Beoordeling gevraagd

Wil je je paarden laten beoordelen? Plaats ze hier!
CMF
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2012 19:00

Beoordeling gevraagd

Berichtdoor CMF » 07 Dec 2012 13:07

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb hier al veel interessante zaken gelezen, waarin ik heel erg geïnteresseerd in ben.

Om te testen of ik objectief naar mijn merrie kan kijken, ben ik eens benieuwd naar jullie beoordeling.

Twee foto's van 2 jaar geleden. Toen was ze 3 maanden drachtig van een tweeling. (Vandaar had ze ook al zo een buikje)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FPNU78RS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VFQYMDBZ.jpg

Nog een aantal foto's:
Via deze link: http://www.galop.be/photoshoot/2012/2012-08-pulderbos/ dan 'springen hengsten'. Eén keer pijltje naar rechts, laatste foto (rechts onderaan) = GA4_0276.JPG. Als je op die foto klikt en je klikt daarna 3x op het pijltje rechts, zie je een foto in draf en dan nog 1x op het rechtse pijltje klikken, zie je een ander drafmoment.

Stap:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WRWX3OD.jpg

Karakter: Zeer koel in het hoofd. Is niet snel van iets onder de indruk. Ze is goed controleerbaar. Ik heb haar op haar 8 jaar zadelmak/ruitermak gemaakt en ze gaf geen kick. Ook tijdens de veulenkeuring deed ze wat ze moest doen. Ze was 3 jaar niet van de weide geweest en ineens op een vreemde locatie met lawaai, vlaggen, andere paarden met haar veulen en het was allemaal geen probleem. Ik ben dus helemaal weg van haar karakter.

Haar veulen van dit jaar op 4 maanden: (Foto's van veulenkeuring was hij 6 weken).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SQBRH8GI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UPTRYVTX.jpg

Zijn karakter is net als dat van zijn moeder.

Alvast bedankt voor jullie moeite!

CMF
BerichtenCOLON 42

Re: Beoordeling gevraagd

Berichtdoor CMF » 07 Dec 2012 17:46

Ik heb het linkje naar de foto's nog even gecontroleerd, maar blijkbaar is de volgorde veranderd.

Dus geef ik even de benaming: GA4_0276.JPG (stand), GA4_0281.JPG (draf), GA4_0282.JPG (draf)

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 07 Dec 2012 18:07

Afbeelding
Afbeelding

Nog een aantal foto's:
Via deze link: http://www.galop.be/photoshoot/2012/2012-08-pulderbos/ dan 'springen hengsten'. Eén keer pijltje naar rechts, laatste foto (rechts onderaan) = GA4_0276.JPG. Als je op die foto klikt en je klikt daarna 3x op het pijltje rechts, zie je een foto in draf en dan nog 1x op het rechtse pijltje klikken, zie je een ander drafmoment.

Stap:
Afbeelding

Karakter: Zeer koel in het hoofd. Is niet snel van iets onder de indruk. Ze is goed controleerbaar. Ik heb haar op haar 8 jaar zadelmak/ruitermak gemaakt en ze gaf geen kick. Ook tijdens de veulenkeuring deed ze wat ze moest doen. Ze was 3 jaar niet van de weide geweest en ineens op een vreemde locatie met lawaai, vlaggen, andere paarden met haar veulen en het was allemaal geen probleem. Ik ben dus helemaal weg van haar karakter.

Haar veulen van dit jaar op 4 maanden: (Foto's van veulenkeuring was hij 6 weken).
Afbeelding
Afbeelding
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 07 Dec 2012 19:51

Nog 2 foto's:

In conditie, maar ze staat er niet echt recht op en voorbenen staan niet goed.
Afbeelding

Afbeelding

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 08 Dec 2012 13:47

Niemand dat iets over haar extererieur kan zeggen waar ik rekening mee kan houden in de hengstenkeuze?

Ik heb natuurlijk zelf wel puntjes, die ik anders bij haar zou willen zien, maar ik wil weten of ik hier objectief over kan denken.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 08 Dec 2012 18:45

Ik vind het wel een aansprekende merrie.
Wat bloot op de bovenlijn, maar zo te lezen heeft ze nooit veel gewerkt dus dat is dan niet raar.
Ik zou vooral letten op de overgang van de hals naar de rug, die is
niet zo vloeiend en ook de schoft had mooier door mogen lopen.
Aan wat voor fokrichting denk je?

Gebruikers-avatar
Elisa
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2005 12:30

Berichtdoor Elisa » 08 Dec 2012 19:56

Moeilijk beoordelen zonder een echt goede standfoto..kun je een goede standfoto maken?

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 09 Dec 2012 01:06

Ik ga proberen om een goede standfoto te maken. Vandaar dat ik verschillende foto's geplaatst heb, zodat je toch al een algemeen beeld kreeg.

