplaatsen. Zo hou je voorwaartse drang en zal het paard minder over de schouder weg vallen. Er moet dus wel heel licht schuin naar voren gegaan worden en niet de voorhand zoveel mogelijk stil laten staan.

Het linksgebogen paard wordt rechtsom in schoudervoor op 3 hoefslagen gewerkt, linksom op 4. Rechtsom wordt dan draagkracht verhoogd, linksom leert het paard zijn linkerachterhand correct te verplaatsen, waarmee hij rechtgericht wordt.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 17 Mei 2009 15:36

Filmpje lijkt me niet representatief voor een correct uitgevoerde oefening(?) Hier loopt het paard weg voor het stokje waardoor het been welliswaar op zij, maar ook verkort wordt weggezet. Hiermee bereik je niet veel aangezien het paard in de overhaaste beweging juist de rug niet zal loslaten. Of moet ik dat anders zien?

tirza
BerichtenCOLON 8668

Berichtdoor tirza » 17 Mei 2009 15:48

Wellicht dat je door de verkorte pas, meer draagkracht krijgt.

En in draf is het natuurlijk een stuk moeilijker dan in stap.

Mijn persoonlijke mening is dat het paard iets teveel over de schouder valt.
Maar in de zienswijze van Anja Beran is het beter om zo min mogelijk op de voorkant te focussen en meer op de achterkant.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 17 Mei 2009 15:56

Dit paard is het nog aan het leren.

Maar het gaat idd puur om wat het achterbeen doet en het gaat niet om het "mooie" het kost kracht, ze moeten hard afzetten, waardoor je een 'hupje " krijgt wat er misschien overhaast uitziet.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 17 Mei 2009 16:08

Cyrina schreefColonDit paard is het nog aan het leren.

Maar het gaat idd puur om wat het achterbeen doet en het gaat niet om het "mooie" het kost kracht, ze moeten hard afzetten, waardoor je een 'hupje " krijgt wat er misschien overhaast uitziet.

Bij wat voor paard en situatie zou je dat gebruiken? Hoe voorkom je overbelasting van de knie?
Wat ik begrepen heb van een klassieke trainer is dat dit enorm belastend is en indien gebruikt heel langzaam opgebouwd moet worden aan de hand (eerst max 1 rondje) zonder versnellende massa van de ruiter.
Ik doe dit oefeningetje soms als controle middel om te kijken of een paard links en rechts wel evenveel voorlangs stapt en niet bijvoorbeeld 1 zijdig enkel zij-sluit-zij doet of achterlangs stapt aangezien dat eenn indicatie kan zijn voor lichamelijke problemen. Als training onder de man vind ik het persoonlijk minder geslaagd.

Gebruikers-avatar
Mispeltje
BerichtenCOLON 3326
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2009 18:25
WoonplaatsCOLON De jungle van Duitsland

Berichtdoor Mispeltje » 17 Mei 2009 16:28

Is het niet zo dat je door dit soort gangen altijd een achterbeen activeert en een paard dus links net zo sterk wordt als rechts en andersom?
http://www.ms-ontbloot.nl

Gebruikers-avatar
germie
BerichtenCOLON 1438
CONTACTCOLON

Berichtdoor germie » 17 Mei 2009 17:25

Is ubertreten bij Anja de basis?
Paardrijden kan iedereen leren, maar de rijkunst beheersen is slechts voor weinigen weggelegd.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 17 Mei 2009 18:18

Sizzle schreefColon
Cyrina schreefColonDit paard is het nog aan het leren.

Bij wat voor paard en situatie zou je dat gebruiken? Hoe voorkom je overbelasting van de knie?
Wat ik begrepen heb van een klassieke trainer is dat dit enorm belastend is en indien gebruikt heel langzaam opgebouwd moet worden aan de hand (eerst max 1 rondje) zonder versnellende massa van de ruiter.
Ik doe dit oefeningetje soms als controle middel om te kijken of een paard links en rechts wel evenveel voorlangs stapt en niet bijvoorbeeld 1 zijdig enkel zij-sluit-zij doet of achterlangs stapt aangezien dat eenn indicatie kan zijn voor lichamelijke problemen. Als training onder de man vind ik het persoonlijk minder geslaagd.

Je kunt het bij elk paard gebruiken. Je kan het paard er algeheel sterker mee maken, maar ook corrigeren bij een paard waar het ene been sterker is dan het andere.

Uiteraard moet je alles opbouwen, het paard van het filmje is ook geen groentje meer. Maar je kunt al best een paar pasje in stap bij een 4 jarige vragen.

