Prijzen paardenbrok/granen zullen fors stijgen.

Voor vragen over voeding en opvoeding
Ungarn
BerichtenCOLON 11145
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 06:29

Prijzen paardenbrok/granen zullen fors stijgen.

Berichtdoor Ungarn » 02 Aug 2007 07:26

Veevoerprijzen blijven stijgen
01 aug 2007 18:38

Veehouders moeten de komende periode rekening houden met een flinke stijging van de mengvoerprijzen.

Die verwachting uiten verschillende bronnen in de mengvoersector. Rundvee A-brok steeg volgens LEI-gegevens sinds begin dit jaar al van € 15,45 tot € 17,40, een stijging van ruim 12 procent.

Vorige week werden de eerste tarwenoteringen van dit seizoen bekend. Die zijn jaren niet zo hoog geweest. In het kielzog van de tarwe worden ook andere grondstoffen als tapioca, sorghum, mais en graanbijproducten duurder.

Directeur Johan Schuttert van coöperatie Agruniek stelt dat de dagwaarde van de grondstoffen die hij in voorraad heeft 3 euro per ton hoger is dan de waarde waarvoor hij ze heeft ingekocht, iets wat hij nog nooit heeft meegemaakt.

De graannoteringen van deze week wijzen nog niet op een afvlakking of daling van de prijzen. Voerbedrijven zoeken naar alternatieven. In Amerika is mais te koop voor redelijke prijzen. Het is echter vaak transgene mais, die de EU niet in mag.

Het alternatief is Zuid-Amerikaanse mais, maar die is veel duurder. Veevoerdirecteuren zijn bezorgd over de situatie en vinden dat import van transgene mais moet worden toegestaan in de EU.

Pensionhouders zullen hun prijzen aanpassen !!
.
Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Gebruikers-avatar
joelledsr
BerichtenCOLON 227
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2004 10:39
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Re: Prijzen paardenbrok/granen zullen fors stijgen.

Berichtdoor joelledsr » 02 Aug 2007 11:09

jee, ik was van de week al gewaarschuwd door een vriend dat de pakken stro ook 20 a 30 euro duurder zullen zijn, deze winter... pff, hamsteren dus maar :shock:

Gebruikers-avatar
LindaJ
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:18
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Berichtdoor LindaJ » 02 Aug 2007 13:55

Hoe komt dat dan, dat de prijzen zo stijgen?

Gebruikers-avatar
sarov
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 15:22

Berichtdoor sarov » 02 Aug 2007 14:04

Als de vraag groter is dan het aanbod, gaat de prijs omhoog.!

Gebruikers-avatar
LindaJ
BerichtenCOLON 1432
CONTACTCOLON

Berichtdoor LindaJ » 02 Aug 2007 14:31

Ah, en nu is dat dus het geval? Slechte oogsten ofzo dan?

Ik las van de week nog in de krant dat ze tarwestro willen gaan gebruiken om brandstof uit te gaan winnen, maar ik neem aan dat dat nog voorlopig nog niet zover is. Maar als dat daadwerkelijk gebeurt zal stro als bodembedekker wel helemaal niet meer te betalen zijn?

Gebruikers-avatar
Suzan1
BerichtenCOLON 6475
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24
WoonplaatsCOLON aan de IJssel

Berichtdoor Suzan1 » 02 Aug 2007 14:32

ik heb deze week ook al bericht gehad van Havens. de prijzen voor silo leveringen gaan ook aanzienlijk stijgen.

volgens info Havens:

zou dat komen door de natte zomer in West Europa en de droge zomer in Zuid Europa.

Jarenlang lag het graanprijsniveau in Europa erg laag: o.a. door EEG voorraden. Dat is nu niet meer zo. Ook het sterk gestegen gebruik van granen als "biobrandstof "is oorzaak van de stijgingen.

Gebruikers-avatar
LindaJ
BerichtenCOLON 1432
CONTACTCOLON

Berichtdoor LindaJ » 02 Aug 2007 14:32

Ja, dus toch!

