Benthe D (florencio x farrington)

Wil je je paarden laten beoordelen? Plaats ze hier!
Titsia
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2005 11:33
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Benthe D (florencio x farrington)

Berichtdoor Titsia » 28 Sep 2011 10:00

Plaats ik hier ook maar even mijn merrie, hopelijk vinden jullie de standfoto goed genoeg.
Waarschijnlijk ga ik in de toekomst (verre) ook met haar gaan fokken, met wat zou ik dan zeker rekening moeten houden?
Afbeelding

Ruiter
BerichtenCOLON 407
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2011 16:02

Re: Benthe D (florencio x farrington)

Berichtdoor Ruiter » 28 Sep 2011 16:45

Moooooie merrie!
Ik zou om halslengte en front denken!
Ook de schuinte v/d schouder is een puntje!

Titsia
BerichtenCOLON 146
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Berichtdoor Titsia » 28 Sep 2011 17:15

En waarom? Kan je dit onderbouwen? (gewoon maar vraagje hoor ;) ) gewoon omdat halslengte en front mij net wel oke lijkt?
Afbeelding

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 28 Sep 2011 18:43

Ruiter schreefColonMoooooie merrie!
Ik zou om halslengte en front denken!
Ook de schuinte v/d schouder is een puntje!

Hoe lang zou de hals en hoe schuin zou de schouder moeten zijn?
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Titsia
BerichtenCOLON 146
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Berichtdoor Titsia » 30 Sep 2011 07:05

Iemand?

Titsia
BerichtenCOLON 146
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Berichtdoor Titsia » 11 Okt 2011 19:18

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6
Ok wat ik "goed" aan haar vind is dan wel niet exterieurmatig, maar zo'n super karakter, werkwillig en controleerbaar voor een amateur als mij.
Wat wil ik behouden? de kleur :D
Wat wil ik verbeteren, hmm misschien meer massa, ze was erg iel nog op 4jarige leeftijd, en ze durft nu nogal hectisch lopen, zou meer nog vanuit de schouder moeten bewegen, maar er zit een super stap op en galoppade (als ze zich niet inhoudt tenminste ;) )

Hengsten die op mijn verlanglijstje staan (en ohja nog ver van mijn bedshow, maar oriënteren mag) Damon Hill, Don Romantic waarom deze twee, ben gek van Donnerhall bloed, en Damon Hill vind ik gewoon echt een plaatje om zien.
Verder hengsten die ik ook nog wel in "de gaten hou" zijn Vivaldi en Scandic
Maw graag een voshengst :P

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 11 Okt 2011 21:18

Prachtige merrie, genoeg front en halslengte!
Ik zag haar graag ietsje hoogbeniger.
Ik heb thuis ook zo'n kleurtje...van jazz :)
Maar denk dat dat niet de keus voor jouw merrie moet worden.
Kwa gangwerk zou ik zeggen Lord Leatherdale, maar das geen vos.
Maar wel heel relaxed wat karakter betreft en geeft enorm veel beweging.
En een goede heeft natuurlijk geen kleur :lol:
Heeft de merrie al een predikaat?
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

Titsia
BerichtenCOLON 146
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Berichtdoor Titsia » 11 Okt 2011 21:25

Merrie heeft geen predikaat, voor mij niet zo van belang (en ook omdat ik helemaal niet zou weten hoe eraan te beginnen daar ik uit BE kom)

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 11 Okt 2011 21:28

Wil je een veulen fokken voor jezelf of om te verkopen?
Is het voor de verkoop, is een predikaat wel handig vooral omdat er in de hele moederlijn geen predikaat is.
Belletje naar het KWPN en je weet alles.

Titsia
BerichtenCOLON 146
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Berichtdoor Titsia » 12 Okt 2011 09:02

Veulen zou voor mezelf zijn, maar je weet uiteraard nooit wat er in de toekomst gebeurd ;)
Heb mams ginds gezien en heb weet van een nakomeling (vind hem alleen niet terug op paardenfokken) die het helemaal niet slecht doet in de sport. En voor mij is het belangrijkste hoe ze in het kopje zijn en hoe ze presteren :j

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 12 Okt 2011 21:29

Titsia schreefColonVeulen zou voor mezelf zijn, maar je weet uiteraard nooit wat er in de toekomst gebeurd ;)
Heb mams ginds gezien en heb weet van een nakomeling (vind hem alleen niet terug op paardenfokken) die het helemaal niet slecht doet in de sport. En voor mij is het belangrijkste hoe ze in het kopje zijn en hoe ze presteren :j

Dat is ook zo natuurlijk.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 19 Okt 2011 20:42

Titsia schreefColonPlaats ik hier ook maar even mijn merrie, hopelijk vinden jullie de standfoto goed genoeg.
Waarschijnlijk ga ik in de toekomst (verre) ook met haar gaan fokken, met wat zou ik dan zeker rekening moeten houden?
Afbeelding

Om een complete beoordeling te maken zou het fijn zijn als ook de koten en de voeten te zien zijn. Heb je ook nog waar die wel op staan?
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Titsia
BerichtenCOLON 146
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Berichtdoor Titsia » 19 Okt 2011 22:33

Foto van toen ik ze net had (augustus 2010)
Afbeelding
Afbeelding

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 22 Okt 2011 21:02

Afbeelding

Afbeelding

Allereerst mijn complimenten dat je haar zo mooi in conditie heb gebracht. Dikker moet ze vooral niet worden. Bij een paard moet je altijd nog net de ribben kunnen zien.

We hebben hier te maken met een vijfjarige merrie die inmiddels, in vergelijk met de onderste foto op vierjarige leeftijd, al mooi in haar voordeel aan het uitzwaren is.

