Steen.... Speksteen & Albast

Een creaforum voor de creatievelingen onder de fokkers!
Gebruikers-avatar
LuvdaTossa
BerichtenCOLON 14883
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 01:40
WoonplaatsCOLON Grunn

Steen.... Speksteen & Albast

Berichtdoor LuvdaTossa » 25 Okt 2009 13:00

Het is mijn hobby niet, maar meer mijn werk. Foto's zijn misschien niet van hele goede kwaliteit, want ze zijn met mijn telefoon gemaakt. Maar hier een impressie (speciaal voor detour ;))

Zittend vrouwfiguur (chinese speksteen) die van de balie is gevallen:

Afbeelding
Afbeelding

Anatomisch gezien klopte ze al niet helemaal, maar sinds de val en het verlies van haar voeten is ze helemaal uit vorm. Nu een beetje bezig om haar hoofd en schouders weer te polijsten. Misschien dat er nog een stuk van haar handen afgaat. Maar dat weet ik nog niet zeker

Duif (albast champagne):

Afbeelding
Afbeelding

Deze moet eigenlijk nog even afgepolijst worden. De warme kleur van de albast komt nog niet helemaal naar voren.

En dan mijn nieuwe object (albast transparant):

Afbeelding
Afbeelding

Dit wordt een abstract object. Gisteren ben ik toch maar even gaan neuzen en ik denk dat ik ook in mijn vrije tijd hier wat aan ga schaven. Mijn collega doet gezellig mee met een stuk transparant albast bruin. Daarnaast heb ik er ook nog een prachtig stuk serpentijn uit gevist.

Het doel is om een holle vorm onder de maken en boven op de steen banden met bolle vormen. Holle vormen in abstracte stukken zijn 'gevaarlijk', deze vormen trekken meestal de hele omgeving naar ze toe. Het wordt dus wat experimenteren. Ook ga ik eerst bezig met maar één vijl en kijk ik hoe ver ik daar mee kom.

detour
BerichtenCOLON 6781
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 19:41

Re: Steen.... Speksteen & Albast

Berichtdoor detour » 25 Okt 2009 15:24

Nou- ik vind dat je erg veelg evoel hebt voor vorm, sowieso een goed oog, als ik je eigen commentaar lees!
petje af.

Die duif vind ik heel zacht en rond, zoals een duifje hoort te zijn, prachtig! :lol:

ben heel benieuwd hoe je laatste steen zich gaat ontwikkelen en vind je smiley helemaal geniaal die je er (onbewust?) op hebt getekend. :D

het heeft iets mafs zoals het nu is, daardoor!

Succes met de bolle vormen en vind je theorie mbt holtes erg interessant, zal daar oko eens op letten, eigenlijk never bewust van geweest.

Succes met die ene vijl, hoe groot is dat laatste stuk steen?

En met welk soort werk je het liefste?

Gebruikers-avatar
LuvdaTossa
BerichtenCOLON 14883
WoonplaatsCOLON Grunn

Berichtdoor LuvdaTossa » 25 Okt 2009 15:44

Het is zo dat ik met steen, schilderen en keramiek heel goed dingen na kan maken. Mijn collega heeft me nu juist de opdracht gegeven om geen dingen na te maken maar vooral goed na te denken over de abstracte vormen. Die smiley heeft mijn collega erop gezet :lol:

De duif is puur een voorbeeld, natuurlijk ook om de stenen te verkopen. Van de buitenkant kun je heel moeilijk zien welke kleur het wordt. Vooral die blauwe albast wordt vaak zwaar onderschat.

De steen waar ik nu mee werk is breed ongeveer 25cm en op zijn hoogste punt ongeveer een kleine 15 cm. Er zat een vlakke zijde op dus ik dacht, lekker makkelijk kan ik hem daar op zetten. Maar toen ben ik toch wat gaan draaien en heb ik hem zoals ie op de foto staat. Misschien dat ik nog iets van letters of vormen daar later in ga maken. Ik wacht af, zal wel een lang project worden. Zo nu en dan mee naar werk en dan daar ook wat lekker bezig gaan. Ik ga eerst de holle vorm onder helemaal eruit halen en van de onderkant glad maken. Als het goed is zie je op de niet vlakke kant twee blauwe streepjes, daar wil ik een 'band' over heen gaan maken.

Ik vind deze steen echt mooi, vooral nu hij in de zon staat, je kunt goed 'in' de steen kijken. Ik hou wel van vijlen dus ik vind de zachtere varianten wel fijn om mee te werken. Qua aparte kleuren neig ik snel naar springstone (harde variant van serpentijn) maar daar heb je soms wel electrisch gereedschap voor nodig. Dat gaat niet op mijn studentenkamer lukken.

