hengstenkeuring

Keuringen / Veilingen

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

hengstenkeuring

Berichtdoor senja » 08 Dec 2010 00:35

Daar gaan we weer de hengstenkeuring is weer begonnen en in de afgelopen twee dagen toch opvallende dingen gebeurt.

Springpaard Vigaro vijf op de eerste bezichtigingen en vijf paarden door naar de tweede. Dat is echt een hele goede score voor deze hengst.

Wynton heeft ook vijf nakomelingen door en dat is toch en goede prestatie.
(iemand dit gezien en wat was de indruk van deze eerste jaargang)

Vivaldi scoort ook hoog met vijf nakomelingen door.

Ik ben nog niet geweest ik ga nog wel even kijken op de springdag om een beetje een algemene indruk te krijgen van deze jaargang.

Nog iemand geweest? en wat was je indruk. Het is toch altijd leuk goede hengsten te spotten die opvallend zijn.

LJB
BerichtenCOLON 1078
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2007 15:51

Berichtdoor LJB » 08 Dec 2010 08:26

Van Whitacker en Warrant vond ik ook een aantal aansprekende zonen aanwezig.

Het was jammer dat er een aantal hengsten zich niet op de sprong lieten zien. Exterieur en beweging ruim voldoende alleen op de sprong lieten ze niet zien wat er verwacht kon worden.

Verdi x Cantus was er daar een van.

Gebruikers-avatar
3miel
BerichtenCOLON 746
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2008 00:12

Berichtdoor 3miel » 08 Dec 2010 11:39

ik ben niet wezen kijken maar gelukkig hebben we de foto's nog.
http://oypo.nl/pixxer.asp?id=5B8A6C4F702D49AA

zit genoeg tussen die zichzelf over de hindernissen gooien met de benen eronder, en een paar die een mooie techiek laten zien.
Snap wel dat de vigaro's door zijn. Behalve die Vigaro X Triton, daarbij twijfel ik wel aan zijn techniek, zo vanaf de foto's dan.

Gebruikers-avatar
NatasjavE
BerichtenCOLON 568
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2008 21:00

Berichtdoor NatasjavE » 08 Dec 2010 20:48

De Sander x Ahoy is mijn favoriet. Hoop hem in Zwolle zelf te zien.
.

nina62
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 21:10

Berichtdoor nina62 » 09 Dec 2010 10:48

Op www.yvonnetermeer.nl staan nu foto's van de eerste 3 dagen 1e bezichtigingen.

LJB
BerichtenCOLON 1078
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2007 15:51

Berichtdoor LJB » 09 Dec 2010 11:51

3miel schreefColonik ben niet wezen kijken maar gelukkig hebben we de foto's nog.
http://oypo.nl/pixxer.asp?id=5B8A6C4F702D49AA

zit genoeg tussen die zichzelf over de hindernissen gooien met de benen eronder, en een paar die een mooie techiek laten zien.
Snap wel dat de vigaro's door zijn. Behalve die Vigaro X Triton, daarbij twijfel ik wel aan zijn techniek, zo vanaf de foto's dan.

Vigaro x Phin Phin en Vigaro x Calvados staken qua type, beweging en sprong boven de rest uit. De Vigaro x Triton kantelde op de sprong en verder is op de foto te zien hoe hij springt. Het verbaasde mij dat hij door mocht.

Phoenix
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2008 12:50

Re:

Berichtdoor Phoenix » 09 Dec 2010 12:38

Ik was erbij en heb me zeer verbaasd. Correct in takt bewegende, bloedmooie paarden die geen kans krijgen en wijdbeens dravende eenpoters die wel door mogen...

Ik heb zelfs het keuringsprotocol 2011 ernaast gelegd, om te kijken of het nog wel de bedoeling is van het KWPN om een paard voor te brengen met een sterk ondertredend achterbeen. Natuurlijk zijn niet alle aangewezen hengsten niet goed genoeg, maar ik ben van mening dat een aantal opvallend goede hengsten geen kans hebben gekregen.

