Dit is waarom je jonge paarden niet te vroeg mag belasten.

Fokkerij in het Algemeen.
Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Midden Nederland

Dit is waarom je jonge paarden niet te vroeg mag belasten.

Berichtdoor senja » 02 Apr 2013 11:45

This is why it is so important not to ride your horse to young. The 'cracks' you see above and below the joints of the bone are bones that have not 'sealed' yet. This sealing starts between 3 to 5 years old.

Afbeelding

Gebruikers-avatar
sarov
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 15:22

Re: Dit is waarom je jonge paarden niet te vroeg mag belaste

Berichtdoor sarov » 03 Apr 2013 10:58

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 03 Apr 2013 11:17

Klopt maar als ik zo om mij heen kijk dan schijnt iedereen dat wel te vergeten. Ik vond de foto zo een mooi beeld geven. ik merk uit eigen ervaring dat de druk om snel hoog te presteren heel groot is. Een zes jarige moet in de Z lopen anders is het niet aantrekkelijk voor de handel. Ik doe er maar niet meer aan mee. Ik heb mijn eigen pad, dat ik volg dat lijkt me veel verstandiger.

Moniek23
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 06:18

Berichtdoor Moniek23 » 08 Apr 2013 12:04

Je hebt groot gelijk senja....

iones
BerichtenCOLON 3001
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2005 08:50
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 10 Apr 2013 11:37

Ik heb vroeger paarden ingereden van 2,5 jaar oud.

Die leken het fysiek best aan te kunnen (zoveel vroeg ik ook niet) en mentaal prima.

Maar ik ben al enige tijd bekend met bovenstaand artikel en ik ben er helemaal van terug gekomen. Hier zijn ze niet eerder aan de beurt dan 3,5 jaar, en dat is nog aan de jonge kant.

Maar mijn pre merrie ga ik dit jaar pas beleren, nu ze 4 is, en Firanthe wordt dit jaar 3, dat moet ook nog een dik jaar wachten want dat is een heel groot paard.

Dat vroege inrijden en uitbrengen is zo'n typisch verhaal van hardlopen = doodlopen.

Moniek23
BerichtenCOLON 987

Berichtdoor Moniek23 » 11 Apr 2013 08:17

Mijn merrie word in juni 4 ze is nu 6 weken onder t zadel. Is in training word 3 a 4 x in de week gereden 30 min. Af en toe een laag sprongetje..

Ik neem haar mid juni mee naar de almeloose ruiterdagen.

Om de dag b proefje dressuur...ga ik er incl drs proef ook niet langer op dan 30 min.

Gewoon om ervaring op te doen op vreemd terrein...

Gewoon voor mijn eigen plezier...maar niet ten koste van mn paard...

Mocht ik merken dat t teveel is dan schrap ik nog een proef.

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2004 23:32
WoonplaatsCOLON Michiels anus
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 11 Apr 2013 09:46

Moniek welke merrie heb je het over?
Valley Springs veulenkampioen regio Noord 2011 en Nationaal kampioen 2011

Moniek23
BerichtenCOLON 987

Berichtdoor Moniek23 » 11 Apr 2013 11:22

Feroza W schreefColonMoniek welke merrie heb je het over?

Indoctro merrie staat in training voor verkoop. Maar zo lang ze er nog is...kan ik er wel rondje op rijden... :D dus b proefje lijkt me wel leuk...

Balagur
BerichtenCOLON 294
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2011 11:00

Berichtdoor Balagur » 14 Apr 2013 11:26

Is het onkunde of moedwil dat er toch al teveel met deze pubers wordt gedaan? Geven de organisaties wel het goede voorbeeld?

Gebruikers-avatar
Feroza W
BerichtenCOLON 14578
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2004 23:32
WoonplaatsCOLON Michiels anus
CONTACTCOLON

Berichtdoor Feroza W » 14 Apr 2013 15:49

Moniek23 schreefColon

Indoctro merrie staat in training voor verkoop. Maar zo lang ze er nog is...kan ik er wel rondje op rijden... :D dus b proefje lijkt me wel leuk...

Dat is toc hardstikke leuk!
Valley Springs veulenkampioen regio Noord 2011 en Nationaal kampioen 2011

Moniek23
BerichtenCOLON 987

Berichtdoor Moniek23 » 14 Apr 2013 18:33

Feroza W schreefColon
Moniek23 schreefColon

Dat is toc hardstikke leuk!

Dat leek mij ook....

