Model Lonneke Engel klaagt Bartels aan

Plaats hier nieuws wat over paarden gaat, wel met bronvermelding!
anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Model Lonneke Engel klaagt Bartels aan

Berichtdoor anna42 » 20 Mrt 2014 10:20

Topmodel Lonneke Engel klaagt twee olympische amazones aan.

Afbeelding

Topmodel Lonneke Engel klaagt twee olympische amazones aan om het tot bloedens toe afbeulen van haar paard U2. De in New York woonachtige Engel heeft aangifte gedaan van dierenmishandeling.

Tineke Bartels en Imke Schellekens Bartels worden aangeklaagd door topmodel Lonneke Engel. Volgens het in New York wonende model is haar paard U2 (v. OO Seven) mishandeld. Lonneke Engel heeft ook dressuurstal Academy Bartels en U2′s amazone Mischa Koot gedagvaard.

De 32-jarige Lonneke en haar advocaat Stephan Wensing zeggen dat het 13-jarige dressuurpaard een carrière wel kan vergeten door toegebracht letsel. Het fotomodel eist een schadevergoeding van amazone Koot en van familie Bartels.

Mischa Koot bracht U2 uit op Lichte Tour niveau en was hem onder leiding van Imke Schellekens aan het opleiden voor de Grand Prix. Vorige maand maakte Lonneke Engel bekend het paard terug te trekken uit de sport. “We dragen er zorg voor dat U2 een vrolijk pensioen krijgt, vrij van pijn, voor zover dat mogelijk is”, aldus Engel.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Re: Model Lonneke Engel klaagt Bartels aan

Berichtdoor anna42 » 20 Mrt 2014 12:53

Waar rook is, is vuur. We weten toch al heel lang dat er iets goed mis is met de Nederlandse polderdressuur waar de geforceerde, onnatuurlijke en schadelijke rollkürmethode de hoofdmoot van vormt.

Alle kritieken werden hier te lande altijd stelselmatig uit het nieuws gehouden omdat Anky er, dankzij de onkunde van de FEI-juryleden, internationaal mee scoorde. Over alle paarden die onderworpen werden aan dit geforceerde systeem en via de achterdeur stilletjes zijn verdwenen of zomaar doodvallen, hoor je niemand en de hippische pers zwijgt daarover in alle talen.

Over Totilas en Rath werden pagina's vol geschreven maar over het klassiek getrainde talent Upido, dat nu aan het geforceerde systeem van Janssen werd blootgesteld, blijft het oorverdovend stil.
Behalve af en toe een schaars berichtje dat hij permanent geblesseerd is. Bijna drie jaar lang?

Met de rollkürmethode slagen de truukruiters er bij enkele op de kopgebouwde paarden in om de aangeleerde truuken voor dressuur te laten doorgaan.

En prompt werd de methode van Janssen, die tot ernstige fysieke en mentale schade leidt, als vernieuwend omarmd. Praktisch het hele Nederlandse jurykorps liet zich door deze achter de loodlijn getrokken paarden misleiden en beschouwt dit nu, tegen de regels in, als standaard. Dat gaat zelfs zover dat de voorgeschreven klassieke presentatie in de dressuur-ring wordt afgestraft. Spektakel en onbalans vieren hoogtij op de Nederlandse dressuurwedstrijden.

Bij de meer evenwichtiggebouwde paarden werkt dit onnatuurlijke systeem averechts en gaan deze paarden in verzet of ze belanden in de lappenmand en vullen ze de stallen van de paardenklinieken.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Berichtdoor senja » 21 Mrt 2014 01:24

Anna42 ik kan er niet over oordelen wat hier aan de hand is daarvoor hebben we waarheidsvinding uitgevonden. Dat er veel mis is in de dressuurwereld weten heel veel mensen. Ik snap dat Upido verhaal ook niet een paard dart grandprix klaar is en wedstrijden heeft gelopen en inmiddels al 3 jaar geblesseerd is daar moet iets mis zijn gegaan want zoveel pech lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Je moet je hierbij inderdaad de vraag stellen Wat is er mis met de methoden die worden toegepast en waarom wordt die niet gezond.

