Evenwichtstype - spin off topic

Wil je je paarden laten beoordelen? Plaats ze hier!
Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2007 11:57

Re: Evenwichtstype - spin off topic

Berichtdoor Amaze » 31 Dec 2010 19:24

Amaze schreefColonImo ook een evenwichtspaard http://www.reesinkhorses.nl/nl/horses_d ... Paardid=64

[img]http://www.reesinkhorses.nl/spc/paardenPic/470098487478345d89f0a19.58096447/foto2tm.jpg[/img
muilwijk-horses schreefColonDie onderste vos is Jazz, maar wie is die eerste vos?

even naar de link kijken Muilwijk . :lol:

Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2007 11:57

Berichtdoor Amaze » 31 Dec 2010 19:27

anna42 schreefColon Dan vind ik het onderstaande door Irmaz geplaatste paard daar aanmerkelijk meer aan voldoen. Dit paard staat ook over veel meer bodem.

Afbeelding

:shock: nu begrijp ik helemaal niets meer van je Anna !

Ik heb trouwens wel het idee dat het een geshopte foto is . :-k

Gebruikers-avatar
Dees
BerichtenCOLON 3261
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2004 08:01
WoonplaatsCOLON Friesland

Berichtdoor Dees » 01 Jan 2011 09:31

Amaze schreefColon
anna42 schreefColon Dan vind ik het onderstaande door Irmaz geplaatste paard daar aanmerkelijk meer aan voldoen. Dit paard staat ook over veel meer bodem.

Afbeelding

:shock: nu begrijp ik helemaal niets meer van je Anna !

Ik heb trouwens wel het idee dat het een geshopte foto is . :-k

Afbeelding
Geen geshopte foto. Zelfde hengst maar dan op 3-jarige leeftijd.

Het is wel saillant dat Anna42 anno 2011 wél iets positiefs over Jazz te zeggen heeft :lol:

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 01 Jan 2011 10:08

Elk paard heeft aan de uiterlijke en innerlijke kant plus- en minpunten. Het is aan de fokker om die op de merites in te kunnen schatten.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

viola
BerichtenCOLON 615
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2010 20:36

Berichtdoor viola » 01 Jan 2011 10:12

anna42 schreefColon
viola schreefColon
turid schreefColon
anna42 schreefColonKenmerkend voor een goed in het evenwichtsmodel gebouwd paard is de gebalanceerde beweging die zich goed in het gelijke spoor van de diagonaal geplaatste benen laat zien. Dergelijke paarden munten ook altijd uit in de piaffe.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zie hier toch echt overduidelijk een éénpootsdraf op foto 1.

Dat was me ook al opgevallen! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Maar goed dat Dees voor jullie dit topic heeft geopend. Er valt voor jullie nog veel te leren. Om te beginnen te definiëren wat wel of niet tot de eenpootsdraf hoort. Overigens niet zo moeilijk hoor. Bij een eenpootdraf staat het paard met het volle gewicht op één voorbeen.
Afbeelding

Asl Balagur een fractie harder gelopen had dan had hij ook op 1 been gestaan, want wat hij nu nog op de toon van zijn achterbeen staat is ook maar een fractie of het been was van de grond geweest.
Dat dat nu niet zo is komt omdat hij rustig aand de hand gelopen wordt, het meisje loopt niet zo hard.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 01 Jan 2011 10:14

Vast. :en

Eenpoters ontstaan niet door hardlopen maar door de bouw en verkeerd rijden.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 01 Jan 2011 10:24

anna42 schreefColonVast. :en

Eenpoters ontstaan niet door hardlopen maar door de bouw en verkeerd rijden.

Dat zal Anna, maar dan had je toch echt niet een foto van Balagur met een fikse taktfout op een ontspannen moment van bewegen moeten plaatsen.
De foto's van de taktfouten die jij plaatst zijn heel vaak op een evenement waar het paard gereden wordt en wat op dat moment soms best spannend is voor het paard, en heel vaak gaat dit over jonge paarden.
Balagur is daarentegen al een oud doorgewinterd GP paard.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 01 Jan 2011 10:41

Dit heeft niets met tactfouten van doen. Probeer eerst maar dat onderscheid te maken alvorens uitspraken op dit terrein te doen.

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 01 Jan 2011 10:53

anna42 schreefColonDit heeft niets met tactfouten van doen. Probeer eerst maar dat onderscheid te maken alvorens uitspraken op dit terrein te doen.

