3 jarige merrie van Rubiquil

Wil je je paarden laten beoordelen? Plaats ze hier!
Gebruikers-avatar
A.de.V
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 13:06

Re: 3 jarige merrie van Rubiquil

Berichtdoor A.de.V » 05 Mei 2011 11:56

Sanne, ik vind dat jij voor grote delen ongelijk hebt.
Tijdelijk meer krachtvoer dan ruwvoer doet een paard geen schade en is daarom in aanloop tot een keuring een prima idee. Gebits- en spijsverteringsproblemen zijn pas aan de orde als het paard maanden- tot jarenlang op een dergelijk dieet zou moeten staan. Die 6 tot 8 weken tot de keuring is echt geen enkel probleem.

Rijk ruwvoer is daarentegen voor ieder paard een slecht idee. Paarden voer je ruwvoer dat arm is van voedingsstoffen maar van goede kwaliteit is in de zin van zonder stof en schimmels. Goed gedroogd hooi van natuurweide dus. Geen kuil van een ingezaaide grasproductieweide. Vers gras met mate, afhankelijk van je gebruiksdoel.

Maar goed, het gaat hier om een 3 jarige merrie die naar een keuringsconditie moet worden toegevoerd.
Dan gebruik je krachtvoer. Meer krachtvoer dan bij gewoon onderhoud.
De merrie is verder wat ze is: ze is een sportpaard en ze heeft geen smalle en platte romp, ze is gewoon niet optimaal gevoerd.

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2005 13:46

Berichtdoor *Sanne » 05 Mei 2011 11:59

Tijdelijk meer krachtvoer dan ruwvoer kan je je paard kosten!
Odette, dachtig van Plutarchus (Perfectum x Cassini I)

Driejarige, grote Gelderse donkervos merrie te koop!
Voor meer informatie Klik

Gebruikers-avatar
A.de.V
BerichtenCOLON 193

Berichtdoor A.de.V » 05 Mei 2011 12:18

Onzin en bangmakerij.

Meer weten over paardenvoeding?
* klik *

Is er wetenschappelijk aangetoond dat tijdelijk dieet met de verhouding 70% krachtvoer / 30% ruwvoer geen problemen oplevert.

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 05 Mei 2011 12:31

A.d.V. stop gerust met deze discussie. Haalt toch niet uit...
TS je zou es op mijn site kunnen kijken, www.muilwijk-horses.nl.
Kijk dan bij Paarden bij de F-jes. Dat is keuringsklaar maken!
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

Gebruikers-avatar
laina
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 14:01
WoonplaatsCOLON Blankenberge
CONTACTCOLON

Berichtdoor laina » 05 Mei 2011 12:35

muilwijk-horses schreefColonA.d.V. stop gerust met deze discussie. Haalt toch niet uit...
TS je zou es op mijn site kunnen kijken, http://www.muilwijk-horses.nl.
Kijk dan bij Paarden bij de F-jes. Dat is keuringsklaar maken!

Ik zal vanavond eens kijken. :D En mijn paard zal 4 jaar zijn hoor op de keuring ;) Ze wordt 4 jaar op 31 mei... Nuja zoveel maakt het niet uit :)

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 05 Mei 2011 12:37

Dat maakt wel degelijk uit. Een 4-jarige wordt kwa bespiering meer van verwacht!

Gebruikers-avatar
laina
BerichtenCOLON 148
CONTACTCOLON

Berichtdoor laina » 05 Mei 2011 12:39

A.de.V schreefColonSanne, ik vind dat jij voor grote delen ongelijk hebt.
Tijdelijk meer krachtvoer dan ruwvoer doet een paard geen schade en is daarom in aanloop tot een keuring een prima idee. Gebits- en spijsverteringsproblemen zijn pas aan de orde als het paard maanden- tot jarenlang op een dergelijk dieet zou moeten staan. Die 6 tot 8 weken tot de keuring is echt geen enkel probleem.

Rijk ruwvoer is daarentegen voor ieder paard een slecht idee. Paarden voer je ruwvoer dat arm is van voedingsstoffen maar van goede kwaliteit is in de zin van zonder stof en schimmels. Goed gedroogd hooi van natuurweide dus. Geen kuil van een ingezaaide grasproductieweide. Vers gras met mate, afhankelijk van je gebruiksdoel.

