Chacco Boy wint de zeventig dagen test in Duitsland

Keuringen / Veilingen

Is hier een terecht besluit genomen door de HKC van het KWPN

Ja
4
31%
Nee
9
69%

Aantal stemmenCOLON 13

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Re: Chacco Boy wint de zeventig dagen test in Duitsland

Berichtdoor anna42 » 31 Aug 2010 10:15

En zijn het dan ineens goede verervers?
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 31 Aug 2010 10:56

Wat ik krom in deze overweging vind, is dat de een, zonder verder ook maar iets te hebben laten zien, aan hand van verzamelde familiegevens het voordeel van de twijfel krijgt terwijl de ander zich eerst tot de abolute top moeten werken om aan het eind van zijn loopbaan nog even mee te kunnen doen. Als dat al lukt want fysiek zijn ze vaak zo belast dat de voortplanting ernstig is aangetast.

De hele prestatiefokkerij op basis van het BLUPmodel heeft sowieso in Frankrijk geen betere springpaarden en al helemaal kwalitatief (fysiek en karakter) geen betere paarden opgeleverd.

Ook in de Volbloedfokkerij blijkt dat de prestatiefokkerij veel meer slechte dan goede paarden oplevert.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

LJB
BerichtenCOLON 1078
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2007 15:51

Berichtdoor LJB » 31 Aug 2010 11:51

Elen schreefColonGoedgekeurde hengsten genoeg die op het allerhoogste niveau gepresteerd hebben zonder een 'wauw' moederlijn:

- Goldfever
- Stakkato
- ...

...
-Voltaire Preferent
-Tangelo v/d Zuuthoeve Keur

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 31 Aug 2010 11:54

Spaceman schreefColon
anna42 schreefColonWat ik krom in deze overweging vind, is dat de een, zonder verder ook maar iets te hebben laten zien, aan hand van verzamelde familiegevens het voordeel van de twijfel krijgt terwijl de ander zich eerst tot de abolute top moeten werken.

Als een hengst tegenvalt qua nakomelingen wordt deze ook op wacht gezet.
Net als met mensen. Sommige komt het aanwaaien om dat ene papiertje wat ze hebben. De ander heeft dat 'ene' papiertje niet en moet er hard voor knokken om als nog dat gene te bereiken wat hij wil.

Dat is onleent aan het koeiensysteem van domweg kilo's melk en kilo's vlees.

chayenne
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2008 17:00

Berichtdoor chayenne » 31 Aug 2010 12:00

Anna wat bedoel je met de laatste opmerking koeien kg, melk ??
snap het niet, (en ja ben vrouw en blond)

iones
BerichtenCOLON 3001
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2005 08:50
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 31 Aug 2010 12:06

senja schreefColonMijn persoonlijke mening is dat de moederlijn best wat kan hebben maar dat ze niet bij machte zijn binnen het KWPN om deze BWP merrielijn te kunnen beoordelen. IK had toen al mijn bedenkingen bij die beslissing en nu wordt dat bevestigd. Deze hengst had een kans moeten hebben.

MAar wat als er gewoon niet veel bekend is van een moederlijn? Dat sluit nog altijd de kwaliteit nog niet uit. MAar dat doet het KWPN wel, uitsluiten bij te weinig bekendheid.

Castello
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2006 12:39

Berichtdoor Castello » 31 Aug 2010 14:54

iones schreefColon
senja schreefColonMijn persoonlijke mening is dat de moederlijn best wat kan hebben maar dat ze niet bij machte zijn binnen het KWPN om deze BWP merrielijn te kunnen beoordelen. IK had toen al mijn bedenkingen bij die beslissing en nu wordt dat bevestigd. Deze hengst had een kans moeten hebben.

MAar wat als er gewoon niet veel bekend is van een moederlijn? Dat sluit nog altijd de kwaliteit nog niet uit. MAar dat doet het KWPN wel, uitsluiten bij te weinig bekendheid.

Als het de moeite waard is is het automatisch bekent lijkt me?

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Berichtdoor senja » 31 Aug 2010 16:14

Castello dat ligt best wel moeilijk. Soms zijn veel paarden verkocht naar het buitenland en zie je ze nooit meer terug ook niet in de uitslagen omdat de sporters het niet zoveel interesseert wat voor paard het is als die het maar goed doet. Ik heb zelf ook eens nakomelinge gezocht en ik heb de hele wereld over gebeld van belangen organisaties tot clubs tot particulieren. Het blijft soms ook moeilijk verhaal.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 31 Aug 2010 16:59

chayenne schreefColonAnna wat bedoel je met de laatste opmerking koeien kg, melk ??
snap het niet, (en ja ben vrouw en blond)

De paardenindexen zijn ontleend aan die van de koeien die op liters melk en kilo's vlees zijn gebaseerd.