Insgelijks Anna, ik vind jouw uitspraken eigenlijk ook niet getuigen vna veel kennis en objectiviteit.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 01 Jan 2011 11:21

Met het verschil dan ik de FEI regels hanteer en daar heb jij weinig of geen weet van en meent dat die regels vandaag de dag op basis van de eenpootsdraf anders uitgelegd moeten worden.

Gebruikers-avatar
Dees
BerichtenCOLON 3261

Berichtdoor Dees » 01 Jan 2011 12:36

anna42 schreefColonMet het verschil dan ik de FEI regels hanteer en daar heb jij weinig of geen weet van en meent dat die regels vandaag de dag op basis van de eenpootsdraf anders uitgelegd moeten worden.

Aangezien jij met jouw mening AANZIENLIJK in de minderheid bent.... zou het zomaar kunnen dat JIJ de plank gewoon misslaat. Komt die gedachte eigenlijk wel eens bij je op?

Buiten dit DOOR JOU ge-edite forum kom je JOUW mening nergens tegen...
Of het moet zijn in die free-publicity artikelen die je af en toe naar magazines inzend.

Op de keuringen en in de sport hebben we nog nooit gehoord van het paard.
En volgens jou loopt er nergens meer een paard dat voldoet aan JOUW fei-regels...

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 01 Jan 2011 13:19

Jouw vermeende meerderheid meende ook lange tijd dat de rollkur van de Hollandse polderdressuur tot de ultieme vooruitgang in dressuursport zou behoren. Dankzij een deskundige minderheid, waar ik toebehoor, werd het door de FEI verboden!

De topdrie paarden van Kentucky (WEG 2010) blijken goed aan het evenwichtsmodel te voldoen. Als het anders is, zijn we benieuwd naar je onderbouwing.

Wat zuur nu voor je Dees en dan ga je maar als een verongelijkt pennytrutje wat in de rondte slaan, zonder je geneuzel met feiten te onderbouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2005 13:46

Berichtdoor *Sanne » 01 Jan 2011 13:28

Dees;

Is het jou wel eens opgevallen dat je zelf geen enkel paard kunt beoordelen, laat staan het type hekennen? Je vergelijkt een koudbloed met een korte hellende croupe, een strakke bovenlijn en een neerwaardse romp met een degelijk, in balansgaande warmbloedmerrie. Mijn god, waar zit JOUW verstand!?
Odette, dachtig van Plutarchus (Perfectum x Cassini I)

Driejarige, grote Gelderse donkervos merrie te koop!
Voor meer informatie Klik

leonora2
BerichtenCOLON 2159
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 08:24
WoonplaatsCOLON nijmegen
CONTACTCOLON

Berichtdoor leonora2 » 01 Jan 2011 14:00

je hebt bij de eerste twee wel selectief de zweefmomenten gepakt, Anna

en bij nr.3 een verzameld moment

ben er heilig van overtuigd dat van alle paarden een voorbeenmoment te schieten is
(sterker nog, ik heb ze, maar ga ze hier zeker niet op het forum zetten,
want dan gaan we weer in de afschietmodus)

en wat een arrogantie, Anna
dat jij ertoe hebt bijgedragen dat de FEI iets aan de rollkür heeft gedaan
de reden om dat te doen was veel complexer dan dat jij doet vermoeden

als de bijwerking ervan geweest was, dat het thuis ook niet meer zou gebeuren
was het ook nog eens een goede maatregel geweest, maar helaas .....

S(chaduwaccount)Ann(a)e :lol:
Remmen is angst! Vaart is alles!
Soms is mijn glas halfleeg, maar meestal halfvol, en er zit in ieder geval altijd wat in!
Fan van het KWPN!

Gebruikers-avatar
Dees
BerichtenCOLON 3261

Berichtdoor Dees » 01 Jan 2011 14:53

*Sanne schreefColonDees;

Is het jou wel eens opgevallen dat je zelf geen enkel paard kunt beoordelen, laat staan het type hekennen? Je vergelijkt een koudbloed met een korte hellende croupe, een strakke bovenlijn en een neerwaardse romp met een degelijk, in balansgaande warmbloedmerrie. Mijn god, waar zit JOUW verstand!?

Bij sportpaarden, ipv die diepzee-tankers die jij prefereert.

