Beoordeling 13 jarige fjordenruin.

Wil je je paarden laten beoordelen? Plaats ze hier!
Marcella
BerichtenCOLON 414
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2004 23:59
WoonplaatsCOLON Alblasserdam

Beoordeling 13 jarige fjordenruin.

Berichtdoor Marcella » 05 Dec 2010 19:31

Ben wel eens nieuwsgierig wat jullie van mijn fjord vinden.
Ohlson Junior x Gerbera (v. Nordal)

Stilstaand van de zomer.
Afbeelding
Draf onder het zadel.
Afbeelding
Draf los in de wei.
Afbeelding
Galop onder het zadel.
Afbeelding
Galop in de wei.
Afbeelding

Springen filmpjes.
http://www.youtube.com/watch?v=BjHq2DRzE64
http://www.youtube.com/watch?v=mf2qYWT_HFA
http://www.youtube.com/watch?v=Gb-p-1LAvZA

Marcella
BerichtenCOLON 414

Re:

Berichtdoor Marcella » 07 Dec 2010 13:40

Vind het knap dat jij dat zo vanaf een foto kan beoordelen dat hij te dik is. Zeker als je nagaat dat hij van singelmaat 34" naar 28" is gegaan (in 1,5 jaar tijd). O ja de singelmaat 28" is van nu trouwens. En daarbij stond hij toen nog volop in training en dat wil zeggen minimaal 1x in de week een rit tussen de 20-30 km. En voor de rest wat ritjes tussen de 8-16 km of minimaal een uur fanatiek in de bak lopen.

Zou anders zeggen kom maar eens ribben vielen als hij weer in topconditie is. Maar voor de rest dus geen reacties van enige waarde. :en =D> :fuck:

Gebruikers-avatar
NatasjavE
BerichtenCOLON 568
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2008 21:00

Re:

Berichtdoor NatasjavE » 07 Dec 2010 14:08

Dit is een forum waar vooral warmbloed/sportpaarden fokkers komen.
Vandaar dat je hier weinig reactie krijgt op de beoordeling van een Fjord.
.

Gebruikers-avatar
BCS
BerichtenCOLON 4700
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2008 14:30

Berichtdoor BCS » 07 Dec 2010 16:27

Oef, 200 kgs eraf zou al heel wat schelen.... Wat een belasting voor zijn benen.

Spaceman kon ook de filmpjes zien denk ik...

http://www.youtube.com/watch?v=p-oRAe9x ... re=related

En als je een bericht van waarde wilt : Probeer hem op een andere manier te voeren. Dit soort paarden worden van lucht al dik.
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.

Oja, en, The reward of a thing well done is to have done it.

Marcella
BerichtenCOLON 414

Re:

Berichtdoor Marcella » 08 Dec 2010 08:11

Geloof dat jullie liever gratenpakken zie lopen in plaats van een paard. Ribben zijn te zien en te voelen zonder moeite te doen.

En wat betreft voeren weet ik voldoende van hij namelijk nl. gevoelig voor spierbevangenheid en hoefbevangenheid helaas.

En 200 kg eraf geloof dat ik geen fjord meer overhoud. :shock: :fuck:

Gebruikers-avatar
BCS
BerichtenCOLON 4700
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2008 14:30

Re:

Berichtdoor BCS » 08 Dec 2010 09:17

Marcella schreefColon nl. gevoelig voor spierbevangenheid en hoefbevangenheid helaas.

Hoe denk je dat dat komt?
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.

Oja, en, The reward of a thing well done is to have done it.

Gebruikers-avatar
3miel
BerichtenCOLON 746
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2008 00:12

Re:

Berichtdoor 3miel » 08 Dec 2010 13:08

Ik heb ook het idee dat hij redelijk gevuld is, maar goed.. jij kent je paard het best en misschien is het gewoon een beknopte en zwaar gebouwde fjord. Ik heb te weinig verstand van fjorden om daar iets over te willen zeggen.
Snap alleen niet waarom je gelijk zo pissig doet eigenlijk. Vraag dan niet wat mensen van je fjord vinden.

danea
BerichtenCOLON 778
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2009 12:39

Re:

Berichtdoor danea » 08 Dec 2010 18:34

leerpunje voor marcella: hoe ga ik om met kritiek.
Danea M2 geklasseerd
Kashmire ZZ-L
Baboer Goedgekeurd!