Wellicht helpt dit artikel je om een volledig inzicht en helderheid rond deze materie te verkrijgen. Mochten er dan nog vragen zijn, dan trek je maar weer aan de bel.

http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p ... selecteren

Castello
BerichtenCOLON 155

Berichtdoor Castello » 31 Aug 2010 17:01

senja schreefColonCastello dat ligt best wel moeilijk. Soms zijn veel paarden verkocht naar het buitenland en zie je ze nooit meer terug ook niet in de uitslagen omdat de sporters het niet zoveel interesseert wat voor paard het is als die het maar goed doet. Ik heb zelf ook eens nakomelinge gezocht en ik heb de hele wereld over gebeld van belangen organisaties tot clubs tot particulieren. Het blijft soms ook moeilijk verhaal.

Ja daar kan ik inkomen. Maar je hebt verder dus niks meer over dat paard kunnnen vinden? En welke conclusie trek je daar dan uit? Ik weet dat de meeste sporters daar geen klap om geven. Maar denkje niet dat als er verder niks over te vinden is, dat de kans groter is dat hij niet gepresteerd heeft dan dat hij dat wel gedaan heeft en het nooit ergens gemeld/vermeld is?

iones
BerichtenCOLON 3001
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2005 08:50
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 31 Aug 2010 18:08

Castello schreefColon
iones schreefColon

Als het de moeite waard is is het automatisch bekent lijkt me?

Lijkt me van niet.

Niet iedereen gaat naar de keuring. Niet alle nakomelingen worden in de sport uitgebracht. En dan blijven gegevens onbekend.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 31 Aug 2010 21:13

Je gaat dan een fokkerij sturen op slechts een beperkt percentage van de populatie.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 31 Aug 2010 22:56

Castello schreefColon
senja schreefColonCastello dat ligt best wel moeilijk. Soms zijn veel paarden verkocht naar het buitenland en zie je ze nooit meer terug ook niet in de uitslagen omdat de sporters het niet zoveel interesseert wat voor paard het is als die het maar goed doet. Ik heb zelf ook eens nakomelinge gezocht en ik heb de hele wereld over gebeld van belangen organisaties tot clubs tot particulieren. Het blijft soms ook moeilijk verhaal.

Ja daar kan ik inkomen. Maar je hebt verder dus niks meer over dat paard kunnen vinden? En welke conclusie trek je daar dan uit? Ik weet dat de meeste sporters daar geen klap om geven. Maar denk je niet dat als er verder niks over te vinden is, dat de kans groter is dat hij niet gepresteerd heeft dan dat hij dat wel gedaan heeft en het nooit ergens gemeld/vermeld is?

Castello ik was naar nakomelingen op zoek en ik ben er gewoon 4 kwijt Dat komt o.a. dat ze andere nemen hebben gegeven. Wat ik heb gevonden deed het in de sport prima. zelfs eentje internationaal in vierspan mennen dus niet slecht. Maar ik mis net ff die puntjes die ik nodig heb voor prestatie van de merrie. Mooi balen en niet terecht. Kijk als een paard verkocht wordt als die net zwaar moet gaan presteren en er komt ene 13 jarig meisje op te rijden dan is dat gewoon pech hebben. Vind ik er eentje die een ongeluk heeft gehad en ze zou hem 1.30 starten dan is dat gewoon balen en kloppen de gegevens niet die dat paard eigenlijk zou moeten krijgen. Een ander voorbeeld is een paard dat bij een internationale dressuurruiter staat en die heeft gemerkt dat je er vreselijk leuke veulens uit kan halen en start dat dier niet ...........GRRRRRR ik kan je vertellen dan wordt je gek. Prestatie en sport zijn voor mij wel de meest belangrijke richtlijnen.

Castello
BerichtenCOLON 155

Berichtdoor Castello » 02 Sep 2010 13:49

senja schreefColon
Castello schreefColon

Ja daar kan ik inkomen. Maar je hebt verder dus niks meer over dat paard kunnen vinden? En welke conclusie trek je daar dan uit? Ik weet dat de meeste sporters daar geen klap om geven. Maar denk je niet dat als er verder niks over te vinden is, dat de kans groter is dat hij niet gepresteerd heeft dan dat hij dat wel gedaan heeft en het nooit ergens gemeld/vermeld is?

Castello ik was naar nakomelingen op zoek en ik ben er gewoon 4 kwijt Dat komt o.a. dat ze andere nemen hebben gegeven. Wat ik heb gevonden deed het in de sport prima. zelfs eentje internationaal in vierspan mennen dus niet slecht. Maar ik mis net ff die puntjes die ik nodig heb voor prestatie van de merrie. Mooi balen en niet terecht. Kijk als een paard verkocht wordt als die net zwaar moet gaan presteren en er komt ene 13 jarig meisje op te rijden dan is dat gewoon pech hebben. Vind ik er eentje die een ongeluk heeft gehad en ze zou hem 1.30 starten dan is dat gewoon balen en kloppen de gegevens niet die dat paard eigenlijk zou moeten krijgen. Een ander voorbeeld is een paard dat bij een internationale dressuurruiter staat en die heeft gemerkt dat je er vreselijk leuke veulens uit kan halen en start dat dier niet ...........GRRRRRR ik kan je vertellen dan wordt je gek. Prestatie en sport zijn voor mij wel de meest belangrijke richtlijnen.

