Easp Hengstenkeuring 2012

Keuringen / Veilingen

Gebruikers-avatar
Mefera
BerichtenCOLON 1417
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2007 20:00
WoonplaatsCOLON Kop van Overijssel

Re: Easp Hengstenkeuring 2012

Berichtdoor Mefera » 25 Apr 2012 08:40

danea schreefColonHet was erg leuk, voor mij de eerste keer, zelf een hengst voorbrengen. Pff je wordt er best moe van hahah.
Ik wacht ook op het officiele persbericht en verslag van het Easp zelf, ben benieuwd naar de foto's.
Weet iemand wie ze op de dag gemaakt heeft en hoe ik met haar in contact kom?

http://www.easpstamboek.nl/
Think For Yourself, Question Everything.
Dont try to find the answer, if you don't know what the question is.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Berichtdoor senja » 25 Apr 2012 19:15

Leuke nieuwe afkorting voor EASP European Arabofries Sport Paard :lol:

Begrijp me niet verkeerd hoor vind het mooie mannekes maar dan moet je in mijn ogen wel een aparte categorie toevoegen in mijn ogen. Zit denk ik veel potentie in Arabofriezen voor de sport.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 25 Apr 2012 20:21

Het doel van het EASP is de bevordering van het Shagya/Arabisch bloed. Dat kan even goed met klassieke Friezen als met warmbloeds en veel minder met racepaarden. Alleen zover kijken de fokkers nog niet. Het EASP dus wel.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

boviet
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 22:03
WoonplaatsCOLON NH

Berichtdoor boviet » 25 Apr 2012 20:24

de pony's zijn goed. bij de rijpaarden is er 1 easp gefokt ( maar is niet op het juiste moment op de foto gezet) de andere 3 vind ik niet passen binnen het easp. wel bij de arabo friezen.
regelmatig veel belovende sportpaarden te koop

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 25 Apr 2012 20:36

De Arabo-Friesians vormen een onderdeel van de ERS zoals het EASP dit heeft geformuleerd en ten doel stelt en niet wat de goegemeente er in zijn algemeenheid van denkt.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

sdb
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 14:50

Berichtdoor sdb » 25 Apr 2012 21:08

Snap eigenlijk ook niet wat jullie nu plots met arabo-friezen hebben.
Eén is gekeurd als dekhengst en heeft nakomelingen zat binnen de populatie, de andere 2 werden eerder afgekeurd door het arabo-fries stamboek.
Het ging toch om Shagya's binnen het EASP of heb ik dat zo fout voor?

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 25 Apr 2012 21:12

Zie mijn voorgaande post.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 25 Apr 2012 21:23

Nu staan de Arabo's bij de gewone paarden ter keuring dat vind ik een beetje vreemd. Een barokke paard is in mijn ogen wat anders als een warmbloed. Wil je verder denken met de arabo's dan moet je een fok programma opzetten om de inteelt factor te beperken hierin goed gekozen lijnen fokken en zorgvuldig uitdokteren en experimenteren en je kan een prachtig sportpaard fokken. maar goed zo kijk ik er tegenaan. Vind de communicatie van het EASP uiterst summier naar buiten toe. Ik hoor we zijn hier mee bezig we zijn daar mee bezig maar ik zie niks en dat moet in mijn ogen juist wel. Ik ben nog steeds fan van het EASP alleen communicatie met de buitenwereld mag wel worden aangepakt. er wonen namelijk meer mensen in dit land dan alleen EASP kenners. Ik zou zeggen HELLO WORLD!!!!!!!

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 25 Apr 2012 21:27

Ze vallen onder categorie ERS als Arabo-Friesians. Zo zijn ze ook gekeurd en op de keuring ingedeeld en toegelicht. Overigens is dit een discussie die niet hier maar door de leden gevoerd wordt. Bovendien is de Arabo-Frisian net als de ERS een warmbloed. Inteelt is geen factor bij de A-F en dat wordt net als bij de andere sportpaarden/pony's bewaakt.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 25 Apr 2012 21:45

Leuk dat de discussie door de leden wordt gevoerd, Glad I could help :lol:

Tja het is een keuze maar in mijn opinie geen wijze keuze. Hoe kunnen leden van andere stamboeken die een alternatief zoeken dit nu serieus vinden. Maak er wat aparts van dan snappen mensen het. Het is de vorm die in mijn ogen anders zou kunnen. daarbij is een discussie vrij op een forum zoals dit dus, ik zie niet in waarom ik me daar niet in kan mengen. Wat de leden zelf binnen de club bekokstoven moeten ze zelf weten. ik geef alleen maar aan wat mij opvalt niet meer als dat. It's just an opinion :shock:

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 25 Apr 2012 21:49

Iets aparts moet men van racepaarden maken. Niet van warmbloedpaarden. De combinatie Groningers/Gelder/Shagya/Arabisch maken we ook niet iets aparts van. EASP heeft een veelzijdig sportpaard tot doel.