Daarnaast begrijp jij de strekking niet van het topic. Mijn stelling is dat ALLERLEI paarden voldoen aan dat zgn evenwichts-gezeur van Anna42 en dat het DAAROM geen selectie-criterium is voor sportpaarden.
En dus is die mix van verschillende paarden (allen in hun soort ook nog niet eens lelijk - die Fjord is zelfs prachtig voor een Fjord!), juist wel goed geplaatst.

Gebruikers-avatar
Dees
BerichtenCOLON 3261

Berichtdoor Dees » 01 Jan 2011 14:58

anna42 schreefColonDe topdrie paarden van Kentucky (WEG 2010) blijken goed aan het evenwichtsmodel te voldoen. Als het anders is, zijn we benieuwd naar je onderbouwing.
http://sportonhorses.com/images/stories/totilas.jpg
http://www.sporthorse-data.com/horse/10 ... -_3big.jpg
http://sportonhorses.com/images/stories ... ropped.jpg[/img

1. Totilas: Terecht. Subliem sportpaard.
2. Mistral H.: Terecht. Goed sportpaard, goed gereden.
3. Fuego: Gewonnen in Kentucky omdat Amerikanen nu eenmaal van show houden en de proef spectaculair was. Maar met een goed bewegend paard had dit niets van doen. Het was een grote Flamengo-show, kompleet met uitzwaaiende onderbenen en hectiek. Geen dressuur, slechts show. Dat paard doet op bijv. een CH Aachen niet mee, is daar simpelweg kansloos.

anna42 schreefColonWat zuur nu voor je Dees en dan ga je maar als een verongelijkt pennytrutje wat in de rondte slaan, zonder je geneuzel met feiten te onderbouwen.

:shock: Zo wat kan jij emt 2 maten meten zeg!
Plaats zo'n k-reactie over Anna42 en je verwijdert het direct. Ik kan niet wachten tot 15-01-2011.

olympus
BerichtenCOLON 1736
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:52
CONTACTCOLON

Berichtdoor olympus » 01 Jan 2011 15:05

Een 1voorbeenmoment kan bij ieder paard waargenomen worden. Het verschil is alleen de frequentie .De hengst die ik zelf uitbreng in de sport toont zulke momenten alleen als ik hem te sterk weg rij naar de uitgestrekte draf. Dus viola heeft daar wel een beetje gelijk in dat op dat moment de meeste kans is om zoiets waar te nemen. De afstemming dragen en stuwen is dan onevenwichtig. Paarden waarvan vaak zulke momenten te schieten zijn hebben gewoon onvoldoende draagkracht. Door het front er op te trekken kan je dat voor het oog camoufleren.
Voor balans in de beweging is het van belang dat zodra het dragende voorbeen de loodlijn gepasseerd is de knie gaat buigen als teken dat verdere ondersteuning van de voorhand op dat moment niet meer nodig is

Alleen dan kan voorkomen worden dat de voorhand iedere pas weer door het voorbeen relatief meer omhoog getorst moet worden dan de totale romp omhoog komt ,wat een overmatige inspanning en slijtage met zich mee brengt.

Zo en nu heb ik het wel duidelijk genoeg uitgelegd. Veel succes er verder mee want ik bespeur: het perse niet begrijpen willen.

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 01 Jan 2011 16:08

olympus schreefColonEen 1voorbeenmoment kan bij ieder paard waargenomen worden. Het verschil is alleen de frequentie .De hengst die ik zelf uitbreng in de sport toont zulke momenten alleen als ik hem te sterk weg rij naar de uitgestrekte draf. Dus viola heeft daar wel een beetje gelijk in dat op dat moment de meeste kans is om zoiets waar te nemen. De afstemming dragen en stuwen is dan onevenwichtig. Paarden waarvan vaak zulke momenten te schieten zijn hebben gewoon onvoldoende draagkracht. Door het front er op te trekken kan je dat voor het oog camoufleren.
Voor balans in de beweging is het van belang dat zodra het dragende voorbeen de loodlijn gepasseerd is de knie gaat buigen als teken dat verdere ondersteuning van de voorhand op dat moment niet meer nodig is

Alleen dan kan voorkomen worden dat de voorhand iedere pas weer door het voorbeen relatief meer omhoog getorst moet worden dan de totale romp omhoog komt ,wat een overmatige inspanning en slijtage met zich mee brengt.

Zo en nu heb ik het wel duidelijk genoeg uitgelegd. Veel succes er verder mee want ik bespeur: het perse niet begrijpen willen.

