De ongelijke passen van A. de V.

Wil je je paarden laten beoordelen? Plaats ze hier!
Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2005 13:00
CONTACTCOLON

Re: De ongelijke passen van A. de V.

Berichtdoor LaBelette » 11 Jun 2011 01:27

olympus schreefColon Anna suggereert dat het fotootje in zweefmoment direct uit het fotootje met de scheve diagonale ondersteuning komt, maar dat is valse suggestie.
De positie van het paard tov de raampartij bewijst dat.

Fyi: de cyclus van een pas herhaalt zich voortdurend.
Als Anna42 een foto van de andere lange zijde had genomen,
dan was zijn uitspraak dat het ene fragment het andere opvolgt
nog steeds 100% correct geweest.
met aangename groet, uw fool for five minutes

olympus
BerichtenCOLON 1736
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:52
CONTACTCOLON

Berichtdoor olympus » 11 Jun 2011 02:02

anna42 schreefColonhttp://elib.tiho-hannover.de/dissertations/lautenschlaegeri_ws07.pdf

Pag. 27

Die gut stabilisierte horizontale Ausrichtung des Beckens ermöglicht das Kraftvolle Untertreten der Hinterbeine unter den Schwerpunckt des Pferdes.

Donders, jij hebt ver moeten zoeken om jouw fantasien te kunnen staven.
Maar laat ik je gelijk uit de droom helpen:

Deze studie gaat over het extreem hoog oprichten van de hals tot aan het hol worden van de rug aan toe en het onderzoek richt zich op de schadelijke gevolgen daarvan en meer niet.

De door jou geciteerde tekst is geen conclusie van dat onderzoek.
Het is overgenomen uit een ander onderzoek dat gaat over de oprichting van de hals en het effect daarvan op de gewichtsverplaatsing naar de achterhand.

Daaruit kwam naar voren dat wanneer de paarden in de rolkuur gereden werden ze meer impuls hadden( omdat ze het gewicht minder opwaarts werkten). De paarden liepen meer voorover.
Daarbij constateerde men dat in deze bewegingsvorm (de kont omhoog :idea: ) het bekken meer horizontaal bleef.(Vreemd he?)
Over voorover kantelen werd dus helemaal niet gesproken(Verbaasd Anna? :lol: )
De wetenschappelijke vaststelling was dus ,dat een gestrekte bovenlijn een meer krachtige afzet oplevert.
En die conclusie is klakkeloos in het door jou gevonden rapport over genomen.
Dus het lijkt me beter eerst te weten waar je het over hebt voordat je iets plaatst.
Nu bevestig je alleen dat wat ik steeds beweer, nl dat een gestrekte bovenlijn goed is om te stuwen en dat gaat samen met de benen achter de massa plaatsen en dat gaat nu eenmaal niet gepaard met draagkracht.
ik vraag me echt af wanneer het kwartje bij jou gaat vallen.

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Berichtdoor master » 11 Jun 2011 09:27

olympus schreefColon

Paard rijden is per definitie manipuleren van het integere biologische systeem. Het natuurlijke evenwicht moet gemanipuleerd worden tot een evenwicht onder de ruiter.
Wie denkt dat dat paard dat vanzelf kan is niet goed snik .
Pas als wij de voorwaarden goed scheppen bv door rechtrichten kan het paard zelf in dat evenwicht gaan bewegen.
Begrijp je dat niet ,dan heb je geen snars van de rijkunst begrepen.
Dus ingrijpen in de functioneel natuurlijke houding en gang zonder ruiter in de vrije natuur is een must.
Wie dat afwijst moet zijn paard direct naar de Oostvaarderplassen sturen!!

Ik denk juist, dat je als ruiter jezelf heel erg bewust moet gaan worden van je scheefheid die je hebt als je op een paard stapt.
het overgrote probleem met rijden zit op de rug van het paard, waardoor deze scheefheid laat zien.
als je je als ruiter bewust bent van deze scheefheid en je corrigeert dit bij jezelf, ontstaat er een mooi recht paard.
de enige die je moet manipuleren is dus jijzelf als ruiter, niet het paard. :lol:
wie denkt als mens, dat ze het paard moeten "helpen" zich recht te maken? getuigt van een arrogantie van de mens (want diegene die dit beweerd, is zelf zo scheef als een hoepel)

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 11 Jun 2011 10:20

olympus schreefColon
anna42 schreefColonhttp://elib.tiho-hannover.de/dissertations/lautenschlaegeri_ws07.pdf

Pag. 27

Die gut stabilisierte horizontale Ausrichtung des Beckens ermöglicht das Kraftvolle Untertreten der Hinterbeine unter den Schwerpunckt des Pferdes.