Polly

Berichtdoor Polly » 02 Aug 2007 21:23

Even een rekensommetje voor 1 paard dat twee kilo basisbrok van een gemiddeld merk krijgt (qua prijsklasse) per dag (twee keer 1 kilo).
een zak van 25 kilo kost dan 8 euro. De prijs per kilo is dan 0,32. Zo'n paard kost nu aan brok dus 0,64 per dag. Dat keer 31 is 19,84 euro per maand. Een prijsstijging van 12% daarop losgelaten: dat is 2,38 per maand er bovenop. Dat is een pensionstalhouder dus gemiddeld per maand meer kwijt bij brok van gemiddelde prijs en gemiddeld gebruik.
Als je de kosten die je voor je paard hebt (indien je ze bij huis hebt zoals ik en dus alles zelf koopt), kom je er achter dat de hoogste kosten het ruwvoer zijn...en niet de brok. Die prijsstijgingen zullen dus meer voeten in aarde hebben voor mensen met 1 of twee paarden, dan de prijsstijgingen van brok. dat is mijn conclusie.
Maar voor mensen met tientallen paarden loopt het wel weer erg op natuurlijk! Maar dat geldt dan ook voor veehouders en schapenhouders en zo.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 06 Aug 2007 13:25

LindaJ schreefColonHoe komt dat dan, dat de prijzen zo stijgen?

Vooral speculatie net bij de olieprijzen.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

libke
BerichtenCOLON 1900
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2004 19:35
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 06 Aug 2007 14:43

joelledsr schreefColonjee, ik was van de week al gewaarschuwd door een vriend dat de pakken stro ook 20 a 30 euro duurder zullen zijn, deze winter... pff, hamsteren dus maar :shock:

hoeveel betaal je dan zo ?
ik betaal de grote balen tussen de 20-25€ in de winter 30€ omdat ik telkens maar voor een halfjaar kan stockeren ..de kwaliteit is erg bagger dit jaar , normaal haal ik het nu dus uit Z-FR

Gebruikers-avatar
Dees
BerichtenCOLON 3261
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2004 08:01
WoonplaatsCOLON Friesland

Berichtdoor Dees » 06 Aug 2007 15:55

Ik maak me grotere zorgen over het hooi....

Kennelijk is het tot de boeren nog niet doorgedrongen dat het commercieel handiger is om gras te drogen voor klein comsumptief gebruik dan voor grote veehouders.

Wat moet ik met die grote balen kuil?!
Doe mij als particulier svp gewoon droge baaltjes hooi of anders gewoon hele kleine pakjes kuil die ik ook zonder groot agrarisch geschut kan verplaatsen.

Maar nee hoor, dat wat ze nu eindelijk in redelijk droge staat van het land kunnen winnen, dat gaat weer in grootverpakking.
Dus hooi... steeds meer vraag naar, steeds minder productie. Dat kon nog wel eens een groot probleem worden komend voorjaar....

Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2007 11:57

Berichtdoor Amaze » 06 Aug 2007 16:40

Doe mij als particulier svp gewoon droge baaltjes hooi of anders gewoon hele kleine pakjes kuil die ik ook zonder groot agrarisch geschut kan verplaatsen.

het moet wel mogelijk zijn .... wij hadden nu ook al 5 dagen een paar Ha "losliggen" met de bedoeling het te hooien maar ja ,er komt weer regen aan vanavond ,dus nu zit het toch weer in de ronde baal :(

Hooi heeft minimaal 6 dagen nodig om te drogen -en dan moet het gras al niet te rijkelijk bemest zijn ....
Ronde balen zijn gewoon veel "veiliger" ;geen hooibroei en minder kans op schimmel en stof , bovendien is het ook nog eens smakelijker .

