Harmonische verhoudingen

Wil je je paarden laten beoordelen? Plaats ze hier!
Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2007 11:57

Re: Harmonische verhoudingen

Berichtdoor Amaze » 03 Jun 2011 14:08

anna42 schreefColon
LaBelette schreefColonDonder alle inhoudsloze trollen toch eens van je forum af @ anna42.

Al in de oudheid werden trollen tot het vermaak van anderen ingezet. In de tijd van farao Djeserkaraseneb tekende de schrijver Kernherchepeschef van een trol op dat zijn optreden hem toch het gevoel van er bij te horen gaf en dat dit hem levensvreugde schonk.

Het zou dus barbaars zijn als ik door een rigoureuze beëindiging het vermaak voor de meer weldenkende mensen en de levensvreugde van de trollen weg zou nemen.

''jullie'' zijn allemaal vermakelijk ! :Y)
Alleen al de volle overtuiging waarmee de meningen (volgens de schrijvers waarheden) gepropageerd worden ... :lol:
Discussieren ho maar !

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Berichtdoor master » 03 Jun 2011 14:08

anna42 schreefColon
LaBelette schreefColonDonder alle inhoudsloze trollen toch eens van je forum af @ anna42.

Al in de oudheid werden trollen tot het vermaak van anderen ingezet. In de tijd van farao Djeserkaraseneb tekende de schrijver Kernherchepeschef van een trol op dat zijn optreden hem toch het gevoel van er bij te horen gaf en dat dit hem levensvreugde schonk.

Het zou dus barbaars zijn als ik door een rigoureuze beëindiging het vermaak voor de meer weldenkende mensen en de levensvreugde van de trollen weg zou nemen.

:lol:

Gebruikers-avatar
A.de.V
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 13:06

Berichtdoor A.de.V » 04 Jun 2011 09:02

Rath en Totilas zullen in Deutschland alles winnen waar ze aan de start zullen komen.

"Keep the dream alive" heet dat. En Duitsland wil heel graag de stemming alvast bepalen voor London 2012... dan val je het beste wat je als land beschikbaar hebt, natuurlijk niet af ;)

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 05 Jun 2011 22:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Elen
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2008 09:25

Berichtdoor Elen » 05 Jun 2011 22:25

Ik vind de croupe van Totilas toch heel anders dan die van For Pleasure en Ferro :)

Wat vinden jullie van deze verhoudingen?

Afbeelding

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2005 13:46

Berichtdoor *Sanne » 05 Jun 2011 23:12

Heel erg mooi, het fundament minder.
Odette, dachtig van Plutarchus (Perfectum x Cassini I)

Driejarige, grote Gelderse donkervos merrie te koop!
Voor meer informatie Klik

Elen
BerichtenCOLON 1093

Berichtdoor Elen » 06 Jun 2011 07:41

Kan je dat even uitleggen? Wat precies vind je minder? De 'stevigheid' om het zo maar te zeggen of...?

Gebruikers-avatar
Viennanova
BerichtenCOLON 3463
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2004 14:56

Berichtdoor Viennanova » 06 Jun 2011 08:32

Ik denk dat Sanne de hardheid onvoldoende vind. Het lijkt wat voos, met volle kogels.

leonora2
BerichtenCOLON 2159
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 08:24
WoonplaatsCOLON nijmegen
CONTACTCOLON

Berichtdoor leonora2 » 06 Jun 2011 10:14

ziet er meer uit als een hengst op leeftijd
die ook al heel vaak gebandageerd is geweest
vind zijn type erg aansprekend.
Remmen is angst! Vaart is alles!
Soms is mijn glas halfleeg, maar meestal halfvol, en er zit in ieder geval altijd wat in!
Fan van het KWPN!

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972

Berichtdoor *Sanne » 06 Jun 2011 11:37

Elen schreefColonKan je dat even uitleggen? Wat precies vind je minder? De 'stevigheid' om het zo maar te zeggen of...?

Inderdaad wat Viennanova zegt; de hardheid en kwaliteit met name. Matig ontwikkelde gewrichten, geen mooie peervormige kogels en zover als ik het kan beoordelen lijkt de sprong geen mooi plat (en droog) gewricht.
Zonde want zijn verhoudingen zijn erg goed.

