Springpaarden en bewegen

Fokkerij in het Algemeen.
anna42
BerichtenCOLON 29451
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:24

Re: Springpaarden en bewegen

Berichtdoor anna42 » 22 Apr 2011 21:13

libke schreefColonhelaas heel weinig Hobby ..plaats je foto's van een springgefokt veulen dan vinden 99% van de dressuurmiepen het veulen te kort , de hals te kort ..etc ..maar oweee Totilas is zo geweldig ( met zijn springgefokt model ..korte pootjes , mooie normale maar eerder korte hals ) maar waarom dat paard juist met dat model zo hoog scoort staat niemand stil ..
ik hoef geen hoogbenig veulen te fokken voor de springsport met een hals waar je standaard 2 meter teugel nodig voor hebt ..juist de typische "springmodelletjes met hun zogezegd korte pootjes "

Lijkt me een beetje te veel generaliserend. Jij misschien niet maar ik met mij toch heel veel anderen des te meer. Alleen de fokleiders en de massa staan er zoals gewoonlijk niet bij stil.

Overigens geef ik ook nog precies het hoe en waarom van Totilas aan en dat is wat anders dan de fokleiders voorkauwen en de massa domweg slikt.

viewtopic.php?f=33&t=13212&start=25
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2005 13:46

Berichtdoor *Sanne » 22 Apr 2011 21:49

A.de.V schreefColonGebracht.... ja.... Voltooid verleden tijd.
Afbeelding

Dat staat mijlenver af van het hedendaagse fokdoel
Afbeelding
Opvallend hoogbenig voor een springpaard, opvallend veel hals voor een springpaard :lol:
Hannoveraanse hengst van het jaar

Opvallend weinig rompdiepte en opvallend weinig lengte aan de onderzijde van de romp.
Odette, dachtig van Plutarchus (Perfectum x Cassini I)

Driejarige, grote Gelderse donkervos merrie te koop!
Voor meer informatie Klik

Gebruikers-avatar
irmaz
BerichtenCOLON 5245
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 09:18

Berichtdoor irmaz » 22 Apr 2011 21:51

*Sanne schreefColon
A.de.V schreefColonGebracht.... ja.... Voltooid verleden tijd.
Afbeelding

Dat staat mijlenver af van het hedendaagse fokdoel
Afbeelding
Opvallend hoogbenig voor een springpaard, opvallend veel hals voor een springpaard :lol:
Hannoveraanse hengst van het jaar

Opvallend weinig rompdiepte en opvallend weinig lengte aan de onderzijde van de romp.

Zo zie je maar weer wat voor waarde die kenmerken hebben voor een goed sportpaard :lol:
There is an art, or, rather, a knack to flying. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss. D. Adams (1952-2001)

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972

Berichtdoor *Sanne » 22 Apr 2011 21:53

Wat voor waarde?

Gebruikers-avatar
A.de.V
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 13:06

Berichtdoor A.de.V » 22 Apr 2011 22:15

olympus schreefColonZonder Erfdame geen Totilas :o ;ook geen Aktion
Voltooid verleden tijd???

Ja, geschiedenis, inderdaad.
Niet meer naar terug fokken, maar achter je laten en vooruit gaan kijken.
Dit type is geweest. Het was de basis, de fokkerij is nu verder.

olympus
BerichtenCOLON 1736
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:52
CONTACTCOLON

Berichtdoor olympus » 22 Apr 2011 23:01

A.de.V schreefColon

Verder?
Verder van huis ......? Of hoe verder........

Jazz x Gribaldi x Ferro x Jazz x gribaldi x Jazz x Krack c x Jazz enz enz. De meeste rijders slaan dozen toilletpapier in voor als ze naar hun paard gaan . Verkeer moet stil gelegd worden in een straal van 5 km als ze aan het rijden zijn . Alle andere paarden moeten de box in, want stel dat ze gaan rennen etc. Je kunt het zo gek niet bedenken. Hele gebruikersgroepen zouden er een moord voor doen om nog paarden te bemachtigen als Erfdame. Waarom denk je dat NL overspoeld wordt door Tinkers en andere koudbloediger dieren?

