Waar moet je op letten bij het kopen van een paard

Heb je een leuke of vermeldenswaardige link? Plaats hem hier.
wmach
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2008 11:51

Waar moet je op letten bij het kopen van een paard

Berichtdoor wmach » 25 Mrt 2008 11:53

Hoi,

Ik kreeg laatst een linkje van een vriend van mij die met ongeveer hetzelfde probleem zit als het meisje van het filmpje in de link hieronder. Ik dacht dat iemand er misschien wel wat aan heeft aangezien het regelmatig voorkomt. Zelf heb ik het indirect meegemaakt met die vriend die een paard heeft gekocht die allerlei gebreken bleek te hebben. Echt moeilijk om daar weer een goede draai aan te geven zonder dat de kosten flink oplopen. En de oorspronkelijke eigenaar weet van niks. Op deze site staan wat tips

Het gaat over Maroucha die had een paard: New York. Door tijdgebrek moest ze haar verkopen. Na een tijdje wil de koper dat zij New York weer terugkoopt. Ze zou allerlei gebreken hebben, zoals een tumor, scheef gebit en een afwijkende hoef. Het verhaal krijgt helemaal een rare wending als New York tijdens een transport onhandelbaar wordt...

http://dasjegoedrecht.sbs6.nl/?page=dos ... d=15&pid=2

Hopelijk helpt het wat mensen
Groetjes
Willeke

Zamm
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 12:33

Re: Waar moet je op letten bij het kopen van een paard

Berichtdoor Zamm » 25 Mrt 2008 17:33

Dit is mij ook overkomen met mijn vorige paard. Gelukkig is dat dier niet afgemaakt en loopt het nog ergens in Brabant.

Wij hebben het dier ook klinisch laten keuren. De kopers wilde het alleen op de foto's hebben als daar volgens de dierenarts reden toe zou zijn. De dierenarts hebben zij zelf uitgezocht. Het paard werd goedgekeurd en er was geen reden tot het maken van foto's.
Twee weken later werden wij gebeld dat ze niet goed liep en artrose + hoefkatrolontsteking zou hebben. Er werd geeisd dat we het paard terug namen en het geld weer terug gaven.

Zover is het niet gekomen. De kopende partij kon namelijk niet bewijzen dat het dier al slecht was toen ze nog bij ons stond. Zelfde verhaal als in het filmpje... Ik heb het dier vier jaar gehad en ze is nooit ziek geweest! Snap er nog steeds weinig van...

Je moet inderdaad dondersgoed oppassen. Niet iedereen kan even goed met je paard overweg en dat kan tot grote problemen leiden. Handelsstallen krijgen er uiteraard ook mee te maken. Vriendin van me zit op dit moment ook met een dergelijk probleem. Haar paard, wat ze onlangs heeft gekocht, blijkt toch minder braaf te zijn dan gedacht.
Terugbrengen en geld terug kan niet volgens de handelaar. Dus nu gaat hij op zoek naar een nieuw paard voor haar en zodra die gevonden is, mag ze haar huidige paard voor het nieuwe paard inruilen.

Dit soort zaken kosten altijd geld!
Een goed paard heeft geen kleur!

Gebruikers-avatar
Suzan1
BerichtenCOLON 6475
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24
WoonplaatsCOLON aan de IJssel

Berichtdoor Suzan1 » 08 Sep 2008 18:39

Twee weken later werden wij gebeld dat ze niet goed liep en artrose + hoefkatrolontsteking zou hebben. Er werd geeisd dat we het paard terug namen en het geld weer terug gaven.

Zover is het niet gekomen. De kopende partij kon namelijk niet bewijzen dat het dier al slecht was toen ze nog bij ons stond. Zelfde verhaal als in het filmpje... Ik heb het dier vier jaar gehad en ze is nooit ziek geweest! Snap er nog steeds weinig van...

hoefkatrolontsteking en artrose zijn toch te bewijzen met rontgenfoto's?

Misschien is dat niet aan de orde geweest, anders had je vermoedelijk het paard wel terug kunnen nemen. In 2 weken tijd, kan een paard dat nooit uit zichzelf hebben gekregen.