Elen
BerichtenCOLON 1093

Berichtdoor Elen » 06 Jun 2011 12:23

Toch lijkt hij zijn achterbeen niet goed in de massa te plaatsen:

Afbeelding

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972

Berichtdoor *Sanne » 06 Jun 2011 12:48

Zijn achterbeen landt wel midden onder de massa alleen komt er hierna een heel matig zweefmoment als hij zo minimaal heft. Het dragende voorbeen wordt op deze foto al zwaarder belast. Misschien rijdt ze hem de passen hierna wel beter, zodat hij de kans krijgt beter tot dragen te komen.

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209

Berichtdoor master » 06 Jun 2011 13:05

Je ziet op dit plaatje dat het paard zijn rechterachterbeen iets uitgedraaid heeft naar buiten en zijn linkerachterbeen midden onder zijn zwaartepunt zet.
hierdoor worden de draagspieren in de achterhand niet op de juiste manier gebruikt, waardoor het voorbeen meer belast wordt.
als de ruiter zou beginnen met boven het middelpunt van het paard te gaan zitten en iets meer in de hand durft te geven maar het tempo lager krijgt, heb je kans dat de achterbenen wel recht naar voren gezet gaan worden en de draagspieren in de achterhand juist worden gebruikt.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 10 Jun 2011 18:47

Elen schreefColonIk vind de croupe van Totilas toch heel anders dan die van For Pleasure en Ferro :)

Wat vinden jullie van deze verhoudingen?

Afbeelding

Ik deel de meningen van Sanne en Viennanova maar in de verhoudingen is hij niet helemaal harmonisch. Zijn wat rechter achterbeen is ook debet aan het niet volledig onder het midden van de massa te kunnen onderzetten. Niettemin heeft hij veel van goede evenwichtsmodel en zijn type zeer aansprekend. Zijn door jou elders geplaatste zoon His Higness heeft een pedigree met waar meer klassieke Arabische genen en dat uit zich ook zijn goede harmonische verhoudingen.

Afbeelding
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972

Berichtdoor *Sanne » 10 Jun 2011 23:18

Anna42 ik ben het volkomen met je eens, betreft de wat te grote hoek in het achterbeen.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 15 Jun 2011 19:37

master schreefColonJe ziet op dit plaatje dat het paard zijn rechterachterbeen iets uitgedraaid heeft naar buiten en zijn linkerachterbeen midden onder zijn zwaartepunt zet.
hierdoor worden de draagspieren in de achterhand niet op de juiste manier gebruikt, waardoor het voorbeen meer belast wordt.
als de ruiter zou beginnen met boven het middelpunt van het paard te gaan zitten en iets meer in de hand durft te geven maar het tempo lager krijgt, heb je kans dat de achterbenen wel recht naar voren gezet gaan worden en de draagspieren in de achterhand juist worden gebruikt.

Hij komt met het heffende been niet tot aan het zwaartepunt en dat heeft vooral, dankzij de grote hoeken van het achterbeen, met een onvoldoende dalende achterhand van doen.

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2005 13:00
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 15 Jun 2011 20:03

anna42 schreefColonHij komt met het heffende been niet tot aan het zwaartepunt en dat heeft vooral, dankzij de grote hoeken van het achterbeen, met een onvoldoende dalende achterhand van doen.

Wel deel is bouw en wat wordt veroorzaakt/verhinderd door dit malle partjesrijden?
met aangename groet, uw fool for five minutes

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 15 Jun 2011 20:12

Ik ben het met je eens dat met een meer dalende achterhand het achterbeen ver naar het zwaartepunt toegaat. Vraag is echter hoe dit rijkunstig wordt bereikt? Leg eens uit.

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 15 Jun 2011 21:45

Dat gaat vanzelf als je het slim faciliteert en de gelegenheid geeft zich te ontvouwen, mits de bouw het toestaat.

De dame op het plaatje heeft bijv de hals en de nek van het paard vastgezet in een bepaalde positie. Het past helemaal niet bij de rest van het paard op dit plaatje. Ze heeft i.m.o. botweg het verband uit het paard gehaald en daarmee vele processen die deel uitmaken van (functionele) verzameling ruw geblokkeerd. Uit de disharmonieuze oppervlakkige bespiering bij dit paard, leid ik af dat dit niet de eerste en ook niet de enige keer is dat hij zo moet bewegen.

