Inzetten van F1 kruisingen voor de fokkerij

Fokkerij in het Algemeen.
frans
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2010 21:26

Inzetten van F1 kruisingen voor de fokkerij

Berichtdoor frans » 19 Apr 2013 09:47

Regelmatig kom ik tegen dat de F1 kruisingen binnen het KWPN ten tijde van de omvorming van werkpaard naar sportpaard verkeerd zijn ingezet.
Ik ben oprecht benieuwd hoe deze F1 kruisingen dan hadden moeten worden ingezet.
Zowel voor wat een F1 kruising merrie als een F1 kruising hengst betreft.

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Re: Inzetten van F1 kruisingen voor de fokkerij

Berichtdoor Moniek23 » 19 Apr 2013 20:37

Tis maar net wat je fokdoel is en welk type je wilt fokken.

Dus de meningen zullen verschillen of de f1 produkten werkelijk verkeerd zijn ingezet...

Zelf houdt ik niet van direct gebruik van engels volbloed , maar ook niet van een arobo fries of op de kop gebouwde badkuip op mn rijpaard.

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 20 Apr 2013 09:55

Daarom ben ik ook heel benieuwd naar reakties van mensen die vinden dat de F1 kruisingen verkeerd zijn ingezet. En deze mensen willen volgens mij graag een veulen fokken dat in het evenwichtsmodel staat.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 20 Apr 2013 19:05

Bij F1 kruisingen van twee uiteenlopende modellen, zoals bijvoorbeeld warmbloed x EV, heb je twee mogelijkheden - uitgaande van het feit dat de moeder een warmbloed is- of het product lijkt op de moeder of op de vader.

Afhankelijk van het fokdoel en de daarin opgesloten functionele eigenschappen, kan een weloverwogen besluit genomen worden welk model het meest aan het fokdoel beantwoordt.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Moniek23
BerichtenCOLON 987

Berichtdoor Moniek23 » 20 Apr 2013 20:03

Ik kan niet zeggen of een f1 produkt verkeerd is ingezet...

Want met goede hengstenkeuze op een f1 produkt hoef je t evenwichtstype niet te verliezen....er vanuit gaande dat de moeder een merrie was die goed in type stond...

Wel zie je generaties lang de xx romp terug bij f1 produkten die toen weer bij een xx terug zijn gedekt. , voor mij is dit iig onwenselijk.

Mijn paarden voeren allemaal rond de 50 % xx en gemiddeld 10-15% shagya bloed...daarnaast komen zijn uit duitse stammen en ik mijd het gelderse bloed. Ik vind xx bloed ook noodzakelijk in een pedigree, en mits verstandig gebruikt, hoeft deze helemaal niet slecht te zijn. Mijn paarden voldoen aan mijn norm van een goed type, maar ik denk dat ze ook voldoen aan karel zn evenwichts type. :D

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 21 Apr 2013 14:32

Als voorbeeld zal ik de hengsten Meridiaan en Jasper nemen. Zij worden ook genoemd op de easp-site.
Ik citeer:

Jasper was een F1 kruising en men heeft totaal niet begrepen hoe een F1 kruising moet worden ingezet.

Ik vraag mij dan af:

- welk type merries heeft hij gedekt? En hoe zagen deze veulens er qua type uit?
- En hoe had hij dan als F1-kruising ingezet moeten worden? Met welke bloedvoering en type had hij dan aangepaard moeten worden?

En Moniek:

Waarom geen gelders bloed en wat is voor jou gelders bloed?

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 21 Apr 2013 17:14

Nog iets anders over de oplopende lendenen bij paarden.
Mensen hebben ook geen rug als een rechte bonenstaak. Onze ruggen zijn niet voor niets voorzien van een o.a een lordose. Het komt de flexibiliteit en de veerkracht ten goede, logisch voor mij dat dit dan ook voor een paard geldt.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 22 Apr 2013 08:37

frans schreefColonAls voorbeeld zal ik de hengsten Meridiaan en Jasper nemen. Zij worden ook genoemd op de easp-site.
Ik citeer:

Jasper was een F1 kruising en men heeft totaal niet begrepen hoe een F1 kruising moet worden ingezet.

