EASP- keuring, 7 augustus

Keuringen / Veilingen

Percy

Re: EASP- keuring, 7 augustus

Berichtdoor Percy » 12 Aug 2010 21:34

anna42 schreefColonVier ongelijke wielen onder de auto lukt ook niet. :en Kwestie van bouw. Zelfs met één ongelijk wiel die maar een hele klein beetje van de andere drie afwijkt, gaat het al mis. :j

Percy wat praat je toch weer, je kan zelf geen goede uitgestrkte draf rijden, dus weet je ook niet hoe moeilijk dat is en wat voor problemen je allemaal moet voorkomen om dit ten uitvoer te kunnen brengen.
Heeft dus helemaal niet met wielen te maken, zelfs een paard met een niet ideale bouw kan met een goede training en ruiter een heel goede uitgestrekte draf laten zien.

Gebruikers-avatar
Ulissa
BerichtenCOLON 5750
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 13:01

Berichtdoor Ulissa » 12 Aug 2010 21:43

Heb je foto's Percy?

Nou voor een goede uitgestrekte draf moet een paard goed op de achterhand kunnen komen.
Dat kost best wel veel tijd voordat ze dat goed kunnen.
Sommige natuurtalenten hebben dit van nature, maar dan nog ziet het er niet echt bevestigd uit.

Ik ken een paard zo fijn van karakter en zo bereidwillig om te werken, het beestje is pas 4 jaar.
Dit dier moet echt tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
Special D x Rousseau, gelukkig weet de eigenaar dit ook.

Percy

Berichtdoor Percy » 12 Aug 2010 21:48

Ulissa schreefColonHeb je foto's Percy?

Nou voor een goede uitgestrekte draf moet een paard goed op de achterhand kunnen komen.
Dat kost best wel veel tijd voordat ze dat goed kunnen.
Sommige natuurtalenten hebben dit van nature, maar dan nog ziet het er niet echt bevestigd uit.

Ik ken een paard zo fijn van karakter en zo bereidwillig om te werken, het beestje is pas 4 jaar.

Je denkt toch niet dat ik gek ben om nog eens foto's te plaatsen, punten 80 85 en Ibop 82 zegt toch genoeg.

tirza
BerichtenCOLON 8668
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2007 11:44

Berichtdoor tirza » 12 Aug 2010 21:58

Die punten zeggen genoeg 8) bij de TROS :lol:

Percy

Berichtdoor Percy » 12 Aug 2010 22:08

tirza schreefColonDie punten zeggen genoeg 8) bij de TROS :lol:

Je hebt zeker geen verstand van punten die gegeven worden bij het kwpn?

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Berichtdoor senja » 13 Aug 2010 02:50

HMMMMMM jammer Percy dat je geen foto´s plaatst en ons laat zitten met de vraag of het werkelijk zo goed was. Aan de andere kant snap ik ook dat je ze niet plaatst maar jammer is het wel omdat het plaatje niet compleet is.

BTW ik was vorige week bij een keuring en daar werd een paard eerste en dat was ook een voorbeen loper. Ik zag het gelijk en de bouw was nu ook niet geweldig. De nummer twee had dik moeten winnen en de nummer een had op plaats vier-vijf gemoeten niet dat ik dat vond maar dat vonden vele met mij. Het was echt collectief dat we dat zeiden. Er liep niks van mij bij maar wel een kennis. Ik zei hem dat die op plaats twee of drie thuis hoorde. Die voorbeen loper was absoluut overgewaardeerd en gaat het ook niet doen, daar ben ik van overtuigt.

Gebruikers-avatar
BCS
BerichtenCOLON 4700
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2008 14:30

Berichtdoor BCS » 13 Aug 2010 06:56

Ulissa schreefColon

Dan is hij helaas een uitzondering. Maar dus wel al beleerd?
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.

Oja, en, The reward of a thing well done is to have done it.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 13 Aug 2010 10:08

Percy schreefColon
anna42 schreefColonVier ongelijke wielen onder de auto lukt ook niet. :en Kwestie van bouw. Zelfs met één ongelijk wiel die maar een hele klein beetje van de andere drie afwijkt, gaat het al mis. :j

Percy wat praat je toch weer, je kan zelf geen goede uitgestrkte draf rijden, dus weet je ook niet hoe moeilijk dat is en wat voor problemen je allemaal moet voorkomen om dit ten uitvoer te kunnen brengen.
Heeft dus helemaal niet met wielen te maken, zelfs een paard met een niet ideale bouw kan met een goede training en ruiter een heel goede uitgestrekte draf laten zien.