Gebruikers-avatar
irmaz
BerichtenCOLON 5245

Berichtdoor irmaz » 23 Apr 2011 07:12

Tinkers en heflingers: omdat die zulke leuke kleurtjes hebben :D

Wat ik wel grappig vindt is dat Jazz Zuid-Nederland komt, dat daar enorm veel Jazzen rondlopen en dat Jazz daar helemaal geen slechte naam heeft. De anti-Jazz beweging komt voornamelijk uit Noord (Oost) Nederland. Zou het iets te maken hebben met een verschil in de manier van omgang met paarden? Toch iets om te overdenken lijkt me :-k
There is an art, or, rather, a knack to flying. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss. D. Adams (1952-2001)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 23 Apr 2011 07:46

A.de.V schreefColon

Vooruitkijken in de fokkerij is altijd wat je meeneemt en verankert uit het verleden. Dat laat Totilas in zijn "geweest" type overduidelijk zien en waar de zogenoemde "verdere" fokkerij niet bij eens stilstaat, laat staan begrijpt. En vervolgens uit te gaan leggen hoe de vork in de steel zit.
'Eine Warmblutzucht wird den Araber um so eher gebrauchen, je weiter sie vom ihm entfernt ist'! (Landstallmeister Dr. E. Bilke)

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 23 Apr 2011 08:17

irmaz schreefColonTinkers en heflingers: omdat die zulke leuke kleurtjes hebben :D

Wat ik wel grappig vindt is dat Jazz Zuid-Nederland komt, dat daar enorm veel Jazzen rondlopen en dat Jazz daar helemaal geen slechte naam heeft. De anti-Jazz beweging komt voornamelijk uit Noord (Oost) Nederland. Zou het iets te maken hebben met een verschil in de manier van omgang met paarden? Toch iets om te overdenken lijkt me :-k

De "selffulfilling prophecy".

Gebruikers-avatar
Amaze
BerichtenCOLON 7187
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2007 11:57

Berichtdoor Amaze » 23 Apr 2011 08:29

olympus schreefColon Hele gebruikersgroepen zouden er een moord voor doen om nog paarden te bemachtigen als Erfdame. Waarom denk je dat NL overspoeld wordt door Tinkers en andere koudbloediger dieren?

....voor de recreatie wel ja.
Erfdames en tinkers ,hoe braaf ook kunnen geen dressuurproef lopen of parcours foutloos rond springen !
Hiermee wil ik niet zeggen dat ''Jazz'' karakters wenselijk zijn , maar er is ook nog een gulden middenweg .

Gebruikers-avatar
A.de.V
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2011 13:06

Berichtdoor A.de.V » 23 Apr 2011 08:56

olympus schreefColon
A.de.V schreefColon

Verder?
Verder van huis ......? Of hoe verder........

Jazz x Gribaldi x Ferro x Jazz x gribaldi x Jazz x Krack c x Jazz enz enz.

Het ging hier over springpaarden.
Maar is bij jullie wel eens het idee opgekomen dat Totilas wel eens een toevalstreffer zou kunnen zijn?
En misschien ook wel een product van zijn training? Vader Gribaldi kon ook alleen maar de bak slepen totdat hij bij Gal mocht wonen.

Gebruikers-avatar
irmaz
BerichtenCOLON 5245

Berichtdoor irmaz » 23 Apr 2011 19:47

anna42 schreefColon
irmaz schreefColonTinkers en heflingers: omdat die zulke leuke kleurtjes hebben :D

De "selffulfilling prophecy".