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2007 13:34
WoonplaatsCOLON Blankenham
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 09 Dec 2010 10:27

Vooral die middelvinger steeds komt erg leuk over :?

Ik hou zeker niet van gratenpakhuizen, paarden moeten bij mij ook rond zijn. Maar dit paard vindt ik ook echt te dik, met name bij de buik, alles blubbelt en bubbelt bij het rijden, en ook op de hals zie je dat gebeuren. Daarvan kan je toch niet zeggen dat het spieren zijn.

Op de springfilmpjes vindt ik hem er beter uit zien overigens.
Kwa bouw vind ik dat hij een mooie borst en schouderpartij heeft, had zijn hals van mij wat langer gemogen. Hij staat een beetje apart op de foto, maar volgens mij is het beenwerk/ stand ook oke. Maar ik vindt hem wat te hoog van achter.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Re: Re:

Berichtdoor anna42 » 15 Dec 2010 17:46

NatasjavE schreefColonDit is een forum waar vooral warmbloed/sportpaarden fokkers komen.
Vandaar dat je hier weinig reactie krijgt op de beoordeling van een Fjord.

Dan zouden ze bij uitstek een Fjord moeten kunnen beoordelen. :o
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Re: Beoordeling 13 jarige fjordenruin.

Berichtdoor anna42 » 15 Dec 2010 17:53

Afbeelding

Beoordeling Fjordenpaard

De Vikingen
Deze keer hebben we een heel bijzonder paard in de reeks beoordelingen. Het Fjordenpaard behoort tot de oudste rassen ter wereld en is zondermeer het resultaat van mensenwerk.
Wat wij allemaal uit onze geschiedenisboekjes hebben geleerd is dat de Vikingen de Noord-Europese kusten afstruinden en zich bezig hielden met roven en plunderen. De handelsactiviteiten die ongetwijfeld ook met deze plundertochten gepaard gingen, worden meestal onderbelicht. Want wat we niet geleerd hebben is dat de Vikingen ook de rivieren in Centraal Europa afzakten en zo al handel dreven met de Arabische landen. Het is niet uitgesloten dat ze tijdens die handelsmissies Arabische paarden hebben meegebracht en die gekruist hebben met de door hen getemde Przewalski paarden. Geen ras ter wereld lijkt het wilde Przewalskipaard zo na te staan als het Fjordenpaard. En toch zijn ook de Arabische kenmerken onmiskenbaar aanwezig. Het Fjordenpaard heeft een stokmaat rond 1.42m en de kleur is geelachtig, de zgn. isabel-kleur, hoewel andere kleuren ook voorkomen. Door middel van een gerichte en permanente selectie hebben de Vikingen het Fjordenpaard weten te creëren.

