Veulenopvoeding!

Voor vragen over voeding en opvoeding
viola
BerichtenCOLON 615
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2010 20:36

Veulenopvoeding!

Berichtdoor viola » 29 Jan 2011 20:47

Wat verstaan jullie onder de opvoeding van een veulen?

ik versta daaronder:
Een veulen aan mensen laten wennen, zich aan laten raken, laten pakken, een halster aan laten doen, meelopen aan het halster, zich laten verzorgen, beentjes optillen, veel meer hoeven ze van mij niet te kunnen verder mogen ze gewoon veulen zijn.
Wanneer dit als veulen makkelijk gaat heb je daar later gemak van en hoef je in de tussentijd dit heus niet continue te blijven herhalen, wat geleerd is blijft ze wel bij en kan je ze in de zomer met een gerust hart de wei in doen.
Verder voor de ontwikkeling ben ik voor zoveel mogelijk buiten, liefst een loopstal met uitloop, anders in ieder geval in de zomertijd 24/7 buiten in de groep met de ruimte om te kunnen rennen.

Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2007 11:57

Re: Veulenopvoeding!

Berichtdoor Amaze » 29 Jan 2011 20:51

Zo zie ik het ook .
Vandaag heb ik een mailtje van de nieuwe eigenaar van Flügel gekregen... :)
Met de 'kleintjes' gaat het heel goed, alleen zijn ze niet meer zo klein....
Ze zijn dikke vriendjes en het is echt genieten om ze te zien spelen! 's Ochtends vroeg als ze net buiten staan hebben ze standaard een 'speelkwartier'. Soms zijn ze de hele ochtend alleen maar aan het rennen en aan elkaar halster aan het trekken, met de bal aan het spelen enz. Ze zijn of aan het eten, of aan het spelen, of ze slenteren samen door de wei.
Ze hebben allebei ook een heel fijn karakter. Ze hebben helemaal geen vervelende gewoontes, zijn heel makkelijk en lief. Ik kan ze nog steeds samen binnen en buiten zetten.
Faragon/ Flügel is ook zo lief, die wordt nooit boos ofzo. Iedereen is ook heel complimenteus over hem, dat hij zo'n prachtig type is om te zien, met al een mooi front van zichzelf. De hoefsmid was er gisteren weer en die is er helemaal weg van, die zei 'ik blijf het zeggen, een prachtig type'. De voetjes worden ook al mooi bijgehouden. Snapt hij ook al heel goed, alleen vindt hij de hoefsmid nog maar een beetje spannend, zo'n grote vreemde meneer. Is wel leuk, want mijn moeder en ik en mijn broer kunnen er echt alles mee.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Berichtdoor senja » 29 Jan 2011 23:03

Jullie vergeten trailer training. Ik heb het nu een aantal keren gedaan eerst samen met de moeder op de trailer en daarna als ze zijn gespeend. Stukje rijden en weer naar stal.

Na vijf maanden spenen en dan nog twee a drie maanden thuis en dan de opfok in en paard worden :lol:

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 29 Jan 2011 23:59

Trailertraining heb je vanzelf wanneer je naar een keuring gaat, of DA, zoniet dan kan je zeker oefenen met gewoon de trailer inlopen en een paar keer een stukje rijden.
Het trailerverhaal is wat karakterafhankelijk, paarden " met een groot hart" laden en zijn nu eenmaal makkelijk te vervoeren, en met degenen " met het kleinere hartje" is er heel wat gewenning voor nodig.

Maar verder hoeft er niet zo nodig veel meer bij een veulen opgevoedt te worden, opvoeding vind ik ook een heel groot woord, het is gewoon de omgang, net als dat je bij volwassen paarden hebt, alleen voor veulens is het meeste allemaal nieuw.