Daarnaast wil ik deze sowieso nog proberen:
Rosa Portugallo - roze marmer
Travertijn - rood
Blauwe graniet

De eigenaar van de zaak stuurt ons ook graag op cursus. Zijn motto is dat als je er zelf enthousiast van bent, je het ook sneller verkoopt en het goed toe kan lichten. Daarom heb ik verschillende dingen wel gedaan, maar puur om het een keertje gedaan te hebben. Beeldhouwen is het enige wat me aanspreekt wat ik 'later' ook wel zou willen doen, als hobby.

detour
BerichtenCOLON 6781
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 19:41

Berichtdoor detour » 25 Okt 2009 16:10

gaaf hoor, klinkt goed! :lol:
Abstract zou ik lastig vinden; wanneer is het ahw "klaar?"of het blijft aan verandering onderhevig, dan lijkt vooral het proces me mega boeiend! :lol:

Roze marmer is prachtig, heb het gezien in Soest in de winkel daar...

Springstone vind ik ook mooi maar dat is toekomstmuziek.

Heel veel succes! Ik vind het hakproces trouwens het leukst en het lekkerst. 8)

Gebruikers-avatar
LuvdaTossa
BerichtenCOLON 14883
WoonplaatsCOLON Grunn

Berichtdoor LuvdaTossa » 25 Okt 2009 18:06

Ik ga vlak voor vlak afwerken en op een gegeven moment zou het wel eens klaar moeten zijn. Daar ben ik niet zo heel bang voor. Voor mezelf maak ik duidelijk wat ik waar wil en dat moet eerst klaar zijn voordat ik verder ga. Ik wil gaan varieren in holle, vlakke en bolle vormen. Met de serpentijn wil ik dan bezig gaan met stukken polijsten en juist niet.

Ik ben nog niet zo'n hakster. Geeft me op dit moment nog iets te veel troep. Kan het op m'n werk wel gaan doen, maar dat gaat gebeuren met dat stuk serpentijn.

Qua stenen is het bij ons erg leuk. Lekker even snuffelen in bakken als er iets nieuws binnen komt. Ik wil ook nog wel eens een paarden figuur maken, maar wacht net zo lang tot ik echt een juiste steen heb gevonden waar de vorm in naar voren komt.

Gebruikers-avatar
Viennanova
BerichtenCOLON 3463
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2004 14:56

Berichtdoor Viennanova » 25 Okt 2009 18:35

Jeetje Luv, helemaal een kant van jou die we nog niet gezien hadden! Wat gaaf zeg.

Gebruikers-avatar
russel
BerichtenCOLON 2206
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2005 11:42

Berichtdoor russel » 25 Okt 2009 19:00

Gaaf hoor als je dat allemaal kan.
GIRLPOWER!!!!!

Gebruikers-avatar
Uffie28
BerichtenCOLON 11927
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2004 09:08

Berichtdoor Uffie28 » 26 Okt 2009 10:51

Wat gaaf Luv, en wat creatief zeg.

Ziet er echt super uit!

Heb je tijd over of zo? :lol:
Pluk de dag, begin elke dag met een lach!!

Gebruikers-avatar
LuvdaTossa
BerichtenCOLON 14883
WoonplaatsCOLON Grunn

Berichtdoor LuvdaTossa » 26 Okt 2009 10:55

Nou nou zo heel erg moeilijk is het niet hoor :lol: Alles ligt voor het oprapen dus dat is natuurlijk wel handig.

De eerste twee zijn onder werktijd gemaakt en die laatste probeer ik thuis wat te doen. Ach de tentamens komen er aan en het is slecht weer dus heb ik ook wat anders te doen.

Gebruikers-avatar
Uffie28
BerichtenCOLON 11927
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2004 09:08

Berichtdoor Uffie28 » 26 Okt 2009 10:56

Dat is ook zo, de tijd komt er wel weer aan. En op je werk is natuurlijk helemaal ideaal.
Pluk de dag, begin elke dag met een lach!!

Polly

Berichtdoor Polly » 26 Okt 2009 11:13

LuvdaTossa schreefColonNou nou zo heel erg moeilijk is het niet hoor :lol: Alles ligt voor het oprapen dus dat is natuurlijk wel handig.

De eerste twee zijn onder werktijd gemaakt en die laatste probeer ik thuis wat te doen. Ach de tentamens komen er aan en het is slecht weer dus heb ik ook wat anders te doen.

Nou, ik vind het wel knap. Je moet maar net zien wat je moet weghalen en dat is een kunst op zich vind ik.

Terug naar