Gebruikers-avatar
Ulissa
BerichtenCOLON 5750
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 13:01

Berichtdoor Ulissa » 08 Sep 2008 23:01

De HKO en Artrose moeten er al veel langer hebben gezeten, dit gebeurd niet in 2 weken.
Indien het paard op de foto gezet was, was dit wel aan het licht gekomen.

Ik denk dat je dan je paard wel terug had moeten nemen.

Zamm
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 12:33

Berichtdoor Zamm » 28 Sep 2008 09:38

HK en artrose zijn inderdaad aan te tonen via foto's. Die foto's schijnen ook gemaakt te zijn, maar wij hebben ze nooit gezien.
Daarbij komt: de afspraak was dat ze bij de aankoop alleen op foto's hoefde als de DA daar aanleiding toe zag. De DA zag geen aanleiding en dus bleef het bij een klinische keuring. Ze werd goedgekeurd en de kopers waren er zelf bij. Ze hebben dus alles gezien en gehoord.

Daarnaast is het zo, dat wij partikulieren zijn. Je hebt dan nauwelijks plichten, maar ook nauwelijks rechten. Een handelsstal had het paard terug moeten nemen als het binnen een bepaalde periode aan het licht komt. Voor een partikulier geldt dat dus niet.

Dat de HK en artrose er langer hebben gezeten dat moet wel. Ik heb er alleen nooit last van gehad. Zij gingen waarschijnlijk anders met het paard om en wellicht is dat dier daarom gaan kreupelen. Je weet het niet.. ik was er ook niet bij.
Een goed paard heeft geen kleur!

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 16 Okt 2008 20:02

Afgezien van de veterinaire keuring etc. is het als het om een beleerd rijpaard gaat van belang dat men het paard optoomt, het zadel oplegt en opstapt waar je bij bent!
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2008 16:46
WoonplaatsCOLON Sunny

Berichtdoor Wolfgang » 16 Okt 2008 22:34

Het ligt een beetje aan het soort klanten wat komt maar ik zet de paarden soms al van tevoren klaar.
Nu zijn ze hier allemaal braaf met opzadelen en zal daar niet zo snel een probleem mee komen.

Als ik zelf paarden ga kijken dan vind ik fijn als ze al klaar staan, scheelt toch weer tijd. En manieren leer ik ze wel hoor.... :zweep:

Gebruikers-avatar
Anne28
BerichtenCOLON 2566
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 20:45

Berichtdoor Anne28 » 16 Okt 2008 22:38

Zamm schreefColonDit is mij ook overkomen met mijn vorige paard. Gelukkig is dat dier niet afgemaakt en loopt het nog ergens in Brabant.

Wij hebben het dier ook klinisch laten keuren. De kopers wilde het alleen op de foto's hebben als daar volgens de dierenarts reden toe zou zijn. De dierenarts hebben zij zelf uitgezocht. Het paard werd goedgekeurd en er was geen reden tot het maken van foto's.

Je moet inderdaad dondersgoed oppassen. Niet iedereen kan even goed met je paard overweg en dat kan tot grote problemen leiden. Handelsstallen krijgen er uiteraard ook mee te maken. Vriendin van me zit op dit moment ook met een dergelijk probleem. Haar paard, wat ze onlangs heeft gekocht, blijkt toch minder braaf te zijn dan gedacht.
Terugbrengen en geld terug kan niet volgens de handelaar. Dus nu gaat hij op zoek naar een nieuw paard voor haar en zodra die gevonden is, mag ze haar huidige paard voor het nieuwe paard inruilen.

Dit soort zaken kosten altijd geld!

Wees maar blij dat die mensen geen goede advocaat hadden, want dan had jij dat paard teruggekregen. Of jij moet een goede advocaat hebben die het op onderzoeksplicht had gegooit.

HKO en Artrose komen niet ineens in 2 weken namelijk.
Stiekem heeft een rebelse IOC medewerker alle Chinese overwinningen op naam van Tibet gezet :D

Beter een grote bek dan een bekrompen geest.......

Gebruikers-avatar
Anne28
BerichtenCOLON 2566

Berichtdoor Anne28 » 16 Okt 2008 22:39

Wolfgang schreefColonHet ligt een beetje aan het soort klanten wat komt maar ik zet de paarden soms al van tevoren klaar.
Nu zijn ze hier allemaal braaf met opzadelen en zal daar niet zo snel een probleem mee komen.

