Endurance

Voor al je vragen over paarden, spannende paardenverhalen en meer.
anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Endurance

Berichtdoor anna42 » 15 Aug 2011 14:50

Endurance is nog steeds een sterk toenemende discipline in de paardensport. Ik ben benieuwd of er op dit forum ook actieve ruiters zitten zich die met deze tak van de ruitersport bezighouden. Laat eens weten wat jullie ervaringen met de paarden, de trainingen en de wedstrijden zijn.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Sjoerd
BerichtenCOLON 381
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2010 03:17
WoonplaatsCOLON Atlantis

Re: Endurance

Berichtdoor Sjoerd » 15 Aug 2011 14:56

Nog niet actief, maar ik ben voornemens in de toekomst mendurance te gaan beoefenen.
M'n vriendin wil volgend jaar met een koerspaard onder het zadel starten in de gewone endurance, de beginnersklasse. Voor zo'n paard is het een welkome afwisseling.
Zij is zich ook nog aan het orienteren. Het zou mooi wezen als er hier mensen zijn die uit ervaring wat kunnen vertellen.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2007 13:34
WoonplaatsCOLON Blankenham
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 15 Aug 2011 18:19

Ik heb een keer een probeer wedstrijd gedaan, was toch in de buurt. De eerste 20 km vond ik wel leuk, maar moest er in totaal 32...toen was ik er wel zat van...
Heb dus besloten dat het niks voor mij is :lol:

Moet wel zeggen dat de laatste 10 ook voorbnamelijk langs de weg waren i.p.v in het bos en dan zijn de paarden ook minder gemotiveerd.

sdb
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 14:50

Berichtdoor sdb » 15 Aug 2011 20:58

Ja die zijn er :)

Ik rij zelf met een Shagya arabier.

Dat de tak een snelgroeiende sport is is vrij relatief te nemen hoor. Procentuele groei is groot maar we organiseren zelf (enfin met onze club) 3 wedstrijden en mogen telkens gelukkig wezen als we net geen 100 deelnemers hebben. Netjes uit de kosten maar alles moet draaien op vrijwilligers mocht er voor hetzelfde werk 200 man zijn dan zou de organisatie interesse snel groter zijn.

De paarden : je ziet van alles maar naarmate je hoger gaat blijven het de arabische volbloed, de shagya en de anglo-arabier de enige die nog meespelen. Vroeger zag je vaak dravers gekruist met arabieren (zijn in feite ook anglo-arabieren) maar die tijd is voorbij. Voor de rest dienen de paarden keihard en correct beenwerkt te hebben. Gouden karakter en werkwilligheid zijn noodzakelijk je kan geen 6 u aan benen geven om vooruit te geraken. Karakter om ietwat pijn te verdragen is mooi meegenomen. De goede endurance paarden zijn echt moeilijk te vinden want slechts een klein percentage van de volbloeden is geschikt voor dit werk en ook binnen de Shagya's zijn zeker niet alle lijnen perfect te heten.

Sjoerd
BerichtenCOLON 381
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2010 03:17
WoonplaatsCOLON Atlantis

Berichtdoor Sjoerd » 15 Aug 2011 21:25

Dus het is eigenlijk niet eens zo zeer rasgebonden of zie ik dat fout?

detour
BerichtenCOLON 6781
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 19:41

Berichtdoor detour » 15 Aug 2011 23:07

Heb met een Draver twee keer gestart, eerst een kennismakingsrit, daarna voor de Iste klasse. Ik vond het onwijs leuk, maar endurance alleen zou me niet genoeg behagen, is er nu niet iets met treck, waarbij je ook wat crosshindernisjes e.d. springt?

sdb
BerichtenCOLON 88

Berichtdoor sdb » 16 Aug 2011 08:34

Dus het is eigenlijk niet eens zo zeer rasgebonden of zie ik dat fout?

Ja en nee. Basissport kan elk paard ongeacht het ras zo ook in de endurance. Zodra je hoger in afstand gaat vallen de meeste rassen met bosjes af behoudens alles met veel arabier in 't bloed. Iets wat op zich logisch is gezien de arabier op vlak van recuperatie en het omzetten van vet in energie het beste paard is dat er is. Verder krijg je nog binnen de top onderscheid tussen de types wedstrijden vlak rechtdoor (woestijn) of ruw technisch heuvelterrein. In de woestijn zou ik voorkeur geven aan een anglo-arabier want die kan sneller omdat hij groter is, in de technische parcours liever wendbaardere arabier.

Als je weet dat de wereldtop 160km doet aan gemiddeld 20km/u dan spreekt het voor zich dat slechts weinig paarden dit aankunnen.

Mooie video van Florac waar Europees kampioenschap doorgaat dit jaar http://www.160florac.com/endurance/images-du-passe/video.php .

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Berichtdoor master » 16 Aug 2011 09:50

kheb een keer een paard getraind voor een endurance ruiter die internationaal startte en even tussendoor zwanger was :lol:
was een nieuwe aankoop van haar, een arabier merrie, met een enorme looplust (en stresskip)
Zelf was zij ook internationaal gestart met een draver , en daar goed mee gescoord.

verder 1 keer geholpen bij de vetgate , was erg leerzaam om te doen...vond het een sympathieke sport. Veel in het welzijn van het dier (staat voorop)
Ik denk niet dat het mijn sport idd zou kunnen worden.
Zelf ben ik ook niet zon lange afstand trainer :? ...., doe mij maar lekker spiertrainingtjes en ontspanning met rijden, dan ben ik al blij.

