Hengsten keuring waar stopt klaarmaken en begint prepareren.

Keuringen / Veilingen

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Hengsten keuring waar stopt klaarmaken en begint prepareren.

Berichtdoor senja » 07 Okt 2010 12:49

In de Nieuwe IDS staat een artikel over het klaarmaken en prepareren van jonge dieren. Wat moet je wel doen en wat niet. Als je op de hengstenkeiring kijkt dan zie je echt gevallen van salto met dubbele schoef en ik geloof niet dat dat de bedoeling is.

Ik vind dat je hengsten wel moet klaar maken en voorbereiden op een goede en eerlijke selectie. Ik ben bij de EASP voor keuring geweest en daar vond ik de hengsten echt onvoorbereid en dat vind ik ook niet ten goede komen voor de keuring.

Mijn vraag is hoe bereid je je voor (dressuur / springen) en waar ga je over de schreef. Of moet je een jonge hengst gewoon uit de wei trekken en onvoorbereid de baan insturen?

leonora2
BerichtenCOLON 2159
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 08:24
WoonplaatsCOLON nijmegen
CONTACTCOLON

Re: Hengsten keuring waar stopt klaarmaken en begint prepareren.

Berichtdoor leonora2 » 07 Okt 2010 12:59

waarschijnlijk krijg je bij de tweede optie het meest eerlijke beeld van de natuurlijke aanleg van een hengst

alleen moeten ze dan niet baggervet van de wei komen,
want dat gaat ten koste van de beweging en het springen.
Remmen is angst! Vaart is alles!
Soms is mijn glas halfleeg, maar meestal halfvol, en er zit in ieder geval altijd wat in!
Fan van het KWPN!

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 07 Okt 2010 14:17

leonora2 schreefColonwaarschijnlijk krijg je bij de tweede optie het meest eerlijke beeld van de natuurlijke aanleg van een hengst

alleen moeten ze dan niet baggervet van de wei komen,
want dat gaat ten koste van de beweging en het springen.

Ik ben met je eens dat je een eerlijke beoordeling krijgt maar om een paard te laten springen die dat nog nooit gedaan heeft is niet helemaal eerlijk. Hamoen zegt in de nieuwe IDS er verstandige dingen over (en dat uit mijn mond:-)). Ik plaats het stukje wel ff want ik vind het een goed stuk en dan zie je ook welke problemen de HKC heeft en daar moet je ook begrip voor hebben.

Een paard moet wel voorbereid naar de keuring komen en moet bij het springen zeker wel een paard keer hebben geoefend in mijn ogen. Ik heb twee jaar geleden geholpen bij het klaar maken van twee hengsten. Wat me toen opviel was dat ze wel ff moesten wennen aan het hout. Het was raar en vreemd en een paard zou van nature altijd een hindernis ontwijken maar als het niet anders kan gewoon springen. Na een paar keer lekker te hebben vrijgesprongen merkte je dat die hengsten super relaxt over de hindernissen kwamen en het voor hun gemeen goed was. Ik vind het erg leuk om dit gedeelte mee te maken en merkte echt veel progressie. hoe het afgelopen is: eentje is geruind en de ander zit nog in het traject van keuringen en wordt in de loop van volgend jaar voorgebracht. (deze hengst heeft al wel een aantal merries gedekt en volg dit ook met belangstelling)

Mijn vraag is ook hoe wordt dat bij dressuurpaarden gedaan ik heb daar helemaal geen idee van. Kan ik dit vergelijken met tuigers en Gelderse. inclusief schoenen :-) dat hoor ik wel eens in de wandelgangen.
Laatst gewijzigd door 1 op senja, in totaal 7 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 07 Okt 2010 14:19