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 30 Jan 2011 14:55

Nu dan even verder met een vraag.
Wanneer je dan een veulen hebt dit zo opgevoedt is en met 9 maanden verkoopt, waar ligt dan de oorzaak dat zo'n dier met 5 1/2 jaar ineens onhandelbaar gedrag vertoont,terwijl het met 3 jaar het nog gewoon een vriendelijk en makkelijk paard was?
Is het dan eerlijk dat ik beschuldigd wordt van een slechte opvoeding gegeven te hebben waardoor er nu moeilijkheden met dit paard zijn.

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 30 Jan 2011 21:58

viola schreefColonNu dan even verder met een vraag.
Wanneer je dan een veulen hebt dit zo opgevoedt is en met 9 maanden verkoopt, waar ligt dan de oorzaak dat zo'n dier met 5 1/2 jaar ineens onhandelbaar gedrag vertoont,terwijl het met 3 jaar het nog gewoon een vriendelijk en makkelijk paard was?
Is het dan eerlijk dat ik beschuldigd wordt van een slechte opvoeding gegeven te hebben waardoor er nu moeilijkheden met dit paard zijn.

We zijn er weer!!! Zoek dit lekker gewoon met Tirza uit!
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2004 23:32
WoonplaatsCOLON Michiels anus
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 30 Jan 2011 22:18

De titel van het topic liet al raden dat mevrouw weer uit is op rellen. Word toch eens volwassen stel kleuters!
Valley Springs veulenkampioen regio Noord 2011 en Nationaal kampioen 2011

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 30 Jan 2011 22:19

Heb jij weleens iemand met zulke leugens en onzinpraat achter je aangehad Muilwijk, dan zou je ook wel anders piepen en er ook tegenin gaan.
In ieder geval wens ik iedereen die mij over 1 kam scheert met Tirza ook zo'n soortgelijk individu op een forum achter zijn broek aan, dan zou ik weleens willen weten wat dan de reacties waren.

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 30 Jan 2011 22:28

Feroza W schreefColonDe titel van het topic liet al raden dat mevrouw weer uit is op rellen. Word toch eens volwassen stel kleuters!

Voor jou net als voor Muilwijk Feroza!

laika
BerichtenCOLON 270
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2008 16:24

Berichtdoor laika » 30 Jan 2011 22:32

viola schreefColonHeb jij weleens iemand met zulke leugens en onzinpraat achter je aangehad Muilwijk, dan zou je ook wel anders piepen en er ook tegenin gaan.
In ieder geval wens ik iedereen die mij over 1 kam scheert met Tirza ook zo'n soortgelijk individu op een forum achter zijn broek aan, dan zou ik weleens willen weten wat dan de reacties waren.

Waarom blijf je dan nog :shock:
Het is heel gemakkelijk. Er zit namelijk een kruisje rechtsboven!!!
Als je er werkelijk zoveel last van hebt, dan snap ik niet dat je nog reageert!!!
spiegeltje, spiegeltje aan de wand.....
wie is dé grootste .......... van het land

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 30 Jan 2011 23:38

Ik begrijp best dat er veel tussen jullie is gebeurt wat niet leuk is.
Maar met zo'n topic te openen begin je toch een beetje zelf, al heb ik dat al aan zien komen in dat andere topic.
Maar wat lost het op?? Helemaal niks! Jullie moeten elkaar gewoon links laten liggen en niet op elkaar reageren. In ieder geval niet dit forum verpesten met die ruzies!
Snap Anna ook niet hoor....er worden tig berichten verwijderd maar dit blijft staan? :shock:
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 31 Jan 2011 15:33

Er blijft wel meer staan, maar meestal is dat wat in het straatje van bepaalde mensen van pas komt!

Gebruikers-avatar
BCS
BerichtenCOLON 4700
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2008 14:30

Berichtdoor BCS » 31 Jan 2011 15:51

Meelopen, halster om, en voetje vind ik genoeg.

Rest komt later wel.
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.

Oja, en, The reward of a thing well done is to have done it.

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 31 Jan 2011 15:59

Zo is het BCS, verder is de makheid van een veulen gewoon karakterafhankelijk.