Donders, jij hebt ver moeten zoeken om jouw fantasien te kunnen staven.
Maar laat ik je gelijk uit de droom helpen:

Deze studie gaat over het extreem hoog oprichten van de hals tot aan het hol worden van de rug aan toe en het onderzoek richt zich op de schadelijke gevolgen daarvan en meer niet.

De door jou geciteerde tekst is geen conclusie van dat onderzoek.
Het is overgenomen uit een ander onderzoek dat gaat over de oprichting van de hals en het effect daarvan op de gewichtsverplaatsing naar de achterhand.

Daaruit kwam naar voren dat wanneer de paarden in de rolkuur gereden werden ze meer impuls hadden( omdat ze het gewicht minder opwaarts werkten). De paarden liepen meer voorover.
Daarbij constateerde men dat in deze bewegingsvorm (de kont omhoog :idea: ) het bekken meer horizontaal bleef.(Vreemd he?)
Over voorover kantelen werd dus helemaal niet gesproken(Verbaasd Anna? :lol: )
De wetenschappelijke vaststelling was dus ,dat een gestrekte bovenlijn een meer krachtige afzet oplevert.
En die conclusie is klakkeloos in het door jou gevonden rapport over genomen.
Dus het lijkt me beter eerst te weten waar je het over hebt voordat je iets plaatst.
Nu bevestig je alleen dat wat ik steeds beweer, nl dat een gestrekte bovenlijn goed is om te stuwen en dat gaat samen met de benen achter de massa plaatsen en dat gaat nu eenmaal niet gepaard met draagkracht.
ik vraag me echt af wanneer het kwartje bij jou gaat vallen.

Ik beweer toch ook niet dat het een studie over het bekken is? Het is een algemene anatomische, wetenschappelijke conclusie over hoe het bekken van het skelet optimaal functioneert binnen het kader van het onderzoek over de halswervels.

Deze wetenschappelijke vaststelling sluit haarfijn aan bij wat hier al pagina's lang wordt aangetoond hoe het bekken in het totale bewegingproces functioneert en dat is bij een stabiele, horizontale positie.

Dat een achterbeen continue zowel onder als achter de massa staat, is een normaal onderdeel van het bewegingsproces dat uit dragen, heffen en voortstuwen bestaat waarbij de gestrekte bovenlijn van een horizontaal gekanteld bekken te allen tijde cruciaal voor het achterbeen is om tot het zwaartepunt te geraken.
Van dat proces heb je kennelijk weinig of niet begrepen omdat je het in je gebrekkige anatomische kennis telkens in partjes knipt die volledig uit het verband worden getrokken en daardoor constant haaks op elkaar staan.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 11 Jun 2011 11:43

anna42 schreefColonwaarbij de gestrekte bovenlijn van een horizontaal gekanteld bekken te allen tijde cruciaal voor het achterbeen is om tot het zwaartepunt te geraken.
olympus schreefColondat een gestrekte bovenlijn goed is om te stuwen en dat gaat samen met de benen achter de massa plaatsen

Afbeelding

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 11 Jun 2011 12:03

Zeg, wat verstaan paardenmensen onder "gestrekte bovenlijn"?

Als dit het equivalent van een 'elongated spine' is, dwz op lengte dankzij de natuurlijke lordosis/welving en ontspanning van compensaties, dan lijkt mij dit voor alle fasen van de bewegingscyclus cruciaal. Het levert rompstabiliteit middels het dieper gelegen spierencorset op, het is een essentiële voorwaarde voor het 'lendenmechanisme' en het bevrijdt het bekken om driedimensionaal toe te voegen aan de beweging zodat het paard de gelegenheid krijgt zijn passen af te maken en swing zichtbaar wordt. Zowel het dragen als het stuwen worden dan functioneel uitgevoerd. Bij verzameling/krachttraining komt het meer aan op dragen, bij racen/cardio op stuwen.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 11 Jun 2011 15:49