Toch staat Bartels bekend om de vriendelijke manier van rijden en instructie. Toch is het vaag want de deuren gaan ook wel eens dicht zeg ik altijd. Als gerenommeerde dieren klinieken zeggen dat er iets goed fout is gegaan dan zullen ze dat niet zeggen als dat niet waar is. Er moet dus iets zijn gebeurt waardoor dit is ontstaan. Ik wil deze zaak echt wel volgen want je kan het ook ten positieve gebruiken om er iets van te leren als het is gebeurt. Ik ben reuze benieuwd naar wat er wordt gevonden en wat er aan dit ten grondslag ligt. Het is en blijft een vreemd verhaal en kan ook onbewust zijn gebeurt.

Het lijkt me daarom een goede zaak dit te volgen en te kijken en er van te leren want daar worden de mensen en paarden beter van.

Gebruikers-avatar
irmaz
BerichtenCOLON 5245
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 09:18

Berichtdoor irmaz » 21 Mrt 2014 10:41

Zou het niet een kwestie van ruiter-frustratie zijn? Wat ik er van begrijp is dat LE het paard zo'n 2 maanden geleden onder eigen hoede heeft genomen nadat het jaren door een andere ruiter is gereden. Zou zij niet het idee hebben gehad dat ze de wereld wel eens even zou laten zien wat een goede ruiter ze zelf is?
Ander (verkeerd?) stalbeheer en ruiter is voor een gevoelig paard voldoende om binnen een paar dagen volledig in de staak te gaan en een zwaar gefrustreerde ruiter op te leveren....
There is an art, or, rather, a knack to flying. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss. D. Adams (1952-2001)

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2008 19:53

Berichtdoor master » 21 Mrt 2014 10:48

https://www.youtube.com/watch?v=BbUbHjuFfMo
https://www.youtube.com/watch?v=FhQDtVVi8ww
https://www.youtube.com/watch?v=A-ZVc6KgDU8

zowiezo snap ik mensen niet die hun paard zo in handen geven van een ruiter? Waarom?
In die zin dus niet echt handig.

Ze waren volgens mij al een tijdje bezig dit dier naar GP te rijden, maar lukte niet?

geen idee...
van beide partijen dom dom dom
zal wel weer een geld kwestie zijn.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 21 Mrt 2014 11:07

De polderdressuur: bekhangen, permanent achter de loodlijn rijden, de stang dwars in de mond, onbalans, zeggen dat ze zo goed voor het paard zijn en als beulen te werk gaan als ze op het paard zitten en zich dan afvragen hoe het kan dat die paarden fysieke en mentale beschadigingen oplopen.

https://www.youtube.com/watch?v=ovzohznhY18

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209

Berichtdoor master » 21 Mrt 2014 11:11

hoort dat? uitgestrekte draf met mond open? :shock:

Gebruikers-avatar
irmaz
BerichtenCOLON 5245
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 09:18

Berichtdoor irmaz » 21 Mrt 2014 21:35

master schreefColonhoort dat? uitgestrekte draf met mond open? :shock:

Dat is vast om het neusje eruit te krijgen....
Wat een bijzonder naar beeld geeft deze combinatie :(
There is an art, or, rather, a knack to flying. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss. D. Adams (1952-2001)

Verstijnen
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2011 16:17

Berichtdoor Verstijnen » 22 Mrt 2014 12:04

senja schreefColonAnna42 ik kan er niet over oordelen wat hier aan de hand is daarvoor hebben we waarheidsvinding uitgevonden. Dat er veel mis is in de dressuurwereld weten heel veel mensen. Ik snap dat Upido verhaal ook niet een paard dart grandprix klaar is en wedstrijden heeft gelopen en inmiddels al 3 jaar geblesseerd is daar moet iets mis zijn gegaan want zoveel pech lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Je moet je hierbij inderdaad de vraag stellen Wat is er mis met de methoden die worden toegepast en waarom wordt die niet gezond.