De merrie is redelijk goed in de verhoudingen. De hals zou een fractie langer mogen zijn en ze is iets hoger dan dat ze lang is. Dat is vooral het gevolg van het vrij sterk hellende kruis. Bij een minder geheld kruis krijgt het lichaam meer lengte en komt ze ook over meer bodem te staan.

De merrie heeft echter wel een uitgesproken vrouwelijke uitdrukking met typisch vrouwelijke lijnen en vormen waarbij het sprekende hoofd en de mooie, ronde, diepe romp in het oog springen.

De diepe en ronde romp (met veel "Hinterrippe") biedt niet alleen plaatst aan veel longinhoud maar levert ook een goede rug- en buikbespiering en last but not least de absoluut noodzakelijke balancering op. Bovendien levert een diepe romp ook voor lange ruiters een goede beenaanligging op om de hulpen licht en vooral ongezien te kunnen geven. De breed aangezette hals verloopt eerst licht verticaal en kan daardoor in de beweging goed gewelfd worden (zie foto) om de voortbewegende massa goed op te kunnen vangen en zo de bewegende romp in balans te kunnen houden. De ronde romp brengt ook met zich mee dat de ellebooggewrichten goed vrij van de romp staan waardoor deze in de beweging soepel tussen de voorste ledematen kan dalen en rijzen.

Afbeelding

De schoft is voldoende hoog en zou tot aan het midden van de rug door moeten lopen. Daarentegen loopt de schoft wel mooi vloeiend in de rug over en staat achter en niet boven de voorbenen.

De schouder is voldoende lang en ligt qua schuinte ver boven het gemiddelde.
Het boeggewricht ligt hoog en het ellebooggewricht ligt voldoende laag en vormt de noodzakelijk grote hoek. Bovendien staat de elleboog voldoende vrij van de romp.

Het voorbeen is goed gesteld en staat goed recht onder massa. De onderarm is breed en biedt goed ruimte aan de benodigde spieren. Ook de verhouding 3/5 onderarm en 2/5 pijpbeen komt hier goed tot zijn recht. Op de beide laatste standfoto's is goed te zien dat de merrie met name rechtsvoor een lichtelijk Franse stand heeft. De rechtervoorvoet lijkt ook iets kleiner. Als ik fout heb, moet je mij maar corrigeren.

Het fundament zou iets forser ontwikkeld mogen zijn maar straalt wel hardheid uit. De koten zijn goed gesteld en de kogels zijn iets rond van vorm. De voeten zijn voldoende ontwikkeld en de rechtervoet lijkt iets steil.

De bovenlijn is goed gevormd en de rug gaat wat strak in de licht oplopende lendenpartij over. Ook de verhouding 1/3 rug, 1/3 lendenpartij en 1/3 croupe komt hier goed tot zijn recht. De croupe had voor een optimale kanteling van het bekken, om het dragen van de massa maximaal mogelijk te maken, wat minder geheld mogen zijn. Ook dit zien we in de beweging terug. Het diepste punt blijft in de draf tussen de voorbenen liggen. Bij een optimale heffing van de romp en bij plaatsing van het achterbeen onder het midden zou het diepste punt in het midden van de romp moeten liggen. Dat de romp hier evenwel niet dieper in de draf komt te liggen is vooral aan de grote hoek die de elleboog maakt en het daardoor bijzonder hooggelegen boeggewricht te danken.

Ondanks de vrij sterk gehelde croupe staat het achterbeen redelijk goed onder de massa. De bespiering van met name de broekspier zou iets langer mogen zijn.

De pedigree biedt veel mogelijkheden om een mooie genetische en fenotypische aansluiting mogelijk te maken.

Titsia
BerichtenCOLON 146
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Berichtdoor Titsia » 23 Okt 2011 11:39

thx! Dat van de franse stand was me nog niet opgevallen, ga ik vanavond eens bekijken, maar idd op die twee standfoto's valt het wel op :oops:

Titsia
BerichtenCOLON 146
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Berichtdoor Titsia » 06 Jan 2012 15:15

kleine toevoeging,
foto van moeder en volle zus (weet ik ineens dat het schuren van de moeder komt...)
http://www.veulenveilingbrabant.nl/spc/ ... /foto1.jpg

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 09 Jan 2012 10:33

Daarnaast heeft ze nog wel een beetje meer van de moeder.

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 15 Jan 2012 12:43

De schouder is voldoende lang en ligt qua schuinte ver boven het gemiddelde.

welk gemiddelde baseer je dit op , anna??

wat mij negatief opvalt is voornl de achterhand , met name het hellende kruis en daaruit de hoek van t achterbeen.... het missen van bespiering over het hele lichaam. Ik zie liever een paard met van nature een betere bespiering...

kwa hengstenkeuze zou ik daar rekening mee houden...

voor de rest vind ik het een mooi dier....

maar aan TS te horen weet ze zelf wel goed wat ze wil...

Titsia
BerichtenCOLON 146
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Berichtdoor Titsia » 15 Jan 2012 14:40

Moniek missen van bespiering over het ganse lichaam? Op welk foto baseer je je dan? die waar ze aan de stal gebonden staat kan ik nog inkomen, toen kwam ze net van twee maanden boxrust na een operatie. Standfoto op het gras is een jaar later genomen en vind ik haar toch al mooier in de bespiering zitten. Feit is dat het een serieuze laatbloeier is.

Favoriete hengst voor het ogenblik is Dimaggio, hopelijk dekt die ook nog in de toekomst.. Want hij zou maar tijdelijk "beschikbaar" blijven

Terug naar