De meeste hengsten die door mogen hebben straks in ieder geval een ruiter of amazone nodig uit de "Hollandse school". Ik ben heel erg benieuwd wat anderen ervan vonden.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 09 Dec 2010 12:47

Dat van dat protocol dat komt me bekend voor ik heb het er ook wel eens bijgepakt omdat ik aan mezelf begon te twijfelen. Gelukkig hebben fokkers keuzevrijheid en kunnen ze zelf kiezen welke hengst ze nemen voor hun merrie. De goede komen vanzelf bovendrijven en geen keuringscommissie die daar wat aan kan veranderen. Nederland moet zich realiseren dat de wereld groter is als dit grondgebied en als ze de goede paarden niet keuren dat fokkers zo de grens overgaan. Ik zie deze trent trouwens al erg doorzetten en dat is wel schadelijk voor de Nederlandse fokkerij. Gisteren nog met een eigenaar van een GGK hengst gesproken en ik complimenteerde hem met de goede beweger en hij zei nog voor mij is het zeer belangrijk dat ook een springpaard goed kan bewegen en niet alleen in de galop. Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn want ik wordt niet vrolijk als ik twee zesjes zie voor stap en draf. :-(

Phoenix
BerichtenCOLON 38

Berichtdoor Phoenix » 10 Dec 2010 13:18

Tja, als dit het fokbeleid blijft van het KWPN dan zie ik het toch somber in over 10 jaar. Op dit moment weet ik van de laatste jaargangen van de dressuurrichting geen enkele hengst die ik op mijn merries zou willen hebben. Velen zijn mij voorgegaan en uitgeweken naar onze buurlanden, maar Duitsland noemen in combinatie met fokken lijkt hier in Nederland bijna vloeken.

Over één van onze hengsten werd tijdens de 1e BZ door voormalige keurmeesters die achter ons zaten gezegd dat het er wel 1 van van Norel had kunnen zijn. Ik vatte dat op als een compliment, maar zo werd het niet bedoeld :? !

Ik heb van alle hengsten die door waren tijdens de 1e BZ een map met foto's gemaakt en daar de foto van een hengst tussen gezet die ze niet wilden hebben. Vervolgens heb ik daar een aantal gerenommeerden naar laten kijken. Allemaal kozen de hengst die niet door was vanwege zijn correcte manier van bewegen, zijn ijzersterke achterbeen, zijn fundament en zijn bloedmooie verschijning. Je had de verbijstering op de gezichten moeten zien toen ik vertelde dat dat de enige van alle plaatjes was die NIET door was.

Ik vond destijds het idee om blind te keuren zo gek nog niet, maar ik begrijp nu dat dit helemaal niet mogelijk is...

olympus
BerichtenCOLON 1736
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:52
CONTACTCOLON

Berichtdoor olympus » 11 Dec 2010 16:38

Phoenix schreefColonTja, als dit het fokbeleid blijft van het KWPN dan zie ik het toch somber in over 10 jaar. Op dit moment weet ik van de laatste jaargangen van de dressuurrichting geen enkele hengst die ik op mijn merries zou willen hebben. Velen zijn mij voorgegaan en uitgeweken naar onze buurlanden, maar Duitsland noemen in combinatie met fokken lijkt hier in Nederland bijna vloeken.

Over één van onze hengsten werd tijdens de 1e BZ door voormalige keurmeesters die achter ons zaten gezegd dat het er wel 1 van van Norel had kunnen zijn. Ik vatte dat op als een compliment, maar zo werd het niet bedoeld :? !

Ik heb van alle hengsten die door waren tijdens de 1e BZ een map met foto's gemaakt en daar de foto van een hengst tussen gezet die ze niet wilden hebben. Vervolgens heb ik daar een aantal gerenommeerden naar laten kijken. Allemaal kozen de hengst die niet door was vanwege zijn correcte manier van bewegen, zijn ijzersterke achterbeen, zijn fundament en zijn bloedmooie verschijning. Je had de verbijstering op de gezichten moeten zien toen ik vertelde dat dat de enige van alle plaatjes was die NIET door was.

