Bloed, zweet, en tranen.. BUT WE DID IT!!!

Foto's van paarden en andere dingen......
Gebruikers-avatar
Noekie
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2011 10:36

Bloed, zweet, en tranen.. BUT WE DID IT!!!

Berichtdoor Noekie » 20 Okt 2013 12:49

Vorige week donderdagavond kreeg mijn 12 jarige KWPN merrie kolieke. Vrijdag voormiddag wisten we dat we te maken hadden met verstoppingskolieke, dus is er olie gesondeerd en was het afwachten.. Helaas werd het zo erg, dat ik haar gewoon opgeladen heb op de trailer en wel uren heb rond gereden in de hoop dat ze wat zou mesten.. Maar helaas, was dat niet het geval. Zo heb ik haar zaterdagavond naar een pensionstalling gebracht, waar ze in de binnenpiste kon blijven en waar ik ook de mogelijkheid had om haar om de 2uur te laten stappen, dag en nacht. Want ik bleef er natuurlijk ook slapen..

Zondag morgen had ze dan toch een klein beetje gemest, maar is de dierenarts toch opnieuw 3 liter olie komen opgieten..
Zondag nacht werd het zo erg, dat ik er voor vreesde dat ze het wel zou halen. Ze was op, ze was doodmoe, ze was gewoon uitgeput. Ze bleef maar liggen, kreeg haar met veel moeite gewoon recht, en als ze recht stond, ging ze meteen weer liggen. Die nacht rolde ze haar ook nog vast tegen de kant, en liep zo nog enkele verwondingen op, door al 4 dagen en nachten met kolieke te zitten heeft ze natuurlijk ook doorlig wonden.. Ze was niet in kritiek toestand die nacht (haar hartslag is 1 keer te hoog geweest die nacht) maar toen heb ik haar wel weer recht gekregen en daalde die gelukkig weer snel.. Aangezien ze maandag morgen nog steeds neerlag, de moeite niet meer deed om op te staan voor nog te gaan drinken of te eten en ik er zelf ook heel erg onderdoor aan het gaan was, besloten we haar naar de paardenkliniek te brengen.

Ze was volledig uitgedroogd, de dierenarts kwam eerst langs om haar nog wat extra water op te gieten en wat extra pijnstilling te geven zodat ze haar zelf niet zou laten vallen in de trailer. En toen konden we vertrekken aan een rit van een uur en half..

Eens aangekomen op de paardenkliniek in GENT werd het al snel duidelijk dat er iets niet pluis was, ze woog op en al nog 520 kilo (net bij aankomst) maar de verstopping was erg extreem. Zo wel een 70 cm lang en 25 cm breed, en ook erg hard.. Ze werd meteen daar gehouden, en het was te hopen dat ze geen gaskolieken erop zou doen.. Er werd opnieuw 5 l olie opgegoten, en een zoutoplossing. Ze mocht niet eten, zolang de verstopping niet weg was. Er werd ook een echo gemaakt, waar ook op de zien was dat er iets niet ' juist ' is met de lever.

Ondertussen zijn we een week verder, en sinds eergisteren is de verstopping eindelijk weg, en mag ze weer kleine beetjes eten. Maandag gaan ze haar nog verder onderzoeken (opnieuw bloedonderzoek, aangezien haar bloedwaarde in het begin van de week verstoord waren door alle pijnstilling, medicatie en dergelijke) en dan gaan ze ook verder onderzoek doen naar haar lever. Als alles goed verloopt keert ze maandag weer naar huis!!!

Let op, de foto's en filmpjes kunnen erg schokkend zijn. Mijn merrie is enorm vermagerd, en woog bij aankomst in de kliniek 520 kilo, nu nog maar 470. Ze weegt 170 kilo te mager, en staat vol verwondingen. Maar dat is nog het minste.. Die verwondingen genezen wel weer, en die kilo's komen er ook wel weer bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eerste keer sonderen

Afbeelding

Afbeelding
Aangekomen op observatie stal (twee dagen voor dat ze naar de kliniek gebracht werd)

https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hph ... 7983_n.jpg
Hier ' sliep ' ik, en kon ik haar ook netjes in het oog houden.

Afbeelding
Zondag nacht.
Afbeelding
Samen met haar goede vriend Jack, maar ook een handige hulp. Deze hond is opgeleid, en hielp mij ook om haar weer ' recht ' te krijgen..
Afbeelding
Ze was zo vreselijk moe..

Afbeelding
Aangekomen in de kliniek

Afbeelding
Onderzoeken

Afbeelding
3 dagen in de kliniek

Afbeelding
Vrijdag ben ik haar gaan opzoeken, wel enorm verschoten van het gene wat er nog van over blijft.. Nu valt het enorm op, hoe zwaar het allemaal geweest is.

Afbeelding

Maar haar pret kop is er weer!!!

Afbeelding

Ondanks het feit dat veel mensen mij aanraden om haar te laten inslapen, dat sommige haar niet meer zagen vechten.. Ik ben blij dat ik haar nog niet heb opgegeven, ik wist gewoon dat ze diep vanbinnen ergens.. Nog niet opgaf, ze is zo een sterk paard. Maar ze was gewoon verschrikkelijk uitgeput.. We hebben de nodige downs nu wel gehad, laat het nieuwe jaar nu alleen maar ups !!!

Het eerste filmpje (voor ze ziek was)

http://www.youtube.com/watch?v=icmRdI5MeyM

En het filmpje tijdens de ziekte:

http://www.youtube.com/watch?v=QDKNsd27054

maddy
BerichtenCOLON 573
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2005 20:36

Re: Bloed, zweet, en tranen.. BUT WE DID IT!!!

Berichtdoor maddy » 20 Okt 2013 15:11

wat een liefde heb jij voor je paard,weet heel zeker dat ze er bij vele niet meer geweest was.
Hoop voor je dat ze nog lang bij je mag blijven!

Maar dan inderdaad dierwaardig en "gezond".
Alleen jij kent haar het beste en weet wanneer het klaar is..

Gebruikers-avatar
Noekie
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2011 10:36

Re: Bloed, zweet, en tranen.. BUT WE DID IT!!!

Berichtdoor Noekie » 21 Okt 2013 08:27

Dankje, ja als ze zelf had aangegeven dat ze niet meer kon had ik die beslissing wel gemaakt. Maar nu was het niet nodig, ze was hartstikke moe gewoon.

Terug naar