Trakheners...

Informatie over verschillende paardenrassen.
Anike
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2005 19:54
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Trakheners...

Berichtdoor Anike » 16 Apr 2005 11:57

Wie van jullie is in het bezit van een Trakhener?

Ik heb een merrie van Balzflug..
Ben erg blij met haar.. Als ze je eenmaal vertrouwt gaat ze voor je door het vuur!

Afbeelding

Afbeelding

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 16 Apr 2005 15:34

Wat is de Trakehnermoederlijn?

Anike
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2005 19:54
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Berichtdoor Anike » 16 Apr 2005 17:56

Ze is half trakhener.. <=>
De vader van de moeder is Statuar..

Tammie
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 13:40

Berichtdoor Tammie » 24 Aug 2005 13:55

Ik heb ook een Trakehner...een Russische Trakehner van de vader pirit en de moeder pelega. Schat van een paard maar met een pittig karakter en is snel beledigd.

Afbeelding

meghann
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2005 22:03
WoonplaatsCOLON Soest

Re: Trakheners...

Berichtdoor meghann » 11 Sep 2008 18:33

Ik heb een nakomeling van de hengst Kasparow.

Gebruikers-avatar
Dimple
BerichtenCOLON 511
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2005 08:48
WoonplaatsCOLON Westbeemster
CONTACTCOLON

Berichtdoor Dimple » 04 Nov 2008 14:24

Ikke ook!

Afbeelding
21 Juni 2007: Geboren Kaipirinha (Kasparow x OO Seven) Te Koop
31 mei 2008: Geboren Monte Pulciana (Monte-Castello x OOSeven) Te Koop

radja
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2007 14:27

Berichtdoor radja » 04 Nov 2008 15:52

Trakheners worden al eens gebruikt als moderne volbloed. Maar over het algemeen hebben Trakheners niet het beste karakter. Dit was niet anders met Balfzug, die ook niet het makkelijkste karakter had.

Gebruikers-avatar
BCS
BerichtenCOLON 4700
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2008 14:30

Berichtdoor BCS » 04 Nov 2008 16:34

Mijn vriendin heeft er eentje, inderdaad ook geen makkelijk karakter..
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.

Oja, en, The reward of a thing well done is to have done it.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 05 Nov 2008 20:36

Sinds de Trakehnerfokkerij verworden is tot een reguliere fokkerij zijn er naast de Arabische Volbloeds, Shagya's en Anglo-Arabische Volbloeds meer of minder Engelse Volbloeds in deze fokkerij gebruikt. Die inzet is in de afgelopen 2 eeuwen met up en downs en vooral na de 2e wereldoorlog met veel ups gecontinueerd.

Vanwege de eenzijdige selectie op de racebaan heeft de Engelse Volbloed derhalve niet het meeste geschikte karakter voor een sportpaard.
Karakter is het onstoffelijke maar o'zo vererfelijke fenomeen in de fokkerij. Een goed voorbeeld daarvan is de Holsteiner hengst Amor. Zijn vader was de Trakehnerhengst Herrscher. Van Herrscher werd destijd al geschreven dat hij "Nicht klar im Kopf war".
Zolang Amor maar op de brave "Bodentreue" Gelderse en Groningse merries gebruikt werd, kon hij qua karakter niet zozeer doorslaan. En zolang deze paarden ook nog in het boerenwerk werden gebruikt, selecteerden de boeren de slechten er nog wel uit.

Anders werd het toen men de Volbloeds in ging zetten en er dus combinaties Amor x Lucky Boy xx, Abgar xx, Uppercut xx, Erdball etc,. ontstonden. Deze Volbloeds hadden qua karakter allemaal een slechte reputatie en in combinatie met Amor kwam vaak prompt dat onwerkbare karakter weer bovendrijven.

Een ander goed voorbeeld is de Holsteinerhengst Calando I. Ook hij voert de Trakehner Herrscher als vader van zijn grootvader in de pedigree. In een dubbele combinatie Ladykiller xx, Cottage Son xx en Cor de la Bruyere levert hij meestal moeilijk te bewerken paarden.