Garny99
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2009 11:54

Berichtdoor Garny99 » 06 Okt 2009 12:01

met ubertreten maak je de spieren van het bekken soepeler, door het binnenachterbeen onder het zwaartepunt te laten plaatsen laat je je paard werken en sterker worden
en dan heb je ook nog te waken over de stelling en buiging, het moet wel correct gebeuren anders heeft de oefening weinig waarde

Gebruikers-avatar
germie
BerichtenCOLON 1438
CONTACTCOLON

Berichtdoor germie » 06 Okt 2009 13:50

Ubertreten laat ik mijn paard ook wel eens doen.
Maar Anja rijdt al met hele jonge paarden de piaffe. Hoe leert ze die dan aan, want ik zie eigenlijk geen druk op de teugels, terwijll dat wel de 'gangbare' manier hier is om de piaffe aan te leren.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 06 Okt 2009 14:07

Wat vreemd is, want bij een piaffe hoort het paard juist heel licht te worden, hij zakt van achteren en rijst van voren, waarbij de 'druk 'op de teugels minimaal wordt.

Ik ben Bobby aan het leren te piafferen. Hij piafferde een keer volledig uit zichzelf bij het rijden van de keertwending om de voorhand. Hierin gebeurde het, hij nam zeer veel gewicht op de achterhand, werd heel licht in de voorhand en de rest volgde vanzelf. Ik probeer dit nu door te zetten op commando (wat nog niet altijd makkelijk gaat).

Ubertreden is ook een soort keertwending om de voorhand en ik kan mij voorstellen dat dit ook van het een in het ander over gaat. Dressuuroefeningen zijn niet voor niets geen op zichzelf staande oefeningen, maar volgen elkaar in een logische volgorde op.
Helaas weet niet iedereen dit meer en zijn er ook veel oefeningen in de hedendaagse dresuur "geschrapt" zoals de renvers e nde keertwending om de voorhand.

Gebruikers-avatar
germie
BerichtenCOLON 1438
CONTACTCOLON

Berichtdoor germie » 06 Okt 2009 16:40

Cyrina schreefColonWat vreemd is, want bij een piaffe hoort het paard juist heel licht te worden, hij zakt van achteren en rijst van voren, waarbij de 'druk 'op de teugels minimaal wordt.

Ik ben Bobby aan het leren te piafferen. Hij piafferde een keer volledig uit zichzelf bij het rijden van de keertwending om de voorhand. Hierin gebeurde het, hij nam zeer veel gewicht op de achterhand, werd heel licht in de voorhand en de rest volgde vanzelf. Ik probeer dit nu door te zetten op commando (wat nog niet altijd makkelijk gaat).

Klopt dat je weinig tot geen druk moet hebben. Maar je ziet tegenwoordig vaak dat je flink in moet houden en flink moet drijven. Snap je wat ik bedoel?
Hoe leer jij de piaffe aan? Ik ben er overigens niet mee bezig. Wel met terugrijden en weer wegrijden, maar dat is iets heel anders.

Overigens moet ik mijn merrie van mijn instructeur behalve ubertreten en schouderbinnenwaarts ook travers en appuyementen in draf laten lopen. Ook met het doel om haar losser en sterker te maken. Ubertreten gebruik ik ook als losmakende oefening bij het loswerken, evenals de travers op de volte.
Geen hele grote stukken, maar bijvoorbeeld 5 meter travers, 5 meter appuyeren, 5 meter schouderbinnenwaarts en dan weer rechtstellen.

Gebruikers-avatar
berlin
BerichtenCOLON 2974
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 16:45

Berichtdoor berlin » 06 Okt 2009 17:41

Garny99 schreefColonmet ubertreten maak je de spieren van het bekken soepeler, door het binnenachterbeen onder het zwaartepunt te laten plaatsen laat je je paard werken en sterker worden
en dan heb je ook nog te waken over de stelling en buiging, het moet wel correct gebeuren anders heeft de oefening weinig waarde

volgens mij klopt het wat je nu vertelt.
Echter mag het ( zeker)in de beginfase maar heel kort uitgevoerd worden, en is het inderdaad zeer belastend.
Roddel maar, praat maar, maak mijn naam bekend! Laat iedereen maar zien dat je 100% fan van mij bent!

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 06 Okt 2009 17:54

germie schreefColon
Cyrina schreefColonWat vreemd is, want bij een piaffe hoort het paard juist heel licht te worden, hij zakt van achteren en rijst van voren, waarbij de 'druk 'op de teugels minimaal wordt.

Klopt dat je weinig tot geen druk moet hebben. Maar je ziet tegenwoordig vaak dat je flink in moet houden en flink moet drijven. Snap je wat ik bedoel?
Hoe leer jij de piaffe aan? Ik ben er overigens niet mee bezig. Wel met terugrijden en weer wegrijden, maar dat is iets heel anders.

Overigens moet ik mijn merrie van mijn instructeur behalve ubertreten en schouderbinnenwaarts ook travers en appuyementen in draf laten lopen. Ook met het doel om haar losser en sterker te maken. Ubertreten gebruik ik ook als losmakende oefening bij het loswerken, evenals de travers op de volte.
Geen hele grote stukken, maar bijvoorbeeld 5 meter travers, 5 meter appuyeren, 5 meter schouderbinnenwaarts en dan weer rechtstellen.

