Veulenopvoeding!

Voor vragen over voeding en opvoeding
viola
BerichtenCOLON 615
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2010 20:36

Re: Veulenopvoeding!

Berichtdoor viola » 01 Feb 2011 22:16

Leren springen hoeft voor een fries veulen weer niet zo nodig! :lol:

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 02 Feb 2011 22:39

anna42 schreefColonWennen aan een scheermachine. De mond openen om later het gebit te kunnen inspecteren. Samen met de moeder over een paar calvaletti lopen en een klein sprongetje naast de moeder maken. Verbazend om te zien hoe de moeder nauwkeurig aangeeft als de cavaletti in een hindernisje verandert.

Dat soort dingen heb ik (en de fokker waar ik vroeger hielp) nooit gedaan, en net zo goed ook nooit problemen mee gehad. Mond openen is gewoon een kwestie van techniek, net als wormenkuren en laden. Springen snapt een beetje pienter paard ook direct vanzelf.
Als je zelfverzekerd bent is dat de helft van de opvoeding is mijn mening. Ik heb laatst weer voor iemand een paard geladen. Belde me op tijdens het werk dat ze al 2 dagen aan het tobben was, ben er in de pauze heen gegaan en 20 minuten later kon ze wegrijden. Maar met 'kom maar schatje, het is niet eng, braaaaaaaffff' etc verbaast het me niets dat het paard het voor geen meter vertrouwd, dieziet datde baas het duidelijk zelf ook spannend vind.
Net als dat gedoe met water. Ik zie altijd dat eindeloze 'geoefen'. eerst aan een hoefje, dan aan een beentje, bla bla.
Ik die het liever in 1 keer goed, zien ze dat ze er niet dood aan gegaan zijn is de 2e keer niets meer aan de hand.

Gebruikers-avatar
Cyrina
BerichtenCOLON 1803
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2007 13:34
WoonplaatsCOLON Blankenham
CONTACTCOLON

Berichtdoor Cyrina » 04 Feb 2011 11:57

Aan het hastertje lopen en voetje geven. Meer hoeven ze bij mij niet te kunnen, van die kleintjes blijf ik liever af laat ze maar lekker peuter zijn.

Ik krijg hier wel eens 3 jarige binnen uit de bergen in Spanje die daar opgegroeid zijn, die kunnen nog niks. Maar binnen 2 weken is alles voor elkaar, aan het halster lopen, voetje geven, trailer, zelfs de longe. Een paard leert dat allemaal makkelijk aan, mits een goed karakter en onbedorven

viola
BerichtenCOLON 615
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2010 20:36

Berichtdoor viola » 04 Feb 2011 17:59

Karakter is wel het belangrijkst bij hoe een veulen in de handszaamheid zal zijn.
Kijk maar wat de dochter van de fokker van Upido zegt, van de moeder werden alle veulens ahw handmak geboren.

En inderdaad aan een halster lopen en voetjes geven is eigenlijk genoeg, maar daar komt dn meteen bij dat je ze overal aan kan raken.

Gebruikers-avatar
BCS
BerichtenCOLON 4700
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2008 14:30

Berichtdoor BCS » 04 Mrt 2011 09:25

Ik heb eigenlijk niks gedaan. Toen ik mijn veulen kreeg met 10 maanden, rende hij al weg als je naar hem keek zo bang.... Maar de fokkers waar ik hem van gekocht had, zijn vrouw, was bang voor hem (??) en deed de stal open, en dan liep hij zelf naar de wei, dus niks gewend.

Heb hem toen naar een kleine opfok gedaan, elke dag aan het halster naar en van de wei... voetje, en vaststaan. Toen is hij met 1 naar een grote opfok gegaan, en daar heb ik hem met 3,5 uit gehaald. In de grote opfok deden ze er niks mis. Alleen hoefsmid, heeft een aantal keer apart gestaan voor droes, twee grote wonden, en ze hebben ook schimmel gehad, maar verder niks.

Hij is zo mak als een schaap! Gewoon lekker leven en laten leven.........
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.

Oja, en, The reward of a thing well done is to have done it.

libke
BerichtenCOLON 1900
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2004 19:35
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 04 Mei 2011 11:18

ik doe er niet zoveel mee als ze nog aan de moeder hangen ..ik heb een hekel aan veulens die bijna in je broekzak zitten als je de wei inkomt of vervelend en opdringerig gaan doen ..we doen de normale handelingen ..elke dag binnen en buiten maar zonder halster , gewoon met mama mee , ontwormen enz ..ze gaan ook mee de trailer op naar en van het dekstation . als de smid komt gaat er inderdaad een halstertje aan maar ik hoe ze dan meestal gewoon vast aan borst en staart als ze nog klein zijn ..
en ik heb altijd al lieve en perfect handelbare jaarlingen & tweejarigen gehad ..in de winter komen ze toch op stal en dan doe je dagelijks handelingen als halster om en uit , naar de paddock
onze jaarlinghengst ging verleden maand zo de trailer in zonder twijfelen en helemaal alleen ..dat had ie een paar keer met mams gedaan verleden jaar en dat was hem goed bevallen :lol:

Terug naar