Veulen verplaatsen naar andere opfok?

Voor vragen over voeding en opvoeding
chayenne2
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2010 14:55

Veulen verplaatsen naar andere opfok?

Berichtdoor chayenne2 » 31 Okt 2011 12:34

kan ik een veulen dat nu 2 weken in de opfok staat, (groep van 6 hengstveulens) nog uit de groep halen en naar een andere opfok brengen om daar in te scharen? ik zit in dubio hem verplaatsen of niet?

vraag me af wat een beetje gebruikelijk is bij opfokbedrijven, de veulens zijn al van het land af en lopen per dag maar zo'n 3 uur in een zandpaddock, wat ik qua formaat niet groot vindt.
ik weet dat veulens een terugval krijgen als ze afgespeend zijn maar ik vind mijn veulen onherkenbaar, was mooi in de spieren, glanzend en gezond. Nu dof, afgevallen, spieren zijn eraf en dat na 2 weken. (nu erg aan de diarree met dikke achterbenen). er wordt onbeperkt hooi/kuil gevoerd en krachtvoer. (bedrijf staat ook goed bekend)

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Re: Veulen verplaatsen naar andere opfok?

Berichtdoor master » 31 Okt 2011 13:11

chayenne2 schreefColonkan ik een veulen dat nu 2 weken in de opfok staat, (groep van 6 hengstveulens) nog uit de groep halen en naar een andere opfok brengen om daar in te scharen? ik zit in dubio hem verplaatsen of niet?

vraag me af wat een beetje gebruikelijk is bij opfokbedrijven, de veulens zijn al van het land af en lopen per dag maar zo'n 3 uur in een zandpaddock, wat ik qua formaat niet groot vindt.
ik weet dat veulens een terugval krijgen als ze afgespeend zijn maar ik vind mijn veulen onherkenbaar, was mooi in de spieren, glanzend en gezond. Nu dof, afgevallen, spieren zijn eraf en dat na 2 weken. (nu erg aan de diarree met dikke achterbenen). er wordt onbeperkt hooi/kuil gevoerd en krachtvoer. (bedrijf staat ook goed bekend)

lekker weghalen
lijkt met die diarree sterk de oorzaak van op het zand staan (zandpadock)
spuitpoep vind ik echt niet normaal, helemaal niet al op deze leeftijd, waarin de opgroei nog zo belangrijk is.

Gebruikers-avatar
BCS
BerichtenCOLON 4700
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2008 14:30

Berichtdoor BCS » 31 Okt 2011 13:22

Ik heb er eentje met 1 jaar overgezet, was geen probleem.
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.

Oja, en, The reward of a thing well done is to have done it.

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 31 Okt 2011 13:51

Ben een beetje bang voor de stress die het kan/zal veroorzaken, is dikke maatjes met het veulen waar hij eerst aan gekoppeld was, eerst de stress van het afspenen/verhuizen en nu weer. Hoe denken jullie daarover?

hoe is het bij andere opfokbedrijven geregeld in de periode dat ze niet op het land mogen bijvoorbeeld?

Master diarree en zandpaddock de oorzaak? zand eten kan koliek veroorzaken maar of het ook diarree veroorzaakt, dacht van niet

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 31 Okt 2011 14:34

Veulens kunnen het allerbeste in de winter bij de moeder verblijven. Dat voorkomt de hierboven omschreven narigheid. Bovendien zijn die veulens veel gezonder en zijn ze veel minder ontvankelijk voor allerlei afwijkingen.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
3miel
BerichtenCOLON 746
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2008 00:12

Berichtdoor 3miel » 31 Okt 2011 14:35

als hij op die plek echt zo hard achteruit gaat zou ik hem toch maar ergens anders neer gaan zetten. Geeft wel stress en het best is natuurlijk geen stress, maar denk dat een langdurige achteruitgang nog slechter is.
Bij ons zijn ze al maandje afgespeend en lopen bij elkaar in de wei maar gaan deze week van het land af en dan een loopstal in op stro.

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 31 Okt 2011 14:48

dank jullie voor de snelle reacties. zit er erg mee in mn maag

zou nu weer naar huis halen een optie zijn? zou de merrie hem nog accepteren? is er 12 oktober afgegaan.

3miel, blijven de veulens alleen in de loopbox of komen ze ook buiten/paddock of dergelijke?..

Gebruikers-avatar
3miel
BerichtenCOLON 746

Berichtdoor 3miel » 31 Okt 2011 15:24

blijven in de loopstal. De stal is aan 1 kant bijna helemaal open dus gewoon buitenlucht en winterkou alleen wel beschut en droog met genoeg ruwvoer. Ze komen er altijd erg goed uit in het voorjaar.

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 31 Okt 2011 15:30

3miel, zou mijn merrie hem nog accepteren, heb je daar ervaring mee? wil hem naar huis anders halen. naar een andere opfok geeft denk ik meer stress dan naar huis.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 31 Okt 2011 15:53

Je zou het kunnen proberen. Als de merrie hem nog accepteert , zul je versteld staan hoe snel hij opknapt.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 31 Okt 2011 16:14

naar huis is denk ik de beste optie, als de merrie hem accepteerd.
maar ze is drachtig, hij zal toch naar een opfok moeten voor het andere veulen komt. Ik heb geen land genoeg nl anders.
als jaarling inscharen geeft minder problemen? groepen die zijn gevormd zullen niet een jaarling erbij laten neem ik aan? of moet een nieuw te vormen groep zijn?
vindt dit echt heel lastig ik heb nog een box vrij mocht de merrie hem niet accepteren, maar is niet optimaal die box, is de enige kleine (3x3) box zonder uitlooppaddock eraan, hebben de anderen wel. (vindt het belangrijk dat ze dag en nacht naar buiten kunnen als ze dat willen nl).
zal de foto van hem gisteren eens plaatsen.