LaBelette schreefColon
anna42 schreefColonwaarbij de gestrekte bovenlijn van een horizontaal gekanteld bekken te allen tijde cruciaal voor het achterbeen is om tot het zwaartepunt te geraken.
olympus schreefColondat een gestrekte bovenlijn goed is om te stuwen en dat gaat samen met de benen achter de massa plaatsen

Afbeelding

Waarbij Olympus niet kan bevatten, laat staan ziet dat het mechaniek voor het een hetzelfde is als voor het ander. De natuur gaat op dit terrein zorgvuldig en buitengewoon efficiënt met de door de evolutie gevormde bouwstenen om. Gelukkig hebben de wetenschappers dat wel goed geobserveerd, onderzocht en bevestigd.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

olympus
BerichtenCOLON 1736
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:52
CONTACTCOLON

Berichtdoor olympus » 11 Jun 2011 18:03

anna42 schreefColon
LaBelette schreefColon

Afbeelding

Waarbij Olympus niet kan bevatten, laat staan ziet dat het mechaniek voor het een hetzelfde is als voor het ander. De natuur gaat op dit terrein zorgvuldig en buitengewoon efficiënt met de door de evolutie gevormde bouwstenen om. Gelukkig hebben de wetenschappers dat wel goed geobserveerd, onderzocht en bevestigd.

Ik zou eerst die onderzoeken van die wetenschappers maar eens lezen ipv iets uit zijn verband te rukken.
Het schaamrood zou je naar de kaken staan.
Ik ken de meeste onderzoeken op dat gebied.
ik heb de moeite genomen om ze te lezen.
Maar bij jou is het zo dat je rond kwaakt als een kikker in een zwarte modderpoel.
En kom ik met wetenschappelijke artikelen en het past niet in je straatje dan deugen de onderzoekers niet.
Past het wel in je straatje dan zijn diezelfde onderzoekers opeens boven iedere twijfel verheven.

Ik heb je aangegeven dat slechts de rolkuur een opgebogen rug en weggedrukte lendenpartij tot gevolg had en geen extra gewicht naar de achterbenen verlegde.
Maar omdat de achterbenen achter ipv onder de massa kwamen door de gestrekte, stabiele (lees verstijfde) lendenpartij werd de paslengte groter.
Men heeft vervolgens de grotere paslengte(overbrenging door de achterhand ) beschouwd als een uiting van meer kracht door de achterhand.Ook logisch als je de opwaartse kracht van verzameling bij kortere passen niet incalculeert.
Bij een opgerichte hals kreeg je wel een gewichtsverplaatsing naar de achterbenen.(verzameling)
Hierbij trad precies het tegenovergestelde van de rolkuur op.
Een welving in het eerste deel van de rug en een opbuiging van de lendenpartij in combinatie met een meer afhellend bekken.
De paslengte werd korteren de flexibiliteit in de lendenregio groter.
Bij oprichting van de hals in combinatie met de kortere pas heeft men gezien als het minder onderswingen van het achterbeen , omdat het er al die tijd al onder bleef.

Helaas hebben de hulpenlozen op dit forum wel een grote mond maar als puntje bij paaltje komt zijn ze inhoudsloos.

Ik heb dit verhaal niet voor LB en Anna geschreven.
Dat is water naar de zee dragen .
Ik heb dit verjhaal voor iedereen geschreven die echt wil weten hoe het zit en die gewoon mee leest.
Omdat ik met simpel geblaat in de discussie niet echt verder kom vind ik het zonde van mijn energie.
Ik denk niet dat ik me nog moeite ga geven hier .

sunny
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2011 13:38

Berichtdoor sunny » 11 Jun 2011 18:10

olympus schreefColon
Ik denk niet dat ik me nog moeite ga geven hier .

Zonde... :( maar ergens wel begrijpelijk....

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 11 Jun 2011 18:48

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 11 Jun 2011 19:38

Olympus schreef:
En kom ik met wetenschappelijke artikelen en het past niet in je straatje dan deugen de onderzoekers niet.

Daar hebben we behoudens de dooie haas en een foto van Ferro verder niets van gezien.

Bij oprichting van de hals in combinatie met de kortere pas heeft men gezien als het minder onderswingen van het achterbeen , omdat het er al die tijd al onder bleef.