Oorsprong
Het Fjordenpaard vindt zijn oorsprong in Noorwegen, waar het reeds sinds honderden jaren zuiver wordt gefokt in de bergketens, aan de westelijke kust.
Het Fjordenpaard ontleent zijn naam aan de diepe kustinhammen waar dit gebied uit bestaat (Fjorden).
In tegenstelling tot wat men in ons land meestal denkt, is het Fjordenpaard nooit een echt landbouwpaard geweest, om de simpele reden dat akkerbouw van enige omvang in dit woeste en onherbergzame land bijna onmogelijk is.
Het Fjordenpaard wordt gebruikt in de bosbouw om hout uit de moeilijk begaanbare bossen te slepen of als lastdier voor het transport van goederen en personen.
Om goede verbindingen in dit dunbevolkte Noorse land te hebben, had men vroeger een goed harddravend paard nodig, die met een licht rijtuigje grote afstanden kon overbruggen.
Nu dit gebruiksdoel grotendeels is weggevallen wordt het Fjordenpaard in Noorwegen veel gebruikt voor de populaire draverijen. Voor normale sulky's gespannen zijn de Fjordenpaarden tot veel in staat. De snelste kilometertijd van een Fjord is 2.12, slechts één minuut langzamer dan het wereldrecord voor harddravers.
Het Nederlandse Stamboek stelt zich ten doel uitsluitend paarden te fokken die functioneel zijn. Men heeft niets aan paarden die alleen maar mooi ogen. En in de dressuur laten zelfs Fjorden zien dat ze zich heel goed met andere rassen kunnen meten.
Men zegt wel eens, dat een goed paard het best reclame voor zichzelf maakt, beter dan een mens het zou kunnen. Dit geldt, mede dankzij zijn karakter en verrichtingen, zeker voor een ras als het Fjordenpaard. Opvallend is de werkwilligheid, de ijver en trekvastheid van deze kleine paarden, welke in verhouding tot hun grootte en gewicht, ongelooflijk sterk zijn. Ook zijn ze zeer mak en intelligent. Lief zijn ze niet alleen om te zien, maar ook van karakter, terwijl ze bijzonder veel "slag van werken" hebben en een groot uithoudingsvermogen.
Het aparte uiterlijk van de Fjord wordt nog versterk door de karakteristieke manier van toiletteren. Doordat de structuur van de manen vrij stug is, blijven deze rechtop staan indien ze in een boog geknipt worden.
De fokkerij, waarbij waarschijnlijk veel inteelt werd toegepast gedurende vele honderden jaren, heeft van het Fjordenpaard een ras gemaakt dat zeer uniform is en ook fokvast. Beengebreken komen zelden voor en mits goed verzorgd, kunnen ze gemakkelijk 20 jaar of ouder worden en boven de 30 jaar is ook geen zeldzaamheid. Zeer typische kenmerken zijn; de zebrastrepen rond de gewrichten, de donkere streep vanaf de maantop, door de manen en over de rug, lendenen en kruis tot in de staart, de zogenaamde aalstreep, alsook de wat lichter gekleurde snuit, de zgn. meelsnuit. Deze oerstrepen komen uitsluitend voor bij paarden die hun oorsprong vinden in het Equus Robustustype en zijn bij ons voorbeeld ook goed zichtbaar aan het linkervoorbeen op de standfoto.

Beoordeling
Het Fjordenpaard dat wij hier onder de loep nemen, is een vierjarige ruin. In mijn ogen hebben we hier te maken met een hele goede vertegenwoordiger van het ras. Zijn hele voorkomen, uitdrukking, bouw en bewegingen voldoen ruimschoots aan de omschreven raskenmerken.

Het hoofd is klein, kort en goed gevormd. De hals is goed en breed aangezet en verloopt meer verticaal dan horizontaal. In de beweging komt dit goed tot uitdrukking. Qua verhoudingen heeft het Fjordenpaard iets meer weg van het Przewalskipaard. De rug is iets langer dan de halslengte. Met name bij paarden die over grote afstanden langdurig moeten draven, is dit een voordeel.
Het Fjordenpaard heeft geen uitgesproken lange en geprononceerde schoft en dat zien we bij deze ruin ook niet. Wat wel belangrijk is, is dat de schoft achter de voorbenen staat. Met deze bouw en de goed ontwikkelde redelijk schuine schouder behoudt het paard voldoende schoudervrijheid en ook dat laat hij in de beweging uitstekend zien.

Het voorbeen is goed gesteld, staat ver naar voren en goed recht onder massa. Bovendien is de onderarm goed bespierd en ook de verhouding 3/5 onderarm en 2/5 pijpbeen laat niet te wensen over. De koten zijn kort en dat behoort weer tot de rasmerken. Het fundament straalt kwaliteit uit en is goed ontwikkeld.