Ze is eigenlijk enkel fokmerrie geweest. Ze is in het najaar 2009 naar mij gekomen (gespeend van haar veulen en heel schraal toegekomen). Ik heb haar de winter laten bekomen, zodat ze terug meer op gewicht kwam. In het voorjaar 2010 heb ik haar beleerd en dan is ze terug gedekt geweest (op 8 maanden verworpen tweeling).

Ze is springgefokt. Hierin wil ik ook verder zonder af te moeten geven op haar bewegingen.

Haar afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/501473

Van haar veulen: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1494913

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 09 Dec 2012 14:01

Ik heb nog een foto proberen maken. Ik heb verschillende foto's genomen, maar deze was de beste.

Afbeelding

Hopelijk toch genoeg voor een algemeen beeld te hebben.

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 10 Dec 2012 21:13

Wat ikzelf vind.

Verbeterpunten: halsvorm, front, iets meer halslengte, beter doorlopende schoft, maat (is een aandachtspunt, ze kwam uit kleine moeder), galop (zou meer bergop mogen zijn)
Wat ik wil behouden: karakter!, type (massa, bot), beweging vanuit de achterhand

Dit is wat ik bij haar veulen allemaal gekregen heb.
Veulen heeft een mooier front en halsvorm. Ook betere halsaanzet. Zijn schoft loopt mooier door. Hij beweegt goed en vanuit de achterhand. Hij toont aanleg tot verzamelen. Hij kon al heel vroeg schakelen en galopwissels deed hij ook snel. Goed bergopwaartse galop. Karakter en type is hetzelfde.

Ik ben dus zeer tevreden met haar veulen, maar perfectie bestaat natuurlijk niet. Vandaar dat ik hoopte dat iemand anders met meer ervaring mij misschien kon verbeteren/aanvullen.

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 12 Dec 2012 22:52

Dit topic mag eventueel verwijderd worden. Ik heb ondertussen zelf een analyse gedaan en mijn hengstenkeuze daarop gebaseerd. Toch bedankt. :)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 15 Dec 2012 13:36

Ik ga volgende week mijn beoordeling geven.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 16 Dec 2012 22:37

Oké, bedankt!

Ik heb nog enkele draffoto's kunnen maken van het weekend. Een goede standfoto waar zij goed op staat en die ik goed maak, heb ik helaas niet en kan er momenteel ook geen maken (toch niet waar je haar hoeven op ziet).

Voor een goed idee te hebben van haar hals-schoft-bovenlijn-kruisvorm, verwijs ik nog eens naar deze site:
http://www.galop.be/photoshoot/2012/2012-08-pulderbos/ met deze nummer van foto GA4_0276.JPG

Afbeelding

Meer in conditie:
Afbeelding

Hoofd:
Afbeelding

Draf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 17 Dec 2012 20:48

Afbeelding

Deze 10-jarige merrie is een goede weergave haar overwegende BWP/SF pedigree. Ze heeft ruim voldoende vrouwelijke vormen maar zou aan ras en uitstraling iets meer mogen tonen. Met name in haar weliswaar vriendelijke hoofd dat rust en vertrouwen uitstraalt.

De verhoudingen zijn qua rug- en halslengte gelijk. De rompdiepte en de lengte van het voorbeen wijken daar enigszins van af. Waarbij de romplengte wel weer de som van de hals- ruglengte vormt.

De hals is goed aangezet maar zou meer een verticaal verloop mogen hebben waarbij de welving en de nek meer geprononceerd zouden mogen zijn. De schoft is hoog maar kort en loopt niet vloeiend in de hals en de rug over. Daarvoor had de schoft dus verder tot aan het midden in de rug door moeten doorlopen.

De schouder is voldoende schuin maar ook lang. Dat wordt nog versterkt door de vrij kleine hoek die het ellebooggewricht maakt waardoor het boeggewricht vrij laag komt te liggen.

Het voorbeen is redelijk recht gesteld maar door de bovengenoemde eigenschappen ook lichte onderstaand. De onderarm had iets langer mogen zijn. Op alle foto's toont de merrie een wat Franse stand. Als ik dit mis heb, hoor ik dat graag.

De romp is diep en mooi rondgeribd met veel "Hinterippe". Dat laatste is niet alleen belangrijk om een veulen goed te kunnen dragen maar biedt ook plaats aan grote longen en veel buikspieren. Dat laat ze in de beweging bij aantrekken van de achterbenen ook zien. De romp is oplopend naar de voorbenen toe en ook dat is een groot plus in de beweging waarbij ze in staat is de massa in balans voor te bewegen.

De bovenlijn zou iets meer gewelfd en wat minder strak en lang op de lenden mogen zijn. Bovendien hadden die iets meer oplopend moeten zijn. Daarbij is de croupe wel weer lichtgeheld maar ook iets kort.