Stukje uit de IDS

Eerlijk oordeel
Hoewel het trixen van hengsten gelukkig meer uitzondering dan regel is, benadrukt ook voorzitter van de hengstenkeuringscommissie Arie Hamoen het
belang van een goede voorbereiding: “Het op een natuurlijke manier voorstellen van hengsten is voor ons belangrijk om een eerlijk oordeel te kunnen
hebben over de hengsten. Wanneer hengsten op onnatuurlijke wijze worden geprepareerd, dan is dat eigenlijk een belemmering van het selectieproces. En
daar is niemand mee gebaat. Niet het stamboek, maar ook de inzender wordt hier uiteindelijk niet beter van. Geprepareerde hengsten vallen tijdens de
verrichtingstest zoals wij dat nu hebben eigenlijk altijd door de mand. En op het moment dat dat gebeurt, is de inzender een hoop geld verloren en een grote
teleurstelling rijker. Aan de andere kant is het wel van belang dat een hengst wordt voorbereid op de hengstenkeuring. Hij moet er zo optimaal voorstaan. Als
je gaat trouwen trek je toch ook je beste pak uit de kast en ga je vooraf naar de kapper? Wanneer een hengst helemaal geen voorbereiding krijgt, kan je hem
ook niet beoordelen. Het herkennen van een paard dat zich onnatuurlijk presenteert is overigens geen zwart-wit verhaal. Bij het springen zie je inderdaad
soms dat alle paarden van een stal op dezelfde manier springen of bewegen. Wij moeten ons dan afvragen of dat te maken heeft met onnatuurlijke voorbereiding,
of dat de inzender een voorkeur heeft voor een bepaald type paard. Ook zijn paarden die met lappen lucht springen verdacht. Komt dat door prepareren?
Is de betreffende hengst juist onvoldoende voorbereid? Of is hij in het begin altijd wat angstig en heeft hij een paar rondjes extra nodig? Het ligt genuanceerder
dan het op het eerste gezicht lijkt. Daarom vragen we ook aan inzenders om het te melden bij inspecteur Wim Versteeg als ze er een hengst bij
hebben, die bang is en een rondje extra nodig heeft. Bij dressuurhengsten is het zo mogelijk nog moeilijker. Tot op heden is er nog nooit een dressuurhengst
de ring uit gestuurd omdat hij onnatuurlijk zou zijn voorbereid. Wel omdat hij te bang is om beoordeeld te worden. Verder hoort het overdreven corrigeren
van beenstanden ook bij onnatuurlijke preparatie. Dan staat zo’n hengst er op de keuring wellicht acceptabel voor, maar zodra de hengst in het verrichtingsonderzoek
komt, bekijken we ze na een week of vier allemaal nog een keer op beenstanden. En dan valt een te extreem gecorrigeerde hengst alsnog door
de mand, waardoor hij goedkeuring misloopt. Het op deze leeftijd nog extreem corrigeren van beenstanden is bovendien niet bevorderlijk voor het paard. De
kans op blessures is groter en het heeft meestal ook een negatief effect op de beweging. De discussie over het onnatuurlijk prepareren van hengsten is
trouwens niet iets van vandaag. Het is iets van alle tijden. Ik denk dat het goed is dat we er nu meer open over discussiëren. Al moeten we er voor zorgen
dat het geen heksenjacht wordt. De ‘sanctie’ die we nu opleggen als een hengst zich echt onnatuurlijk en onbeoordeelbaar presenteert is dat hij in februari
na Den Bosch terug komt. Dat is een zware sanctie. En dat geeft verantwoordelijkheid naar twee kanten. Aan de ene kant voor de inzenders en voorbrengers.
En aan de andere kant naar ons – als hengstenkeuringscommissie - toe. Wij realiseren ons dat goed, de belangen zijn groot. Maar nogmaals, ik denk
dat we met deze open discussie een stap in de goede richting maken.”
Arie Hamoen: “Het op een natuurlijke manier voorstellen van hengsten is voor ons belangrijk om een eerlijk
oordeel te kunnen hebben over de hengsten. Geprepareerde hengsten vallen tijdens de verrichtingstest zoals
wij dat nu hebben eigenlijk altijd door de mand.”
F o

viola
BerichtenCOLON 615
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2010 20:36

Berichtdoor viola » 07 Okt 2010 21:11

Voor goede paarden komt er niet zoveel bijzonders bij kijken.
Goed voeren.
Om de andere dag een klein half uurtje aan de longeerlijn, ander dagen in de molen, verder los in de paddock, goed bekappen en toiletteren en op naar de hengstenkeuring.
Dit geldt voor dressuurpaarden, springpaarden mogen een keer of 4, of een paar keer meeroefenen over de hindernissen.

Terug naar