Maar goed, het gaat hier om een 3 jarige merrie die naar een keuringsconditie moet worden toegevoerd.
Dan gebruik je krachtvoer. Meer krachtvoer dan bij gewoon onderhoud.
De merrie is verder wat ze is: ze is een sportpaard en ze heeft geen smalle en platte romp, ze is gewoon niet optimaal gevoerd.

De merrie krijgt hooi zonder stof en schimmels. Het is echt hooi en niet zo'n voordroog. Ik sta bij mij vriend op de boerderij dus het hooi komt van hun land. Zij weten wel wat ze de paarden moeten voeren. De merrie wordt 4 jaar, eind mei. Ze krijgt nu meer krachtvoer en wordt niet meer gereden maar enkel nog gelongeerd.

Gebruikers-avatar
laina
BerichtenCOLON 148
CONTACTCOLON

Berichtdoor laina » 05 Mei 2011 12:41

muilwijk-horses schreefColonDat maakt wel degelijk uit. Een 4-jarige wordt kwa bespiering meer van verwacht!

Hmm dat is dan ook wel weer waar. Maar zelf vindt ik nu niet dat ze er erg jeugdig uit ziet zoals een 3 jarige. Vergelijk maar de foto's van toen ze 3 jaar was. Maar ze is nu ook nog niet heel bespierd. Dat weet ik. Ik ben er eigenlijk heel zuinig op. Qua training. Maar nu gaan we gewoon meer gaan longeren voor de keuring. :) Maar ik lees zeker eens je site vanavond hoor ;) Ik ken er niet zo veel van, ik doe het zelf maar ga wel iemand hebben die normaal gezien voor mij zou kunnen lopen.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 05 Mei 2011 19:49

Een smalle en platte romp zegt meer over de robuustheid van het dier en niet om vraag naar meer brok.

Dat fokt men eerst weg en dan moet met extra voer lijken of het wel weer op een ronde romp lijkt. Hoe krom kan een fokkerij zijn.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
A.de.V
BerichtenCOLON 193

Berichtdoor A.de.V » 05 Mei 2011 21:10

anna42 schreefColon
Een smalle en platte romp zegt meer over de robuustheid van het dier en niet om vraag naar meer brok.

Dat fokt men eerst weg en dan moet met extra voer lijken of het wel weer op een ronde romp lijkt. Hoe krom kan een fokkerij zijn.

Niemand stelt dat een keuringsconditie betekent 'ronde romp'. Bespiering in de bovenlijn staat geheel los van de mate van rond zijn van een romp. En niet iedereen heeft 'ronde romp' als fokdoel. Ik zie er de meerwaarde niet van.

@ de TS:
KWPN promotie-film
In dit filmpje toont KWPN wat de bedoeling is bij een merriekeuring. Let ook op de voedingsconditie van de paarden in het filmpje.
De merrie die te zien is op 1:30 tot 2:00 minuten is een nationale keuringsmerrie, die kun je dus als ijkpunt gebruiken voor een paard in een optimale keuringsconditie.

Gebruikers-avatar
laina
BerichtenCOLON 148
CONTACTCOLON

Berichtdoor laina » 05 Mei 2011 21:25

A.de.V schreefColon
anna42 schreefColon

Niemand stelt dat een keuringsconditie betekent 'ronde romp'. Bespiering in de bovenlijn staat geheel los van de mate van rond zijn van een romp. En niet iedereen heeft 'ronde romp' als fokdoel. Ik zie er de meerwaarde niet van.

@ de TS:
KWPN promotie-film
In dit filmpje toont KWPN wat de bedoeling is bij een merriekeuring. Let ook op de voedingsconditie van de paarden in het filmpje.
De merrie die te zien is op 1:30 tot 2:00 minuten is een nationale keuringsmerrie, die kun je dus als ijkpunt gebruiken voor een paard in een optimale keuringsconditie.

