opwaarts gebouwd en met de schoft omhoog bewegen

Keuringen / Veilingen

frans
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2010 21:26

opwaarts gebouwd en met de schoft omhoog bewegen

Berichtdoor frans » 25 Aug 2013 20:41

Bovenstaande termen kom ik erg vaak tegen, ook nu weer in de verslagen van de KWPN-paardendagen die geweest zijn.

Eerlijk gezegd irriteren deze uitspraken mij een beetje. Misschien komt dat wel omdat ik niet goed begrijp en/of zie wat ermee bedoeld wordt.
Kan iemand mij dit uitleggen/toelichten? Het liefst met beeldmateriaal erbij?

Daarnaast vraag ik mij af of bovengenoemde termen wenselijk zijn en/of beschreven worden door de FEI om tot goede prestaties in de dressuurring te komen.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Re: opwaarts gebouwd en met de schoft omhoog bewegen

Berichtdoor Sizzle » 25 Aug 2013 22:00

Ik heb een klassiek geschoolde Duitse instructie en die gebruikt die term ook.
Ik weet niet of het KWPN daar hetzelfde mee bedoelt, maar voor haar is dat vanuit het achterbeen bewegen waarbij de schouder genoeg vrijheid heeft om naar voren te grijpen en het paard dus ook in oprichting komt (aan de voorkant licht wordt).

Bij het KWPN heb ik meestal het idee dat ze daarmee een lang voorbeen bedoelen met een schoft die hoger is dan het kruis. Maar zeker weten doe ik het niet.
Mijn merrie was in iedergeval te weinig berg-op voor het KWPN.

Ruiter
BerichtenCOLON 407
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2011 16:02

Berichtdoor Ruiter » 26 Aug 2013 10:16

Wat betreft met de schoft omhoog bewegen geef Sizzle de perfecte omschrijving.

Bergopwaarts gebouwd zijn heeft meer met de romprichting te maken dan met de lengte van het voorbeen oid.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 26 Aug 2013 11:18

Bergopwaarts gebouwd zijn heeft meer met de romprichting te maken dan met de lengte van het voorbeen oid

Vreemd genoeg kijkt men bij de romprichting niet naar de onder- maar naar de bovenlijn en ligt bij het gros van deze paarden het diepste (zwaarte) punt niet in het midden maar tussen de voorbenen.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Terug naar