Gebruikers-avatar
Lola#1
BerichtenCOLON 800
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 12:48
WoonplaatsCOLON 3rd rock from the sun

Berichtdoor Lola#1 » 06 Aug 2007 16:52

Redelijk droge staat is gewoon een absolute no-no om baaltjes van te maken. Kun je na enkele weken dat het op zolder ligt de boel al weg gooien... Kurkdroog moet het zijn en het weer is er nog niet naar geweest, bij de boer waarvan ik huur staat er nog steeds eerste snede op het veld te wachten om gehooid te worden...
Gelukkig win ik zelf, zo goed als bijna droog in ronde of vierkante balen. Makkelijk te stockeren en goedkoop. Kleine baaltjes kost tegenwoordig een godsvermogen als je alles samen telt. Vergeet niet dat al die kleine pakkies ook allemaal op een grote kar getast dienen te worden alvorens ze op de hooizolder raken... kost enorm veel manschappen en tijd dus financieel niet zo heel interessant voor de meesten.
http://www.staltervissen.com
Girl you thought he was a man
But he was a muffin

Polly

Berichtdoor Polly » 07 Aug 2007 13:52

Dees schreefColonIk maak me grotere zorgen over het hooi....

Kennelijk is het tot de boeren nog niet doorgedrongen dat het commercieel handiger is om gras te drogen voor klein comsumptief gebruik dan voor grote veehouders.

Wat moet ik met die grote balen kuil?!

....

Bij ons in de buurt is op meerder plekken kleine baaltjes kuil te krijgen. de prijs varieert van 8 euro tot 12 euro per klein baaltje. Deze zijn te hanteren. je hebt er alleen wel gruwelijk veel afval van.
Van gewoon hooi zijn de prijzen voor kleine baaltjes hier: van 2,50 tot 5,00 euro. Dus er zit wel veel prijsverschil tussen het gesealde kuil en het echte droge hooi.

Gebruikers-avatar
Dees
BerichtenCOLON 3261
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2004 08:01
WoonplaatsCOLON Friesland

Berichtdoor Dees » 07 Aug 2007 17:49

Dat het inwinnen van hooi lastig is, ook met een prachtige zomer, is me heus bekend.

Maar de vraag is komende winter net zo groot als afgelopen winter.
Sterker nog, de vraag neemt elk jaar toe simpelweg omdat er steeds meer hobbymatige paardenhouders komen en die balen kuil gewoon helemaal niet praktisch zijn in gebruik (gewicht, afval, bederf, kwaliteitscontrole)...

Ik heb een hele goede hooileverancier maar ook die voelt dat er meer vraag is naar het product. De prijs zal stijgen. Akkoord... maar zal het aanbod ook bij een hogere prijs voldoende zijn?

Hooi... het gaat een schaars goedje worden...

libke
BerichtenCOLON 1900
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2004 19:35
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 07 Aug 2007 18:13

ik heb ook "maar "6 stallen thuis maar ik ben toch ook jaren terug overgestapt op grote balen stro , hooi en kuil ..je betaald een vermogen aan die kleine baaltjes :( twee keer per jaar komt een oplegger met stro , in de zomer is dat rond de 65€ per ton ...in de winter rond de 80/90€ maar ik heb geen plaats genoeg om voor een heel jaar te stockeren ..In augustus laat ik ongeveer 30 ronde balen voordroog komen , die kosten tussen de 20 à 25€ stuk ...doe ik een kleine week mee daarbovenop laat ik naargelang het aanbod een 10/15 grote vierkante balen droog hooi afkomen om het jaar rond te doen ..zou geen kleintjes niet meer willen ....en heb ook geen materiaal voor dat groot spul

Gebruikers-avatar
Suzan1
BerichtenCOLON 6475

Berichtdoor Suzan1 » 07 Aug 2007 18:25

als je het "groot"verpakte kuil goed inkoopt, hoeft er geen spriet van weg. Moet je natuurlijk wel weten waar het gewonnen is...

als kuil nagenoeg droog is ingepakt, mag het gerust een maand openblijven.Dat kan ook voor de hobbyist al snel.
We hebben hier ook niet genoeg ruimte om hooi op voorraad te leggen.
Verpakt kuil daarentegen kan gerust in de regen blijven staan, als je maar zorgt dat het plastic erom heen niet beschadigd (vogels ed)

nadeel van droog ingepakt kuil vind ik - net als hooi- dat er dan stof in zit.

Om die reden gaat het hier met maximaal 3 dagen drogen in de baal. Door het vochtigheidsgehalte moet de baal dan wel met een dag of 5 op zijn.