Een oprichting van de hals zonder welving is even schadelijk en disfunctioneel als de rollkur. Het gros van de ruiters komt niet verder dan hoog of laag instellen. Net als Loeffen cs in hun beoordeling over de hals: lang, kort, verticaal of horizontaal. http://www.horses.nl/fokkerij/nieuws/20 ... oge-schoft, ttp://www.fokt.nl/phpBB3/viewtopic.php? ... 0&start=25

Waar de welving voor diende was hen op stand al ontgaan en dat die op stand gelijk moet zijn aan de welving van de rug is iets waar men al helemaal nooit over nagedacht heeft. Dat zoiets bij het rijden van een functionele betekenis binnen het onderhouden van de balans is en zelfs moet toenemen om het effect van een bewegende massa als een cirkel te behouden, komt al helemaal niet bij hen op.

De door de evolutie ontwikkelde en in de academische rijkunst nagestreefde welving heeft plaatsgemaakt voor de valse knik. Die hoog of laag ingesteld een disfunctionele werking op het mechaniek van het skelet heeft en in bijzonder op een vloeiende neerwaartse kanteling van het bekken die een onderzetten van het achterbeen op het zwaartepunt onmogelijk maakt. En dus meent men de oplossing gevonden te hebben door dan maar het mechaniek te gaan forceren en het bekken met de rugspier en skeletband in tegengestelde richting op te rekken.

Ungarn
BerichtenCOLON 11145
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 06:29

Berichtdoor Ungarn » 12 Jun 2011 07:21

Afbeelding

Kletsmajoor.

Cor Loeffen: "De uniformiteit in de bouw van de dressuurpaarden zit vermoedelijk meer in het karakter dan in de bouw van de paarden.” De belangrijkste overeenkomst tussen de werelddtoppaarden is dat ze eerder rechthoekig dan vierkant gebouwd zijn. Loeffen: "Ze hebben voldoende lengte in schouder, schoft en middenstuk. Een van de meest opvallende feiten in de bouw van de dressuurpaarden is dat ze soms iets neerwaarts gebouwd waren.”
.
Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 12 Jun 2011 10:27

Loeffen dicteert eens weer uit het door het KWPN samengeraapte mode- en smaakboekje dat afhankelijk wie er op dat moment staan te keuren het plaatje bepaalt. De functionele referentie is echter ver te zoeken.

posting.php?mode=quote&f=32&p=475713

Ruiter schreefColon
*Sanne schreefColon
LJB schreefColon
Afbeelding
Afbeelding

Dus dit zijn nou de topsport paarden van de toekomst?

Quis custodiet ipsos custodes

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 12 Jun 2011 12:17

Afbeelding

Humor.
Die Loeffen is paardenslager?

leonora2
BerichtenCOLON 2159
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 08:24
WoonplaatsCOLON nijmegen
CONTACTCOLON

Berichtdoor leonora2 » 12 Jun 2011 14:49

master schreefColon[Ik denk juist, dat je als ruiter jezelf heel erg bewust moet gaan worden van je scheefheid die je hebt als je op een paard stapt.
het overgrote probleem met rijden zit op de rug van het paard, waardoor deze scheefheid laat zien.
als je je als ruiter bewust bent van deze scheefheid en je corrigeert dit bij jezelf, ontstaat er een mooi recht paard.
de enige die je moet manipuleren is dus jijzelf als ruiter, niet het paard. :lol:
wie denkt als mens, dat ze het paard moeten "helpen" zich recht te maken? getuigt van een arrogantie van de mens (want diegene die dit beweerd, is zelf zo scheef als een hoepel)

weet niet hoe het met jouw paarden zit,
maar hier hebben ze ook als jong paard al een duidelijke
voorkeur voor een bepaalde galop en als je ze voor de
eerste keer gaat longeren, zit er al een duidelijk verschil
tussen links- of rechtsom. Dat is dus al een bepaalde scheefheid,
welke nog niets met een ruiter van doen heeft.
Remmen is angst! Vaart is alles!
Soms is mijn glas halfleeg, maar meestal halfvol, en er zit in ieder geval altijd wat in!
Fan van het KWPN!

