veulen bij moeder houden de winter of naar opfok??

Voor vragen over voeding en opvoeding
chayenne
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2008 17:00

veulen bij moeder houden de winter of naar opfok??

Berichtdoor chayenne » 07 Aug 2012 13:32

ik wil mn veulen van dit jaar (10 april geboren) bij mn merrie laten lopen tot volgend jaar april, hem in april naar de opfok te brengen zodat hij daar het land op kan. wat zijn hier de voor- en nadelen aan? wie heeft er ervaring mee?
situatie is dat mijn paarden dag en nacht naar buiten kunnen op hun paddocks, gebruiken hun stal als schuilstal, lopen op het land als het weer het toelaat. mijn merrie is helaas niet drachtig voor volgend jaar, ik heb nog een ruin van 11 jaar die niet bij ze loopt maar wel ernaast met hek/schrikdraad ertussen.
is dit wel voor de sociale ontwikkeling van Hidden goed hem thuis te houden?
het is wel al een mans veulen, weet wel al dat hij hengst is.
wie heeft hier ervaring mee?
zou nog kunnen dat Fiore (van 2011 Hengst) naar huis komt begin oktober, hij moet eerst nog worden nagekeken in de kliniek of zijn letsel minder ernstig is geworden dan het eerst was, als het meevalt haal ik hem naar huis, ik wil hem niet in de opfok de loopstallen in hebben nl.

chantal janzen
BerichtenCOLON 366
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2006 21:23

Re: veulen bij moeder houden de winter of naar opfok??

Berichtdoor chantal janzen » 07 Aug 2012 16:43

Als het de bedoeling is dat het veulen volgend voorjaar in een grote groep komt die al de hele winter bij elkaar is dan lijkt het mijn geen goed idee. Ze zullen hem niet gauw accepteren en de kans bestaat dat ze hem verwonden.
censuur is een teken van zwakte.
Laat je niet informeren,
door de keizer zonder kleren.

chayenne
BerichtenCOLON 317

Berichtdoor chayenne » 07 Aug 2012 18:04

chantal janzen schreefColonAls het de bedoeling is dat het veulen volgend voorjaar in een grote groep komt die al de hele winter bij elkaar is dan lijkt het mijn geen goed idee. Ze zullen hem niet gauw accepteren en de kans bestaat dat ze hem verwonden.

ja dat is idd de bedoeling, die kans lijkt mij niet zo groot, bij de groep van de winteropfok van mijn jaarling is toen ze naar het land gingen ook een aantal jaarlingen bijgezet, leverde helemaal geen problemen op. groep werd juist veel stabieler.
gaat mij meer om de periode van het thuishouden of dat gezond/mentaal is voor een veulen.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 08 Aug 2012 10:01

chantal janzen schreefColonAls het de bedoeling is dat het veulen volgend voorjaar in een grote groep komt die al de hele winter bij elkaar is dan lijkt het mijn geen goed idee. Ze zullen hem niet gauw accepteren en de kans bestaat dat ze hem verwonden.

Paarden zijn geen roof- maar kuddedieren.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

chayenne
BerichtenCOLON 317

Berichtdoor chayenne » 09 Aug 2012 18:19

niemand??

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2004 23:32
WoonplaatsCOLON Michiels anus
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 09 Aug 2012 18:23

Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem lekker bij de merrie laten. Komen ze de winter veel gezonder door en zijn beter ontwikkeld. Heel vaak word idd in het voorjaar weer nieuwe dieren ingeschaard en een goed opfokbedrijf zorgt er ook voor dat er dan al koppels zijn voor ze allen bij elkaar in komen.
Valley Springs veulenkampioen regio Noord 2011 en Nationaal kampioen 2011

chayenne
BerichtenCOLON 317

Berichtdoor chayenne » 09 Aug 2012 18:29

Feroza W schreefColonAls je de mogelijkheid hebt zou ik hem lekker bij de merrie laten. Komen ze de winter veel gezonder door en zijn beter ontwikkeld. Heel vaak word idd in het voorjaar weer nieuwe dieren ingeschaard en een goed opfokbedrijf zorgt er ook voor dat er dan al koppels zijn voor ze allen bij elkaar in komen.