Ungarn
BerichtenCOLON 11145

Berichtdoor Ungarn » 15 Aug 2007 06:26

libke schreefColonik heb ook "maar "6 stallen thuis maar ik ben toch ook jaren terug overgestapt op grote balen stro , hooi en kuil ..je betaald een vermogen aan die kleine baaltjes :( twee keer per jaar komt een oplegger met stro , in de zomer is dat rond de 65€ per ton ...in de winter rond de 80/90€ maar ik heb geen plaats genoeg om voor een heel jaar te stockeren ..In augustus laat ik ongeveer 30 ronde balen voordroog komen , die kosten tussen de 20 à 25€ stuk ...doe ik een kleine week mee daarbovenop laat ik naargelang het aanbod een 10/15 grote vierkante balen droog hooi afkomen om het jaar rond te doen ..zou geen kleintjes niet meer willen ....en heb ook geen materiaal voor dat groot spul

Ik heb gisteren 13 ton tarwestro ( 39 balen)thuis gekregen ( niet nat geweest) prijs 95€/ton
Verder voeren we vanaf ongeveer 19 september ---'swinters voordroog 70% ds. uit natuurgebied (Maasheggen) 31€/per rol/350 kg (Wordt elke week aan huis geleverd.( :)
Hooi voeren we zomers bij, heb vorige week maandag 250 balen 20-25 kg 2-de snee zonder water erin gehad. prijs 2,50 €/baal

Afbeelding

Zo doen wij het. ;)
We zijn inmiddels aan de 6-de snede.
.
Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Gebruikers-avatar
Suzan1
BerichtenCOLON 6475

Berichtdoor Suzan1 » 15 Aug 2007 06:49

apart hoofd heeft die man sleep---
daar ben je dan wel mooi druk mee.

6e snit? gooi je d'r zoveel mest op dan?

Ungarn
BerichtenCOLON 11145

Berichtdoor Ungarn » 15 Aug 2007 06:52

Suzan1 schreefColon
6e snit? gooi je d'r zoveel mest op dan?

Wat leeft moet eten. :lol:

1-1half uur/dag
Voer 2-3 grote silage-kruiwagens/dag...5 paarden, aan gevuld met een pak hooi + op stro
Dus ruwecelstof genoeg. ( Kanne Brottrunk--Probiotica, anders konden ze wel eens wat dun op de mest worden)
Laatst gewijzigd door 1 op Ungarn, in totaal 15 keer gewijzigd.
.

Ungarn
BerichtenCOLON 11145

Berichtdoor Ungarn » 15 Aug 2007 07:12

Dees schreefColonpaardenhouders komen en die balen kuil gewoon helemaal niet praktisch zijn in gebruik (gewicht, afval, bederf, kwaliteitscontrole)...

...

kleine pakken kuilvoer
Goede kwaliteit kleine pakjes kuilvoer zware pakken 40 a 45 kg
€ 6,50 Nieuwe Pekela, GR
.

Ungarn
BerichtenCOLON 11145

Berichtdoor Ungarn » 15 Aug 2007 07:22

anna42 schreefColon
LindaJ schreefColonHoe komt dat dan, dat de prijzen zo stijgen?

Vooral speculatie net bij de olieprijzen.

???????????????????????????????????? :?

Inflatie en kostprijs
14 aug 2007 17:33

De wereldwijde prijsstijging van landbouw- en voedingsproducten begint langzaam maar zeker Europa te raken.

Deze bleef vooral in de dertien EU-lidstaten die de euro als munt hanteren, achter. Wrang beeld: tegelijkertijd gaan 10.000 Duitse boeren de straat op voor een hoge melkprijs.

En terecht, want alle prijscorrecties van de afgelopen maanden ten spijt; de gouden tijden op de zuivelmarkt laten zich nog altijd niet geheel vertalen in de melkprijs. Deze correctie zal nog sneller moeten gaan als de voedselprijzen de pan uit rijzen.

En daar wijst wel alles op. Zo staat de zogeheten GSCI Excess Return Index, die de prijzen van acht grote landbouwproducten in de gaten houdt, al 10 procent hoger dan vorig jaar. Fabrikanten kondigen prijsstijgingen aan omdat grondstoffen duurder worden.