?? hoezo dat?

olympus
BerichtenCOLON 1736
CONTACTCOLON

Berichtdoor olympus » 23 Apr 2011 23:57

In het zuiden hebben ze-- het niet vloeken in de kerk-- van oudsher er in geramd.
Ik houd erg van bloedpaarden en heb ze(Jazzen) ook op stal gehad. Voltooid verleden tijd.

olympus
BerichtenCOLON 1736
CONTACTCOLON

Berichtdoor olympus » 24 Apr 2011 00:01

Amaze schreefColon
olympus schreefColon Hele gebruikersgroepen zouden er een moord voor doen om nog paarden te bemachtigen als Erfdame. Waarom denk je dat NL overspoeld wordt door Tinkers en andere koudbloediger dieren?

Erfdames en tinkers ,hoe braaf ook kunnen geen dressuurproef lopen of parcours foutloos rond springen !
Hiermee wil ik niet zeggen dat ''Jazz'' karakters wenselijk zijn , maar er is ook nog een gulden middenweg .

Je vergis je alleen in Erfdame.

Gebruikers-avatar
Ulissa
BerichtenCOLON 5750
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 13:01

Berichtdoor Ulissa » 24 Apr 2011 00:14

Ik was laatst in Oosteind in Brabant.
Daar werd mij gezegd dat in deze omgeving geen Jazzen meer werden ingereden, omdat
hier teveel ongelukken mee waren gebeurd.

olympus
BerichtenCOLON 1736
CONTACTCOLON

Berichtdoor olympus » 24 Apr 2011 01:08

Ulissa schreefColonIk was laatst in Oosteind in Brabant.
Daar werd mij gezegd dat in deze omgeving geen Jazzen meer werden ingereden, omdat
hier teveel ongelukken mee waren gebeurd.

Ik ken er ook een paar die dat niet meer willen om dezelfde reden.
Vandaar mijn zinsnede ....ver van huis...... (betreft de fokkerij)
Maar uitzonderingen blijf je natuurlijk ook tegenkomen.

hobby
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Brabant

Berichtdoor hobby » 24 Apr 2011 01:37

Ik dank god op mijn blote knietjes voor onze hele brave Jazz :D .

Wij hebben hem natuurlijk bij aankoop als veulen wel heel goed geprobeerd te beoordelen op karakter en verdere kwaliteiten, gelukkig komt, wat we toen al dachten te zien, tot nu toe allemaal uit.

Het kon met deze bloedvoering vriezen of dooien :lol:

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972

Berichtdoor *Sanne » 24 Apr 2011 09:54

olympus schreefColon
Amaze schreefColon

Je vergis je alleen in Erfdame.

En dat te bedenken dat de lengte van haar voorbeen gewoon correspondeert met haar rompdiepte. Niet best dat je je door het foktype laat misleiden en de verhoudingen in het skelet welke voor balans in de beweging zorgen niet meer ziet :( Aan veel ''rijpaard'' merries zit tegenwoordig niks vrouwelijks meer aan.

Gebruikers-avatar
muilwijk-horses
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2006 22:22
CONTACTCOLON

Berichtdoor muilwijk-horses » 24 Apr 2011 10:00

olympus schreefColon

In het zuiden hebben ze-- het niet vloeken in de kerk-- van oudsher er in geramd.
Ik houd erg van bloedpaarden en heb ze(Jazzen) ook op stal gehad. Voltooid verleden tijd.

Dat kan ik van jou niet begrijpen olympus!
Als je al van een bloedpaard houdt, kan een Jazz toch nooit tegenvallen?
Ik heb er 7 gefokt en hoop dit jaar nummer 8 te gaan maken.
Zijn best wel es niet te makkelijk, ben ik meteen met je eens , maar als het eenmaal lukt kunnen alle superlatieven uit de kast.
Ik heb nog geen hengst ontdekt die ze beter maakt dan Jazz. En heb toch ook zat mooie resultaten geboekt met andere hengsten.
Stal Muilwijk, hèt adres voor apart gefokte dressuurpaarden

olympus
BerichtenCOLON 1736
CONTACTCOLON

Berichtdoor olympus » 24 Apr 2011 11:34

muilwijk-horses schreefColon
olympus schreefColon

Dat kan ik van jou niet begrijpen olympus!
Als je al van een bloedpaard houdt, kan een Jazz toch nooit tegenvallen?
Ik heb er 7 gefokt en hoop dit jaar nummer 8 te gaan maken.
Zijn best wel es niet te makkelijk, ben ik meteen met je eens , maar als het eenmaal lukt kunnen alle superlatieven uit de kast.
Ik heb nog geen hengst ontdekt die ze beter maakt dan Jazz. En heb toch ook zat mooie resultaten geboekt met andere hengsten.

