Mijn friese merrie.

Wil je je paarden laten beoordelen? Plaats ze hier!
Gebruikers-avatar
Noekie
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2011 10:36

Mijn friese merrie.

Berichtdoor Noekie » 27 Mei 2011 11:18

Hoi.

Sinds begin mei heb ik een nieuwe aanwinst. Duchesse, friese merrie van 5jaar en 1m55 groot. Nog niet opgeleerd...
Nu hebben enkele mensen mij al gezegt dat het lijkt alsof ze '' weekgekoot '' staat? Klopt dit?

Hier even een standfoto:
Afbeelding

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Re: Mijn friese merrie.

Berichtdoor anna42 » 27 Mei 2011 12:27

Ja, de ideale hoek die de kootgewrichten maken is 45 graden. Kleiner wordt week en groter wordt steil genoemd.
Het evenwichtsskelet

Afbeelding

Het evenwichtsmodel bestaat uit verhoudingen die de verschillende skeletonderdelen ten opzichte van elkaar manifesteren. De hals moet even lang zijn als de rug. De lengte van het voorbeen moet gelijk zijn aan de rompdiepte en aan de helft van de romplengte. Een dergelijke rechthoeksromp vormt op zich weer twee exacte vierkanten, die elk weer een cirkel vormen. Het paard moet dus over veel bodem staan. De schofthoogte moet gelijk zijn aan de lengte van hoofd en hals samen. De ruglengte moet de helft van de romplengte bedragen. De bovenlijn is weer onder te verdelen in 1/3 rug, 1/3 lendenpartij en 1/3 croupe. De ruimte tussen de voor- en achterbenen moet even lang zijn als de lengte van de rug inclusief de schoft. De hoogte en de lengte van het paard moeten gelijk zijn. De nek dient lang en de welving van de hals dient gelijk te zijn aan de welving van de rug en de schoft dient tot aan het midden van de rug door te lopen. Aan de voorzijde moet het paard evenwijdig staan en als er een verticale lijn door het midden van de hoef wordt getrokken, moet die precies door het midden van de knie lopen. De afstand tussen beide hoeven en de knieën, van de voorzijde gezien, moet precies één hoef zijn. Voor de achterzijde gelden dezelfde criteria. De verticale lijn vanuit de hoef getrokken moet precies door het midden van het spronggewricht lopen en zowel aan de onderzijde als tussen de spronggewrichten één hoef breed zijn. De loodlijn getrokken vanaf de boeg naar de grond moet evenwijdig lopen aan die van het voorbeen. De verticale lijn getrokken vanuit het zitbeen moet precies voor en evenwijdig aan het pijpbeen lopen en pal achter de hoef uitkomen. Om de bouw van een paard goed te kunnen beoordelen is het dus van belang dat het paard vierkant staat. We hebben voorts te maken met dragende gewrichtshoeken t.w. het boeg- en het darmbeengewricht en de gewrichtenhoeken die bepalend zijn voor de voortbeweging t.w. het elleboog- en het spronggewricht. Daarbij moeten de hoeken van het boeg- en darmbeengewricht elk precies 90 graden, die van het elleboog- en spronggewricht 135 graden en die van het kootgewricht 45 graden zijn. Samen vormen deze hoeken precies 360 graden. De bewegingsuitslag (openen en sluiten van de gewrichten) van de gewrichten van de ledematen bedraagt maximaal 90 graden en ook die som van de vier benen laat exact weer 360 graden zien. Het bewegingsmechaniek van het paard vormt dus exact een cirkel. Dat geldt overigens ook voor het hele paard. En niet alleen voor het paard maar voor elk dier. Hoezo hebben wij het wiel uitgevonden? Trekken we nu de lijn vanuit het kootgewricht weer door naar de lijn getrokken uit de knie dan vormt zich ook daar weer een hoek van 90 graden. Het belastende gewicht wordt derhalve zuiver over gelijke hoeken van 90 graden van de achterhand gedragen en voortgestuwd. Een evenwichtspaard lijkt misschien overbouwd, maar dit is puur gezichtsbedrog. De bovenkant van de romp staat ten opzichte van de horizontale lijn in voorwaartse richting lichtelijk naar beneden en dat beeld vertekent de optische waarneming. De lijn van het hoogste punt van de schoft naar dat van het kruis loopt precies horizontaal en de onderzijde van de romp dient opwaarts naar de voorbenen toe te verlopen. Eerst dan is er pas sprake van een opwaarts gebouwd paard. Het diepste (zwaarte)punt van het paard dient dus te allen tijde, op stand bijna en in de beweging precies in het midden van het paard te liggen, anders is er geen sprake van balans!!!

viewtopic.php?f=33&t=13212&hilit=evenwichtsmodel&start=25
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
Noekie
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2011 10:36

Re: Mijn friese merrie.

Berichtdoor Noekie » 27 Mei 2011 12:47

Bedankt voor de afbeelding!

Terug naar