Ja ik kan me idd voorstellen dat je daar van baalt.

chayenne
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2008 17:00

Berichtdoor chayenne » 03 Sep 2010 09:29

Senja, misschien heb je dit allang geprobeerd om je fokprodukten te zoeken maar....
er zijn in het buitenland ook forums alla Bokt en Fokt, als je daar zoekt met de moedersnaam en vadernaam, kom je soms nog wel wat tegen over een nakomeling al hebben ze de naam veranderd. Er is een uitgave van In de Strengen ook daar stonden tips in om de zoekmogelijkheden naar nakomelingen te vergroten, sportstanden op te vragen bijvoorbeeld, (zal m opzoeken) zou toch fijn zijn als iedereen zijn paard op bijvoorbeeld paardenfokken.nl zou zetten en daar de sportstand bij zou vermelden!! misschien een idee om rijverenigingen te vragen het aan de leden voor te stellen, vul je paard in zet de sportstand erbij! vooral contacten in het buitenland bijvoorbeeld vragen dat voor te stellen!
ik heb zo bijvoorbeeld de halfbroer van mijn paard opgezocht, bleek in de VS goedgekeurd te zijn en PSG te lopen, ook een door hem gefokte merrie gevonden na contact met de eigenaresse foto's en derg kunnen sturen aan de fokker! aan de fokker doorgegeven die was erg blij met mijn gezoek! Voor mijn merrie ben ik ook de moederlijn aan het uitzoeken, is best lastig idd. De fokker die in Nederland fokt met de halfzus van de moeder van mijn merrie gebeld...bleek dat zijn 2e bezichtigingshengst (KWPN) voldeed aan de eisen, helaas is er niet genoeg bekend over de merrielijn! hele lijst van nakomelingen van hem gehad met verzoek tot zoeken naar sportstanden en dergelijke. (is zelf 70 en niet zo handig met PC's)
Als er iemand Zweeds spreekt /schrijft?? ben ik naar op zoek ivm forum uit Zweden!
Als iemand nog tips heeft voor zoeken van nakomelingen sportstanden in vnl Duitsland, hoor ze graag trouwens

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 03 Sep 2010 13:51

Chayenne, wat leuk dat je zo mee denkt Tips zijn altijd welkom. Eens in de zoveel tijd kijk ik op het net of ik nog wat kan vinden over de nakomelingen. Best moeilijk als ze al wat ouder zijn dan zijn de gegevens ook summier. Ik heb ook met het KWPN-NA gebeld en die hebben ook geprobeerd de dingen te achterhalen en verdomd aardige mensen daar die je echt probeerde te helpen.

Is misschien wel een leuk idee om eens een topic over te maken :-)

leonora2
BerichtenCOLON 2159
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 08:24
WoonplaatsCOLON nijmegen
CONTACTCOLON

Berichtdoor leonora2 » 03 Sep 2010 20:36

chayenne schreefColonSenja, misschien heb je dit allang geprobeerd om je fokprodukten te zoeken maar....
er zijn in het buitenland ook forums alla Bokt en Fokt, als je daar zoekt met de moedersnaam en vadernaam, kom je soms nog wel wat tegen over een nakomeling al hebben ze de naam veranderd. Er is een uitgave van In de Strengen ook daar stonden tips in om de zoekmogelijkheden naar nakomelingen te vergroten, sportstanden op te vragen bijvoorbeeld, (zal m opzoeken) zou toch fijn zijn als iedereen zijn paard op bijvoorbeeld paardenfokken.nl zou zetten en daar de sportstand bij zou vermelden!! misschien een idee om rijverenigingen te vragen het aan de leden voor te stellen, vul je paard in zet de sportstand erbij! vooral contacten in het buitenland bijvoorbeeld vragen dat voor te stellen!
ik heb zo bijvoorbeeld de halfbroer van mijn paard opgezocht, bleek in de VS goedgekeurd te zijn en PSG te lopen, ook een door hem gefokte merrie gevonden na contact met de eigenaresse foto's en derg kunnen sturen aan de fokker! aan de fokker doorgegeven die was erg blij met mijn gezoek! Voor mijn merrie ben ik ook de moederlijn aan het uitzoeken, is best lastig idd. De fokker die in Nederland fokt met de halfzus van de moeder van mijn merrie gebeld...bleek dat zijn 2e bezichtigingshengst (KWPN) voldeed aan de eisen, helaas is er niet genoeg bekend over de merrielijn! hele lijst van nakomelingen van hem gehad met verzoek tot zoeken naar sportstanden en dergelijke. (is zelf 70 en niet zo handig met PC's)
Als er iemand Zweeds spreekt /schrijft?? ben ik naar op zoek ivm forum uit Zweden!
Als iemand nog tips heeft voor zoeken van nakomelingen sportstanden in vnl Duitsland, hoor ze graag trouwens

wat heerlijk zo'n positief en behulpzaam iemand op dit forum.
Vooral zo blijven!!!
Remmen is angst! Vaart is alles!
Soms is mijn glas halfleeg, maar meestal halfvol, en er zit in ieder geval altijd wat in!
Fan van het KWPN!

Terug naar