Jij hebt het zwaar onderschatte geluk dat je een fantastische oude merrie hebt die en haar bouwtrant en haar karakter sterk door geeft. Bij je jongere merries zal het resultaat misschien nog wel acceptabel maar bijna zeker minder zijn.
Ik houd van temperamentvolle bloedpaarden , wel van paarden die alles MET je doormaken, die mentaal verbinding met je blijven houden.
Daarom zijn de mentale eigenschappen in zijn algemeen van de shagya araber voor mij zo waardevol. Ik kende dat fenomeen helemaal niet totdat ik er een paar mocht keuren en het verschil zag tussen vastgebonden aan een touwtje en gepresenteerd in de ring.
Dat laatste schort er vaak bij de Jazzen aan en dan wordt de situatie onvoorspelbaar en ronduit gevaarlijk.
Dus wees verrekte zuinig op je oude merrie.

Niks voltooid verleden tijd.

Elen
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2008 09:25

Berichtdoor Elen » 24 Apr 2011 16:11

Hoogbenig en evenwichtig gaan dan toch samen?
Afbeelding

Gebruikers-avatar
*Sanne
BerichtenCOLON 13972

Berichtdoor *Sanne » 24 Apr 2011 17:15

Minder rompdiepte en balans kan inderdaad Zolang het diepste punt maar niet tussen de voorbenen ligt. Een diepe & ronde romp draagt bij aan een hoge robuustheid:> veel ruimte voor organen, ruwvoer en (bij een merrie) een veulen dus een beter en probleemloos verteringsstelsel wat essentieel is voor een hoge duurzaamheid.

libke
BerichtenCOLON 1900
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2004 19:35
WoonplaatsCOLON asse

Berichtdoor libke » 24 Apr 2011 17:54

Afbeelding

Goldfever is voor mij niet een voorbeeld van een hoogbenig springpaard :en
hij heeft wat ik graag zie ..lengte in zijn lijf ..maar geen lang lijf ..en normale benen

Elen
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2008 09:25

Berichtdoor Elen » 24 Apr 2011 19:57

Inderdaad. Een top getraind paard toont vaak ook heel anders dan bv. een merrie die als fokmerrie op de weide staat. Ik vind het exterieur van Goldfever zeker niet super, maar wel functioneel!

Libke: van welke site heb je die foto als ik vragen mag? Ik heb echt een eeuwigheid gezocht en niets gevonden en nu kom jij er doodleuk mee af :lol:

anna42
BerichtenCOLON 29451

Berichtdoor anna42 » 24 Apr 2011 21:18

libke schreefColonAfbeelding

Goldfever is voor mij niet een voorbeeld van een hoogbenig springpaard :en
hij heeft wat ik graag zie ..lengte in zijn lijf ..maar geen lang lijf ..en normale benen

Ik vind het exterieur van Goldfever zeker niet super, maar wel functioneel!

De verhoudingen van het model zijn goed en met het hooggelegen boeggewricht kan hij de benen goed naar de hals toebrengen. En met zijn opolopende lendenpartij kantelt hij het bekken mooi naar voren (in de galop!!!!) en maakt daarbij de rug recht waardoor de voor -en achterhand omhoog gebracht kunnen worden.

In het front zou hij meer gewelfd mogen zijn en het achterbeen wat minder lang. Dan zou het diepste punt ook meer in het middden liggen. De lijnen met name de overgang van de schoft naar de hals zouden wat vloeiender mogen verlopen. Dat maak hem wat minder hoekig.

Afbeelding

Terug naar