Ik heb eens een veulen gekocht die met twee man sterk gevangen moest worden tussen een groep van 4 veulens die heel weinig in de hand geweest waren, het leken wel herten in een hok zo sprongen ze rond.
Het betreffende veulen uit de koppel gehaald en los in de trailer meegenomen.
Dan denk je dat zo'n veulen wel knap schuw zou zijn, maar toen we thuis kwamen met de trailer stond ze nog net zoals ze erin ging en de volgende dag kon ik gewoon het halster aandoen en haar los aaien en een borsteltje erover doen, ze was gewoon ineens mak.
Gewoon een heel makkelijk karakter van nature.

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2004 23:32
WoonplaatsCOLON Michiels anus
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 31 Jan 2011 18:55

viola schreefColon
Feroza W schreefColonDe titel van het topic liet al raden dat mevrouw weer uit is op rellen. Word toch eens volwassen stel kleuters!

Voor jou net als voor Muilwijk Feroza!

Het lijkt er op dat je de confrontatie wel leuk vind, je zoekt het immers nu op.
Valley Springs veulenkampioen regio Noord 2011 en Nationaal kampioen 2011

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 31 Jan 2011 21:21

Andersom kan ook net zo makkelijk dat je van een makke merrie een veulen hebt wat heel schuw is.
Ik heb dat een paar keer gehad van een hengst waar bij het afstammelingenrapport een bepaalde gereserveerdheid genoemd werd de veulens in het begin best schuw waren en dat daar gewoon best veel tijd in ging zitten om ze handzaam te krijgen.
Er wordt gezegd dat het karakter van de moeder heel belangrijk is dat het veulen daar het meest van overneemt, maar ik denk dat de vererving van het karakter van de hengst zeer zeker ook van invloed kan zijn, en dan heb je nog de karaktertrekken van het veulen zelf die een rol spelen.

maddy
BerichtenCOLON 573
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2005 20:36

Berichtdoor maddy » 31 Jan 2011 21:38

4 nakomelingen van de moeder van mijn friese merrie,alle 4 de zelfde karaktertrekken,puur imitatie van moeders ,prachtig staaltje natuur vind ik dat :)

Zelfde oogopslag,terughoudend in de stal,eerst de kont en dan de rest,omkijkend met een vragend oog :) .je haalde ze erzo uit(veulen in eenopfokgroepje met 10 hengstveulens,je zag het zo).

als ze meer in de hand kwamen ging het al vlug beter :D

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 31 Jan 2011 21:55

Ik heb twee totaal andere karakters uit mijn merrie, een schuchtere en een aapje. De moeder is geen van beide grappig genoeg.

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 31 Jan 2011 21:59

Bij mij waren het geen imitaties van de moeder, maar eigenlijk meer van de vader, na een tijdje is dat niet echt meer terug te zien, zeker niet wanneer ze veel in de hand zijn, maar als heel jonge veulens zie je de karakters hoe ze eigenlijk echt van nature zijn.
Ik heb ze heel verschillend gehad, van supermak tot knap argwanend.
En eigenlijk vind ik wel wat ze van nature als karakter hebben zo blijven ze toch meestal wel ergens iets houden

Knavia
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2009 16:07

Berichtdoor Knavia » 31 Jan 2011 23:05

Ik heb niet zo heel veel ervaring met veulens opvoeden, heb er maar enkele gefokt. Maar geen was na 2 jaar opfok nog benenmak of liep er mee aan het touwtje. Heb dus het idee gekregen dat als je 2 jaar niets met ze doet, ze al het eerder geleerde weer vergeten zijn. Heb niet de luxe gehad dat ik ze thuis kon houden (geen leeftijdsgenootjes beschikbaar), en dit was dan het resultaat. Overigens was er een hengst bij waarvan de opfokker vertelde dat het de makkelijkste uit de groep was met alles. Was nergens bang voor, stond altijd vooraan. En dit werd het vervelendste paard van alle die ik zelf heb gefokt om in en door te rijden. Lompe en dominante knol.
Iemand soortgelijke ervaringen?