Het achterbeen is, ondanks dat het wat lang is, goed gesteld en staat goed onder de massa. Overigens is dat vaak een kenmerk bij Franse paarden en werkt bij het springen positief.

Het fundament is voldoende ontwikkeld en straalt eveneens voldoende kwaliteit uit. de voeten lijken goed gevormd. De bespiering is lang en daarmee kan de gewrichten goed aantrekken, hetgeen ze in de beweging ook goed laat zien. De bewegingen zijn extreem ruim maar wel in balans en daar zijn de genoemde pluspunten zonder twijfel debet aan.

Het veulen (v. Enrico van de Withoeve) is met name in het front (aansluiting met Inschallah) een goede verbetering op de moeder. Hij laat tegelijkertijd zien dat de hengstcombinatie fenotypisch en genetisch praktisch vrij van het Engelse Volbloed moet zijn om de minpunten te kunnen elimineren.

Qua combinatie zou een hengst als Escuro, die nog minder Engels volbloed dan Enrico voert, genetisch en fenotypisch kunnen passen op deze merrie. Een andere overweging zou kunnen zijn om buiten de warmbloeds naar bv een Andalusische hengst te kijken. Dan ben je op zeker vrij van de nadelige Engelse invloeden.

Escuro

Afbeelding

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 17 Dec 2012 21:20

Deze bij het Oldenburger goedgekeurde PRE-hengst zou wellicht het overwegen waard zijn.

Afbeelding

Afbeelding

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 18 Dec 2012 00:31

Bedankt voor de beoordeling! Qua beenstand is ze correct. De hoefsmid heeft haar meermaals ook eens 'gekeurd' en ze heeft een normale beenstand. Hij sprak inderdaad ook wel over de lengte van haar onderarm. Moest haar beenstand niet correct zijn, zou hij hierover ook eerlijk zijn geweest.

Voor de rest kan ik me zeker in de beoordeling vinden. Ze zou dus nog meer beenlengte (door meer lengte in haar onderarm) mogen hebben?

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 18 Dec 2012 08:29

Is dat eigenlijk een probleem dat ze zo extreem ruim beweegt of maakt dat niet uit, zolang ze maar in balans is?

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 18 Dec 2012 12:20

De balans is altijd het voornaamste.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 03 Jan 2013 13:31

anna42 schreefColonAfbeelding

Deze 10-jarige merrie is een goede weergave haar overwegende BWP/SF pedigree. Ze heeft ruim voldoende vrouwelijke vormen maar zou aan ras en uitstraling iets meer mogen tonen. Met name in haar weliswaar vriendelijke hoofd dat rust en vertrouwen uitstraalt.

De verhoudingen zijn qua rug- en halslengte gelijk. De rompdiepte en de lengte van het voorbeen wijken daar enigszins van af. Waarbij de romplengte wel weer de som van de hals- ruglengte vormt.

De hals is goed aangezet maar zou meer een verticaal verloop mogen hebben waarbij de welving en de nek meer geprononceerd zouden mogen zijn. De schoft is hoog maar kort en loopt niet vloeiend in de hals en de rug over. Daarvoor had de schoft dus verder tot aan het midden in de rug door moeten doorlopen.

De schouder is voldoende schuin maar ook lang. Dat wordt nog versterkt door de vrij kleine hoek die het ellebooggewricht maakt waardoor het boeggewricht vrij laag komt te liggen.

Het voorbeen is redelijk recht gesteld maar door de bovengenoemde eigenschappen ook lichte onderstaand. De onderarm had iets langer mogen zijn. Op alle foto's toont de merrie een wat Franse stand. Als ik dit mis heb, hoor ik dat graag.

De romp is diep en mooi rondgeribd met veel "Hinterippe". Dat laatste is niet alleen belangrijk om een veulen goed te kunnen dragen maar biedt ook plaats aan grote longen en veel buikspieren. Dat laat ze in de beweging bij aantrekken van de achterbenen ook zien. De romp is oplopend naar de voorbenen toe en ook dat is een groot plus in de beweging waarbij ze in staat is de massa in balans voor te bewegen.

De bovenlijn zou iets meer gewelfd en wat minder strak en lang op de lenden mogen zijn. Bovendien hadden die iets meer oplopend moeten zijn. Daarbij is de croupe wel weer lichtgeheld maar ook iets kort.

Het achterbeen is, ondanks dat het wat lang is, goed gesteld en staat goed onder de massa. Overigens is dat vaak een kenmerk bij Franse paarden en werkt bij het springen positief.

Het fundament is voldoende ontwikkeld en straalt eveneens voldoende kwaliteit uit. de voeten lijken goed gevormd. De bespiering is lang en daarmee kan de gewrichten goed aantrekken, hetgeen ze in de beweging ook goed laat zien. De bewegingen zijn extreem ruim maar wel in balans en daar zijn de genoemde pluspunten zonder twijfel debet aan.