Deze kromme gedachte en de daaruit voortvloeiende wartaal heeft geleid tot de hoog beloonde eenpootsdraf. Nog krommer is dat de lieden die deze ongebalanceerde wanprestatie neerzetten dit als een goede uitvoering willen opleggen aan het publiek dat nog wel weet hoe de FEI regels luiden en hoe die voorgeschreven uitvoeringen er uit moet zien.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Bert

Berichtdoor Bert » 13 Aug 2010 10:42

Ik begrijp uw reactie niet zo goed.
Wat Percy vertelt is geen kromme gedachte, en al evenmin wartaal.

Elen
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2008 09:25

Berichtdoor Elen » 13 Aug 2010 10:47

BCS schreefColon
Ulissa schreefColon

Dan is hij helaas een uitzondering. Maar dus wel al beleerd?

Dat heb ik dus ook. Ik heb een 3jarig paard zadelmak gekocht. Ikzelf zou ze op zo een jonge leeftijd nooit zadelmak maken maar vermits ze al zadelmak was wilde ik dit toch een beetje onderhouden. Rijdt ze nu 2x per week een kwartiertje. De rest staat ze op de weide maar omdat ze zo braaf is en snel leert heb je al snel de nijging om verder, verder en verder te gaan. Zeker als het goed gaat! :D

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 13 Aug 2010 10:58

Bert schreefColonIk begrijp uw reactie niet zo goed.

Dat komt omdat jij niet zo goed begrijpt waar de evenwichtige bouw, de tact, de balans, de schoonheid en de gratie bij een paard en de rijkunst, om dit ook onder zadel te kunnen laten zien, voor staan.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
BCS
BerichtenCOLON 4700
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2008 14:30

Berichtdoor BCS » 13 Aug 2010 10:58

Hm, dat heb ik gelukkig (nog) niet. Ik zie hem staan, en ondanks dat hij zo braaf is, mag hij toch nog wachten!

:lol:
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.

Oja, en, The reward of a thing well done is to have done it.

Percy

Berichtdoor Percy » 13 Aug 2010 14:16

anna42 schreefColon
Percy schreefColon

Deze kromme gedachte en de daaruit voortvloeiende wartaal heeft geleid tot de hoog beloonde eenpootsdraf. Nog krommer is dat de lieden die deze ongebalanceerde wanprestatie neerzetten dit als een goede uitvoering willen opleggen aan het publiek dat nog wel weet hoe de FEI regels luiden en hoe die voorgeschreven uitvoeringen er uit moet zien.

De wat jij zo graag eenpootsdraf noemt zien we hier ook bij het type paard waar jij van gecharmeerd bent.

En zou je zo vriendelijk willen zijn ietwat meer geciviliseerde taal te plaatsen Anna!

Gebruikers-avatar
VValar
BerichtenCOLON 884
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2005 22:56

Berichtdoor VValar » 13 Aug 2010 14:21

Knap veulen trouwens!

Bert

Berichtdoor Bert » 13 Aug 2010 14:34

anna42 schreefColon
Bert schreefColonIk begrijp uw reactie niet zo goed.

Dat komt omdat jij niet zo goed begrijpt waar de evenwichtige bouw, de tact, de balans, de schoonheid en de gratie bij een paard en de rijkunst, om dit ook onder zadel te kunnen laten zien, voor staan.

Mij om het even.
Voelt u zich nu wat beter ?

sunny

Berichtdoor sunny » 13 Aug 2010 16:30

Alle uitslagen onderaan deze link:

http://www.horses.nl/fokkerij/nieuws/16 ... easp-paard

bron: horses.nl

Ungarn
BerichtenCOLON 11145
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 06:29

Berichtdoor Ungarn » 13 Aug 2010 20:37

Afbeelding

De de rubriek vier jaar en oudere merries stak de ster-verklaarde Raisha met kop en schouders boven de rest uit. Ras en adel zijn volop aanwezig. Ze was misschien iets royaal in conditie en als enige minpuntje kan de daardoor wat zware hoofd/halsaanzet genoemd worden. Raisha heeft volgens de jury een optimale harmonie in de verhoudingen met een mooie diepe en goed rondgeribde romp
.
Minpuntje ??
Zo zie je maar weer dat elke fokkerij zijn verschil laat zien.
.
Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Gebruikers-avatar
VValar
BerichtenCOLON 884
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2005 22:56

Berichtdoor VValar » 13 Aug 2010 22:03

Ungarn schreefColonAfbeelding

De de rubriek vier jaar en oudere merries stak de ster-verklaarde Raisha met kop en schouders boven de rest uit. Ras en adel zijn volop aanwezig. Ze was misschien iets royaal in conditie en als enige minpuntje kan de daardoor wat zware hoofd/halsaanzet genoemd worden. Raisha heeft volgens de jury een optimale harmonie in de verhoudingen met een mooie diepe en goed rondgeribde romp
.
Minpuntje ??
Zo zie je maar weer dat elke fokkerij zijn verschil laat zien.