Als ik zelf paarden ga kijken dan vind ik fijn als ze al klaar staan, scheelt toch weer tijd. En manieren leer ik ze wel hoor.... :zweep:

Ik niet, ik vraag vriendelijk of ze het paard eerst weer even willen afzadelen en de bandages eraf willen halen.
1. ik wil graag eerst het beenwerk zien
2. ik wil ze eerst los zien bewegen

Maar voor mijzelf heb ik bijna altijd groene paarden gekocht. Maar als ik met mensen ga kijken dan wil ik het gewoon ook niet.
Stiekem heeft een rebelse IOC medewerker alle Chinese overwinningen op naam van Tibet gezet :D

Gebruikers-avatar
Ulissa
BerichtenCOLON 5750
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 13:01

Berichtdoor Ulissa » 16 Okt 2008 22:41

Ik wil graag weten hoe het paard op de box is. Hoe het paard los in de bak beweegt en hoe dit paard met opzadelen is.

Ik wil eigenlijk alles meemaken van een paard. Eerder ben ik ook niet tevreden.

Niet 1x maar meerdere malen.

Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
WoonplaatsCOLON Sunny

Berichtdoor Wolfgang » 16 Okt 2008 23:06

Ik hoef ze zelf niet zo nodig los te zien en het beenwerk bekijk ik wel als ik er een leuk vind.

Op veel stallen laten ze trouwens niet eens een paard los voor klanten.

Gebruikers-avatar
Anne28
BerichtenCOLON 2566

Berichtdoor Anne28 » 16 Okt 2008 23:08

Wolfgang schreefColonIk hoef ze zelf niet zo nodig los te zien en het beenwerk bekijk ik wel als ik er een leuk vind.

Ik weet niet wat voor stallen jij komt, maar een beetje professionele stal laten ze echt de paarden wel losbewegen als je dat als klant graag wil.

En als je ze leuk vind en dan pas het beenwerk bekijkt en ze staan er megakrom op. Vind je het dan niet een beetje zonde van je tijd dat je er al op bent gaan zitten?

Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
WoonplaatsCOLON Sunny

Berichtdoor Wolfgang » 16 Okt 2008 23:20

Jonge paarden misschien, maar doorgewerkte paarden die vol in training staan worden niet zomaar losgelaten.
En daarbij, de meeste klanten die voor dat soort paarden komen die hoeven ze niet eens los te zien.

Gebruikers-avatar
Anne28
BerichtenCOLON 2566

Berichtdoor Anne28 » 16 Okt 2008 23:22

Wolfgang schreefColonJonge paarden misschien, maar doorgewerkte paarden die vol in training staan worden niet zomaar losgelaten.
En daarbij, de meeste klanten die voor dat soort paarden komen die hoeven ze niet eens los te zien.

Ik praat over doorgewerkte paarden. Jonge onbeleerde paarden kan je uberhaupt niet anders beoordelen dan los.

Doorgewerkte paarden op subtop nivo die nooit loskomen hoef ik uberhaupt niet en die zal ik nooit aan een ander aanraden.

Wolfgang
BerichtenCOLON 1946
WoonplaatsCOLON Sunny

Berichtdoor Wolfgang » 16 Okt 2008 23:26

DAn beperk je jezelf wel een beetje in je zoektocht.

Gebruikers-avatar
Anne28
BerichtenCOLON 2566

Berichtdoor Anne28 » 16 Okt 2008 23:36

Wolfgang schreefColonDAn beperk je jezelf wel een beetje in je zoektocht.

Nee hoor, de betere stallen laten ze los en komen ze gewoon meerdere keren per week in de wei.

Gebruikers-avatar
Suzan1
BerichtenCOLON 6475
WoonplaatsCOLON aan de IJssel

Berichtdoor Suzan1 » 17 Okt 2008 07:44

Anne28 schreefColon
Wolfgang schreefColonDAn beperk je jezelf wel een beetje in je zoektocht.