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 01 Feb 2011 00:03

Met de opfok ben ik het wel met je eens, dan lijkt al het geleerde vergeten en kan je net als met een jong veulen alles weer leren, alleen zijn ze dan wat groter.
Bij huis 's zomers 24/7 in de wei dat je er eigenlijk niets mee doet als er eens tussenlopen en wat aaien, beentje optillen en aan het halster eens doen om iets mee te moeten doen, dan de winter op stal en de normale verzorging dan blijft dat bevestigd ook al is het echt niet zoveel wat je doet.
Bij huis is het toch een stukje persoonlijke aandacht en in de opfok is het gewoon in de massa en onpersoonlijk.
Het is natuurlijk heel erg karakterafhankelijk bij heel makke mensgerichte dieren zal het niet uitmaken wanneer ze die jaren in de opfok weinig in handen komen, karakterpaardjes hebben echt wat meer aandacht nodig.
Van afstammelingen van Jazz heb ik weleens gelezen dat ze adviseren die bij huis op te laten groeien, dat lijkt me voor zulke sensibele paarden ook het best, gewoon net wat meer persoonlijke aandacht.
En eigenlijk is het enige wat meer is dan in de opfok, het net wat meer aandacht en wat meer in handen, en ik denk dat je als eigenaar ook anders tegenover de paarden staat dan een opfokker en dat zullen de paarden ook wel aanvoelen.

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 01 Feb 2011 09:06

Nee, ik heb Dallas ook 2 jaar in de opfok gedonderd. Ja, die had ook geen opvoeding gehad en liep overal dwars doorheen, wilde geen voeten geven, stijgerde tegen je op etc, maar was tenminste ook niet verwend of verpest en daardoor met een zekere consequentie snel te corrigeren, dus 2 maanden verder doet ze nu alles super braaf.
Met bangerikken heb je meer problemen denk ik.

Gebruikers-avatar
3miel
BerichtenCOLON 746
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2008 00:12

Berichtdoor 3miel » 01 Feb 2011 11:18

Heb ook de ervaring dat na 3 of 4 jaar vooral het karakter en de opgedane ervaringen met mensen in de loop der jaren (en het vertrouwen dat ze daarmee opgebouwd hebben) doorslaggevend is. Dat een onbeleerd paard die jou vertrouwd bijv. makkelijker een voetje geeft als eentje die het als veulen geleerd heeft maar qua karakter en vertrouwen wantrouwend is.
Het enige waarom ik het makkelijk vind om een veulen snel te laten wennen aan halster of trailer is voor noodgevallen op de korte termijn, dan komt het wel eens van pas.

viola
BerichtenCOLON 615

Berichtdoor viola » 01 Feb 2011 16:59

Een veulen wat al aan te leren is natuurlijk makkelijker die zijn te overzien, 5 à 600 kilo legt wat meer gewicht in de schaal.
Karakter is gewoon van doorslaggevende aard, paarden die van nature een karakter hebben van snel vertrouwen in de mens te hebben daar heb je gewoon voordeel aan, argwanenende en bange dieren heb je zomaar nog niet overtuigd daar heb je gewoon meer geduld voor nodig.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 01 Feb 2011 18:02

senja schreefColonJullie vergeten trailer training. Ik heb het nu een aantal keren gedaan eerst samen met de moeder op de trailer en daarna als ze zijn gespeend. Stukje rijden en weer naar stal.

Na vijf maanden spenen en dan nog twee a drie maanden thuis en dan de opfok in en paard worden :lol:

Wennen aan een scheermachine. De mond openen om later het gebit te kunnen inspecteren. Samen met de moeder over een paar calvaletti lopen en een klein sprongetje naast de moeder maken. Verbazend om te zien hoe de moeder nauwkeurig aangeeft als de cavaletti in een hindernisje verandert.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Terug naar