Ik zie bovendien weinig ras en adel aan het paard op bovengenoemde foto.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 13 Aug 2010 22:46

Elen schreefColonMij mag je het verschil wel eens uitleggen, liefst aan de hand van de geplaatste foto's.

De huidige trend in de Europese rijpaardfokkerijen is gericht op het fokken van een topper. Per jaar worden er duizenden en nog eens duizenden rijpaarden gefokt. Het handjevol internationale paarden bestaat bij dressuupaarden uit rond de 40 paarden en bij het springen houdt het met 200 wel op. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om na te gaan dat de wens om internationale toppaarden te fokken in de praktijk bij lange na niet wordt gehaald.

Dit betekent dus dat de duizenden vermeende toppaarden nooit in de top belanden maar bij de amateurs blijven steken. Daar is niks mis mee. Die amateur weet van zichzelf dat hij/zij de top nooit zal halen en heeft die intentie ook niet. De amateur stelt daar tegenover dat hij/zij een mooi en betrouwbaar (fysiek en mentaal) sportpaard wil. Waarmee helemaal niet gezegd is dat deze paarden geen topprestatie zouden kunnen leveren.

Slimme fokkers haken hierop in en produceren naast de goede functionele (fysiek en mentaal) eigenschappen schoonheid.
En met die eigenschappen wordt het rijden voor de amateurs gemakkelijker en schenkt de schoonheid hen elke dag veel voldoening. Schoonheid wordt zelfs door leken herkend en dat kan menig amateur beamen.

Afbeelding

Percy

Berichtdoor Percy » 13 Aug 2010 23:07

Je doet of je het over verschillende soorten paarden hebt, in de gewone paardenfokkerij, hier in Nederland het kwpn heb je zoveel leuke paarden waar lekker recreatief gereden mee kan worden, daavoor hoeven ze niet onder een ander stamboek ingeschreven te worden alsof de paarden die bij het easp ingeschreven staan allemaal makke recreatie en gewone brave sportpaarden zijn.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 13 Aug 2010 23:11

Het gaat hier niet om een simpele registratie bij het KWPN maar, zoals de tekst aangeeft en de foto laat zien, wat de fokkers zich als doel stellen.

Percy

Berichtdoor Percy » 13 Aug 2010 23:20

anna42 schreefColonHet gaat hier niet om een simpele registratie bij het KWPN maar, zoals de tekst aangeeft en de foto laat zien, wat de fokkers zich als doel stellen.

De fokker kan het wel als doel stellen, maar je kent het spreekwoord toch, van elk denkt zijn uil een valk te zijn, en dat is dus de fout van veel fokkers die schatten gewoon hun fokmateriaal te hoog in, en net als bij alle stamboeken het je ook bij het kwpn veel gemiddelde paarden, toppaarden en een ondereind.
Dus je kan wel toppaarden willen fokken maar daar moet je ook het fokmateriaal voor hebben en de goede combinatie daarvoor kiezen

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 13 Aug 2010 23:25

Toppaarden kun je niet fokken. Goede gebruikspaarden wel en als ze dan ook nog mooi zijn, heeft de fokker eer van zijn werk, de ruiter plezier en voldoening en voelt ook het paard zich happy. Evenwichtig gebouwde paarden komen bovendien zonder het geforceerde rijden veel beter tot hun recht.

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 14 Aug 2010 09:36

shad schreefColonAls bovenstaand paard zoals vermeld met kop en schouders boven de rest uit stak dan ben ik benieuwd naar de rest.

Ik ben daardoor juist helemaal niet beneiuwd naar de rest :lol:
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Berichtdoor senja » 14 Aug 2010 09:39

Er moet denk ik wel een nuance verschil worden gemaakt en dat is dat talentvolle paarden worden geboren en dat toppers worden gemaakt. Ik zie om mij heen best veel talentvolle paarden maar dat gaat er niet uitkomen hoor want de training en opleiding id daar niet naar. Toppers met de X-factor zijn er maar heel weinig maar goede sportpaarden zijn er zeker te vinden.

Mooi voorbeeld vind ik Samurai van Albert Zoer. Dit paard liep lekker in de ZZ te crossen tot Arent Zoer hem zag en kocht. Ik geloof dat die drie maanden nadat die was gekocht 3de werd in de grand prix een combi van Talent en Talentvolle ruiter in mijn ogen.

Terug naar