Gebruikers-avatar
3miel
BerichtenCOLON 746

Berichtdoor 3miel » 31 Okt 2011 16:19

Als er genoeg ruimte is kan een jaarling ook prima bij een nieuwe groep komen hoor, hij zal onderaan beginnen en zich zo in de groep werken. Gebeurd hier ook regelmatig zonder grote problemen.

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 31 Okt 2011 16:45

foto van gisteren, slechte foto hoor ook nog eens
Afbeelding
Afbeelding

okee 3miel, is goed om te weten, dank je

Gebruikers-avatar
BCS
BerichtenCOLON 4700

Berichtdoor BCS » 31 Okt 2011 16:50

Ik vind hem er niet perse slecht uitzien hoor.

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 31 Okt 2011 18:55

zijn de dikke benen op de foto te zien...??

Gebruikers-avatar
3miel
BerichtenCOLON 746

Berichtdoor 3miel » 31 Okt 2011 19:07

ja ze lijken achter wel wat vol en als is het nog geen schrijnend geval erg dik is ie in ieder geval niet.
Denk dat het best eens wormen kunnen zijn. Dikke poten krijgen zie je wel vaker van overgang van land naar stal/meer stilstaan.
Zou er inderdaad maar goed op letten, want zelf zie je het best of ie bergafwaards gaat.

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 31 Okt 2011 19:26

Nou, die vind ik er echt niet slecht uit zien!
Terug bij de moeder zou ik nooit doen. Laat haar maar richten op haar nieuwe veulen.
Snap toch uberhaupt niet hoe iemand dat doet.
Ik heb gister mijn laatste veulen gespeend, ruim 5 maand oud, die had moeders staart al opgevreten en begon nu aan haar huid!!
Hup, zo de gemengde groep in, geen centje pijn. Mag morgen weer naar buiten met de groep.
Overigens wel heeeeerlijk weer, heb nog 19 paardjes buiten lopen *() *()
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

chayenne
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2008 17:00

Berichtdoor chayenne » 31 Okt 2011 20:15

okee, is goed om te horen dat jullie het allemaal vinden meevallen hoe hij er uit ziet,
zie wel heel duidelijk hoeveel hij is teruggevallen ook in spieren. Had er rekening mee gehouden dat hij zou terugvallen, maar zo had ik niet verwacht.
dikke benen zijn wel te zien op de foto's, stalbenen lijken het.

heb wel een goed gesprek met de staleigenaar gehad, wat me meer geruststelde gelukkig. Hij heeft het erg moeilijk volgens hun in de groep, is erg beschermd opgegroeid thuis, zonder andere veulens en is ook erg op zichzelf, is erg op mensen gericht, heeft echt stress nog.
Heb een ervaren fokker uit de buurt die hem ook kent naar hem laten kijken, die vond het niet verontrustend, goed in de gaten houden idd of het niet verder bergafwaarts met hem gaat.

Heerlijk Muilwijk dat ze nog buiten lopen idd., het is ook super weer nog!

sunny
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2011 13:38

Berichtdoor sunny » 01 Nov 2011 11:49

Op tijd er bij zijn is de boodschap en dit is wel het geval lijkt mij, en nu hij goed opgevolgd wordt komt het wel goed :)

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 01 Nov 2011 12:16

Sunny, ja idd gaat in de gaten houden ! ben ook grotendeels gerustgesteld..hij eet in ieder geval goed. Was er thuis veel bezig met hem, lastig om hem dan zo te zien, hoop dat hij meer aansluiting gaat zoeken.

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 01 Nov 2011 12:50

3miel schreefColonja ze lijken achter wel wat vol en als is het nog geen schrijnend geval erg dik is ie in ieder geval niet.
Denk dat het best eens wormen kunnen zijn. Dikke poten krijgen zie je wel vaker van overgang van land naar stal/meer stilstaan.
Zou er inderdaad maar goed op letten, want zelf zie je het best of ie bergafwaards gaat.

dit vond ik dus ook....vond het wat stalbeenachtig aan doen op foto.....

Gebruikers-avatar
BCS
BerichtenCOLON 4700

Berichtdoor BCS » 02 Nov 2011 10:38

chayenne2 schreefColonSunny, ja idd gaat in de gaten houden ! ben ook grotendeels gerustgesteld..hij eet in ieder geval goed. Was er thuis veel bezig met hem, lastig om hem dan zo te zien, hoop dat hij meer aansluiting gaat zoeken.

Sowieso altijd je eigen gevoel volgen wat een ander ook zegt...

chayenne2
BerichtenCOLON 109

Berichtdoor chayenne2 » 02 Nov 2011 10:44

BCS; volg mijn gevoel erin, dit lijkt mij het beste voor nu...

Terug naar