Ik denk niet dat het een slimme move is om het ene partjesrijden door het andere te vervangen. Net zo min als dat je het hoofd moet positioneren, moet je m.i. ook niet beginnen aan benen plaatsen of de achterhand laten zakken. De focus van de ruiter kan m.i. veel beter heel ergens anders liggen waarbij al dit soort zaken met een vanzelfsprekendheid als puzzelstukjes op hun meest optimale plek gaan vallen.

Het is me niet duidelijk wat je precies wilt. Ga ervan uit dat je me niet vraagt hier een complete handleiding voor de ruiter te plaatsen die alle moderne en klassieke handleidingen ver overstijgt. En ik waag me er niet aan om een setje hulpen te beschrijven dat uitsluitend gericht is op het dalen van de achterhand. Dat lijkt mij meer de afdeling van professor of olympus.

olympus schreefColonJij hebt niet eens benul van het hoe en waarom van welke hulp dan ook :(
Ergo, ik ben niet de aangewezen persoon om deze vraag te beantwoorden met mijn
olympus schreefColonsherry--geteut

:lol: :lol: :lol:

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 16 Jun 2011 12:13

Wel deel is bouw en wat wordt veroorzaakt/verhinderd door dit malle partjesrijden

Wat ik zou willen, is dat je eens inzichtelijk maakt in hoeverre het malle partjesrijden een dalende achterhand belemmert.

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 16 Jun 2011 13:27

Ik weet niet precies hoe elk onderdeel van het bewegingsapparaat, laat staan elk van de miljoenmiljardbiljoen cellen in een lichaam driedimensionaal reageert op 1, 6, 9.76 of 15.03597 gram/mm/newton van invloed x en hoe dit de onderlinge samenwerking van alles binnen het geheel beïnvloedt. Ik kan zoiets niet versimpelen tot een schets à la Clayton of Stodulka en waag me daar niet aan. Wat als ik geblokkeerd c.q. geactiveerd procesje yz vergeet mee te nemen of niet kan vangen in een paar punten/lijntjes? Zij zitten daar niet mee. Ik wel. En wat word je er als ruiter beter van als je prof dr ir in alle partjes van de biomechanica bent? Ik zoek het meer in iets dat dit overstijgt.

Waarom vallen de puzzelstukjes bij relatieve oprichting wel op hun plek en bij heel veel maar ook bij een minimaal beetje absolute oprichting niet? Zullen we eerst een beslissing moeten nemen: zien we het paard als een volkomen of een onvolkomen biologisch totaalsysteem? Ik heb voor het eerste gekozen.

Dat de achterhand op de eerder geplaatste foto niet (voldoende) daalt beschouw ik niet als een onwenselijke gebeurtenis. Het is het beste dat het systeem onder de gegeven omstandigheden kan doen voor het eigen zelfbehoud en verdient om die reden geen afkeuring maar waardering. Ik vind zelfbeschermende reflexen van het autonome zenuwstelsel prachtig. Ook scheefheid vind ik dus briljant. Het is de allerallerallerbeste overlevingsoptie voor het paard in de omstandigheid.

Mijn antwoord zal op dit conceptuele niveau uitgewerkt zijn. Wil wel een poging doen deze gedachtengang inzichtelijker te maken maar hier is daar naar mijn inschatting geen/amper publiek voor. Bottomline komt het erop neer dat het de verantwoordelijkheid van de ruiter is om het paard te faciliteren te ontspannen in zijn (in essentie uiterst nuttige) compensaties zodat het systeem functioneel kan gaan bewegen. Dit bevrijdt onder meer de achterhand waardoor het de kans geboden wordt te dalen. Een achterhand zal die kans altijd met beide benen aangrijpen. :lol:

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209

Berichtdoor master » 16 Jun 2011 14:02

Duidelijk verhaal LB :?

http://www.youtube.com/watch?v=8N_tupPBtWQ

mahna-mahna
tuutuutuuduuduu :lol:

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972

Berichtdoor *Sanne » 17 Jun 2011 09:15

LaBelette schreefColonDat gaat vanzelf als je het slim faciliteert en de gelegenheid geeft zich te ontvouwen, mits de bouw het toestaat.