De hengst Numero Uno is een zoon van Libero H (v. Landgraf) uit een Ronaldmoeder. De moeder van Libero H voert weer de Shagya-Araber Kadi VII in haar pedigree. Dankzij deze Ronald > Ramzes x > Kadi VII invloed was Libero H zelf een uiterst werkbaar paard.
In combinatie met opnieuw 2 Ladykiller xx, Calando I en Alme o.a. werden de moeilijk te bewerken karakters genetisch opeengehoopt en is Numero Uno niet alleen zelf geen gemakkelijk paard maar zijn ook zijn kinderen vaak ongeleide projectielen.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
Professor
BerichtenCOLON 4088
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2009 14:32
WoonplaatsCOLON Europa
CONTACTCOLON

Berichtdoor Professor » 24 Jul 2010 08:34

Het genie grenst vaak aan de waanzin.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 24 Jul 2010 09:38

Voor iemand die de feiten niet kent of kan bevatten, is een dergelijke uitspraak wel begrijpelijk.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

olympus
BerichtenCOLON 1736
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:52
CONTACTCOLON

Berichtdoor olympus » 24 Jul 2010 10:51

Overigens zijn er nog wel degelijk fantastische karakters te vinden binnen de Trakehner fokkerij. Ik denk aan Kostolany of Freudenfest van gestuet Haemelschenburg.
Zelf heb ik een 4 jarige hengst van de Shagya Bazar, die zeer temperamentvol is als er actie gevraagd wordt en verder de rust en koelheid zelve.
Zijn intelligentie en overzicht winnen het van zijn natuurlijke vluchtreflexen, waardoor hij altijd goed hanteerbaar blijft.
Zijn veulens lopen voor de moeder uit, zijn nergens bang voor en weten na een keer bij het binnen zetten precies in welke box ze wonen.
Dus binnen de Trakehners zal je het in deze lijnen bij voorkeur moeten zoeken. Of je moet extra geduld en kunde aan de dag leggen en risico s accepteren.

Knavia
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2009 16:07

Berichtdoor Knavia » 24 Jul 2010 12:14

Wauw, Trakehners zijn gave paarden. Alleen niet voor beginners, ongeduldige mensen of stresskippen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Ik heb er in Duitsland jaren maar dan ook jaren geleden enkele gereden. Waren een soort dieseltjes. Duurde even voor ze op gang kwamen, maar als ze dan eenmaal heet waren (of kwaad), berg je maar. Ik was altijd van de 'dominante' aanpak. Ik de baas en paard moest luisteren. Heel simpel. Werkte prima bij de KWPN'ertjes. Maar die Trakehners.... toen heb ik dat principe helemaal bij moeten stellen. Het is soms beter om maar gewoon de conflicten uit de weg te gaan (als in voorkómen) ipv het gevecht aan te gaan. Want je verliest het toch en zit daarna met een paard dat volledig over de zeik is en de komende maand het verrot om ook maar iets voor je te doen.
Ik vind dat ik door die ervaringen wel een beter paardenmens ben geworden, omdat hetzelfde principe ook geldt voor sommige volbloedjes, en arabieren. Rassen waar ik voor die tijd weing ervaring mee had.

Volgens mij heeft er ongeveer 20 jaar geleden een stuk in de Strengen gestaan over de Trakehners, en dan specifiek de russisch gefokte. Daar vertelde men dat door de grote afstanden tussen de stoeterijen het voorkwam dat dezelfde hengst vader opa en overgrootvader was. Omdat er dan een papier bij zat in het Cyrillisch, konden de kopers van ge-importeerde paarden hier in NL dat allemaal niet ontcijferen. Met als gevolg dat er hier en daar toch wel wat paardjes zijn geweest die vermoedelijk vanwege de inteelt beetje krank im Kopf waren.

enige-echte-sita

Berichtdoor enige-echte-sita » 24 Jul 2010 13:18

Mijn eerste paard na de pontytijd was een half-Trakehner met een superkarakter. Enorm intelligent.
Het zijn geen beginnerspaardjes, maar voor iemand die met gevoel met paarden om kan gaan, kan het geweldig uitpakken.
En och, wat is "lastig?"
Een paard wordt al zo snel als lastig bestempeld, terwijl het vaak gewoon te maken heeft met een combinatie die niet klikt en daar kan het paard niets aan doen.

iones
BerichtenCOLON 3001
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2005 08:50
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 24 Jul 2010 13:50

radja schreefColonTrakheners worden al eens gebruikt als moderne volbloed. Maar over het algemeen hebben Trakheners niet het beste karakter. Dit was niet anders met Balfzug, die ook niet het makkelijkste karakter had.