dank je voor je antwoord,ik heb de mogelijkheid ervoor, maar is het het goed genoeg wat ik hem kan bieden? wat ik me afvraag of het goed is voor de sociale ontwikkeling van mn veulen? , er loopt geen ander veulen bij. hij is dan alleen met zijn moeder en mn ruin, bijkomend voordeel ook voor mij is dat ik met mn ruin op pad kan, ga regelmatig naar les of naar een wedstrijd, mn merrie kan niet alleen zijn, eerst was mn pony dan er ook nog, maar die is helaas overleden afgelopen febr.

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 09 Aug 2012 18:42

Het mooiste is natuurlijk dat er ook nog een leeftijdgenootjes of eventueel een jaar oudere er bij loopt, maar als je dat niet hebt en je merrie het veulen wel zijn plaatst wijst en die ruin dat ook doet is het mijne inziens geen probleem. Vaak zo'n kudde jonge hengsten zorgt dat er een de baas is en dat hoort niet.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 09 Aug 2012 19:42

Ik heb hier al verschillende aandacht aanbesteed. Enige jaren geleden heb ik een proef met een viertal veulens gedaan: twee bij de moeder gelaten en twee in oktober gespeend.

De veulens die de winter (dag en nacht buiten) bij de moeder zijn gebleven, ontwikkelden aanmerkelijk beter dan de gespeende veulens in het najaar. Ziek zijn ze nooit geweest en in voorjaar zaten ze allang in het nieuwe haar terwijl de stalveulens daar veel langer mee

De natuur laat ons elke dag zien hoe het hoort en het komt de paarden ten goede.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

chayenne
BerichtenCOLON 317

Berichtdoor chayenne » 09 Aug 2012 20:17

anna42 schreefColonIk heb hier al verschillende aandacht aanbesteed. Enige jaren geleden heb ik een proef met een viertal veulens gedaan: twee bij de moeder gelaten en twee in oktober gespeend.

De veulens die de winter (dag en nacht buiten) bij de moeder zijn gebleven, ontwikkelden aanmerkelijk beter dan de gespeende veulens in het najaar. Ziek zijn ze nooit geweest en in voorjaar zaten ze allang in het nieuwe haar terwijl de stalveulens daar veel langer mee

De natuur laat ons elke dag zien hoe het hoort en het komt de paarden ten goede.

goed om te lezen, alle ellende die Fiore in de opfok heeft moeten meemaken en overkomen is, wil ik nooit mee meemaken,
al is niet alles te voorkomen wat gebeurd is met hem,
speent de merrie het veulen dan zelf ook af na verloop van tijd als ze niet drachtig is of is dit alleen als ze wel drachtig is?

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 09 Aug 2012 22:23

Als de moeder het aan kan maakt het weinig uit.
De winterperiode is overal een beetje behelpen uiteindelijk. Gebrek aan leeftijdsgenootje kan wel tot gekke dingen leiden. De veulens zonder ander veulen hangen mij soms meer aan mensen dan goed voor ze is.
Bovendien zullen ze minder spelen.

Ik heb trouwens geen negatieve ervaringen met afspenen in de herfst.
Opfok binnen zonder buitenlucht vind ik hoe dan ook geen echte optie.

chayenne
BerichtenCOLON 317

Berichtdoor chayenne » 10 Aug 2012 11:15

Feroza W schreefColonHet mooiste is natuurlijk dat er ook nog een leeftijdgenootjes of eventueel een jaar oudere er bij loopt, maar als je dat niet hebt en je merrie het veulen wel zijn plaatst wijst en die ruin dat ook doet is het mijne inziens geen probleem. Vaak zo'n kudde jonge hengsten zorgt dat er een de baas is en dat hoort niet.

een leeftijdsgenoot erbij zetten dat gaat niet, dan zou ik er een veulen moeten bij kopen en dat wil ik echt niet. Kan eventueel wel een jaarling bij komen, Fiore haar hengstveulen van 2011.
Mijn merrie is niet echt streng voor hem eerlijk gezegd, mn ruin zet m wel heel duidelijk op zn plaats.

chayenne
BerichtenCOLON 317

Berichtdoor chayenne » 10 Aug 2012 11:22

Sizzle schreefColonAls de moeder het aan kan maakt het weinig uit.
De winterperiode is overal een beetje behelpen uiteindelijk. Gebrek aan leeftijdsgenootje kan wel tot gekke dingen leiden. De veulens zonder ander veulen hangen mij soms meer aan mensen dan goed voor ze is.