Ik vond destijds het idee om blind te keuren zo gek nog niet, maar ik begrijp nu dat dit helemaal niet mogelijk is...

Lijkt me nou een goed voorstel voor de ledenraad om in ieder geval de eerste bezichtiging blind te keuren..
Lezen er hier ledenraadsleden per ongeluk mee???

Phoenix
BerichtenCOLON 38

Berichtdoor Phoenix » 11 Dec 2010 18:25

olympus schreefColon
Phoenix schreefColonTja, als dit het fokbeleid blijft van het KWPN dan zie ik het toch somber in over 10 jaar. Op dit moment weet ik van de laatste jaargangen van de dressuurrichting geen enkele hengst die ik op mijn merries zou willen hebben. Velen zijn mij voorgegaan en uitgeweken naar onze buurlanden, maar Duitsland noemen in combinatie met fokken lijkt hier in Nederland bijna vloeken.

Lijkt me nou een goed voorstel voor de ledenraad om in ieder geval de eerste bezichtiging blind te keuren..
Lezen er hier ledenraadsleden per ongeluk mee???

Ik ben bang van niet omdat het al een onmogelijke opgave is om dit topic te vinden. Ik ga er desondanks wel vanuit dat de hengstenkeuringscommissie gecontroleerd wordt, wellicht een utopische gedachte?

Wat is het probleem: Lees de Strengen waarin staat dat de afstamming tijdens de 1e BZ niet ter zake doet. Dan kunnen ze die gegevens toch net zo goed achterwege laten?

Op Bokt loopt momenteel ook een topic over de HK. Daarin schrijven ook mensen dat de HKcommissie goede hengsten heeft laten schieten op de eerste dag.

Misschien kunnen we onze discussie koppelen aan Bokt?

Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2007 11:57

Berichtdoor Amaze » 11 Dec 2010 18:59

Ik heb ooit eens op een regio vergadering gevraagd waarom er niet blind gekeurd werd ,omdat ik toch wel het idee had dat er niet altijd onpartijdig gekeurd werd wat betreft afstamming en eigenaar.
Nou ;ik kan jullie vertellen dat het me niet in dank werd afgenomen .....
Jacques Verkerk en andere bestuursleden op hun achterste benen ; het kwam erop neer dat ik daarmee hun integriteit in twijfel trok.
Ik blijf het iets vinden om over na te denken.. dan konden de uitslagen er weleens heel anders uitzien.

Phoenix
BerichtenCOLON 38

Berichtdoor Phoenix » 11 Dec 2010 19:48

Ook wij zijn toch als fokkers leden van het KWPN, dus zou je denken dat we wat in de pap te brokkelen hebben? Daarnaast beslissen wij nog steeds met welke hengsten we gaan dekken. Het lijkt me handig als we zodoende wel serieus genomen worden.

Op het moment dat dat niet zo is, geef je de fokker geen andere keus dan uit te wijken naar een ander (buitenlands) stamboek en dat is iets wat het KWPN niet zou moeten willen cq op aan zou moeten sturen.

Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187

Berichtdoor Amaze » 11 Dec 2010 21:06

Je hebt helemaal gelijk ,en ik sluit ook niet uit dat ik me ooit bij een ander stamboek aanmeld.

Mijn voorstel werd echt van tafel geveegd ! :shock:

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 12 Dec 2010 08:42

Ik heb twee mensen uit de keuringsraad gesproken en die zijn er beide uitgestapt omdat er intern wel goede dingen werden besproken maar als er met de keuringscommissie vergaderd werd dan waren de meeste niet thuis en was het van JA MAAR IK HEB DIT JAAR PAARDEN VOOR EN IK WIL ZE WEL GUNSTIG STEMMEN.

