3 jarige merrie van Rubiquil

Wil je je paarden laten beoordelen? Plaats ze hier!
Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2005 13:46

Re: 3 jarige merrie van Rubiquil

Berichtdoor *Sanne » 03 Mei 2011 10:21

anna42 schreefColon
Van drachtige merries (vanaf 7-8 maanden dracht) mag je geen wereldbewegingen meer verwachten.

Vanaf de eerste dag van de dracht tot aan de laatste dag blijven de bewegingen bij een evenwichtige gebouwd onveranderd. En maar goed ook anders zou geen paard in de natuur overleven.

Wie gaat er nou met zo'n bolle merrie naar een keuring?

De vrouwelijke rondingen met harmonische lijnen en vormen maken een merrie aanmerkelijk mooier dan een plat nietmachinetje.

Helemaal mee eens :j
Odette, dachtig van Plutarchus (Perfectum x Cassini I)

Driejarige, grote Gelderse donkervos merrie te koop!
Voor meer informatie Klik

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 03 Mei 2011 20:00

laina schreefColon@ Anna42, momenteel krijgt ze nu ook sinds vorige week wat hooi bij omdat het gras echt heel kort staat. Ze krijgt dan ook nog 2 kg krachtvoer van Havens (basis sportbrok). Ik moest mijn oudste paard van 22 jaar toch mineralen voeren dus die heb ik staan en kan ik dus ook geven aan Celoliet. Ik ga deze week nog rijden en vanaf volgende week niet meer maar dus enkel nog longeren. :)

Lijkt me een goed plan en zorg dat ze volop ruwvoer krijgt. Veel succes.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
laina
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 14:01
WoonplaatsCOLON Blankenberge
CONTACTCOLON

Berichtdoor laina » 03 Mei 2011 20:49

anna42 schreefColon
laina schreefColon@ Anna42, momenteel krijgt ze nu ook sinds vorige week wat hooi bij omdat het gras echt heel kort staat. Ze krijgt dan ook nog 2 kg krachtvoer van Havens (basis sportbrok). Ik moest mijn oudste paard van 22 jaar toch mineralen voeren dus die heb ik staan en kan ik dus ook geven aan Celoliet. Ik ga deze week nog rijden en vanaf volgende week niet meer maar dus enkel nog longeren. :)

Lijkt me een goed plan en zorg dat ze volop ruwvoer krijgt. Veel succes.

Ja ze krijgt genoeg ruwvoer :) Dankje! Ik kan niet wachten tot het 6 juni is ;)

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 03 Mei 2011 21:21

Ik ben het meer eens met AdeV dan met Anna!
Longeren zonder bijzet? Kom nou. Je laat geen hond uit.
Voer erin! haver! En aan de bijzet. Wel ruwvoer maar niet teveel, 2 maal daags een plakje.
Dat korte weitje is goed. De laatste week het werk en voer terugnemen.
Ze moet fris zijn op de keuring, niet moe. Dus conditietraining aan de longe, bijzet zorgt voor de spieren.
En even een prof vragen naar je merrie te kijken, dat werkt beter dan hier op fokt raad te vragen.
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

Gebruikers-avatar
laina
BerichtenCOLON 148
CONTACTCOLON

Berichtdoor laina » 03 Mei 2011 21:45

muilwijk-horses schreefColonIk ben het meer eens met AdeV dan met Anna!
Longeren zonder bijzet? Kom nou. Je laat geen hond uit.
Voer erin! haver! En aan de bijzet. Wel ruwvoer maar niet teveel, 2 maal daags een plakje.
Dat korte weitje is goed. De laatste week het werk en voer terugnemen.
Ze moet fris zijn op de keuring, niet moe. Dus conditietraining aan de longe, bijzet zorgt voor de spieren.
En even een prof vragen naar je merrie te kijken, dat werkt beter dan hier op fokt raad te vragen.

Ik longeer altijd met pessoatuig. Doe ik iets liever dan met bijzet. Omdat de achterhand dan ook getraind wordt.
Van ruwvoer krijgt ze nu ook geen hopen maar toch een mooi plakje :)
De laatste week zal ik haar zeker terugnemen dat ze fit genoeg is, ze zal dan wat haver bij krijgen en wat krachtvoer minderen.
Ze moet idd fris zijn op de keuring, ze moet haar zelf goed showen!