Hierbij wil ik wel noteren , NOG onvoldoende draagkracht, van paarden van wie deze beelden getoond worden zijn vaak nog jong en in ieder geval niet op LT en op GP niveau, en in een tutdrafje zal je zo'n moment niet tegenkomen bij die paarden, wel bij een verruiming of aanzet, teveel GO vanachter.
Daarom vind ik het frappant dat Balagur al zo'n tactfout heeft in een tutdrafje.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 01 Jan 2011 16:09

het perse niet begrijpen willen.

Dat is erger dan niet kunnen begrijpen wat balans is en wat er aan ten grondslag ligt.

leonora2
BerichtenCOLON 2159
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 08:24
WoonplaatsCOLON nijmegen
CONTACTCOLON

Berichtdoor leonora2 » 01 Jan 2011 16:10

je hebt gelijk, Olympus
natuurlijk zit er wel degelijk verschil in

we hebben hier een veulen waar ik toch beduidend meer pogingen voor
moet doen om hem als eenpoter op de foto te krijgen.
Remmen is angst! Vaart is alles!
Soms is mijn glas halfleeg, maar meestal halfvol, en er zit in ieder geval altijd wat in!
Fan van het KWPN!

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 01 Jan 2011 16:12

anna42 schreefColonMet het verschil dan ik de FEI regels hanteer en daar heb jij weinig of geen weet van en meent dat die regels vandaag de dag op basis van de eenpootsdraf anders uitgelegd moeten worden.

Je reageert weer erg omhooggevallen Anna tov anderen die jouw mening niet delen, maar jouw uitleg klopt die eigenlijk wel?
Waarom zou jouw mening kloppen en die van anderen niet?

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 01 Jan 2011 16:16

leonora2 schreefColonje hebt gelijk, Olympus
natuurlijk zit er wel degelijk verschil in

we hebben hier een veulen waar ik toch beduidend meer pogingen voor
moet doen om hem als eenpoter op de foto te krijgen.

Dat is met mijn friezen ook, maar dan zou ik zeker niet willen zeggen dat die beter in balans zijn dan onze kwpner waar overigens eigenlijk maar 1 zo'n foto van is.
Ik noem het maar net wat meer "go" vanachteruit!
Wat heel erg zijn voordeel heeft wanneer je zulke paarden in beweging ziet, en wanneer zo'n paard op LT niveau is heeft zo'n paard zeker veel meer beweging en mogelijkheden dan paarden waarbij zo'n moment nooit te zien geweest is.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 01 Jan 2011 16:17

viola schreefColon
olympus schreefColonEen 1voorbeenmoment kan bij ieder paard waargenomen worden. Het verschil is alleen de frequentie .De hengst die ik zelf uitbreng in de sport toont zulke momenten alleen als ik hem te sterk weg rij naar de uitgestrekte draf. Dus viola heeft daar wel een beetje gelijk in dat op dat moment de meeste kans is om zoiets waar te nemen. De afstemming dragen en stuwen is dan onevenwichtig. Paarden waarvan vaak zulke momenten te schieten zijn hebben gewoon onvoldoende draagkracht. Door het front er op te trekken kan je dat voor het oog camoufleren.

Hierbij wil ik wel noteren , NOG onvoldoende draagkracht, van paarden van wie deze beelden getoond worden zijn vaak nog jong en in ieder geval niet op LT en op GP niveau, en in een tutdrafje zal je zo'n moment niet tegenkomen bij die paarden, wel bij een verruiming of aanzet, teveel GO vanachter.
Daarom vind ik het frappant dat Balagur al zo'n tactfout heeft in een tutdrafje.

Een tactfout is heel wat anders en ga je daar bij Balagur over liggen mekkeren terwijl je een zwaar op de voorhandgaand paard ten onrechte probeert veren in zijn reet en die van de veroorzakende amazone te steken door te verklaren dat de balans op basis van de africhting er anders uit zou zien. Dat gaat echter wel voor de verzameling maar niet voor de balans op.

Afbeelding

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 01 Jan 2011 16:18

viola schreefColon

Je reageert weer erg omhooggevallen Anna tov anderen die jouw mening niet delen, maar jouw uitleg klopt die eigenlijk wel?
Waarom zou jouw mening kloppen en die van anderen niet?

Pak de FEI regels er maar bij, dan kun je ook zelf uitvinden waarom.

Terug naar