3 jarige merrie

Wil je je paarden laten beoordelen? Plaats ze hier!
Gebruikers-avatar
bartgoets
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2005 13:33
WoonplaatsCOLON Meerle

3 jarige merrie

Berichtdoor bartgoets » 03 Jun 2013 22:03

Hallo,

Iemand zin om mijn nieuwste aanwinst te beoordelen? Het gaat hier om een nu 3 jarige merrie. Stockmaat +/-1.68, Zelote x G.Ramiro Z. x Lucky boy Ze staat niet op paardenfokken maar dit is haar volle zus: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/526286

Enkele foto's:
http://dropmocks.com/mBtWy_

Voor meer vragen hoor ik het wel...

Mvg Bart

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Re: 3 jarige merrie

Berichtdoor anna42 » 10 Jun 2013 19:38

Afbeelding

Als je zo de pedigree bekijkt dan verwacht je eigenlijk fenotypisch een paard die wat minder expliciete Volbloedkenmerken zou laten zien. En dat doet ze eigenlijk ook alleen maar in het front, de voorhand, het verloop van de croupe en de wat strakke lendenpartij.

Haar mooie, diepe rondgeribde romp is duidelijk een erfenis van de klassieke en Arabische genen die haar pedigree sieren. Dat geldt ook voor het goedontwikkelde en harde fundament.

Eva is een merrie met goede vrouwelijke lijnen en vormen die vooral in haar mooie romp met veel "Hinterrippe" tot uitdrukking komt. Ze heeft daarbij een sprekend hoofd en een oog dat goed aan de buitenkant van het hoofd staat. De rustige en attente oogopslag is een pre. En dat geldt ook voor ronde kaak en de goed uitgesneden hoofd/halsaanzet.

De verhoudingen zijn redelijk goed. De hals is goed aangezet maar heeft een duidelijk een horizontaal verloop met weinig nek waardoor ook de natuurlijke welving niet uit de verf komt.

De schouder is vrij steil en lang met een laaggelegen ellebooggewricht. Daardoor ontstaat er een kleine hoek in het ellebooggewricht waardoor het voorbeen licht onderstandig wordt. Samen met de wat sterk gehelde croupe brengt dit ook met zich mee dat ze over wat weinig bodem staat. Het fundament is goed ontwikkeld en de kootlengte is voldoende lang. De voetstand voor is iets ongelijk maar daar is nog best wat aan te doen.

Haar mooie goedgevormde romp met veel "Hinterripe" voorkomt, ondanks de kleine hoek in het ellebooggewricht, een neerwaarts verloop. Dat zal niet direct in de beweging maar wel bij het springen tot uitdrukking komen. Ze blijft namelijk door deze romp wel gemakkelijk in balans en daar doet ze bij het springen haar voordeel mee. En dat niet alleen. Ook komt deze diepe romp het draag- en uithoudingsvermogen alsmede de conditie ten goede. Rondgeribde paarden zijn altijd gemakkelijk in conditie te houden.

De schoft is voldoende hoog en zou iets langer tot aan het midden van de rug mogen doorlopen. De bovenlijn is weinig gewelfd en op de lendenpartij is ze wat strak. De croupe is wat kort en te sterk geheld waarbij het achterbeen licht sabelbenig wordt.

De bespiering is goed ontwikkeld en lang. En dat biedt bij het aantrekken van de gewrichten weer meer mogelijkheden.

Als dressuurpaard zal ze zich niet een/twee/drie in de kijker rijden maar als springpaard heeft ze meer dan voldoende mogelijkheden in huis.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
bartgoets
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2005 13:33
WoonplaatsCOLON Meerle

Re: 3 jarige merrie

Berichtdoor bartgoets » 11 Jun 2013 10:18

Bedankt voor de beoordeling,
heb frieda ( is al even afschuwelijk als eva ) gekocht als springpaard waarmee mijn vrouw ook nog wat dressuur kan rijden dus ik hoop u nog te verassen met foto's / beelden van een mooie combinatie in de dressuur ring :-) Enige wat we momenteel al kunnen zeggen is dat ze een super braaf karakter heeft, wat voor de recreatie ruiters onder ons toch al leuk meegenomen is. Ongelijke voeten voor hadden wij inderdaad ook opgemerkt maar daar word zeker aan gewerkt. Bij de aankoop heeft ze ook in vrijheid gesprongen en hier toonde ze meer dan voldoende vermogen en voor mij nog belangrijker, ze wist zich keer op keer netjes voor de sprong te plaatsen.. Wat ik ook meermaals hoor is dat de meeste Zelote nakomelingen klein uitvallen waar deze toch echt wel naar de 1.70 gaat. ( de volle zus eva was bv ook maar 1.63 )

Terug naar