sdb
BerichtenCOLON 88

Berichtdoor sdb » 25 Apr 2012 22:11

Anna uw voorgaande post maakt mij niets wijzer.
Waarom schrijft u niet gewoon arabo-fries?
Het word een beetje een klucht hoor. Eerst voorbrengen bij het EAFS, afgekeurd och geen probleem ZSAA of EASP geven wel een dekbrevetje.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 26 Apr 2012 07:56

Meer hengsten neem ik aan. Met 1 hengst krijgen ze dadelijk problemen met behoud erkenning.

danea
BerichtenCOLON 778
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2009 12:39

Berichtdoor danea » 26 Apr 2012 08:35

boviet schreefColonde pony's zijn goed. bij de rijpaarden is er 1 easp gefokt ( maar is niet op het juiste moment op de foto gezet) de andere 3 vind ik niet passen binnen het easp. wel bij de arabo friezen.

Wat betrefd de foto's ben ik het met je eens, zal binnen kort zelf een paar foto's er opzetten.
Danea M2 geklasseerd
Kashmire ZZ-L
Baboer Goedgekeurd!

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 26 Apr 2012 08:47

sdb schreefColonAnna uw voorgaande post maakt mij niets wijzer.
Waarom schrijft u niet gewoon arabo-fries?
Het word een beetje een klucht hoor. Eerst voorbrengen bij het EAFS, afgekeurd och geen probleem ZSAA of EASP geven wel een dekbrevetje.

Het EAFS streeft naar de Friese kenmerken en het EASP naar de Arabische.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 26 Apr 2012 08:48

Sizzle schreefColonMeer hengsten neem ik aan. Met 1 hengst krijgen ze dadelijk problemen met behoud erkenning.

De EU-erkenning heeft niets met het wel of niet goedkeuren van hengsten van doen.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2007 13:34
WoonplaatsCOLON Blankenham
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 26 Apr 2012 09:24

senja schreefColonNu staan de Arabo's bij de gewone paarden ter keuring dat vind ik een beetje vreemd. Een barokke paard is in mijn ogen wat anders als een warmbloed. Wil je verder denken met de arabo's dan moet je een fok programma opzetten om de inteelt factor te beperken hierin goed gekozen lijnen fokken en zorgvuldig uitdokteren en experimenteren en je kan een prachtig sportpaard fokken. maar goed zo kijk ik er tegenaan. Vind de communicatie van het EASP uiterst summier naar buiten toe. Ik hoor we zijn hier mee bezig we zijn daar mee bezig maar ik zie niks en dat moet in mijn ogen juist wel. Ik ben nog steeds fan van het EASP alleen communicatie met de buitenwereld mag wel worden aangepakt. er wonen namelijk meer mensen in dit land dan alleen EASP kenners. Ik zou zeggen HELLO WORLD!!!!!!!

Elk barok paard is een warmbloedpaard. de Friezen zijn de zwaarste samen met de Napolitaner. Een Arabofries heeft echter ook een flinke scheut Arabisch bloed, dit samen met de evenwichtige bouw van met name de 1e en de 3e, denk ik dat ze goed kunnen bijdrage in het stamboek, zeker voor merries die nog wat minder evenwichtig gebouwd zijn.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 26 Apr 2012 09:45

Elk barok paard is een warmbloedpaard. de Friezen zijn de zwaarste samen met de Napolitaner

Daar hebben de meeste moderne paardenliefhebber geen weet van. Die scharen de racepaarden onder de rijpaarden en de oorspronkelijke warmbloed(rij)paarden onder een vergaand museumstuk.

Nog zwaarder waren misschien wel de Ostfriesen en ook de vooroorlogse Knabstruppers deden daar weinig voor onder.

Afbeelding
Lord Ostfries van 1930

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 26 Apr 2012 09:59

Begrijp me niet verkeerd Ik ben beslist niet tegen Arabofriezen en vind de paarden zoals getoond op de keuring er prima uitzien. Neemt niet weg dat Barokke paarden in de algemene zin iets anders is (wordt gezien) dan een warmbloed rijpaard. Dat de Arabofries een goede aanvulling is en past bij het EASP prima. Mijn bezwaar is dit dat het een allegaartje lijkt te doen worden waar andere stamboeken met het oog op erkenning een hekel aan hebben. Wil je dat niet dan is dat een keuze maar mij lijkt het erg onverstandig in het kader van de beeldvorming.

Maar ach op den duur kan alles zullen we maar zeggen. Uit onderzoek is gebleken dat in 30% van de huidige race paarden genen zitten van een shetlander :lol:

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2007 13:34
WoonplaatsCOLON Blankenham
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 26 Apr 2012 10:12

En natuurlijk de Kladruber, welke ook behoorlijk fors is.

Barokke paarden worden inderdaad gezien als een aparte tak binnen de warmbloedrijpaarden, maar het blijven warmbloedrijpaarden. Al wordt de Fries nog wel eens vals bestempeld als koudbloed. (de andere zwaardere types binnen de barokke rassen kent men vaak niet eens). Maar als ik zie hoe een fijn paard Diablo (PRE x KWPN) van mij is in karakter en beweging, dan denk ik dat ze echt een een toegevoegde waarde hebben op het moment.