Het veulen (v. Enrico van de Withoeve) is met name in het front (aansluiting met Inschallah) een goede verbetering op de moeder. Hij laat tegelijkertijd zien dat de hengstcombinatie fenotypisch en genetisch praktisch vrij van het Engelse Volbloed moet zijn om de minpunten te kunnen elimineren.

Qua combinatie zou een hengst als Escuro, die nog minder Engels volbloed dan Enrico voert, genetisch en fenotypisch kunnen passen op deze merrie. Een andere overweging zou kunnen zijn om buiten de warmbloeds naar bv een Andalusische hengst te kijken. Dan ben je op zeker vrij van de nadelige Engelse invloeden.

Escuro

Afbeelding

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/37291

viewtopic.php?f=16&t=15435

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 08 Jan 2013 21:22

Naar Escuro had ik al gekeken. Ik heb hem ook al op de hengstenshow van Breemeersen gezien. Ik ben alleen nog naar iets meer nakomelingen op zoek dan enkel op hun site (bij te koop). (Die kunnen mij niet direct bekoren qua type en allen hebben ook niet echt de mooie halsvorm). Qua type kan dat met mijn merrie wel meevallen en via vaderslijn zitten de mooie halsvormen er wel in, dus misschien dat dat met mijn merrie dan wel mooi kan aansluiten.

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 09 Jan 2013 13:39

CMF schreefColonNaar Escuro had ik al gekeken. Ik heb hem ook al op de hengstenshow van Breemeersen gezien. Ik ben alleen nog naar iets meer nakomelingen op zoek dan enkel op hun site (bij te koop). (Die kunnen mij niet direct bekoren qua type en allen hebben ook niet echt de mooie halsvorm). Qua type kan dat met mijn merrie wel meevallen en via vaderslijn zitten de mooie halsvormen er wel in, dus misschien dat dat met mijn merrie dan wel mooi kan aansluiten.

Bij nader inzien heb ik mij een beetje verkeerd uitgedrukt. Ik kan het niet zo goed omschrijven. In het totaal klopt het beeld wel, maar bij de hoofd-halsfoto, vind ik de hals te dun bij sommigen. Die paarden hebben nu net niet die massa, die ik zo graag terug zie in een paard.

Ik ben deze hengst nog tegen gekomen: http://www.youtube.com/watch?v=Dbuwh8jWHGQ

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 09 Jan 2013 13:41

ik zou bij een merrie waarvan ik iets wil verbeteren dit in iig in nakomelingen van betreffende hengst, zou willen zien....

anders is de kans wel erg klein dat je werkelijk gaat verbeteren...

wi je halsvorm verbteren van jou merrie, ? helaas doen de meeste foto t niet dus kan niet zen hoe ze er uit ziet..

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 09 Jan 2013 14:15

Ja, de bedoeling is toch om een hengst te kiezen, die nakomelingen geeft, die in combinatie met mijn merrie aan mijn wensen (of toch zo veel mogelijk) voldoen.

Ik wil vooral het front verbeteren. Ik denk dat als mijn merrie een mooier front had, haar hals(vorm) ook meer tot zijn recht zou komen. Natuurlijk is het dan nog niet echt zoals gewenst. Ze had bovenaan nog iets 'boller' mogen staan

Ik heb momenteel geen gunstige standfoto. Ik zal daar in het voorjaar eens werk van maken.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 10 Jan 2013 18:57

CMF schreefColon
CMF schreefColonNaar Escuro had ik al gekeken. Ik heb hem ook al op de hengstenshow van Breemeersen gezien. Ik ben alleen nog naar iets meer nakomelingen op zoek dan enkel op hun site (bij te koop). (Die kunnen mij niet direct bekoren qua type en allen hebben ook niet echt de mooie halsvorm). Qua type kan dat met mijn merrie wel meevallen en via vaderslijn zitten de mooie halsvormen er wel in, dus misschien dat dat met mijn merrie dan wel mooi kan aansluiten.

Bij nader inzien heb ik mij een beetje verkeerd uitgedrukt. Ik kan het niet zo goed omschrijven. In het totaal klopt het beeld wel, maar bij de hoofd-halsfoto, vind ik de hals te dun bij sommigen. Die paarden hebben nu net niet die massa, die ik zo graag terug zie in een paard.

Ik ben deze hengst nog tegen gekomen: http://www.youtube.com/watch?v=Dbuwh8jWHGQ

Heb je een pedigree van deze hengst?

CMF
BerichtenCOLON 42

Berichtdoor CMF » 10 Jan 2013 23:32

anna42 schreefColon

Heb je een pedigree van deze hengst?

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/480156

Terug naar