Gebruikers-avatar
irmaz
BerichtenCOLON 5245
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 09:18

Berichtdoor irmaz » 03 Mei 2011 21:59

En als je dan krachtvoer geeft zorg dan voor goed krachtvoer. In Havens basis sportbrok zit niks in, dat is alleen ballast voor de lever en nieren. Zorg dan dat je een goede mengeling van Mijten of Lanoo geeft, liefst met een hoog vet en vit.E gehalte.
There is an art, or, rather, a knack to flying. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss. D. Adams (1952-2001)

Gebruikers-avatar
Viennanova
BerichtenCOLON 3463
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2004 14:56

Berichtdoor Viennanova » 04 Mei 2011 08:08

Longeren zonder bijzet lijkt me geen goed plan. AdV en Muilwijk hebben gelijk, goed krachtvoer geven, en zorgen dat je die bovenlijn rond bespierd krijgt.

Gebruikers-avatar
laina
BerichtenCOLON 148
CONTACTCOLON

Berichtdoor laina » 04 Mei 2011 13:15

Viennanova schreefColonLongeren zonder bijzet lijkt me geen goed plan. AdV en Muilwijk hebben gelijk, goed krachtvoer geven, en zorgen dat je die bovenlijn rond bespierd krijgt.

Is een pessoatuig ook goed of moet ik echt met bijzet gaan longeren?

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 04 Mei 2011 13:22

Als je een jong paard niet wilt vernielen, moet je hem vooral op een volte niet bijzetten. Geen van de mensen die hier maar wat roept dat je jong paard moet bijzetten, heeft er enig idee hoe de beenzetting op een volte is. Bovendien hebben ze al helemaal geen ervaring van een niet bijgezet paard en de resultaten daarvan.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

chayenne2
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2010 14:55

Berichtdoor chayenne2 » 04 Mei 2011 13:33

vindt een pessoa tuig teveel van het goede voor een 3 jarige.
wat goed werkt ipv bijzetten, wat toch meer afdwingend is, met touwtjes heel heel los, zo dat ze alleen niet helemaal de kop erop kan zetten, alle ruimte ermee geven, gaan ze erg mooi van over de rug lopen, kunnen ook gewoon dan met het neusje op de grond lopen, dan balkjes lopen aan de longe bijvoorbeeld erbij nemen.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2007 13:34
WoonplaatsCOLON Blankenham
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 04 Mei 2011 14:02

Als je je paard wilt trainen zonder op er gaan zitten doe dit dan aan de lange teugels, oke je wordt er zelf wat moe van omdat je mee moet lopen, maar het is voor je paard veel beter, niet alleen voor bespiering maar ook voor het in balans gaan.
Een passoa vind ik altijd te veel van het goeie voor welk paard dan ook, heb een hekel aan die dingen.

Overigens is bovenlijnbespiering ook een kwestie van erfelijkheid. Die van mij krijgen nog geen kilo basisbrok per dag en hebben meer dan genoeg bovenlijn , zit ze in de genen.

Daarnaast zou ik dit paard zeker meer ruwvoer geven. Ik vind haar buik erg opgetrokken, buiten dat het niet goed is voor haar gezondheid om weinig ruwvoer te hebben, ziet het er ook niet mooi uit.

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 04 Mei 2011 14:19

ben het met je eens dat een pessoa teveel is voor zowat ieder paard, mijn paard is 10 en goed in bespiering en conditie, maar een pessoa wordt hij alleen maar dwars en komt in verzet ertegen van hoe los dan ook.
aan de lange lijnen werken moet je dan wel kunnen :D
lijkt mij goed werken idd maar bouw je daar ook conditie van je paard dan :D mee op?

maddy
BerichtenCOLON 573
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2005 20:36

Berichtdoor maddy » 04 Mei 2011 14:55

paarden die bijgezet getraind worden,zie je vaak met zo'n half afgeknepen nekje lopen,geen gezicht,en niet te rijden onder het zadel.

Goed longeren is waar het vaak mis gaat,de kop naar beneden ,moet het waarschijnlijk zijn,maar als ze ergens afbreken wordt het door vele niet gezien.
Deze paarden leren veel te los van het bit te lopen,met zero training als gevolg.
Plus het achterbeen gebruik ben je vaak helemaal kwijt,je hebt geen meter te vertellen ,zonder dubbele longe..

Ik ga met Cyrina mee,voel wat je in je hand krijgt door er zelf achter te gaan lopen,en niet door hem in een bepaalde houding te "zetten" en daarmee af.

Hier gaan veel paarden mee naar de filistijnen ,om psychisch nog maar te zwijgen.

Gebruikers-avatar
laina
BerichtenCOLON 148
CONTACTCOLON

Berichtdoor laina » 04 Mei 2011 15:04

Mijn paard verzet haar niet tegen de pessoa. Ze doet dit eigenlijk erg graag. Ze loopt er erg fijn mee.
Als ik ga longeren met bijzet dan loopt ze niet ontspannen maar gaat ze zich er tegen gaan verzetten.