En ik heb ook een Balzflug uit een Akteurmoeder (bottistam) gehad en die merrie had ook een topkarakter. Liet zich echt super rijden. Er zat wel een kop op maar als je haar voor je ingenomen had, kon je geen betere treffen.

Afbeelding

Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt, ging er op een dag op zitten en ze heeft nooit een stap verkeerd gezet. Op een dag had ik aardig wat hulpen er op gekregen en ik dacht "ik zal eens kijken of ik haar in galop krijg". Ik gaf de galophulpen en ze galoppeerde gewoon aan, alsof ze het altijd zo gedaan had.

Ik dacht dat ze al gereden was maar ik heb de fokker gebeld (daar kwam ze vandaan), maar die zeiden dat ze echt helemaal groen was op het moment van de verkoop.
Dat dier had gewoon alles heel snel in de gaten.

Ruffian
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2010 10:49

Berichtdoor Ruffian » 26 Mrt 2012 19:28

Was de posts aan het doorlezen en kan het eens zijn met velen die de brilliante kant van de Tarkehner hebben leren kennen.
Het Trakehner ras was van het begin af dat ik met paarden te maken had (ong. 50 jaar geleden) mijn favoriete ras. Heb leren rijden op een Trakehner ruin. Mijn instructeur vond dat ik talent had, maar achteraf moet dat talent meer bij dat paard gezocht worden dan bij mij denk ik.Ook het Engels Volbloed is daarna in mijn passie gekomen. Twee uitersten:
Rijkunst (opperste verzameling), Rensport (uiterste verruiming). Met ex-renpaard ook dressuurwedstrijden gereden. Jaren nadien ben ik paarden gaan fokken met de EV merrie(AmberXX). Door vrienden werd geadviseerd naar de Trakehner Doruto te gaan, maar heb de keuze gemaakt voor B.Raimond(Holst). Met de merrie die hieruit geboren is ben ik WEL naar
Doruto gegaan en heb daar nu nog een zoon van genaamd Fungaro. Hij is nu 25 jaar en nog hengst, Hij heeft 5 nakomelingen. Is voor de HK geweest maar werd te jeugdig gevonden .
Is bereden door mijn toen 16 jrg dochter. Dat was geweldig om te zien.

Ieder die met hem te maken krijgt en hem met respect behandeld krijgt een band met hem. Hij is door mijn hectisch bestaan al vaak verhuisd naar verschillende stallen en kan zich steeds goed aanpassen.

Ik ben alleen maar vol lof over het Trakehner ras.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 30 Mrt 2012 17:10

Trakehners zijn al eeuwenlang op rijpaardenkwaliteiten gefokt. Hun hoogtij beleefden ze op de OS 1936 toen nagenoeg in alle disciplines de medailles in de wacht sleepten. Helaas gooide de oorlog roet in het Ostpreusschische fokprogramma dat kort voor de oorlog werd geïntroduceerd.

Na de oorlog ging de fokkerij over in de handen van Westduitse burgers en die dachten het wiel opnieuw te moeten uitvinden. De Trakehners die door de Russen naar Kirov werden vervoerd, verging het veel beter omdat de Russen het fokbeleid van het vooroorlogse Hauptgestüt continueerden.

Niettemin is het leuk te horen dat je zoveel plezier aan dit ras hebt beleefd. Je keuze met Raimond sluit qua model ook veel met het vooroorlogse fokbeleid aan.

Gebruikers-avatar
Professor
BerichtenCOLON 4088
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2009 14:32
WoonplaatsCOLON Europa
CONTACTCOLON

Berichtdoor Professor » 22 Apr 2012 09:25

Het voordeel van de Russen was dat zij de beste Hengsten meegenomen hebben naar Rusland, als oorlog´s buit, enkele hengsten hadden ze in Polen achtergelaten waarmee de Polen hun warmbloed paarden verbeterd hebben.
De Duitsers hebben het ras na de oorlog door veel te veel kruisingen met volbloed kapot gefokt.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 22 Apr 2012 10:43

Het meest belangrijke is dat de Russen het vooroorlogse fokbeleid hebben voortgezet en dat leverde ook de enorme sportprestaties van deze kleine fokkerij op.

Terug naar