Starten als tweejarige vergroot carrièrekansen

Voor al je vragen over paarden, spannende paardenverhalen en meer.
Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Starten als tweejarige vergroot carrièrekansen

Berichtdoor senja » 21 Feb 2012 00:48

20/02/2012

Renbaan Volbloeden die op tweejarige leeftijd in aanraking komen met de rensport, hebben meer kans op een succesvolle sportcarrière dan paarden die minimaal drie jaar oud zijn voordat ze de renbaan betreden. Zo blijkt uit recent onderzoek door drie wetenschappers uit Nieuw-Zeeland. Deze uitkomst staat haaks op de mening van dierenwelzijns-organisaties, die vrezen dat jonge paarden de fysieke belasting niet aankunnen.

Jasmine Tanner, Chris Rogers en Elwyn Firth van de universiteit in Massey analyseerden de gegevens van 4.683 in 2000 en 2001 geboren renpaarden. Van deze paarden werden er 3.152 paarden geregistreerd bij een trainer, 2.661 paarden werden getest op de renbaan en uiteindelijk werden er 2.109 daadwerkelijk uitgebracht in de sport.

Uit de analyses blijkt dat de paarden die al op tweejarige leeftijd op de renbaan actief waren, gedurende hun carrière vaker aan start kwamen. Dit was zelfs het geval met aftrek van de wedstrijden die ze als tweejarige liepen. Deze paarden hadden ook grotere kans om op wedstrijden geplaatst te worden of de zege te pakken, dan renpaarden die pas op driejarige leeftijd voor het eerst kennis maakten met de rensport. De renpaarden die al op tweejarige leeftijd begonnen hadden bovendien een langere racecarrière en wonnen tijdens hun sportcarrière meer prijzengeld.

“Renpaarden die op tweejarige leeftijd in training gaan of uitgebracht worden hebben mogelijk een gezonder bewegingsapparaat dan paarden die op latere leeftijd gaan racen”, concludeerden de onderzoekers op basis van hun analyse. Uit het onderzoek kwam niet naar voren hoe het gesteld is met de paarden na het beëindigen van hun sportcarrière.

Bron: Horses.nl

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Re: Starten als tweejarige vergroot carrièrekansen

Berichtdoor senja » 21 Feb 2012 00:50

Opvallend onderzoek, je kan wel tegen zijn maar je moet ook feiten hebben om ze te kunnen onderbouwen.

Ik vind en blijf het niks vinden maar hoe kan het dat deze een langere en meer sport carriere hebben dan paarden die later starten. Zou dit ook opgaan voor rijpaarden????

detour
BerichtenCOLON 6781
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 19:41

Berichtdoor detour » 21 Feb 2012 12:10

Interessant. bedenk dat de EV eerder qua skeletgroei ''klaar'' is; ookal ogen Volbloedpaarden juveniel gedurende hun leven, ze zijn fysiek sneller '' af'' dan een gemiddeld Warmbloedpaard.

De eerste fase van een EV is het opgroeien in heuvels waarbij het type gewassen veel rijker is aan spoor elementen en mineralen dan in ons gecultiveerde landje. Ze zijn gemiddeld veel geharder en beter ontwikkeld qua bot,- en peesweefsel.

Twee jaar is idd jong, het werk wat de dieren verrichten in hun eerste trainginsjaar is van een heel ander kaliber dan wat een drie jarige KWNP-er al moet kunnen en doen qua belasting, een paar kleine koersjes rechtuit op een afstand van zo'n 700 m stelt eigenlijk niet veel voor met een lichtgewichtje van 50 kg op je rug.

Wel vraag ik me idd af waarom het de carriere kansen vergroot, interessante vraag. Misschien dat vroegere ervaring meer oplevert op fysiek gebied? mentaal vind ik het sneuer voor deze mooie dieren..

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 21 Feb 2012 13:23

Zelfs al zou het niet perse schadelijk zijn dan vind ik 2 gewoon toch te jong.
Die groeispurts zorgen ook voor ongemak en dan werk je zo verzet in de hand lijkt mij.

Wat rijpaarden betreft. Er is een onderzoek gedaan met veulens met springen.
De groep veulens die regelmatig vrijsprong hadden als 3 jarige een grote voorsprong op de controle groep, maar dit effect was van korte duur. Met 4-5 jaar deden beide groepen het even goed.
Ben vergeten waar het gedaan is, maar het was bij een grote fok/spring stal.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 22 Feb 2012 20:28

Men heeft voornamelijk naar het gewonnen geldbedrag op die leeftijd gekeken. Dat zegt overigens weinig over de fysieke toestand van de betrokken paarden. Over een gezond (langdurig) leven tijdens en na de koerscarrière zwijgt men echter in alle talen.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

detour
BerichtenCOLON 6781
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 19:41

Berichtdoor detour » 23 Feb 2012 09:36

Dus eigenlijk is er weinig te zeggen en is er geen antwoord op de vraag van Senja, jammer. Ik vind dit erg interessant!

Ik ken zat renpaardjes die ouder zijn dan 25 , hoor.. Vraag me af of de gemiddelde leeftijd van een renpaard lager is dan 7, zoals bij het sportpaard in NL.. IK betwijfel het ten zeerste.

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2005 13:46

Berichtdoor *Sanne » 23 Feb 2012 10:23

anna42 schreefColonMen heeft voornamelijk naar het gewonnen geldbedrag op die leeftijd gekeken. Dat zegt overigens weinig over de fysieke toestand van de betrokken paarden. Over een gezond (langdurig) leven tijdens en na de koerscarrière zwijgt men echter in alle talen.

Nou inderdaad, er wordt over duurzaamheid niet gesproken.
Odette, dachtig van Plutarchus (Perfectum x Cassini I)

Driejarige, grote Gelderse donkervos merrie te koop!
Voor meer informatie Klik

Terug naar