De romp is diep en rondgeribd en dat laatste biedt weer veel ruimte aan de rug -en buikspieren. De bovenlijn is goed gewelfd en loopt mooi vloeiend in de licht gewelfde lendenpartij over. De croupe is lang en licht geheld. De lange, lichthellende croupe brengt ook weer brede bilspieren met zich mee en als die dan ook nog lang zijn, zoals hier het geval is, kunnen deze paarden de gewrichten van het achterbeen goed aantrekken. En ook daar heeft onze ruin op de bewegingsfoto geen enkele moeite mee. De ligging van de schouder en deze croupestand brengen ook met zich mee dat we te maken hebben met een paard dat over veel bodem staat. Naast de voordelen die dit met zich meebrengt, zien we ook op de bewegingsfoto dat de voor- en achterbenen ruim voldoende vrij van elkaar blijven Dergelijke paarden slaan zich zelf niet voor de benen en tonen in de beweging een goede balans. En gaan de moderne dressuurpaarden steeds mee mank aan.

Het achterbeen is goed gesteld en staat goed onder massa. Het dijbeen is fors en goed bespierd. De hoek van het spronggewricht en dat van het ellebooggewricht zijn nagenoeg gelijk en dat is bepalend voor de ruimte van de passen die het paard in de beweging maakt. En ook op dit terrein laat deze ruin ruimschoots zien wat hij werkelijk in huis heeft.

De bespiering is fors en laat niets de wensen over.

Samenvattend een robuuste ruin met veel expressie en dankzij deze bouw een Fjordenpaard met ruime en lichtvoetige bewegingen dat heel veelzijdig inzetbaar is.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 15 Dec 2010 18:05

Dat laat ik aan jou over.

Gebruikers-avatar
Elisa
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2005 12:30

Berichtdoor Elisa » 17 Dec 2010 13:31

Wij hebben ook 2 fjorden hier thuis staan waarvan er eentje ook heel snel veels te dik word.De fjord waar dit topic over gaat is echt te zwaar..ik zou zeggen voer hem meerdere kleinere portie's op een dag,houd hem in een kale wei en geef hem vooral veel beweging want dit is slecht voor zijn gezondheid.Bij die dikke van ons krijgen we er ook altijd opmerkingen over omdat het gewoon moeilijk is om hem in model te houden.Maar als ie 3 keer per week hard werkt {zou eigenlijk nog meer moeten} en we hem dus meerdere kleinere porties per dag geven houden we hem nog redelijk in model.

Nu is de fjord ook moeilijk te beoordelen,ik vind hem vrij lang op het lijf en hij lijkt zelfs wat overbouwd.Verder heeft ie geen nek {ook een fjordeneigenschap} en een korte dikke hals.Ik denk dat hij veel mooier in model zou kunnen komen te staan als ie echt wat kilo's eraf heeft.

Marcella
BerichtenCOLON 414

Berichtdoor Marcella » 23 Dec 2010 21:25

Rivaldo schreefColonHet is gewoon een vetzakje := Die spier en hoefbevangenheid zegt ook als genoeg.
Ik vind het een op de voorhand gebouwde Fjord. Met een hoog kruis en een lange rug. Z'n schouder is wel mooi schuin, met een korte gedrongen hals erop die diep uit de borst komt.

Spierbevangen is ontstaan op vorige stal waar kilo's brok erin gingen en zeer weinig tot geen ruwvoer. En uiteindelijk is lichtte hoefbevangenheid ontstaan zo'n 2 jaar daarna.

En tja dit is pas echt dik en een van de reden dat hij vanaf heden alleen op de wei mag met greenguard grasmasker.
Afbeelding

Brok, muesli of enig ander voer krijg hij eigenlijk niet. Het enigste wat hij krijg is ruwvoer zelfs dat staat op rantsoen en grasbrok (ook ruwvoer) om eventuele aanvullende vitaminenpoeder doorheen te doen of anders doorheen te kunnen doen.