Ik vond de keuze dit jaar om al de Berlins door te laten gaan werkelijk belachelijk. Het lijkt wle of er op hengst gekeurd wordt want er zaten er een paar bij die echt niet thuis horen op de tweede bezichtiging. Van de dressuurhengsten heb ik foto's op bokt gezien en de tranen springen in mijn ogen van verdriet. Het valt mij op dat de takt met het jaar slechter wordt en als ze zo doorgaan er straks helemaal geen takt meer is. Maar goed e leden accepteren het en vinden het waarschijnlijk prachtig ze doen maar.

Hamoens laatste jaar en dat is al een hele positieve verandering. In het geruchten cirquit gaat dat er eentje komt met meer know how (kan er verder nog niks over zeggen) mocht ik een naam weten en ik heb het getoetst dan kom ik er op terug.

Gebruikers-avatar
Dees
BerichtenCOLON 3261
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2004 08:01
WoonplaatsCOLON Friesland

Berichtdoor Dees » 12 Dec 2010 10:13

Amaze schreefColonMijn voorstel werd echt van tafel geveegd ! :shock:

Typisch KWPN.

Zo vond ik mezelf een tijdje terug op de tribune bij een merriekeuring. Geen idee waarom ik daar ineens zoveel tijd voor had, maar ik zat er een aantal dagen. En zo ook de voorlaatste keuringsdag... toen er opeens twee ernstig kijkende bolhoeden van buiten de ring naar de jury in de ring bewogen. Er volgde een kort overleg, ook de jury ging ernstig kijken en alras geschiedde een wonder: vanaf dat moment werd 80% van de langskomende merries ster verklaard.
Geloof me, voor het ernstige overleg lag dit percentage aanzienlijk lager.

Ik vermoed dat Ermelo de keuring een beetje heeft bijgestuurd om de percentages overeind te houden.
Ik heb er van geleerd: áls je een merrie ster wilt krijgen bij het KWPN, zorg dat je op de laatste of een-na-laatste keuringsdag in de ring verschijnt :lol:

Phoenix
BerichtenCOLON 38

Berichtdoor Phoenix » 12 Dec 2010 10:52

Dees schreefColon
Amaze schreefColonMijn voorstel werd echt van tafel geveegd ! :shock:

Typisch KWPN.

Zo vond ik mezelf een tijdje terug op de tribune bij een merriekeuring. Geen idee waarom ik daar ineens zoveel tijd voor had, maar ik zat er een aantal dagen. En zo ook de voorlaatste keuringsdag... toen er opeens twee ernstig kijkende bolhoeden van buiten de ring naar de jury in de ring bewogen. Er volgde een kort overleg, ook de jury ging ernstig kijken en alras geschiedde een wonder: vanaf dat moment werd 80% van de langskomende merries ster verklaard.
Geloof me, voor het ernstige overleg lag dit percentage aanzienlijk lager.

Ik vermoed dat Ermelo de keuring een beetje heeft bijgestuurd om de percentages overeind te houden.
Ik heb er van geleerd: áls je een merrie ster wilt krijgen bij het KWPN, zorg dat je op de laatste of een-na-laatste keuringsdag in de ring verschijnt :lol:

Zo was het met de dressuurrichting ook. Zelfs het aanjagen was zo nu en dan een puinhoop en ik kan me niet voorstellen dat deze mannen niet weten waar ze mee bezig zijn. Hengsten afremmen op de lange zijde door de chambrière voor het paard te steken? Tot drie keer toe? Ja, dat was vast per ongeluk :? . Gelukkig hebben we het paard nog... En zijn moeder :lol: !

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 12 Dec 2010 11:04

Amaze schreefColonIk heb ooit eens op een regio vergadering gevraagd waarom er niet blind gekeurd werd ,omdat ik toch wel het idee had dat er niet altijd onpartijdig gekeurd werd wat betreft afstamming en eigenaar.
Nou ;ik kan jullie vertellen dat het me niet in dank werd afgenomen .....
Jacques Verkerk en andere bestuursleden op hun achterste benen ; het kwam erop neer dat ik daarmee hun integriteit in twijfel trok.
Ik blijf het iets vinden om over na te denken.. dan konden de uitslagen er weleens heel anders uitzien.