Winterperiode is in de opfok bij Fiore idd in loopstallen met paar uur naar buiten in paddocks, die te klein zijn vind ik.
winterperiode bij mij kunnen ze de hele winter op de paddocks en in de buitenbak ook, deze bevriest wel helaas maar sleep m goed glad. kunnen ook langer op land blijven dan in een opfok meestal 1 oktober naar binnen (bij ons in de buurt dan).
hij is al erg mensgericht nu, Fiore heeft dat nog steeds nu, maar die is niet echt als voorbeeld te nemen.

lijkt mij super Hidden thuis te houden tot volgend jaar, waar ik alleen bang voor ben, stel dat het geen succes is, dat mijn merrie hem niet genoeg op zn plek zet, en dan? opfokstallen zijn de groepen dan al gevormd. Vind dit echt lastig te beslissen.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 10 Aug 2012 18:23

Je kunt niet halverwege de winter er een veulen tussen gooien in een loopstal, maar in het voorjaar geeft dat echt geen problemen als de wei groot genoeg is.
Ik vind de winter thuis voorkeur hebben als de mogenlijkheid er is, maar dan wel met een speelmaatje van ongeveer vergelijkbare speelsheid.
Iedereen doet het echter anders en heeft andere meningen dus uiteindelijk moet je zelf een keuze maken.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 12 Aug 2012 16:28

chayenne schreefColon
Sizzle schreefColonAls de moeder het aan kan maakt het weinig uit.

Winterperiode is in de opfok bij Fiore idd in loopstallen met paar uur naar buiten in paddocks, die te klein zijn vind ik.
winterperiode bij mij kunnen ze de hele winter op de paddocks en in de buitenbak ook, deze bevriest wel helaas maar sleep m goed glad. kunnen ook langer op land blijven dan in een opfok meestal 1 oktober naar binnen (bij ons in de buurt dan).
hij is al erg mensgericht nu, Fiore heeft dat nog steeds nu, maar die is niet echt als voorbeeld te nemen.

lijkt mij super Hidden thuis te houden tot volgend jaar, waar ik alleen bang voor ben, stel dat het geen succes is, dat mijn merrie hem niet genoeg op zn plek zet, en dan? opfokstallen zijn de groepen dan al gevormd. Vind dit echt lastig te beslissen.

Maak je geen zorgen. De moeder die over de winter haar veulen verzorgt en opvoedt, doet dit vele malen beter dan de onnatuurlijke opfokstallen.

chayenne
BerichtenCOLON 317

Berichtdoor chayenne » 13 Aug 2012 10:00

Maak je geen zorgen. De moeder die over de winter haar veulen verzorgt en opvoedt, doet dit vele malen beter dan de onnatuurlijke opfokstallen.

zit nog steeds erg in dubio, ook omdat ik er totaal geen ervarig mee heb, in mijn omgeving gaat ook alles naar de opfok op een enkeling na, gaat hij niet het sociale contact en spelen met leeftijdsgenoten missen?

heb besloten wel mn jaarling per 1 september naar huis te halen om hem nog even thuis te kunnen hebben en goed te kunnen verzorgen, hij is mager en niet gezond en verwacht niet dat hij een speelmaatje voor Hidden kan worden. zal een topic aanmaken over hem.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 13 Aug 2012 20:53

Waarom is je jaarling niet goed?
Edit: zie het andere topic.

