Arabo-Friesian

Informatie over verschillende paardenrassen.
anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Arabo-Friesian

Berichtdoor anna42 » 11 Feb 2013 12:57

De Arabo-Friesian.

Afbeelding
Het Arabo-Friesian veulen Monet op de EASP-keuring 2012.

Tot de barokke rassen mag ook de Arabo-Friesian gerekend worden. Dit ras bestaat nu ongeveer 20 jaar en kan die korte tijd als veelzijdig sportpaard, met deze vrij kleine populatie, al terugzien op opmerkelijke successen. De Arabo-Friesian is vrij van de inteeltgebreken die het Friese paard bedreigen.

Het fokdoel is een edel, intelligent ras -en rijpaard met goede gebruikseigenschappen voor alle (top) sportdisciplines met duidelijke herkenbare Volbloedeigenschappen van de Shagya/Araber en de barokke Friese paarden. De in te zetten hengsten en merries moeten zich duidelijk onderscheiden in het geslachtstype. Gewenst is een edel, harmonisch gebouwd sportpaard in het evenwichtsmodel met een uitgesproken Shagya/Arabische Volbloed-opdruk, de barokke contouren, massa en bot van het Friese paard en de aanverwante barokke en klassieke warmbloedrassen.

De Orlow is vrij van de Engelse Volbloedracekenmerken en gaan allen terug op de Arabische Volbloed Smetanka ox. Naast de Frederiksborger zijn ook Friezen in de Orlowfokkerij gebruikt. Daarom is dit veelzijdige paard bij uitstek geschikt voor de Arabo-Friesianfokkerij.

Afbeelding
Bars I, een kleinzoon Smetanka ox, is de stamvader van alle Orlowpaarden

Afbeelding
Orlowhengst Perekat

Afbeelding

Afbeelding
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Re: Arabo-Friesian

Berichtdoor senja » 11 Feb 2013 13:40

Mooi dier :D
Wil wel eens aan het werk zien

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2007 13:34
WoonplaatsCOLON Blankenham
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 11 Feb 2013 20:44

Inderdaad een mooi dier!

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 11 Feb 2013 20:47

Het lijkt me een leuk paard, maar als ruiter zou ik niet zo blij zijn als deze rijfoto geplaatst werd.......
Heeft ze die zelf op internet gezet?

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 11 Feb 2013 21:01

En zo zie je hieronder ook weer dat je ook van goede paarden slechte foto's kunt maken.
Hun 'marketing' is een trouwens een beetje amateuristisch: er zal een hoog dekgeld verlangd worden om exclusiviteit te waarborgen 8)

http://www.arabo.nl/img/perry/perry4.jpg

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 11 Feb 2013 22:11

Het gaat hier om het ras. Maar voor slechts moeten wij aan deze foto zien?
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Ruiter
BerichtenCOLON 407
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2011 16:02

Berichtdoor Ruiter » 11 Feb 2013 22:45

Sizzle schreefColonEn zo zie je hieronder ook weer dat je ook van goede paarden slechte foto's kunt maken.
Hun 'marketing' is een trouwens een beetje amateuristisch: er zal een hoog dekgeld verlangd worden om exclusiviteit te waarborgen 8)

Anna-alarm! Eénpoter!

sdb
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 14:50

Berichtdoor sdb » 12 Feb 2013 08:11

Die hengst staat daar al jaren en heeft weinig gedekt bij mijn weten. Zelf hebben ze wel enkele nakomelingen gefokt maar nog nooit geen product gezien. De theorie dat de Orlov goed past op de fries klopt wel natuurlijk maar die friese merrie moet dan ook over kwaliteit beschikken gezien hengsten met toverballen niet bestaan.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 12 Feb 2013 09:57

Ruiter schreefColon
Sizzle schreefColonEn zo zie je hieronder ook weer dat je ook van goede paarden slechte foto's kunt maken.

Anna-alarm! Eénpoter!

Dan weet je nog steeds niet wat een Een-poter is.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 12 Feb 2013 18:31

Om goed duidelijk te maken wat een eenpoter is hieronder nog een aantal voorbeelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 12 Feb 2013 19:33

Sorry Anna maar doe je wel erg selectief hoor.
Beetje jammer dat je dat zelf niet ziet.

De foto laat gewoon zien dat je ieder paard uit de takt krijgt als je hem maar over het tempo jaagt.

Ik begrijp sowieso de selectie aan foto's voor deze hengst niet.
Hij was goed in maraton en ipv daar een paar kneitersterke momenten van te nemen schieten ze ern buitengewoon slecht dressuurplaatje en opjaag foto's.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 12 Feb 2013 19:49

Ik zie nog steeds niet in wat er mis met de bovenstaande foto's zou zijn. Je bent kennelijk spijkers op laag water aan het zoeken.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 12 Feb 2013 22:35

Misschien verwacht ik wat meer van een 'exclusief paard' dan jij.

Topspeed Perry zal op kleine schaal ingezet worden voor de dekdienst. Hoog dekgeld, zodat exclusiviteit gewaarborgd blijft!.