We gaan t beleven...

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 14 Apr 2013 21:04

Balagur schreefColonIs het onkunde of moedwil dat er toch al teveel met deze pubers wordt gedaan? Geven de organisaties wel het goede voorbeeld?

Een jaar extra in de opfok is een jaar extra onkosten. Wat zal het maandelijks kosten? 100 euro, 150 euro? Dat x 12.

En dat is eigenlijk waar het om gaat. Dus dan maar beginnen met 3 jaar.

Gebruikers-avatar
senja
BerichtenCOLON 3138

Berichtdoor senja » 15 Apr 2013 05:19

Het kosten aspect vind ik echt een beroerd aspect. Ik snap dat het er is maar je paard normaal inrijden zonder al te veel belasting kan prima. Kosten technisch ben je volgens mij goedkoper uit zonder dierenarts kosten. daarbij heb je langer plezier van je paarden en bij verkoop kan je dan ook een gezond paard verkopen waar de koper wat aan heeft. Ik koop liever een vierjarige die nog niks kan dan een vierjarige die noeste arbeid heeft moeten verrichten.

een van de redenen waarom ik fok wat ik kwijt kan en anders gewoon een stop erop. Het klopt ik ben geen fokker die er zijn brood mee moet verdienen maar je moet wel economisch rekenen en ook prof fokkers moeten dat doen. Paarden kan je verkopen als ze veulen zijn of als drie jarige of als getraind paard dan brengen ze economisch gezien hun geld op. Fokken is ook lange termijn denken. je moet ze opfokken, opvoeden en trainen. Voor je gaat fokken zou je eerst goed moeten kijken wat je wil fokken en hoe je dat gaat fokken. Natuurlijk kan dat altijd mis gaan en voldoet het ook niet aan je verwachtingen maar je leert te kijken en kent je merrie of stam en weet wat je kan en niet kan doen daarmee.

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 15 Apr 2013 16:47

senja schreefColonHet kosten aspect vind ik echt een beroerd aspect. Ik snap dat het er is maar je paard normaal inrijden zonder al te veel belasting kan prima. Kosten technisch ben je volgens mij goedkoper uit zonder dierenarts kosten. daarbij heb je langer plezier van je paarden en bij verkoop kan je dan ook een gezond paard verkopen waar de koper wat aan heeft. Ik koop liever een vierjarige die nog niks kan dan een vierjarige die noeste arbeid heeft moeten verrichten.

Jij wel ja, en ik geef je geen ongelijk. Ik denk er net zo over.
Maar mensen willen een kant en klaar paard hebben dat op jonge leeftijd al veel kan. Pas dán willen ze er geld voor geven. En anders niet.

senja schreefColoneen van de redenen waarom ik fok wat ik kwijt kan en anders gewoon een stop erop. Het klopt ik ben geen fokker die er zijn brood mee moet verdienen maar je moet wel economisch rekenen en ook prof fokkers moeten dat doen. Paarden kan je verkopen als ze veulen zijn of als drie jarige of als getraind paard dan brengen ze economisch gezien hun geld op. Fokken is ook lange termijn denken. je moet ze opfokken, opvoeden en trainen. Voor je gaat fokken zou je eerst goed moeten kijken wat je wil fokken en hoe je dat gaat fokken. Natuurlijk kan dat altijd mis gaan en voldoet het ook niet aan je verwachtingen maar je leert te kijken en kent je merrie of stam en weet wat je kan en niet kan doen daarmee.

Hier idem. Heb 2 jaar mijn goede fokmerrie gust gelaten. Wil dit jaar weer insemiren. Mijn jonge paarden komen niet eerder onder het zadel dan dat ik denk dat goed is.
maar ja, ik verdien er ook geen geld mee.
Ik denk dat Profi's gewoon geld er aan willen verdienen en in deze tijd is dat moeilijker dan ook. Het is en blijft dan afstemmen op wat de markt wil en de markt anticipeert denk ik niet. Die kopen een jong paard en verkopen het weer verder na een paar jaar want dan willen ze wéér een jong paard. En als dat paard dan uitgerangeert is, dat interesseert ze denk ik niet.

anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Berichtdoor anna42 » 15 Apr 2013 19:03

Geld is de drijfveer over de eeuwen geweest om paarden aan kinderarbeid te onderwerpen.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 17 Apr 2013 18:33

Balagur schreefColonIs het onkunde of moedwil dat er toch al teveel met deze pubers wordt gedaan? Geven de organisaties wel het goede voorbeeld?