Weersomstandigheden, de grote vraag vanuit de biobrandstofindustrie en de stijgende welvaart in armere landen zorgen voor krapte op de markt.

Dankzij de sterke euro is de inflatie van voedselprijzen in de eurozone beperkt gebleven. Nu de vraag in de EU toeneemt, gaat dat alsnog gebeuren. En misschien wel extra sterk, omdat de Europese Centrale Bank anders dan zijn Amerikaanse tegenhanger voedsel- en energieprijzen meeneemt in het inflatiecijfer. Saillant gezien die demonstratie: juist in Duitsland wordt een stijging van de prijzen voor melk, kaas en eieren verwacht, aangezien die beneden EU-peil liggen.

Melkprijs 78 cent hoger dan in 2006
14 aug 2007 07:14

De melkprijs die de Nederlandse zuivelondernemingen in de eerste zeven maanden van dit jaar hebben uitgekeerd aan hun veehouders, ligt gemiddeld 78 cent per 100 kilo hoger dan vorig jaar.

Dat blijkt uit het continue onderzoek naar de voorschotmelkprijzen van het Agrarisch Dagblad.

Over de eerste zes maanden van dit jaar lag de gemiddelde melkprijs in Nederland nog 12 cent per 100 kilo hoger vergelijken bij de eerste jaarhelft van 2006.

De stijging is vooral het gevolg van de krachtige prijsverhoging die alle zuivelondernemingen in juli doorvoerden. Vrijwel alle zuivelbedrijven hebben afgelopen maand zowel de vetprijs als de prijs voor het eiwit in de melk fors verhoogd. Daarmee zeggen de zuivelondernemingen de positieve ontwikkeling op de zuivelmarkt weer te geven. Na de eerdere prijsstijging van de melkpoeders en boter zien zij nu ook prijsstijgingen bij kaas en consumptiemelkproducten. Ook zuivelingrediënten worden duurder.

De gemiddelde melkprijs in Nederland zal vermoedelijk nog verder stijgen.
.

Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187

Berichtdoor Amaze » 15 Aug 2007 09:00

Melkprijs 78 cent hoger dan in 2006
.........dat werd ook eens een keer tijd !!! :woot:

Ungarn
BerichtenCOLON 11145

Berichtdoor Ungarn » 15 Aug 2007 09:03

libke schreefColon[ik betaal de grote balen tussen de 20-25€ in de winter 30€ omdat ik telkens maar voor een halfjaar kan stockeren ..de kwaliteit is erg bagger dit jaar , normaal haal ik het nu dus uit Z-FR

Ik betaalde 33,50 voor pakken van 353 kg omgerekend en goede kwaliteit, komt uit de regio Koln. Was wel zoeken, in Zeeland is niks of "bagger" en moeten ze 110-120/ton hebben (50% minder aanbod) Firma Stouten heeft niks, gaan in Frankrijk kijken of er nog iets te vinden is.

Houtkrullen gaan richting 7 euro zo ook vlas.
Maar er is een gezegde: In het voorjaar hebben alle boeren genoeg!
Maar dec.-Jan-febr.-mrt-april wordt voor vele janken. :?
.

Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187

Berichtdoor Amaze » 15 Aug 2007 09:09

Ungarn schreefColon
.( :)
Hooi voeren we zomers bij, heb vorige week maandag 250 balen 20-25 kg 2-de snee zonder water erin gehad. prijs 2,50 €/baal

Afbeelding

Zo doen wij het. ;)
We zijn inmiddels aan de 6-de snede.

Wat een zware balen zeg ! :shock: bij ons (zelf gewonnen-dit jaar nog niet :( )wegen ze tussen de 15 en 18 kg !
Weet je zeker dat ze goed droog zijn ? 8)

Als je het gras naar de paarden brengt dan hoeven ze niet "al grazend" hun kostje bij elkaar te zoeken ...dat vind ik wel een behoorlijk nadeel :?

Wij halen altijd zelf (gerste)stro van het land ; dit jaar 300 kleine hogedruk balen van 90 ct /stuk

Terug naar