Toch staat Bartels bekend om de vriendelijke manier van rijden en instructie. Toch is het vaag want de deuren gaan ook wel eens dicht zeg ik altijd. Als gerenommeerde dieren klinieken zeggen dat er iets goed fout is gegaan dan zullen ze dat niet zeggen als dat niet waar is. Er moet dus iets zijn gebeurt waardoor dit is ontstaan. Ik wil deze zaak echt wel volgen want je kan het ook ten positieve gebruiken om er iets van te leren als het is gebeurt. Ik ben reuze benieuwd naar wat er wordt gevonden en wat er aan dit ten grondslag ligt. Het is en blijft een vreemd verhaal en kan ook onbewust zijn gebeurt.

Het lijkt me daarom een goede zaak dit te volgen en te kijken en er van te leren want daar worden de mensen en paarden beter van.

Bah! Jij bent echt een voorbeeld van veel mensen in de 'paardenwereld' wat een roddel en achterklap beschrijf jij hier..
Als je niks hebt toe te voegen houd dan gewoon je mond.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Berichtdoor senja » 22 Mrt 2014 16:54

Verder alles goed met je maar ik geloof eerst eens dat je een cursus moet volgen begrijpend lezen ofzo.

Ik geef in mijn stukje alleen maar aan dat het merkwaardig is dat een paard drie jaar lang de meest uiteenlopende blessures heeft en dat ik het onwaarschijnlijk acht dat dit ook elke keer uit zichzelf gebeurt. Hey maar het kan maar de kans erop is zeer minitieus klein.

Daarbij geef ik juist aan dat de rechter maar moet uit maken wat hier fout is gegaan en het lijkt mij niet dat een gerenommeerde paarden praktijk iets zou zeggen wat onzinnig is.

Ik hoop gewoon dat er van geleerd wordt en dat er verbeteringen optreden. Daarbij praat ik uit ervaring en heb ik veel paarden bij dressuurstallen totaal verrot gereden gezien. dan kan je nog zoveel dekens kopen nog zo hard poetsen en nog zo goed voer in stoppen. Als je niet wil begrijpen hoe fisiologisch een paard in elkaar zit en dat forceren verkeerd rijden vast zetten in de stal de belasting dusdanig groot maakt dat er slijtage op treed dan ben je geen knip voor je neus waard.

Ik heb ooit zelf een ruiter gehad die dit soort praktijken toepaste en die heb ik eruit gesmeten. Het heeft me twee jaar gekost voor ik dat paard er weer bovenop had. Ik zou zeggen als je alleen vuil kunt spugen over een ander moet je vooral je mond houden en komen met gedegen argumenten waarom jij denkt dat het niet zo is voor je een vinger wijst naar een ander.

iones
BerichtenCOLON 3001
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2005 08:50
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 22 Mrt 2014 21:19

Inderdaad rare reactie op Senja want zij velt nu juist GEEN oordeel, en dus ook geen roddel.

Ik vind het een raar verhaal.
waarom wordt juist Bartels beschuldigd van mishandeling en niet degene die het paard getraind heeft, namelijk Misja?

En ik vraag me af, als je al die paarden die landelijk wedstrijd lopen met stang en trens, als je die gaat onderzoeken op de manier waarop het paard van Engel onderzocht is, wat zul je dan aantreffen?

Ik vind dat het hele wedstrijdrijden herzien moet worden.
Ook dat stang en trens gedoe, je moet omwille van de harmonie toch hulpen minimaliseren? Dus op trensje blijven rijden of zo nog mooier, zónder trens, dus bitloos!
Eens kijken hoe ver ze dan komen.

Moet je hier maar eens zien.
Afbeelding
Die had geen stang nodig.

En hiero.
Afbeelding

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 23 Mrt 2014 11:17

De tweede afbeelding doet het niet maar op deze link is het verschil goed te zien.

http://www.horseyard.com.au/forum/9-hor ... w-and-then

Even op de betreffende foto's klikken.