Het langs de weg in en uitstappen vind ik ook oervervelend en saai....(in een bos zou het prettiger zijn) verkies toch de rust in mijn eigen rijbak en de daarbij behorende concentratie.

Stel dat het een keer in de rocky mountains georganiseerd zou worden, en ik gesponsord werd, zou ik wel meedoen. :D

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 22 Aug 2011 12:52

Carmen Römer heeft toch vrij lang op de Arabisch Volbloed x Draver aan de Endurance meegedaan?

Afbeelding
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

sdb
BerichtenCOLON 88

Berichtdoor sdb » 22 Aug 2011 14:27

Ja dat klopt en vroeger zag je die nog meer.
Endurance aan de top is helaas niet meer 'to finish is to win' het is echt 'endurace' geworden, 160km aan 20km/u kunnen niet veel paarden aan hoor.

sdb
BerichtenCOLON 88

Berichtdoor sdb » 22 Aug 2011 14:42

Dit weekend CEI in Compiegne 57 van de 130 hebben uitgereden

http://www.atrm-systems.fr/iframe_results.php?Epreuve=1&Chemin=Compiegne+%28FRA%29+21-08-2011&Phase=5

Je moet maar eens die snelheden, recuptijden etc van de toppers bekijken. Het zal ook direct opvallen dat de wereldtop Frankrijk en de arabische landen zijn.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 22 Aug 2011 16:12

Ik weet niet meer welk jaar het was maar de Shagya-Araber Siglavy Bagdady VIII-1 was Weltmeister Endurance in Aken.

Afbeelding

De Duitse kampioen van twee jaar geleden was volgens mij de Shagya-Araber Ayman.

sdb
BerichtenCOLON 88

Berichtdoor sdb » 22 Aug 2011 20:39

Hungares
2006 - Aachen - World Champion with Miguel Vila Urach / Spain

The first titel of World Equestrian Games 2006 in Aachen was given to Hungares. Hungares, a Shagya-Araber gelding, won the hard race after 160 km (100 miles) on a wet track in bad weather.

Hungares was born 1998 in Babolna, named Siglavy Bagdady VIII-1 sired by Siglavy Bagdady VIII, his dam is 252 Kánya by O'Bajan XX (Pamino).

Nu we 't toch over de Shagya's hebben Hungares komt uitdezelfde moederlijn als wijlen Outlaw-Perzik (Shagya zoon van de bekende Perzik). Iets wat duidelijk toch bewijst dat de mitochondrale vererving van de moederlijn belangrijk is. Er zijn trouwens meerdere voorbeelden gekend en onderzoek heeft dit ook al bewezen. Vaderlijn telt ook hoor want Perzik staat nog steeds aan de top bij de verervers aan vaderzijde en bij de Shagya's is het Siglavy Bagdady bloed toch ook gewenst.

De lijst van puike prestaties van Shagya's in de endurance is lang hoor en procentueel (zo gek veel zijn er niet) doen ze dit zeer goed. In Frankrijk vertegenwoordigen ze ca 3%, in België zijn er bij mijn weten slechts 2st, in Nederland geen idee.

Balagur
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2011 11:00

Berichtdoor Balagur » 25 Aug 2011 16:42

sdb schreefColonJa die zijn er :)

Ik rij zelf met een Shagya arabier.

Dat de tak een snelgroeiende sport is is vrij relatief te nemen hoor. Procentuele groei is groot maar we organiseren zelf (enfin met onze club) 3 wedstrijden en mogen telkens gelukkig wezen als we net geen 100 deelnemers hebben. Netjes uit de kosten maar alles moet draaien op vrijwilligers mocht er voor hetzelfde werk 200 man zijn dan zou de organisatie interesse snel groter zijn.

De paarden : je ziet van alles maar naarmate je hoger gaat blijven het de arabische volbloed, de shagya en de anglo-arabier de enige die nog meespelen. Vroeger zag je vaak dravers gekruist met arabieren (zijn in feite ook anglo-arabieren) maar die tijd is voorbij. Voor de rest dienen de paarden keihard en correct beenwerkt te hebben. Gouden karakter en werkwilligheid zijn noodzakelijk je kan geen 6 u aan benen geven om vooruit te geraken. Karakter om ietwat pijn te verdragen is mooi meegenomen. De goede endurance paarden zijn echt moeilijk te vinden want slechts een klein percentage van de volbloeden is geschikt voor dit werk en ook binnen de Shagya's zijn zeker niet alle lijnen perfect te heten.

In welke klasse start jij? heb je foto's?

sdb
BerichtenCOLON 88

Berichtdoor sdb » 26 Aug 2011 09:08

In BE werken we niet met klasses zoals in Nederland.
Met mijn huidig paard rij ik nu 60km , volgend jaar schuiven we door naar de 80km. Als dat vlot gaat en we vinden tijd genoeg om te trainen wil ik dan verder met hem richting CEI* of **.

Terug naar