Dankje, dat filmpje had ik al eens bekeken. Het is idd een merrie die een goede keuringsconditie heeft. Voor mij was het belangrijkste dat ze opgenomen wordt in het stamboek maar als je steeds meer gaat denken dan wil je toch ook wel erg stiekem dat ster predicaat er bij... Ik ga niet te veel hopen maar gewoon met goede moed gaan :)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 08 Mei 2011 08:47

A.de.V schreefColon
anna42 schreefColon

.

Omdat men zich niet realiseert dat een rond romp ook altijd gepaard gaat aan veel buikspieren die weer bij het dragen absoluut noodzakelijk zijn.

Bovendien stabiliseert een ronde romp in beweging veel beter dan een platte romp, biedt meer ruimte aan de longen en zorgt bij liggen gaan of vallen dat romp kan rollen.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 08 Mei 2011 09:15

A.de.V schreefColonOnzin en bangmakerij.

* klik *

Is er wetenschappelijk aangetoond dat tijdelijk dieet met de verhouding 70% krachtvoer / 30% ruwvoer geen problemen oplevert.

Welke wetenschap heeft deze haaks op de natuur staande ontwikkeling aangetoond?

Gebruikers-avatar
A.de.V
BerichtenCOLON 193

Berichtdoor A.de.V » 08 Mei 2011 10:10

Ach, mijn vader zei altijd: "je kunt niet ieder bloemetje water geven".

Dus Anna42, veel succes verder met je theoriën :lol:

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 08 Mei 2011 12:38

Het was jouw twijfelachtige wetenschap.

Gebruikers-avatar
A.de.V
BerichtenCOLON 193

Berichtdoor A.de.V » 08 Mei 2011 13:13

Jij bent de enige die het in twijfel trekt ;)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 08 Mei 2011 16:54

Je schat het gemiddelde niveau van de paardenliefhebber erg laag in.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 08 Mei 2011 18:24

Je kan nog zo fan zijn van een omvang van een drachtig of vet ogende merrie, als het niet gewenst is op de keuring is het niet gewenst en dus niet zo handig om je zin door te drammen tenzij je perse rebels wilt zijn. Als je het persoonlijk gewoon mooi vind heb je dat er daarna toch in 2 weken weer aangevoerd.

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 08 Mei 2011 19:45

Anna gaat toch niet naar een KWPN keuring dus so what...

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 08 Mei 2011 21:32

muilwijk-horses schreefColonAnna gaat toch niet naar een KWPN keuring dus so what...

Nee, dar heb jij weer gelijk in :mrgreen:

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2007 13:34
WoonplaatsCOLON Blankenham
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 09 Mei 2011 08:44

A.de.V schreefColonOnzin en bangmakerij.

* klik *

Dit is een opdracht van een student, welke het niet eens heeft over de o zo belangrijke blindedarmfunctie bij het paard. Moeten we dat dan serieus nemen?
Daarnaast schrijft ook deze student dat een voedselverandering in korte periode grote gevolgen kan hebben.

Gebruikers-avatar
laina
BerichtenCOLON 148
CONTACTCOLON

Berichtdoor laina » 09 Mei 2011 15:31

Vandaag heb ik geoefend met Celo. Laten stappen en draven op de baan en ook het opstellen ervan.
We gaan geen neusriem aandoen. We vinden dat haar hoofd mooi uitkomt zonder.

Hier een foto van vandaag:
Afbeelding

wuswa
BerichtenCOLON 1520
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2006 14:51

Berichtdoor wuswa » 09 Mei 2011 16:08

Kan het niet laten een kleine opmerking te plaatsen bij deze foto: anders opstellen! Ziet er erg onderstandig uit!
Ik zie overigens ook liever wat meer 'vet op de ribben'....

Gebruikers-avatar
laina
BerichtenCOLON 148
CONTACTCOLON

Berichtdoor laina » 09 Mei 2011 16:49

wuswa schreefColonKan het niet laten een kleine opmerking te plaatsen bij deze foto: anders opstellen! Ziet er erg onderstandig uit!
Ik zie overigens ook liever wat meer 'vet op de ribben'....

Dus beter als je voor het paard staat het linker iets naar voor?

wuswa
BerichtenCOLON 1520
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2006 14:51

Berichtdoor wuswa » 10 Mei 2011 06:43

Beide voorbenen meer naar voren zien te plaatsen.

Terug naar