Ik vraag mij dan af:

- welk type merries heeft hij gedekt? En hoe zagen deze veulens er qua type uit?
- En hoe had hij dan als F1-kruising ingezet moeten worden? Met welke bloedvoering en type had hij dan aangepaard moeten worden?

En Moniek:

Waarom geen gelders bloed en wat is voor jou gelders bloed?

Als je twee typen (rassen) gaat kruisen, is het belang wat je ermee wilt bereiken. En dus zul je nauwkeurig moeten vastleggen wat je van het oorspronkelijke ras wilt behouden en van je van het in te zetten ras wilt toevoegen.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 22 Apr 2013 08:39

frans schreefColonNog iets anders over de oplopende lendenen bij paarden.
Mensen hebben ook geen rug als een rechte bonenstaak. Onze ruggen zijn niet voor niets voorzien van een o.a een lordose. Het komt de flexibiliteit en de veerkracht ten goede, logisch voor mij dat dit dan ook voor een paard geldt.

Vreemd genoeg zijn er die er bij het paard een bolle rug van willen maken.

Moniek23
BerichtenCOLON 987

Berichtdoor Moniek23 » 23 Apr 2013 10:21

Bolleruggen of bolle lendenen?

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 23 Apr 2013 11:33

Dat laatste is nog erger.

Gebruikers-avatar
Professor
BerichtenCOLON 4088
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2009 14:32
WoonplaatsCOLON Europa
CONTACTCOLON

Berichtdoor Professor » 23 Apr 2013 14:21

Denk dat in Nederland al lang geen F1 meer voorhanden is, bestaat trouwens niet in de paarden fokkerij komt uit de varkensfokkerij het ene ras kruisen met het andere ras daar komt een F1 uit die gebruikt word voor de mest.
Denk wanneer men dat omrekend naar de paarden fok in Nederland men allang de F16 gepasseerd is. :D :D :D

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 23 Apr 2013 14:50

De natuurlijke welving van de paardenrug wordt tegenwoordig benoemd als een weke rug en dus niet gewenst.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 23 Apr 2013 15:16

Dan doet men de natuur en het paard ernstig geweld aan.

Moniek23
BerichtenCOLON 987

Berichtdoor Moniek23 » 23 Apr 2013 17:10

frans schreefColonDe natuurlijke welving van de paardenrug wordt tegenwoordig benoemd als een weke rug en dus niet gewenst.

Ben jij er ook al zo een.....

Ik vind dit gelul....

Ja die iets wekere ruggen die je veelal ziet bij pre en bv friezen zit ik niet op te wachten....

Zeg niet dat t fout is, maar ik heb liever een rug zoals in mn fok merrie ligt dan in de meeste pre's of friezen....

frans
BerichtenCOLON 117

Berichtdoor frans » 23 Apr 2013 23:42

Zo Moniek, je bent nogal fanatiek? :?

Misschien kun je mijn vraag van even terug beantwoorden. Dat zou fijn zijn.

Om op de ruggen terug te komen: het verklaart voor mij wel waarom de meeste hengsten bij het KWPN mij niet meer kunnen bekoren. Alleen de benen bewegen nog en het lichaam niet meer. Komt volgens mij door die bonenstaak-ruggen. Daar zit geen veer-en draagkracht meer in.

En ik zie ook niet graag een fries met een badkuip-rug hoor. Dat is ook niet functioneel.

Moniek23
BerichtenCOLON 987

Berichtdoor Moniek23 » 24 Apr 2013 08:04

frans schreefColonZo Moniek, je bent nogal fanatiek? :?

Misschien kun je mijn vraag van even terug beantwoorden. Dat zou fijn zijn.

Om op de ruggen terug te komen: het verklaart voor mij wel waarom de meeste hengsten bij het KWPN mij niet meer kunnen bekoren. Alleen de benen bewegen nog en het lichaam niet meer. Komt volgens mij door die bonenstaak-ruggen. Daar zit geen veer-en draagkracht meer in.

En ik zie ook niet graag een fries met een badkuip-rug hoor. Dat is ook niet functioneel.

frans schreefColonDe natuurlijke welving van de paardenrug wordt tegenwoordig benoemd als een weke rug en dus niet gewenst.

Je begint nu over kwpn...heb je t dan over de drs of springgpaarden? .wie bedoel je nu eigenlijk met tegenwoordig?

Terug naar