Ik begrijp overigens ook niet waarom het rollkürgilde steeds maar roept dat de huidige dressuur veel beter is dan die van vroeger. Het is ronduit belabberd en we dienen ons daartegen, in het belang van de paarden en de schoonheid van de sport, massaal tegen te verzetten. Met die barbaarse praktijken regeren ze hier te lande en daar dient een einde aan te komen. Gelukkig gaan er steeds meer stemmen op zien steeds meer mensen dat er iets goed mis is met de huidige dressuur en de huidige paarden. Alleen Verstijnen niet. Die komt niet verder dan de gebruikelijke bagger en laster over personen te spuien.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 24 Mrt 2014 12:10

Een goede zaak is dat nu ook oudgevestigde klassieke instructeurs als Joost Smits zich publiek over de LDR/rollkürmethode uitspreken en de kwalijke gevolgen van deze rijstijl aan de kaak stellen.

We moeten blij zijn dat er uiteindelijk eens iemand stevig aan de bel trekt. Chapeau, Lonneke! Jij doet iets wat al veel eerder had moeten gebeuren. Sinds het in de paardenwereld vooral om geld gaat, is paardenleed onderdeel van het systeem.
Kijk eens hoeveel mensen tegenwoordig een dikke boterham verdienen aan het behandelen van blessures bij onze paarden.
Niemand vraagt zich af waar al deze blessures vandaan komen. Hopelijk zorgt de actie van Lonneke voor hervopening van het debat.
Dat zal niet meevallen. De familie Bartels weet als geen ander door haar eigen zeer professionele PR machine de meeste onnozele liefhebbers zand in de ogen te strooien. De kenners houden hun mond omdat ze graag uit de ruif mee eten.
De familie Bartels is altijd zeer opportunistisch te werk gegaan. En met succes. Ze hebben zelf nauwelijks in paarden geinvesteerd. Zij rijden altijd paarden van anderen waar ze zich goed voor laten belonen. Het zou interessant zijn om eens een lijstje te maken van alle paarden die bij hen vroegtijdig het toneel hebben verlaten met blessures. Dat zijn er heel wat. Alleen vaak hebben de eigenaren , niet gehinderd door enige kennis , geen benul en denken dat ze gewoon pech hebben gehad. Daar denkt Lonneke duidelijk anders over.

http://horses.nl/algemeen/lonneke-engel ... t-serieus/

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 24 Mrt 2014 20:46

Ik zie niet waarom juist Bartels of een bepaalde andere dressuurruiter hierop aangesproken zou moeten worden.
Dan zou je alle beoefenaars moeten aanpakken, die de huidige dressuursport bedrijven met hun stang en trens.

Gebruikers-avatar
master
BerichtenCOLON 4209

Berichtdoor master » 25 Mrt 2014 13:57

pft...nou, voor 1000 euro per maand had Lonneke haar paard hier in goede , tot zeer goede conditie teruggekregen, Zonder enig letsel.
Voor 1000 euro per maand ergens trainen en stallen, mag je toch wel wat verwachten toch?

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 25 Mrt 2014 21:27

Maar de amazone die haar paard in training heeft gehad was toch niet de eerste de beste. Hoe komt het dat iemand op zo´n hoog niveau terecht komt dan en zulke schade zou leveren?

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 26 Mrt 2014 13:56

Achter dit succes gaat veel paardenleed schuil.

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 28 Mrt 2014 09:46

anna42 schreefColonAchter dit succes gaat veel paardenleed schuil.

En zou dat dan bij al die top ruiters en amazones zijn?

Kun je namen noemen waarvan je denkt of weet dat het uitzonderingen zijn?

Ik heb zelf van die meid, weet effe haar naam niet meer, Klimke, nogal een hoge pet op. Een pa die al goed kon rijden, en zij is zo veelzijdig. Zij heeft die superhengst van Langehanenberg opgeleid waar ik zo weg van ben. Donnerhal x Rubinstein, dat is al een super afstamming, beest loopt als een tierelier.

Terug naar