Dat doe ik ook, dat zijn goede oefeningen!! Ook doe ik renvers, dit ook op de volte. Overigens niet alleen in draf, maar ook veel in stap en galop (alhoewel de travers in galop nog niet zo goed gaat).
Ik denk dat de verwarring ook ontstaat doordat veel mensen de piaffe aanleren vanuit draf, waardoor je moet inhouden en je dus eerder druk op de teugel krijgt, omdat het paard de hulp van terug en toch voorwaarts niet goed snapt. Veel makkelijker is om aan te leren vanuit stap, je zoekt de oefening waarin jouw paard dus uit zichzelf veel meer vanachteruit komt (bij mij dus de keertwending om de voorhand) en dan drijf je je paard er als het waren 'in' dat is veel fijner dan terug te moeten werken. Maar daar komt wel de belangrijkheid van een goede stap hebben om de hoek kijken die vaak wel eens vergeten wordt.

Om je paard in stap echt fijn van achteren onder te laten komen rij ik vaak een "vierkant"; rij enkele meters schouderbinnenwaarts naar rechts , draai een kwart keertwending om de achterhand naar rechts, rij enkele meters travers naar rechts draai een kwart keertwending om de voorhand naar rechts, weer enkele meters schouderbinnenwaarts naar rechts en zo verder in een vierkant. Dit uiteraard ook allemaal linksom.

Overigens is dit natuurlijk wel voor een verder opgeleid paard, jonge paarden/ niet ver opgeleide paarden lopen bij mij eerst gewone vierkantjes, dus gewoon rechtuit afwenden, rechtuit, afwenden enz. Is op die jonkies moelijker dan je denkt. Maar deze zijn uiteraard ook nog niet met piaffe bezig. :D

Gebruikers-avatar
berlin
BerichtenCOLON 2974
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 16:45

Berichtdoor berlin » 06 Okt 2009 18:53

En wat doe je er dan aan Cyrina om ze lenig en lossig te houden.
Het lijkt mij dat als je niet rekt en strekt dat je door vierkant te rijden ( om het zo maar even te noemen) snel te strak te worden.
Wat ook snel gebeurd bij het ubertreten.
Roddel maar, praat maar, maak mijn naam bekend! Laat iedereen maar zien dat je 100% fan van mij bent!

tirza
BerichtenCOLON 8668

Berichtdoor tirza » 06 Okt 2009 18:57

berlin schreefColonEn wat doe je er dan aan Cyrina om ze lenig en lossig te houden.
Het lijkt mij dat als je niet rekt en strekt dat je door vierkant te rijden ( om het zo maar even te noemen) snel te strak te worden.
Wat ook snel gebeurd bij het ubertreten.

Rijd jij Klassiek of LDR? Berlin

Want met vierkantjes te rijden, rekt en strekt men ook

Wat is het voordeel van meer rekken en strekken?

Want ik zie dat niet..
Laatst gewijzigd door 1 op tirza, in totaal 6 keer gewijzigd.

Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2008 16:46
WoonplaatsCOLON Sunny

Berichtdoor Wolfgang » 06 Okt 2009 18:59

Ik ken maar weinig mensen die piaffe vanuit de draf aanleren. Kun je eens namen noemen wie dat doen?

De methode die ik Anja Beran zie gebruiken op het filmpje gebruik ik bij jonge paarden om ze zijwaartse hulpen aan te leren. Als ze dat eenmaal kennen doe ik het vrijwel nooit meer hooguit om ze een keer van mijn binnenbeen af te halen.

Ik kan trouwens niet onder de indruk zijn van de rijderij uit zo'n filmpje. Snap niet dat dat verafgood wordt.

tirza
BerichtenCOLON 8668

Berichtdoor tirza » 06 Okt 2009 19:00

Wolfgang schreefColonIk ken maar weinig mensen die piaffe vanuit de draf aanleren. Kun je eens namen noemen wie dat doen?

De methode die ik Anja Beran zie gebruiken op het filmpje gebruik ik bij jonge paarden om ze zijwaartse hulpen aan te leren. Als ze dat eenmaal kennen doe ik het vrijwel nooit meer hooguit om ze een keer van mijn binnenbeen af te halen.

Ik kan trouwens niet onder de indruk zijn van de rijderij uit zo'n filmpje. Snap niet dat dat verafgood wordt.

Welk niveau rijdt jij eigenlijk, Wolfgang????

Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2008 16:46
WoonplaatsCOLON Sunny

Berichtdoor Wolfgang » 06 Okt 2009 19:02

Grand Prix op het internet :D

tirza
BerichtenCOLON 8668

Berichtdoor tirza » 06 Okt 2009 19:04