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 12 Jun 2011 16:26

Scheefheid heeft niets met de natuur van doen, maar is een resultaat van mensen.

sunny
BerichtenCOLON 303

Berichtdoor sunny » 12 Jun 2011 17:08

leonora2 schreefColon

Klopt, is met ieder jong paard zo. Een mens is trouwens ook links of rechtshandig geboren :)

Gebruikers-avatar
LaBelette
BerichtenCOLON 3728
CONTACTCOLON

Berichtdoor LaBelette » 12 Jun 2011 17:12

anna42 schreefColonScheefheid heeft niets met de natuur van doen, maar is een resultaat van mensen.

Die mening is ook Podhajsky toegedaan. Zie bericht van auteur arneve op p.4 in het topic over rechtrichten.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 12 Jun 2011 18:01

sunny schreefColon
leonora2 schreefColon

Klopt, is met ieder jong paard zo. Een mens is trouwens ook links of rechtshandig geboren :)

Als je links- of rechtshandig bent, impliceert dit niet dat je daarbij ook scheef bent.

sunny
BerichtenCOLON 303

Berichtdoor sunny » 12 Jun 2011 18:04

ter vergelijking... :?

tirza
BerichtenCOLON 8668
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2007 11:44

Berichtdoor tirza » 12 Jun 2011 18:26

anna42 schreefColonScheefheid heeft niets met de natuur van doen, maar is een resultaat van mensen.

Dat klopt (waarschijnlijk) inderdaad.
De meeste paarden worden ook niet 24/7 buiten gehouden.
Paarden ontwikkelen op stal ook allerlei gewoonte's die scheefheid in de hand werken.
Dit is dan inderdaad te vergelijken met rechts- of linkshandig.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand hier een rijpaard van jongs af aan, 24/7 buiten heeft gehad (ook 's winters) en heeft kunnen vergelijken of dit paard minder "scheef" was/is, dan soortgenoten die wel op stal kwamen

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 12 Jun 2011 18:49

Ik heb net een 3 jarige opgemeten vanwege een zadel, die altijd dag en nacht buiten gestaan heeft op enkele nachtjes na en nog geen werk gedaan heeft. Deze heeft duidelijk een sterkere schouder links. Dit is ook normaal of komt minimaal zo vaak voor dat het voor mij als normaal telt. Vaak staat 1 schouder ook een fraktie verder naar voren dan de ander. Heeft het beest geen last van, maar moet wel in de training aan gedacht worden.

Wellicht verstaat men hier echter onder scheefheid niet het links rechts verschil (?)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 13 Jun 2011 10:11

LaBelette schreefColon
olympus schreefColon Anna suggereert dat het fotootje in zweefmoment direct uit het fotootje met de scheve diagonale ondersteuning komt, maar dat is valse suggestie.
De positie van het paard tov de raampartij bewijst dat.

Fyi: de cyclus van een pas herhaalt zich voortdurend.
Als Anna42 een foto van de andere lange zijde had genomen,
dan was zijn uitspraak dat het ene fragment het andere opvolgt
nog steeds 100% correct geweest.

Olympus kan het verschil tussen volgende fases en passen niet onderscheiden.

Na de afzetfase volgt de zweeffase

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 14 Jun 2011 19:49

olympus schreefColon
olympus schreefColon
Afbeelding

Bij dit paard zie je dat al het gewicht door het al volledig gestrekte achterbeen op het voorbeen wordt geworpen. Dit paard draagt dus veel te veel gewicht op het voorbeen.,het voorbeen tegelijk ook al los is.
Bij dit paard is dat ver te zoeken. Het voorbeen staat veel te lang aan de grond in deze fase.
Deze manier van bewegen is dus niet rijdbaar. :(
[/quote]

Op de onderstaande foto zie nagenoeg eenzelfde fase in de afzet. Ook hier zie je het voorbeen precies recht onder de massa staan. De romp wordt geheven, de achterhand daalt waarbij het bekken naar voren kantelt en de bovenlijn op de lendenpartij recht wordt. De hoeken van het achterbeen openen zich om de voortstuwing te bewerkstelligen.
Afbeelding

De volgende fase toont weer het voorgeschreven zweefmoment.

Afbeelding

viewtopic.php?f=26&t=8681&start=125

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 15 Jun 2011 16:43

Hieronder een goed voorbeeld van ruiter die probeert met een achterover gekanteld bekken en afgeslagen croupe te rijden en daarmee de voor-en achterbenen dichter bij elkaar brengt. Zich daarbij niet realiserend dat het gewicht dan op de voorhand belandt.

Afbeelding

Terug naar