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 13 Aug 2012 21:11

Ik zou je veulen de winter nog mooi bij huis houden. Mijn merrieveulen mag dit jaar ook bij d'r moeder blijven.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 13 Aug 2012 21:27

Misschien heeft iemand anders in de buurt ook een enkel veulen?
Dan kun je ze misschien bij elkaar zetten.
Evt een advertentie plaatsen of iemand een fijne winterplek zoekt?
Dan kun je hem thuishouden en heeft hij toch wat te ravotten.

chayenne
BerichtenCOLON 317

Berichtdoor chayenne » 14 Aug 2012 12:38

Feroza W schreefColonIk zou je veulen de winter nog mooi bij huis houden. Mijn merrieveulen mag dit jaar ook bij d'r moeder blijven.

heb je bij jouw veulen wel een speelmaatje lopen?

chayenne
BerichtenCOLON 317

Berichtdoor chayenne » 14 Aug 2012 12:42

Sizzle schreefColonMisschien heeft iemand anders in de buurt ook een enkel veulen?
Dan kun je ze misschien bij elkaar zetten.
Evt een advertentie plaatsen of iemand een fijne winterplek zoekt?
Dan kun je hem thuishouden en heeft hij toch wat te ravotten.

zou ook nog een optie kunnen zijn inderdaad, maar dan zouden er 2 veulens bij de moeder lopen? bedoel je dat?
ben er nog steeds niet uit, heb al veel informatie erover gevonden op i.net meningen lopen zeer sterk uiteen. mijzelf lijkt opgroeien in kuddeverband met verschillende leeftijden maar met speelmaatje van dezelfde leeftijd het meest ideaal, maar zo'n opfok heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden.
denk er wel over om, als mn jaarling geen speelmaatje kan zijn, een jonge pony erbij te kopen. misschien 2.5 of 3 jarig ruintje. zo leuk paarden maar de zorgen overheersen op het moment bij mij.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 14 Aug 2012 21:51

Ik heb voor Earl en Dallas inderdaad plekken gezocht met verschillende leeftijden.
Wat ik grappig vond is dat de merries zelf leeftijdsgroepen leken te vormen en ook echt bij de volwassen dieren wegbleven en de hengsten dat weinig leek te schelen of een ander ouder of jonger is.

Je kunt ook afspenen en toch thuis houden met een ander veulen.
Wacht eerst maar af. Misschien is je merrie hem dadelijk ineens spuug zat.

chayenne
BerichtenCOLON 317

Berichtdoor chayenne » 15 Aug 2012 14:55

Sizzle schreefColonIk heb voor Earl en Dallas inderdaad plekken gezocht met verschillende leeftijden.
Wat ik grappig vond is dat de merries zelf leeftijdsgroepen leken te vormen en ook echt bij de volwassen dieren wegbleven en de hengsten dat weinig leek te schelen of een ander ouder of jonger is.

Je kunt ook afspenen en toch thuis houden met een ander veulen.
Wacht eerst maar af. Misschien is je merrie hem dadelijk ineens spuug zat.

Haar kind zat zijn, ja zou ook nog kunnen idd, wil misschien ook wel weer dr eigen vrije leventje zonder zorgen voor kindlief :D ze weet nog niet dat ik haar dan weer onder het zadel wil gaan doen, na ik denk 7 jaar geen zadel op gehad te hebben :lol:

Lijkt mij idd fijn zo'n opfokadres, ga er ook nog eens voor zoeken, in ieder geval voor volgend jaar april voor het weide seizoen. als iemand een goed opfokadres weet met kuddes van verschillende leeftijden hoor ik het graag!!

Sizzle
BerichtenCOLON 4907

Berichtdoor Sizzle » 15 Aug 2012 18:34

Zoiets?
http://www.stalmerodia.nl/opfok.html

Verder niet persoonlijk mee bekend.

chayenne
BerichtenCOLON 317

Berichtdoor chayenne » 15 Aug 2012 18:52

Sizzle schreefColonZoiets?
http://www.stalmerodia.nl/opfok.html

Verder niet persoonlijk mee bekend.

ja dat lijkt goed idd. veel opfokbedrijven hebben geen duidelijke en uitgebreide info op de hun website staan, vaak juist niet van de belangrijke dingen, zoals de winterperiode, de loopstallen hoe groot ze zijn bijvoorbeeld, hoelang ze naar buiten gaan en hoe groot het paddock is, dat soort dingen. jammer is dat.

Terug naar