Ik vind de bovenste foto een mooie foto. Daar hadden ze het misschien bij moeten laten op hun site.
Wat de rijfoto betreft: als je daar niet ziet dat het paard zich volledig aan de ruiter onttrekt dan wordt het misschien tijd voor een brilletje.
Het doet afbreuk aan de daadwerkelijke kwaliteit van het paard.

Hij heeft notabene op het WK tweespan gelopen en dan zo'n simpele foto plaatsen dat het net zo goed de knuffelwelsh van de buren had kunnen zijn. Ik vind dat een beetje onhandig.
Maar blijkbaar heb jij niet zo veel verwachtingen.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 12 Feb 2013 22:53

Even dus voor de duidelijkheid: ik vind het een goed paard, maar de eigenaren nogal amateuristisch over komen (misschien zijn ze dat ook).
Daar hun slechte keuze aan beeldmateriaal ontstaat er dus imo een vorm van anti-reclame.
Ik vind dat nogal zonde.

sdb
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 14:50

Berichtdoor sdb » 13 Feb 2013 09:04

Sizzle ik deel je mening dat hun site zeer amateuristisch is maar die mensen zijn voor de rest wel profs hoor. Spijtig dat ze niet de moeite doen iemand extern onder de hand te nemen hiervoor want ano 2013 is dat uw visite kaartje.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 13 Feb 2013 11:45

Sizzle schreefColonMisschien verwacht ik wat meer van een 'exclusief paard' dan jij.

Topspeed Perry zal op kleine schaal ingezet worden voor de dekdienst. Hoog dekgeld, zodat exclusiviteit gewaarborgd blijft!.

Ik vind de bovenste foto een mooie foto. Daar hadden ze het misschien bij moeten laten op hun site.
Wat de rijfoto betreft: als je daar niet ziet dat het paard zich volledig aan de ruiter onttrekt dan wordt het misschien tijd voor een brilletje.
Het doet afbreuk aan de daadwerkelijke kwaliteit van het paard.

Hij heeft notabene op het WK tweespan gelopen en dan zo'n simpele foto plaatsen dat het net zo goed de knuffelwelsh van de buren had kunnen zijn. Ik vind dat een beetje onhandig.
Maar blijkbaar heb jij niet zo veel verwachtingen.

In begin toch vraagtekens bij jouw waarneming te zetten. Sinds wanneer heeft een paard de hulp van de ruiter nodig als het perfect in balans gaat? Zoals op deze foto waarbij het gewicht zuiver in balans over de dragende benen wordt verdeeld en het paard absoluut in een natuurlijke houding loopt zonder dat het gestoord wordt door de amazone.

Voor alle duidelijkheid dit is geen op de voorhandgaand racepaard waar de ruiter bekhangend op rond moet gaan.

Afbeelding

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 13 Feb 2013 18:43

Volgens mij doet perry niet zoveel meer.....

Hij dekt elk jaar wel wat merries heb er ok al diverse gezien, ze vallen me niet tegen....

Maar ik denk dat er betere orlov dravers zijn dan perry om in te zetten .....

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 13 Feb 2013 23:24

Tja Anna, met die redenatie kun je er net zo goed niet op gaan zitten.
Meeliften valt niet onder paardrijden en dat toont dit foto moment.
Alleen al de openingsfoto van zijn hoofd, lekker achter de loodlijn en zonder uitstraling.
Ik dacht dat het om een kinderpony ging. Dat bleek echter de foto te zijn die fokkers dou moeten lokken verder te klikken.

http://www.arabo.nl/img/perry/perry.jpg

Maar goed, als ze er zelf maar blij mee zijn, dat lijkt me het belangrijkste.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 14 Feb 2013 13:14

Je sleept er weer van alles bij die met de Arabo-Friesians niet van doen hebben.

Als alle paarden overigens zo gereden werden, zou dit het welzijn aanzienlijk bevorderen. Het begint er echter steeds meer op de lijken dat een partijtje bektrekken voor rijkunst wordt versleten.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 14 Feb 2013 19:45

Wat jij wilt.....

Ik vind probeer enkel aan te geven dat zo'n hengst veel meer kansen gehad zou hebben om zijn genen door te geven met betere foto's.

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Berichtdoor master » 15 Feb 2013 09:02

ach, sommige ruiters willen gewoon graag een paard waarin ze steun in de handen hebben.
(anders verliezen de ruiters hun evenwicht en missen ze steun)
misschien dat ze daarom wel op deze wijze zijn gaan fokken??

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 15 Feb 2013 10:35

master schreefColonach, sommige ruiters willen gewoon graag een paard waarin ze steun in de handen hebben.
(anders verliezen de ruiters hun evenwicht en missen ze steun)
misschien dat ze daarom wel op deze wijze zijn gaan fokken??

De bekhangende en prikkende beelden van de topruiters die de teugels als stuurstangen op hun halve racepaarden hanteren zijn voor de massa kennelijk het synoniem van de rijkunst geworden.

Op zich is dat nog wel begrijpelijk alhoewel het voor de paarden een lijdensweg is. Veel erger is dat ze de rijkunst, die nog wel aan de natuurlijke regels voldoet, met hun foceerregels in de hand zelfs veroordelen.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 15 Feb 2013 17:07

FEI 401.3

3. The horse thus gives the impression of doing of his own accord what is required of him.

Terug naar