Hier zie je wat foto's met het longeren van pessoa. Hij staat op de manier die goed is voor een jong paard. De koorden gaan door het bit en zo naar de singel onder haar buik. Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's. De binnenpiste is niet erg handig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 04 Mei 2011 16:18

Chayenne, de conditie bouw je er uiteindelijk ook mee op, mits die van jezelf maar goed is, haha. Maar je bouwt er voornamelijk kracht en dus bespiering mee op. Vooral in draf en later zelfs galop, moet het paard meer verzamelen omdat het de bedoeling is dat jij niet hoeft te rennen (bij galop wel snelwandelen). Daarnaast kun je net als onder het zadel bepaalde spieren extra trainen waar jij dat nodig acht, want je kunt aan de lange teugels ook echouderbinnen, travers, wijkent etc. Alleen hoeft het paard jouw ruitergewicht niet mee te zeulen.

Laina, persoonlijk zou ik niet blij zijn met hoe het paard daar loopt. Ten eerste heb je een bit in en aangezien een passoa helemaal uit een stuk is krijgt een paard bij elke keer dat er een achterbeen naar achter gaat een rukje in zijn mond. Daarnaast loopt het paard ondanks al die toeters een bellen ook nog in contrastelling.

Gebruikers-avatar
laina
BerichtenCOLON 148
CONTACTCOLON

Berichtdoor laina » 04 Mei 2011 16:59

Cyrina schreefColonChayenne, de conditie bouw je er uiteindelijk ook mee op, mits die van jezelf maar goed is, haha. Maar je bouwt er voornamelijk kracht en dus bespiering mee op. Vooral in draf en later zelfs galop, moet het paard meer verzamelen omdat het de bedoeling is dat jij niet hoeft te rennen (bij galop wel snelwandelen). Daarnaast kun je net als onder het zadel bepaalde spieren extra trainen waar jij dat nodig acht, want je kunt aan de lange teugels ook echouderbinnen, travers, wijkent etc. Alleen hoeft het paard jouw ruitergewicht niet mee te zeulen.

Laina, persoonlijk zou ik niet blij zijn met hoe het paard daar loopt. Ten eerste heb je een bit in en aangezien een passoa helemaal uit een stuk is krijgt een paard bij elke keer dat er een achterbeen naar achter gaat een rukje in zijn mond. Daarnaast loopt het paard ondanks al die toeters een bellen ook nog in contrastelling.

Ja ik weet dat het niet de meest goeie foto's zijn. De foto's geven dan ook een heel vertekend beeld. Het is net alsof mijn paard scheef loopt maar dit is niet zo. Maar het was gewoon om een idee te geven hoe mijn pessoa hangt en zeker niet te strak ofzo.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 05 Mei 2011 08:12

Overigens is bovenlijnbespiering ook een kwestie van erfelijkheid. Die van mij krijgen nog geen kilo basisbrok per dag en hebben meer dan genoeg bovenlijn , zit ze in de genen
.

De erfelijkheid hier is meer een kwestie van rondgeribde paarden. Niet alleen ontwikkelt en biedt een rondgeribde romp, ook zonder van het krachtvoer, veel meer plaats aan de bovenlijnbespiering maar zit het voor ruiter en paard ook veel beter.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 05 Mei 2011 08:20

laina schreefColon
Cyrina schreefColonChayenne, de conditie bouw je er uiteindelijk ook mee op, mits die van jezelf maar goed is, haha. Maar je bouwt er voornamelijk kracht en dus bespiering mee op. Vooral in draf en later zelfs galop, moet het paard meer verzamelen omdat het de bedoeling is dat jij niet hoeft te rennen (bij galop wel snelwandelen). Daarnaast kun je net als onder het zadel bepaalde spieren extra trainen waar jij dat nodig acht, want je kunt aan de lange teugels ook echouderbinnen, travers, wijkent etc. Alleen hoeft het paard jouw ruitergewicht niet mee te zeulen.

Ja ik weet dat het niet de meest goeie foto's zijn. De foto's geven dan ook een heel vertekend beeld. Het is net alsof mijn paard scheef loopt maar dit is niet zo. Maar het was gewoon om een idee te geven hoe mijn pessoa hangt en zeker niet te strak ofzo.

Gauw mee stoppen.

Gebruikers-avatar
A.de.V
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 13:06

Berichtdoor A.de.V » 05 Mei 2011 09:51

Lekker tegenstrijdige adviezen weer allemaal :lol:
Nou ja, zelf weten.