Als je deze keurmeesters de boekjes afneemt, zijn ze stokongelukkig. Ze hebben immers geen vaste referentie. Het lineair scoren levert immers alleen die van de voortschrijdende voortuitgang op en die kan niemand benoemen en heeft niemand in zijn hoofd. En dus gebruiken deze keurmeesters de populaire afstamming van een slect groepje als meetlat.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

viola
BerichtenCOLON 615
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2010 20:36

Berichtdoor viola » 12 Dec 2010 11:22

Wanneer je veel naar keuringen gaat en je bekijkt zelf van tevoren de keuringsboekjes met afstammingen en de verwachtingswaarden dan zal je op de keuring merken dat dat bij de uitslagen niet veel zegt, zeker bij de friezen niet, hooguit een enkele keer, dat heeft zo'n paard een duidelijk minder punt maar veel voor op andere punten, en bovenaan wordt zo'n paard dan toch niet gezet.

leonora2
BerichtenCOLON 2159
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 08:24
WoonplaatsCOLON nijmegen
CONTACTCOLON

Berichtdoor leonora2 » 12 Dec 2010 11:25

Heerlijk, al die complottheorietjes

volgens mij worden per regio democratisch mensen gekozen voor
zowel ledenraad en regioraad en die kunnen daar hun regio vertegenwoordigen.

Mijn ervaring is dat een aantal mensen er voor zichzelf zit
en niet voor zijn achterban.

Mensen, die niet voor hun mening uit durven komen terwijl dat
juist daar verwacht wordt, vind ik laffe sukkels.

Wat de kwaliteit betreft, vind dat de foto's heel vaak op
stomme momenten genomen zijn en heb zelf zeker wel een
paar hele fijne dieren gezien. Natuurlijk lopen er matige paarden tussen,
maar die zijn voornamelijk van eigenaren die al drie jaar door een roze bril
naar hun eigen fokproduct kijken. En nu dus zeuren als ze niet door zijn.

Wel geschrokken van het commentaar over Spielberg, hebben wij er
hier ook een van lopen, wordt nu dus gauw verkocht :lol:
Remmen is angst! Vaart is alles!
Soms is mijn glas halfleeg, maar meestal halfvol, en er zit in ieder geval altijd wat in!
Fan van het KWPN!

Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187

Berichtdoor Amaze » 12 Dec 2010 12:03

leonora2 schreefColonWel geschrokken van het commentaar over Spielberg, hebben wij er
hier ook een van lopen, wordt nu dus gauw verkocht :lol:

Kan je dit nader toelichten Leonora ? Ik heb kennelijk iets gemist.

leonora2
BerichtenCOLON 2159
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 08:24
WoonplaatsCOLON nijmegen
CONTACTCOLON

Berichtdoor leonora2 » 12 Dec 2010 12:22

Op Bokt stond het oordeel over de Spielberg-nakomelingen
en dat was niet mals :(
Remmen is angst! Vaart is alles!
Soms is mijn glas halfleeg, maar meestal halfvol, en er zit in ieder geval altijd wat in!
Fan van het KWPN!

Gebruikers-avatar
Professor
BerichtenCOLON 4088
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2009 14:32
WoonplaatsCOLON Europa
CONTACTCOLON

Berichtdoor Professor » 12 Dec 2010 12:30

leonora2 schreefColonOp Bokt stond het oordeel over de Spielberg-nakomelingen

En u gelooft dat?

Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187

Re:

Berichtdoor Amaze » 12 Dec 2010 13:26

leonora2 schreefColonOp Bokt stond het oordeel over de Spielberg-nakomelingen

Welk oordeeel ,en door wie ?

Gebruikers-avatar
Dees
BerichtenCOLON 3261
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2004 08:01
WoonplaatsCOLON Friesland

Re:

Berichtdoor Dees » 12 Dec 2010 13:56

Als veulen waren die Spielbergjes echt plááátjes om te zien.
Maar wel erg deftig, bijna te luxe...

Dat zie je terug nu ze 2, 3 jaar oud zijn. Teveel 'type damespaardje'.

Terug naar