Het EASP zou voor de Barokke hengsten (Arabofriezen en Frederiksborgers zie ik staan) een apart kopje; Goedgekeurde Barokke hengsten kunnen maken, met misschien een stukje erbij met het waarom en de voordelen??

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 26 Apr 2012 10:16

Neemt niet weg dat Barokke paarden in de algemene zin iets anders is (wordt gezien) dan een warmbloed rijpaard.

Perceptie en onkunde kunnen nooit bepalend zijn voor een fokbeleid.

Dat de Arabofries een goede aanvulling is en past bij het EASP prima.

Zijn we het onder de EASP voorwaarden daar over eens.

Mijn bezwaar is dit dat het een allegaartje lijkt te doen worden waar andere stamboeken met het oog op erkenning een hekel aan hebben.

De kwalificatie allegaartje is al eveneens op het conto van de onkunde af te schrijven. De barokke warmbloeds hebben een veel evenwichtiger en uniformere bouw dan de van de Engelse Volbloeds afgeleide race(warmbloed) modellen. Juist daar is het een allegaartje van de meest uiteenlopende modellen en types.

Waar andere stamboeken met het oog op de erkenning een hekel aan hebben, moeten ze maar op zichzelf toepassen. Daar heeft het EASP niets mee op en gaat op die hersenkronkels geen beleid op afstemmen. Stel je voor zeg dat dergelijke standpunten de toetsing van een fokbeleid zouden vormen. Dan werd de chaos nog veel groter en kun je er een grote grabbeltonfokkerij van maken.

sdb
BerichtenCOLON 88

Berichtdoor sdb » 26 Apr 2012 10:23

Dit is id een positieve noot meer arabier en minder fries maar deze hengsten tonen mijns inziens weinig arabische kenmerken. De ganse arabo-friezen fokkerij is veel te snel de arabische kenmerken gaan verdringen door de verdringingsterugkruising op de fries. De fouten van de fries komen teveel - te vaak terug naar boven. Dit zie je ook aan 2 van deze hengsten.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 26 Apr 2012 10:25

Cyrina schreefColonEn natuurlijk de Kladruber, welke ook behoorlijk fors is.

Barokke paarden worden inderdaad gezien als een aparte tak binnen de warmbloedrijpaarden, maar het blijven warmbloedrijpaarden. Al wordt de Fries nog wel eens vals bestempeld als koudbloed. (de andere zwaardere types binnen de barokke rassen kent men vaak niet eens). Maar als ik zie hoe een fijn paard Diablo (PRE x KWPN) van mij is in karakter en beweging, dan denk ik dat ze echt een een toegevoegde waarde hebben op het moment.

Het EASP zou voor de Barokke hengsten (Arabofriezen en Frederiksborgers zie ik staan) een apart kopje; Goedgekeurde Barokke hengsten kunnen maken, met misschien een stukje erbij met het waarom en de voordelen??

De ERS categorie bij het EASP streeft het evenwichtsmodel na. Dat is een specifiek barokke eigenschap. Alleen heeft de moderne paardenliefhebber daar geen weet van.

Jouw kruising van PRE x KWPN kan men derhalve in de moderne optiek evenmin plaatsen. Dat daardoor het evenwicht in de bouw weer toeneemt en daarmee de rijkwaliteiten aanmerkelijk worden verhoogd, is voor het gros al te hoog gegrepen. De onkunde viert hoogtij en de huidige paardenstapel is daar een weerspiegeling van.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 26 Apr 2012 10:31

sdb schreefColon

Dit is id een positieve noot meer arabier en minder fries maar deze hengsten tonen mijns inziens weinig arabische kenmerken. De ganse arabo-friezen fokkerij is veel te snel de arabische kenmerken gaan verdringen door de verdringingsterugkruising op de fries. De fouten van de fries komen teveel - te vaak terug naar boven. Dit zie je ook aan 2 van deze hengsten.

Je moet een begin maken en de fokkers op dit terrein begeleiden. De combinaties met Arabo-Friesian merries bij deze hengsten geven weer het meer evenwichtige model en de niet de combinatie met Friese merries.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 26 Apr 2012 10:33

Tja dat andere onwetend zijn het zal wel Dat EV een verkeerde invloed hebben op de warmbloeden daar zijn we het over eens. Het gaat om de beeldvorming het alternatief en de erkenning en samenwerking. Die heb je nodig anders blijf je een vreemde eend in de bijt en maak je het alternatief voor fokkers kleiner om hun paard in te schrijven bij het EASP. Het maakt mij niet uit en ja het is aan de leden van het EASP maar groei, erkenning zijn ook belangrijke factoren voor een stamboek. De beeldvorming is zo vertroebelend voor buitenstaanders en denken fokkers / eigenaren al aan overstappen naar een ander stamboek dan nog maak je de drempel hoger en hoger.

Kies je daarvoor dan moet je wel het Rivella principe hanteren en communiceren en dat is Een beetje vreemd maar wel lekker.

Terug naar