De dame op het plaatje heeft bijv de hals en de nek van het paard vastgezet in een bepaalde positie. Het past helemaal niet bij de rest van het paard op dit plaatje. Ze heeft i.m.o. botweg het verband uit het paard gehaald en daarmee vele processen die deel uitmaken van (functionele) verzameling ruw geblokkeerd. Uit de disharmonieuze oppervlakkige bespiering bij dit paard, leid ik af dat dit niet de eerste en ook niet de enige keer is dat hij zo moet bewegen.

Ik denk niet dat het een slimme move is om het ene partjesrijden door het andere te vervangen. Net zo min als dat je het hoofd moet positioneren, moet je m.i. ook niet beginnen aan benen plaatsen of de achterhand laten zakken. De focus van de ruiter kan m.i. veel beter heel ergens anders liggen waarbij al dit soort zaken met een vanzelfsprekendheid als puzzelstukjes op hun meest optimale plek gaan vallen.

Het is me niet duidelijk wat je precies wilt. Ga ervan uit dat je me niet vraagt hier een complete handleiding voor de ruiter te plaatsen die alle moderne en klassieke handleidingen ver overstijgt. En ik waag me er niet aan om een setje hulpen te beschrijven dat uitsluitend gericht is op het dalen van de achterhand. Dat lijkt mij meer de afdeling van professor of olympus.

olympus schreefColonJij hebt niet eens benul van het hoe en waarom van welke hulp dan ook :(
Ergo, ik ben niet de aangewezen persoon om deze vraag te beantwoorden met mijn
olympus schreefColonsherry--geteut

:lol: :lol: :lol:

:+

Balagur
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2011 11:00

Berichtdoor Balagur » 30 Jun 2011 13:32

LaBelette schreefColonIk weet niet precies hoe elk onderdeel van het bewegingsapparaat, laat staan elk van de miljoenmiljardbiljoen cellen in een lichaam driedimensionaal reageert op 1, 6, 9.76 of 15.03597 gram/mm/newton van invloed x en hoe dit de onderlinge samenwerking van alles binnen het geheel beïnvloedt. Ik kan zoiets niet versimpelen tot een schets à la Clayton of Stodulka en waag me daar niet aan. Wat als ik geblokkeerd c.q. geactiveerd procesje yz vergeet mee te nemen of niet kan vangen in een paar punten/lijntjes? Zij zitten daar niet mee. Ik wel. En wat word je er als ruiter beter van als je prof dr ir in alle partjes van de biomechanica bent? Ik zoek het meer in iets dat dit overstijgt.

Waarom vallen de puzzelstukjes bij relatieve oprichting wel op hun plek en bij heel veel maar ook bij een minimaal beetje absolute oprichting niet? Zullen we eerst een beslissing moeten nemen: zien we het paard als een volkomen of een onvolkomen biologisch totaalsysteem? Ik heb voor het eerste gekozen.

Dat de achterhand op de eerder geplaatste foto niet (voldoende) daalt beschouw ik niet als een onwenselijke gebeurtenis. Het is het beste dat het systeem onder de gegeven omstandigheden kan doen voor het eigen zelfbehoud en verdient om die reden geen afkeuring maar waardering. Ik vind zelfbeschermende reflexen van het autonome zenuwstelsel prachtig. Ook scheefheid vind ik dus briljant. Het is de allerallerallerbeste overlevingsoptie voor het paard in de omstandigheid.

Mijn antwoord zal op dit conceptuele niveau uitgewerkt zijn. Wil wel een poging doen deze gedachtengang inzichtelijker te maken maar hier is daar naar mijn inschatting geen/amper publiek voor. Bottomline komt het erop neer dat het de verantwoordelijkheid van de ruiter is om het paard te faciliteren te ontspannen in zijn (in essentie uiterst nuttige) compensaties zodat het systeem functioneel kan gaan bewegen. Dit bevrijdt onder meer de achterhand waardoor het de kans geboden wordt te dalen. Een achterhand zal die kans altijd met beide benen aangrijpen. :lol:

Als ik het goed begrijp, probeer je te zeggen dat een paard in alle niet natuurlijke omstandigheden toch probeert voor hem er het beste van te maken. Maar hoe vult een paard dit dan in als hij extreem geforceerd wordt? Wat zijn de grenzen?

Afbeelding

Terug naar