Nee hoor, de betere stallen laten ze los en komen ze gewoon meerdere keren per week in de wei.

we laten ze hier ook gewoon los als ze dat willen. Maar je hoort inderdaad dat veel stallen dat niet doen, omdat deze paarden normaal gesproken geen weidegang krijgen en ook nooit los worden gelaten in bak of paddock. Het risico voor blessure is dan ook heel groot.

Dan weet je, met welke stal je het van doen hebt zeg ik dan maar :)

Gebruikers-avatar
listiglistje
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2005 09:12
WoonplaatsCOLON Het Brabantse land
CONTACTCOLON

Berichtdoor listiglistje » 17 Okt 2008 08:34

Helaas hoor je steeds meer van dit soort rechtzaken.....mi ook omdat veel mensen hun eigen rijkunsten en ervaring overschatten.

Ik heb 2 weken geleden na 3 jaar zoeken mijn oude paard teruggevonden, deze was ook als onhandelbaar en gevaarlijk de handel ingegaan!
Ik ben er nog steeds kwaad over, ik had hem verkocht (zelf 8 jaar gehad en alle knoppen erop Z2) en na 8 weken beginnen die mensen te zeiken dat hij onhandelbaar,
gevaarlijk en een staker is die alleen door een professional te rijden is. (hele rechtzaak geworden, die ik overigens terecht heb gewonnen).
Nu ik heb ik hem teruggevonden en momenteel fungeert hij gewoon als familiepaard, heel de familie rijdt erop en ze zijn er super happy mee!
Dit zijn absoluut geen ervaren ruiters, ze rijden er gewoon recreatief mee naar alle tevredenheid (superbraaf in de omgang en met rijden).
Ik ga morgen kijken!

Mijn ervaring leert dat mensen tegenwoordig voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en veelal zichzelf overschatten
en zich veelal laten beïnvloeden door de naaste (beterwetende) omgeving.
Dan is er zogenaamd geen klik of bestempeld als "onhandelbaar" en moet het paard maar de deur uit!

Het lijkt tegenwoordig wel of men een pak koekjes koopt...een paard is gewoon een wegwerpartikel geworden!

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 17 Okt 2008 09:52

Anne28 schreefColon
Wolfgang schreefColonIk hoef ze zelf niet zo nodig los te zien en het beenwerk bekijk ik wel als ik er een leuk vind.

Ik weet niet wat voor stallen jij komt, maar een beetje professionele stal laten ze echt de paarden wel losbewegen als je dat als klant graag wil.

En als je ze leuk vind en dan pas het beenwerk bekijkt en ze staan er megakrom op. Vind je het dan niet een beetje zonde van je tijd dat je er al op bent gaan zitten?

Bij zulke stallen moet je per definitie geen paard kopen die deugen op voorhand al niet.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

ThisIsMe
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2008 14:48

Berichtdoor ThisIsMe » 17 Okt 2008 14:08

Wolfgang schreefColonHet ligt een beetje aan het soort klanten wat komt maar ik zet de paarden soms al van tevoren klaar.

Ik niet, de paar keer dat ik hier een paard verkocht heb staat hij gewoon in de wei of in de box als de kopers komen. Poets ik hem en zadel hem op waar ze zelf bij staan, eventueel nadat hij eerst al los is geweest. En als ze graag willen mogen ze ze van mij zelf poetsen en opzadelen, het moet in de omgang ook klikken. Laten we wel wezen, de meeste mensen die een paard komen kijken zijn echt geen profs, als ze willen rijd ik hem eerst voor, als ze er graag meteen zelf op gaan ook prima. En als ze nog een keertje terug willen komen om te rijden, ook al best, ze hoeven voor mij echt niet per sé dezelfde week nog weg te zijn.

Als ik zelf voor een paard ga kijken vind ik het ook prettiger als ik eerst dat dier op stal of op de wei kan bekijken. Wij zijn één keer bij een pony gaan kijken voor mijn toenmalige 8-jarige dochter die opgezadeld en wel (en zeiknat! Maar ze hadden maar héél even gelongeerd volgens hen) op ons stond te wachten. Was met rijden braaf zat, maar toen hij daarna op stal stond vloog hij het kind meteen aan, daar hebben we dus maar vriendelijk voor bedankt.
Never argue with an idiot, first they drag you down to their level and then they beat you with experience

Terug naar