Nee, absoluut niet! De hengstenselectie van het kwpn op 3 jarige leeftijd, de pavocup etc.

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 17 Apr 2013 18:34

anna42 schreefColonGeld is de drijfveer over de eeuwen geweest om paarden aan kinderarbeid te onderwerpen.

Precies.
Geld maakt immers alles recht wat krom is.

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 17 Apr 2013 20:28

Zou dit ook de reden zijn dat dierenartsen zich op dit terrein praktisch niet laten horen? Of zijn ze onwetend m.b.t. deze materie?
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 18 Apr 2013 12:34

Zo worden de jonge hengsten getest.

http://www.youtube.com/watch?v=SfWAYC9ojiI

Wie aan deze slijtageslag niet meedoet valt de buiten de KWPN-boot. Merkwaardig genoeg komen er maar heel weinig toppaarden uit de hengsten die deze slijtageslag hebben overleefd. Zonder eerst hier eens bij stil te staan zijn de bobo's alweer de KWPN-buit aan het verdelen.

Ik zou wel eens van deze lieden een antwoord willen hebben waarom er ondanks de zogenaamde beste "selectiesystemen"die men aan het KWPN toedicht toch mogelijk is dat er maar een handjevol paarden internationaal doorstroomt en dat er duizenden onbruikbare sportpaarden door deze organisatie worden gefokt.

http://horses.nl/infos/99598-kwpn-erkenning-aes/

sdb
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 14:50

Berichtdoor sdb » 18 Apr 2013 14:28

AES principe vind ik veel beter.
Goedkeuring op basis van wat je kan verwachten op de jonge leeftijd en medische keuring met beperkte deklimiet.
Latere leeftijd op basis van echte sportresultaten en fokresultaten limiet optrekken tot en met onbeperkt volgens vastgelegde normen.

Persoonlijk zou ik nooit een jonge hengst willen aanleveren bij een KWPN die maken gewoon die jonge dieren kapot als ik de filmkes zie op 't internet (geld voor nog meer stamboeken hoor).

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 18 Apr 2013 16:58

anna42 schreefColonZou dit ook de reden zijn dat dierenartsen zich op dit terrein praktisch niet laten horen? Of zijn ze onwetend m.b.t. deze materie?

Ze worden gespekt door de kas van degenen die aan paarden geld moeten verdienen. En soms zitten ze er zelf mee in, zoals Greve, van de watermolen.

Moniek23
BerichtenCOLON 987

Berichtdoor Moniek23 » 19 Apr 2013 09:29

De handel zorgt voor deze vroege belasting van paard...

De mensen die hun paard zelf willen houden, gaan er heel anders mee om...

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 19 Apr 2013 09:41

Is dit ook aan de handel te wijten?

http://horses.nl/fokkerij/dressuurhengs ... de-balans/

En wat de denken van de achter de loodlijn getrokken paarden waarbij de nek niet het voorgeschreven hoogste punt vormt?

http://horses.nl/fotos/eerste-beoordeli ... sten-kwpn/

Bij dit paard landt het rechtervoorbeen nog voor het linkerachterbeen. Een groter onbalans is haast niet mogelijk.

Afbeelding

Sizzle
BerichtenCOLON 4907
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2007 17:09

Berichtdoor Sizzle » 19 Apr 2013 16:45

Ik vind je link naar 'achter de loodlijn' wat zwakjes.
Op veel van de foto's is de hals gewoon op lengte. Een paar worden duidelijk tegen gehouden, maar dat gebeurt altijd wel eens met een enthousiast paard.

iones
BerichtenCOLON 3001
WoonplaatsCOLON Twente

Berichtdoor iones » 19 Apr 2013 18:11

anna42 schreefColonIs dit ook aan de handel te wijten?

http://horses.nl/fokkerij/dressuurhengs ... de-balans/

En wat de denken van de achter de loodlijn getrokken paarden waarbij de nek niet het voorgeschreven hoogste punt vormt?

http://horses.nl/fotos/eerste-beoordeli ... sten-kwpn/

Bij dit paard landt het rechtervoorbeen nog voor het linkerachterbeen. Een groter onbalans is haast niet mogelijk.

Afbeelding

Een paard fatsoenlijk rijden heeft alles te maken met hóe mensen leren rijden.

Dus misschien mankeert daar iets aan? Ik vind van wel.

Terug naar