Ik zie het probleem met die pessoa niet zo, die hangt mooi op B-niveau en dat lijkt me passend voor een 3 jarige. De bodem vraagt niet overdreven veel van de pezen van het jonge paard (en o boy, dat zie je zo vaak anders, al die arme dieren die moeten ploeteren in veel te mul zand!)
Imo heeft dit dier simpelweg meer krachtvoer nodig (haver of hoogwaardige sportbrok) en dat mag best een paar weken voorafgaand aan een keuring. Beestje verdient dan na de keuring wel een week of twee vakantie (en dan juist heel weinig krachtvoer!)

De aanloop naar de keuring is heel iets anders dan 'gewoon paard houden'.
Het is een tijdelijk iets en je gaat gericht korte-termijn trainen en voeren. Dat kunnen jonge paarden best aan.
Je wilt voor een keuring een sportconditie met vulling in de bovenlijn. Een ruwvoerbuik is dan totaal onbruikbaar en heeft een negatieve invloed op de beweging.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 05 Mei 2011 09:57

Naar mijn idee moet je paard er altijd zo perfect mogelijk bij staan en niet alleen als je naar de keuring moet.

Dat dit paard wat meer krachtvoer mag krijgen ben ik het wel mee eens, maar zeker ook meer ruwvoer.

Als je paard beweginsproblemen heeft door ruwvoer betekend dit dat hij staat te schransen en dus eigenlijk te kort krijgt. Als je paard veel ruwvoer krijgt eet hij rustig en stampt zich niet vol, heb je ook geen beweginsproblemen.

Daarnaast is je rendement wat ze uit krachtvoer halen veel lager als ze te weinig ruwvoer hebben in hun sprijsverteringskanaal, omdat het dan veel te snel passeerd.

Gebruikers-avatar
A.de.V
BerichtenCOLON 193

Berichtdoor A.de.V » 05 Mei 2011 10:00

Ik bedoel problemen in beweging in de zin van : teveel buik gaat in de weg zitten.

Het is een gegeven dat slankere paarden meer ruimte en meer lichtvoetigheid lijken te hebben in vergelijk tot dikkere paarden.
Welnu: op de keuring wil je dus niet dat de buik in de weg zit. Dus geen bolle grasbuik :lol:

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 05 Mei 2011 10:03

Wat ik al schreef; een echt bolle grasbuik krijgen ze alleen als ze zich volproppen, als ze altijd voldoende ruwvoer aangeboden krijgen doen ze dat niet en heb je een correct buikje. En zo'n opgetrokken buik is ook niet om aan te zien, hierdoor lijkt een paard meer op de voorhand gebouwd. Gewoon een normale buikvulling is het beste.

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 05 Mei 2011 11:05

voor de gezondheid van je paard moet zij of hij genoeg ruwvoer krijgen, (mijn paarden staan op onbeperkt hooi, geen van hen heeft een gras/ruwvoerbuik), belangrijkste lijkt mij de gezondheid van een paard, ze worden er ook heel wat vrolijker van!

Cyrina; klinkt goed aan de lange lijnen trainen, helaas kan ik het niet, ga er toch eens een cursus voor doen, weet jij waar het beschreven staat hoe je te werk moet gaan en je paard eraan kan laten wennen?

Laina, zou toch je merrie als je haar longeert met een pessoa op de video zetten, deze langzaam afspelen, kan je zien wat een inwerking een pessoa heeft, denk dat je er dan van af ziet, kan je het ook goed vergelijken als je haar met bv touwtjes of met niets longeerd.

Gebruikers-avatar
A.de.V
BerichtenCOLON 193

Berichtdoor A.de.V » 05 Mei 2011 11:31

Is er hier ergens iemand die beweert dat het paard geen ruwvoer meer mag hebben?

Tuurlijk moet het paard ruwvoer tot zich krijgen.
Alleen méér krachtvoer als je de bovenlijn wilt vullen.

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2005 13:46

Berichtdoor *Sanne » 05 Mei 2011 11:45

Als het ruwvoer niet meer de overhand heeft krijg je gegarandeerd gebits en spijverteringsproblemen. Een paard is een ruwvoer en geen krachtvoer verwerker. Wat brok is een goede aanvulling op grof, niet te rijk maar goede kwaliteit ruwvoer. Een smalle en platte romp zegt meer over de robuustheid van het dier en niet om vraag naar meer brok.
Odette, dachtig van Plutarchus (Perfectum x Cassini I)

Driejarige, grote Gelderse donkervos merrie te koop!
Voor meer informatie Klik

Terug naar