En trouwens ook niet geheel onbelangrijk ben namelijk zelf maar een klein dropje (1,55).
Laatst gewijzigd door 1 op Marcella, in totaal 23 keer gewijzigd.

Marcella
BerichtenCOLON 414

Berichtdoor Marcella » 23 Dec 2010 21:34

Zo als je het verschil niet kan zien tussen de bovenste en de laatst geplaatste foto dan mag je echt wel een brilletje aanschaffen. :; :x

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 24 Dec 2010 09:49

Allemachtig wat een pens heeft hij op de bovenste foto! Zo erg is het niet meer nee, maar dat wil niet zeggen dat hij nu helemaal niet te dik meer is. Maar zo te lezen doe je er alles aan om hem op een normaal gewicht te houden.

Heb je hem wel eens laten testen op insuline resistentie? Hij heeft namelijk nogal de symptomen hiervoor.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... suline.htm

Marcella
BerichtenCOLON 414

Berichtdoor Marcella » 24 Dec 2010 19:09

Hij staat nog steeds op streng rantsoen, maar helaas werk het weer momenteel niet echt mee. En de bak begin verdacht veel op een ijsbaan te lijken. Hopelijk gaat er hier voorlopig geen sneeuw meer vallen. Anders kan ik morgen nog een stukje weg op en neer te rijden.

Zo ziet hij er nu uit.
Afbeelding

Spaceman doe liever er een jaar over om hem 100 kg af te laten vallen dan dat hij dat in zeer korte tijd kwijt is en je dan andere problemen kan krijgen. Te snel en teveel in een keer af te laten vallen is heel erg slecht.

Cyrina heb hem nooit laten testen wil wel binnenkort weer eens kijken voor bloedonderzoek of alle vitaminen/mineeralen waardes goed zijn. Aangezien hij sober gevoerd word. Hoewel hij wel over zijn hele lijf appeltjes heeft. Weet wel dat zijn nier en lever niet helemaal goed werken en dit ondersteun ik dus ook met appelazijn. Een dag geen appelazijn en het lijk net een opgeblazen ballon.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 26 Dec 2010 10:20

Ik zou hem zeker laten testen op insuline resistentie, want ook nierproblemen zijn een duidelijk teken hiervan!

Paarden met insulineresistentie zien er heel vaak te welvarend uit, met appeltjes en een glimmende vacht erbij. Daarom wordt er ook niet vaak aan gedacht.

Gebruikers-avatar
Elisa
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2005 12:30

Berichtdoor Elisa » 02 Jan 2011 19:16

Slim om daarop te laten testen! Ik vind dat hij er op de recentste foto al een stuk beter uit ziet.Het is wel moeilijk als je paard al van de lucht dik word.

chayenne2
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2010 14:55

Berichtdoor chayenne2 » 03 Jan 2011 10:44

ik heb zelf ook een pony die van de lucht al dik wordt, weet dus hoe lastig het voeren is, is denk wel een aanrader te laten testen op insuline resistentie, als hij dat heeft kan je o.a. een suplement daarvoor geven, dan lukt het wel om hem op een gezonde manier te laten afvallen als bijkomend effect, werkt erg goed, helpt de glucose om te zetten, mijn pony is met dit suplement makkelijk afgevallen en is ook aanzienlijk opgeknapt
je hooi laten testen is ook een aanrader zodat je de voedingswaarde weet en heel belangrijk het suikergehalte weet. zeker belangrijk bij gevoeligheid voor hoefbevangenheid en spierbevangenheid. kruiden kunnen hier ook goed bij helpen.

Marcella
BerichtenCOLON 414

Berichtdoor Marcella » 08 Jan 2011 21:01

Hij gaat trouwens verhuizen en kom dus in een Paddock Paradise te staan waar alleen graszaadhooi gevoerd word en beperkte weidegang (voorjaar, zomer alleen grasmasker). Maar wel het hele jaar door heerlijk kunnen buiten lopen. Nadeel hij komt 100 kilometer verderop te staan.

Terug naar